Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Ik zoek een GPS systeem dat kan schakelen.
Bijv ik zet een route uit van A naar B van B naar C en van C naar A.
Nu zoek ik een systeem dat in een rechte lijn zo goed als het gaat naar voren rijdt tot punt B.
Mocht het te ver naar links gaan zal het systeem schakelen en zorgen dat het voertuig weer op koers komt.
Bij punt B zal het zich melden en koers zetten naar C.
Enz enz.
Weet iemand hier iets voor. Het liefst zoek ik iets analogs
Alvast bedankt Bart
Eh.. Iets analoogs met een GPS?????
Een stuurautomaat aan boord kun je gebruiken om naar een waypoint te sturen. Je zet op de GPS een waypoint en zegt tegen de automaat 'doe'. Feitelijk stuurt het ding de XTE naar 0.
Een mouse GPS laat meestal geen waypoints zetten. Dan moet je het dus zelf berekenen. Voor kleine afstanden kun je makkelijk volstaan met 'platte' navigatie en hoef je je niet te verdiepen in groot cirkel. Zo moeilijk is het dan opeens niet meer.
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Een dergelijk systeem gaat onder de naam DAD:
http://focus.ti.com/dsp/docs/dspsplash.tsp?contentId=2498
http://www.darpa.mil/grandchallenge04/TeamTechPapers/DigitalAutoDriveF…
No?
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Met "gewone" GPS ontvangers heb je een nauwkeurigheid tot zo'n 2 meter. Speelt geld geen rol dan zijn er zelfs systemen die tot in de millimeters gaan ....
Een muis haalt de 2 meter niet. Die geeft de positie aan in duizendsten van een graad.
1 graad N/Z is 1 nM.
dus één duizendste is 1,8m. De laatste digit zie ik nog wel eens onzeker "springen" bij zo'n muisje dus een nauwkeurigheid van het dubbele van die 1,8m vind ik al heel knap.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Wat ik bedoel is dat de meeste hobby GPS'en die ik gezien heb van die GPS muizen zijn.
Wat ik verder bedoel te zeggen is dat die de wereld verdeeld in rechthoeken met een lengte van 1,8 meter.
Ik heb geen idee wat je toepassing is maar je moet geen toverij verwachten. Gaat het om een hobbyrobotje dan zal zijn eigen wereldje wellicht niet groter zijn dan slechts enkele van die rechthoeken en heb je dus niks aan een GPS.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Nou het gaat zich erom dat ik mijn gazon wil laten maaien door een robot. Ik kan er ook wel een kopen maar daar is de lol er zo vanaf. En de robot die je koop gaat zig zag over het gazon en je hebt kans dat die niet alles pakt.
Nu is ons gazon niet recht maar alles is rond zowel met de klok mee als tegen de klok.
Ik weet niet hoe ik hier een plaatje bij moet zetten anders had ik even een tekeneing gemaakt van onze tuin.
Als ik nu een gps systeem hebt wat ik een keer doe uitstippelen en dan in een geheugen opslaan zodat de robot het erna zelf kan doen.
Ik wil je niet teleurstellen maar dat gaat je niet lukken zonder diep in de buidel te gaan. Dan is het waarschijnlijk eenvoudiger [kuch] je eigen plaatsbepalingssysteem te maken.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
Je kan een lus ingraven in de grond die dan gedecteerd word door de grasmaaier.
is beetje werk bij het ingraven maar is eenvoudig en precies.
Koen
In plaats van een lus kun je ook magneten nemen. Zo volgen de Phileas bussen hier ook hun spoor (tenminste, dat was de bedoeling)
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Oke als ik een lus maak moet ik een detector hebben die de lus kan zien
moet ik dan 3 detectors hebben? l . l .l
en wat bedoel je met magneten ik begrijp het wel maar wat voor sensor ziet het magneet?
pompopom
Op 24 oktober 2007 10:27:51 schreef Bart-d:
Oke als ik een lus maak moet ik een detector hebben die de lus kan zienmoet ik dan 3 detectors hebben? l . l .l
De bedoeling is dat je het omgekeerde doet van wat de verkeerslichten doen voor detectie van een voertuig, of zoals bvb aan een slagboom.
Daar wordt uiteraard botweg gekeken of er metalen voorwerp/auto "aanwezig" is.
Ik denk dat het moet goed mogelijk zijn om met 3 detectoren toe te komen. vooraan links/midden/rechts.
Je grasmaaier rijdt toch steeds vooruit. Indien midden voor de lus ziet, ga je beetje achteruit en draai je bvb std naar rechts over een bepaalde hoek. Terug vooruit tot je de lus terug ziet. Je kan natuurlijk ook achteruit gaan een 180° draaien. Zal hoofdzakelijk software zijn die uitmaakt hoe je grasmaaier zal reageren.
Ja kan er natuurlijk nog 3 achteraan toevoegen ook. Dat geeft je meer manoevreer mogelijkheden.
Koen
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
pompopom
Op 24 oktober 2007 13:03:38 schreef Bart-d:
Dankjewel KoenWeet misschien iemand ook hoe een kompasmodule werkt
gg
Een compass module geeft je info over de richting waarin je/voertuig/vaartuig/robot gaat maar is dus geen positiebepaling. Eerder een "richting" bepaling
Koen
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
wat voor signal geeft het kompas dan af is het de weerstand die veranderd?
Ik heb zelf een gps raderdetectie die geeft gewoon aan waar er een flitspaal staat en als je er een tegen komt die het gps stysteem niet kent kun je die invoeren.
