Siemens T100 (Telex)

Hubie, ik weet het, mooie spullen.
Voorstel:
(stappenplan)

- We annexeren paleis Soestdijk.
- Verkopen alle kitsch en brol die we daar vinden.
- Kopen alle Hambeurzen leeg van het geld.
- Richten in het paleis een waar Hammuseum in!
- We noemen het Hammifestatie, ook piraten zijn welkom.

;)

(Droom zacht Eat ...)

Hubie

Special Member

Als je maar niet de pijpen van Benno verkoopt,die kan ik nog wel gebruiken.;)

Voor Benno maken we een apparte Olive-Green vleugel ...

Hubie

Special Member

En we kunnen ook een draadje wegspannen in het kleine voortuintje Hi .;)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 oktober 2007 20:39:19 schreef Rd12tf:
(Fet, brand mij maar af!)
( ;) )

Tiens, ik sta er slecht op bij je..
Maar nee hoor, je hebt gelijk, om PSK31 smal te houden wordt er AM bij toegepast (signaal eerst netjes naar nul, dan fase schakelen, dan weer netjes opvoeren etc.).
Wil dat werken, moet je eindtrap (en de rest natuurlijk ook) wèl lineair werken.

Mijn eerste amateur rtty decoder was een Weiss (FM)discriminator op 2210 Hz. Met een potkerntje uit een bak filters uit de lijntelefonie (ik had heel veel potkerntjes dus).
Mijn lijnstroomvoeding was redelijk slim opgebouwd, zodat er bij het lokaal typen ook een spanning wisselend tussen +50 en -50 volt uitkwam voor mark en space. Daarmee kon je van alles schakelen. Een schakeldiode in de zender-VFO bijvoorbeeld. Later ook IC'tjes; gewoon R en zenerdiode en je had keurig 0 of 15V.

Fax gebruikte ik aan boord. Er ging een grote rol zilverkleurig, want aluminium gecoat, papier in. De weerkaart werd door het 'videosignaal' in de coating gebrand, daar werd het dus zwart. Voor de duidelijkheid kleurde ik met de hand de kustlijnen in met het rode plotpotlood van de radar.
Ik kon ook altijd de Asahi Shimbun ontvangen - de krant - maar helaas niet lezen (nu ja, soms de koppen een beetje). Wel de strips kijken op de laatste pagina. Dat kostte wel wat veel papier voor je zover was, dus toch maar niet meer gedaan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

@FET: Mufax van Muirhead ??
edit: Nee, bedenk ik net ,want dat was chemisch papier,toch ?

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 8 oktober 2007 23:35:23 (55%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, het was een Japanse machine. Verhip, welke was dat ook weer? Ongeveer een halve meter breed en diep, 25cm hoog. Met allemaal rechtopstaande laadjes erin voor de frequenties (hoewel ik hem op een andere ontvanger had aangesloten, want sommige stations waren intussen qsy gegaan). Volgens mij was het JRC. Het was geen Koden; en ook geen Furuno, die kwam veel later pas in beeld.
Door het aluminium-brandproces had je praktisch geen geur. Een afzuig was ook niet nodig; alleen iedere maand even stof weggooien. Het was een goede machine.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

@all: Bij Rys-Electronics in Uitgeest is een Siemens T-100 telex gratis op te halen,las ik net op z'n website.
Voor de echte diehards.Ik geef het maar ff door.;)

Ik heb het inmiddels ook voor elkaar om door de Telex uitgezonden signalen op de PC te ontvangen.

Nu alleen nog iemand vinden die met 50Bd en 170Hz shift aan het zenden is.

Heeft iemand ook een site voor mij waar wordt uitgelegt hoe ik zelf een gesprek op zet? Ik heb hier namelijk nog geen flauw idee van hoe ik doet moet gaan doen.

Ik zie heel veel RY RY RY RY langkomen, maar dat is volgensmij niet de officiele manier. Iets van CQ CQ CQ DE <CALL> is het volgensmij.

Hubie

Special Member

Ja,inderdaad he,gewoon CQ en dan de call.
RYRYRYRYR wordt gebruikt als testsignaal omdat dit afwisselend mark en space geeft:R=.-.-. en Y=-.-.-.
Ik ben ff kwijt of je Mixw gebruikt of MMTTY,In mmtty zit standaard een CQ aanroep onder een macrotoets.
Een standaard aanroep is :CQ CQ CQ de (callsign) pse K.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk is het heel simpel. CQ is ook een roepnaam, alleen een verzamelroepnaam. Het betekent: Aan allen.
Als je eigen roepnaam pa0abc is, kun je dus oproepen: pa0xyz DE pa0abc
maar ook: cq DE pa0abc.

