Siemens T100 (Telex)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die FB23 doet het onderin de band nog wel. Een SWR van 2 is nog niet zo'n ramp.

Maar 95km is wel veel voor een rechtstreekse golf. Misschien zou het naar mij toe wel net gaan. Maar ik zit overdag niet thuis, en jij 's avonds niet op school? :(

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dus ik kom zeker niet de grens over met die zender?

De power meter gaf iets rond de 15 watt aan, hij zou max 100W moeten kunnen.

Ik was namelijk in deze veronderstelling omdat diverse mensen het op school het over contacten met rusland hadden enzo.

Hubie

Special Member

Rusland.? Is een makkie met een beam en honderd watt.
Wat je daar hebt staan ,daar kun je heel de wereld mee werken,maar dat is van een heleboel dingen afhankelijk.
o.a. van de condities,de gebruikte band,het tijdstip,en niet in de laatste plaats jij zelf.
Misschien dat er nog een manual bij de TRX is,daar staat meestal ook een boel (basis)informatie in,gewoon een keer op je gemakkie doorlezen,anders even het pdf.downloaden.

Hubie

Special Member

Je kan ook je eigen zendsignaal monitoren op de site hier
beneden ,onder het streepje.
Wel even de spelregels lezen voor het tunen van de ontvanger.
Reken op een delay van ongeveer 8 seconden ,voor je je eigen signaal hoort.Heb je ook gelijk een S-rapport (verglijkende signaalsterkte meting) De ontvanger staat in Zwolle.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 oktober 2007 20:50:03 schreef Brokencore:
Dus ik kom zeker niet de grens over met die zender?
Ik was namelijk in deze veronderstelling omdat diverse mensen het op school het over contacten met rusland hadden enzo.

Je kunt makkelijk de grens over komen van tijd tot tijd, maar dat is niet de rechtstreekse golf die je dan gebruikt. Dat gaat via reflectie tegen de ionosfeer (praktisch altijd de F-laag op 15m).
95km is gewoon een heel onhandige afstand op die band: te ver weg voor de directe golf, en te dichtbij voor een ionosfeerverbinding.
Rusland daarentegen is vrij gemakkelijk te doen, al zal dat de laatste tijd op 20m (14 MHz) makkelijker gaan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb het inmiddels ook voor elkaar om op de Telex zelf berichten uit de ether te ontvangen! Vandaag toch zeker een meter papier eruit gekregen vol met gesprekken.

Ook van de telex > pc zenden is gelukt. Via de PC kan ik nu berichten heen en weer zenden met de telex.

Inmiddels heb ik ook een reactie gehad van de oud-leeraar, hopen dat hij mij kan helpen bij het daadwerkelijk zenden in de ether. Dit lijkt allemaal goed te gaan, maar ik heb nog steeds geen reactie gehad :-(.

Met die link van Hubie hoor ik mij zelf namelijk ook niet terug. Maar dankzij jullie hulp, en het laatste beetje dat de leeraar mij kan geven moet het dan toch eindelijk mogelijk zijn om mij in de ether te vinden!

Nogmaals bedankt allemaal!

Hubie

Special Member

Door de zonnenvlekkencyclus die nu denk ik door het dal gaat, zijn de condities erg slecht.
Dat neemt niet weg dat de afstand tussen jou school en Zwolle(pa3ang web-ontvanger)toch wel te overbruggen moet zijn
Misschien dat die ex-leraar een hint kan geven wat er niet goed ingesteld of afgeregeld is.

Als je zo ver bent ,dat je je eigen kan horen via de web-rx
kunnen we het nog een keer proberen.

Hij komt maandag langs om een demonstratie te geven, en waar nodig te controleren :-)

Hubie

Special Member

Mooi,;)
Ik hoop maandag STBY te staan om eventueel een verbinding op te bouwen.

Op 24 september 2007 13:11:30 schreef Brokencore:
Ik ben op dit moment met school bezig het project "zenden en ontvangen". Op school hadden wij nog een oude telex op zolder staan, en ik heb deze maar eens naar beneden gehaalt en ontstoft.

Mijn bedoeling was om met de telex informatie te ontvangen en te verzenden. Bij de telex zat ook een ponskaart lezen en een RTTY converter. Ik heb alles aangesloten voor de op mij meest logische manier, daarbij ik geen documentatie van de apperatuur heb.