In wezen kan ik een plaats bepalen.
En als ik het goed heb moet het in kombinatie met een kompas gaan. Alleen weet ik dus niet hoe je het kompas aanstuurd en wat het kompas uitstuurd.
pompopom
wat voor signal geeft het kompas dan af is het de weerstand die veranderd?
De meeste kompas modules geven een seriële string uit => uitlezen met µC bvb
Ik heb zelf een gps raderdetectie die geeft gewoon aan waar er een flitspaal staat en als je er een tegen komt die het gps stysteem niet kent kun je die invoeren.
In wezen kan ik een plaats bepalen.
Wat heeft dit hier nu mee te maken??? Snap niet goed hoe jij een positie bepaalt met te kunnen ingeven waar er een flitspaal staat...
En als ik het goed heb moet het in kombinatie met een kompas gaan. Alleen weet ik dus niet hoe je het kompas aanstuurd en wat het kompas uitstuurd.
Een kompas aansturen.... tenzij je van plan bent van het magnetisme van de aarde te beïnvloeden zou ik zeggen je kan geen kompas aansturen, alleen gegevens ervan uitlezen...
Koen
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Als ik op punt A sta met mijn gps en ga dan rijden geeft deze een signal af als ik een flitspaal tegen kom. Er staan verschillende lokaties in opgeslagen. Maar kom ik onderweg bijv een nieuw flitspaal tegen dan druk ik op een knop en regestreed mijn gps die coordinate en geeft bij de volgende keer als ik er langs kom een sigaal af zodat ik weet dat daar een flitspaal staat.
Ik kan op elk moment op de knop drukken als ik wil
Maar nu weet ik eigelijk nog niet hoe ik een kompas uit lees. Geeft deze een signal of verandert een weerstand?
Bart
[Bericht gewijzigd door Bart-d op (13%)]
Kijk's bij systemen als autoguide en navguide, systemen welke in de landbouw gebruikt worden om aan precisielandbouw te doen. Deze systemen halen een nauwkeurigheid van 5cm of beter. Maar schrik dan niet als je weet dat je snel 5000€ mag geven om je trekker hiermee uit te rusten. Het is wel mogelijk om contouren en rechten te rijden zonder veel afwijking. Het is zelfs mogelijk om de trekker automatisch te laten sturen ipv zelf continu naar de pijltjes op je schermpje te moeten kijken.
Kijk's bij fendt bv, met hun nieuwe vario's met autoguide, prachtig machien, maar zo'n trekker kost wel om en bij de 175.000€ En de boer? Hij ploegde voort...
pompopom
Maar nu weet ik eigelijk nog niet hoe ik een kompas uit lees. Geeft deze een signal of verandert een weerstand?
Heb je mijn post wel gelezen?
en neen snap nog altijd niet wat je flitspalen te maken hebben met je grasmachine...
Koen
hey bart,
de meeste compass modules kun je uitlezen met ucontroller, via IIC (seriele verbinding zoals eerder gezegd).
Hier heb je een datasheet van de module die ik gebruik.
je zou ook dit bestand door kunnen lezen om meer over I2C te weten te komen.
Een compass module kun je niet instellen, het is gewoon een sensor die je uitleest. zie het als een digitale NTC (om bijvoorbeeld de temp. uit te lezen) De temperatuur programeer je ook niet 
Kijk's bij fendt bv, met hun nieuwe vario's met autoguide, prachtig machien, maar zo'n trekker kost wel om en bij de 175.000€ En de boer? Hij ploegde voort...
ik denk dat de meeste mensen hier niet weten waar je het over hebt 
-> Fendt is een tractor merk, vario is een type, en niet alle trekkers kosten zo duur hoor 
Groeten rik
[Bericht gewijzigd door Rikkepic op (22%)]
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Zo te lezen heeft bijna iedereen een andere mening over positie bepaling.
Ik weet dat ik een positie op de mm kan bepalen ik denk ook dat mijn grassprieten op de mm evenlang kunnen zijn. Maar dan heb ik een gazonmaaier waar de NASA jaloers op zal zijn en een bankrekeing ver in het rood.
Het zal een betaalbare manier moeten zijn het blijft immers een hobby.
waarschijnlijk zal een lus in de grond de beste oplossing zijn. Maar wat zet je op die lus die in de grond ligt? Zet je er stroom op of zet je er geen stroom op en heeft misschien iemand een schema van een detector die die lus kan zien.
zou wel handig zijn.
pompopom
je kan een passieve lus gebruiken of een actieve.
passieve is het verstandigste.
waarom:
- kan geen kwaad als je later is met een piketje in de grond te slaan je lus zou beschadigen.
- is zuiniger.
- je neemt niet het risico dat de radio van je buur Alien geluiden gaat ontvangen.
Dit is dus zoals eerder gezegd het omgekeerde principe van wat er gebeurt aan een verkeerslicht of slagboom. (waar dan de auto eigenlijk de "lus" is of brok metaal) In de grond (in uw geval op de grasmaaier) zitten spoelen die een magnetisch veld uitsturen. Wanneer ze in de buurt van metaal komen verstoor je hun magnetisch veld/stroom door de spoel en weet je dus dat je aan je grens bent aan gekomen.
Je kan hiervoor gerust wapeningijzer voor beton gebruiken, al dan niet behandeld tegen roest.
Enfin om een lang verhaal kort te maken: zoek maar is op metaaldetector hier op CO
koen
[Bericht gewijzigd door pompopom op (11%)]