DE (uit het Frans, toen nog!) betekent "van", of "dit is".

Het is dus gemakkelijk te zien dat je eigen roepnaam altijd aan het eind komt.

Er zijn (waren) nog andere verzamelroepnamen zijn, vooral in het handelsverkeer. Zo betekende pdrh: "Aan alle schepen waarvan het radioverkeer geëxploiteerd wordt door Radio Holland". Handig hoor, zo'n afkorting!
SOS is er natuurlijk ook een.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de reacties!

Is toevallig ook iemand in de gelegenheid om te kijken of het door mij uitgezonden signaal ook te ontvangen is?

Hubie

Special Member

Ja,ontvangen is geen probleem,welke freq.?

Ik heb hem nu op 21.085.0 Khz staan, USB.

Ik zet hem via de software eerst wel even op AutoCQ, kijken of dat goed gaat....

Ik heb inmiddels wat met de PC verzonden en met de Telex zelf. Maar het is een Yagi antenne, dus die zal ik waarschijnlijk moeten richten....

Hubie

Special Member

Ik hoor alleen ruis,op 21.079 wel even heel zwak een rtty stat.gehoord.
edit:Een yagi voor 15 meter.?

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 9 oktober 2007 15:39:00 (19%)

Zoals ik al zei heb ik er echt de ballen verstand van, dus het zou best kunnen zijn dat ik nu op hele verkeerde frequenties zit te zenden wat de antenne helemaal niet leuk vindt.

Volgens het kaartje wat hier ligt zit er voor de 2 meter transceiver (Yaesu FS290) een 10 elements Yagi in de mast welke tussen horizontaal en verticaal geschakeld kan worden.

Voor de transceiver (Yaesy FT 757) waarmee ik zend zit er een grote 2 elements Yagi in de mast. Verder heb ik hier geen info over.

Zoals ik al zei is de docent die er verstand van had de 65 gepaseerd en dus gestopt met werken.

Hubie

Special Member

maak even een foto van de HF antenne,is wss geen yagi maar een dipool.
De 2 meter antenne is (denk ik) een kruisyagi.
Niet opgeven hoor.!! We gaan net zolang door tot het lukt,wat mij betreft.HI.;)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 9 oktober 2007 15:49:52 (26%)

Hubie

Special Member

Als ik het goed zie hangt er een losse coax met PL-plug bij de beam,of het is wat anders.?
De antenne is een 2 elements beam een FB XX zo te zien.
De 2 meter antenne is inderdaad een kruisyagi.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 9 oktober 2007 16:05:32 (14%)

Dat er 1 kabel los hangt klopt. Er gaan 2 kabels naar de 10 elements voor horizontaal en verticaal, en er gaat 1 naar de grote antenne.

Maar die antenne waar ik nu mee zend is wel geschikt voor deze freqenties?

Hubie

Special Member

Ja ,die grote antenne ,de beam dus,is er voor gemaakt.Ik wou dat ik er 1 op m'n dak had staan.
Zie je ook een antennetuner naast de transceiver staan.?
m.a.w. gaat de coax uit de TRX naar een kastje of gaat hij direct naar de beam.?

Onder de transceiver zit een antenne tuner, en daar van uit gaat de kabel nog naar een losse Power / SWR meter en dan naar de antenne toe.

Maar het is nog lang niet optimaal omdat de SWR meter wel eens richting de 2 wilt gaan...

Ik vraag mij dus af of ik uberhoud wel een nuttig signaal de ether in kan zenden.

En als het een richtantenne is, vindt ik het ook raar dat als ik naar een signaal luister en de mast een stuk draai het signaal niet merkbaar slechter wordt.

Hubie

Special Member

Hoemeer elementen,hoe richtingsgevoeliger dat een antenne wordt.Je beam heeft maar 2 elementen en ontvangt op de achterkant bijna net zoveel als op de voorkant.
Als je op 2 meter gaat luisteren met de yagi zal je merken dat die veel richtingsgevoeliger is.