Heeft iemand wat meer ervaring met deze apperatuur? Er was een docent op school die het er een en ander vanaf wist, maar die is inmiddels met pensioen. Als ik er echt zelf niet uitkom moet ik maar een contact met deze opnemen.

Ik ben ook opzoek naar frequenties waar nog telex uitzending op gedaan worden in NL.

De telex staat nu op 50Bd, maar ik las dat 45 meer gebruikt werdt. Is dit ook aan te passen? En van welk type is de RTTY converter, zodat ik daar ook mogelijk wat meer informatie over kan vinden?

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand van de oude garde hier mij kan helpen met het ding.

[afbeelding]
Groot

[afbeelding]
Groot

[afbeelding]
Groot

[afbeelding]
Groot

[afbeelding]
Groot

Hallo, Ik heb een dergelijk probleem. Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Siemens t 100. Hij werkte goed, maar nu loopt het ponsbandje steeds spontaan scheef. Hoe vaak ik hem ook weer netjes recht inleg, hij trekt m steeds weer scheef. Iemand een idee waar dat dan meestal aan ligt en hoe dit te verhelpen. Bij voorbaat dank

Hubie

Special Member

Is het de ponsbandMAKER of de ponsbandLEZER die ontspoort?

Kijk ook even naar de 'feed holes',of daar geen onderling verschil zit in de afstand van de gaatjes.Controleer ook de ponspapieraanvoer op soepele vrijloop.

Oepss,oude koe van 12 jaar oud,maar wel OT.

mel

Golden Member

Volgens mij zijn de condities dermate slecht dat ik helemaal niks meer ontvang.. van 80 tot 10, is het bij mij helemaal dood...
Of de ontvanger is overleden.... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

dank, Hubie! Het is de ponsbandlezer die scheef wegtrekt en vastloopt. Ik zal het voorgestelde nog eens controleren. Ik kon geen onregelmatigheden ontdekken.

Hubie

Special Member

@FET ,what the f*ck betekend uppercase S (Thru) en uppercase F (City) in de Baudot code in dit plaatje?

Ook wiki heeft het antwoord niet:https://en.wikipedia.org/wiki/Baudot_code
Of lees ik er overheen?

Op 31 maart 2019 01:46:29 schreef Hubie:
@FET ,what the f*ck betekend uppercase S (Thru) en uppercase F (City) in de Baudot code in dit plaatje?
[bijlage]

Ook wiki heeft het antwoord niet:https://en.wikipedia.org/wiki/Baudot_code
Of lees ik er overheen?

% en '
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/International_Telegraph_Alphabet_2.jpg/400px-International_Telegraph_Alphabet_2.jpg

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 maart 2019 01:46:29 schreef Hubie:
@FET ,what the f*ck betekend uppercase S (Thru) en uppercase F (City) in de Baudot code in dit plaatje?

Oei, da's lang geleden.
In de ITA-2 versie waren de shift-F, shift-G en shift-H niet vastgelegd; ze waren dus vrij te gebruiken. In verschillende landen werden er verschillende tekens aan toegekend, bijvoorbeeld het ƒ-teken of het paraaf-teken op Nederlandse lijnen.
De shift-S was in de internationale versie de apostrof, maar deze code werd per land ook weleens voor iets anders gebruikt; in de VS bijvoorbeeld vaak het belsignaal, maar ook weleens wat anders.

Zo gebruikte New York bijvoorbeeld nog heel lang een telexnet gebaseerd op de Morkrum-machines, die ook weer net iets anders codeerden.
Kwam er nu op het telegraafkantoor van New York een telex binnen voor relay naar weer 'verder', dan moest die dus 'transparant' worden overgenomen; dat heette THRU. Maar moest een telex van buiten worden afgeleverd op een New York Morkrum-machine, dan moest de code voor sommige functies of karakters worden omgezet. Dat heette CITY.
De codeomzetter in de centrale kon vanaf je toetsenbord of de tape worden in- of uitgeschakeld met resp. shift-F en shift-S.
Tegenwoordig zouden we dit escape-codes noemen.

Maar grappig dat je dit nu nog ontdekt! Ik was het hele verhaal sinds 1982 al een beetje vergeten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Maar zo'n ouwe wortelstamper blijft leuk.
Voor het onderhoud van die dingen moest je bankwerker zijn, en een hele grote oliespuit hebben :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..