H-brug opgeblazen ??

trix

Golden Member

ik heb een H-brug op internet gevonden en gebouwd
http://www.bobblick.com/techref/projects/hbridge/hbridge.html

volgens de begleidende text zou je beide inputs hoog moeten kunnen sturen, en zodoende een remwerking verkrijgen. (wat in mijn toepassing overigs niet nodig is)

maar nu heb ik zojuist d.m.v. een AVR per ongeluk beide inputs hoog gehad (eerste test) en nu lijkt het erop dat 1 of meer van de darlingtons kapot is, zaten overigs niet op een koelplaat gemonteerd.

mijn vraag: klop het verhaal dat je bij deze brug beide inputs tegelijk hoog kan sturen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/hb01sch%5B1%5D.pdf

edit: waarom zie ik hier nu geen plaatje, pdf bestand geupload naar upload archief (28 kb) en vervolgens de link in het bericht gezet.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 25 november 2007 13:44:21 (1%)

eigenwijs = ook wijs

nee, door beide inputs hoog te maken heb je sluiting gemaakt tussen je spanningsbron en de nul. Daardoor is ook je tor stuk gegaan.

Je krijg een remwerking op je motor door beide polen kort tesluiten.

voor hobby elektronica projecten => http://ymoona.com/wiki
trix

Golden Member

lees ik dit dan verkeerd in de beschrijving van de brug of klopt de text gewoon niet, je antwoord lijkt me overigs wel te kloppen (proefondervindelijk vastgesteld :-))

eigenwijs = ook wijs
Hugo Welther

Moderator

Startpost aangepast.
Een pdf kan je niet als plaatje weergeven.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wanneer beide ingangen hoog worden gemaakt, blokkeren de onderste transistors. Het verhaal op de site klopt dus.

trix

Golden Member

laat ik voorop stellen dat ik niet zo veel weet van electronica, maar dat word nog wel duidelijk :-)

het is nu zo dat de motor nog maar een kant op wil draaien, m.a.w. 2 van de 4 darlingtons zijn waarschijnlijk stuk (vanwege de grote stroom die er door heen gevloeid is). deze wou ik dus vervangen aan de hand van het schema en met behulp van de constatering dat een 5V signaal op input A de motor laat draaien.

maar nu ik zo in het schema kijk blijkt inderdaad dat ik niet zo heel veel kaas van elektronica heb gegeten, want ik kan niet met zekerheid bepalen welke 2 darlingtons bij input A horen :+.

het basisprincipe van het kruislings aansturen om de motor om te polen snap ik wel, maar het gaat om hetgeen wat er omheen hangt.

laat ik om julie inzicht in mijn gedachtenkronkels te geven beredeneren hoe ik denk dat het werkt en waar ik dan vastloop. luister & huiver ;-).

  • op input A kont 5V te staan waardoor
  • er een stroom door R3 & R5 loopt
  • t.g.v. spanningsval over R5 staat er een spann. op de Basis vanQ7
  • Q7 komt in geleiding waardoor de colector naar GND word getrokken en daarmee de basis van Q3
  • Q3 gaat sperren
  • dus om de motor te laten draaien gaat op een of andere manier de comb. Q1 & Q4 in geleiding

alleen ik zie niet hoe |:-(. zou iemand zo vriendeljik willen zijn om dit een keer in jip & janneke taal willen uitleggen, b.v.d. namens mij en vele andere beginners

eigenwijs = ook wijs

Ik zal een poging doen ;)
Als op A 5V wordt aangeboden, komt de basis van Q5 op (bijna)5V te staan. De emitter is dan (bijna) 4,3V. Aangezien de rechterkant van R1 niet hoger kan worden dan (2x0,6V) gaat er een stroom lopen door de tak Q1_eb, Q5_ce, R1, Q4_be.

Op 25 november 2007 13:16:40 schreef trix:
...
edit: waarom zie ik hier nu geen plaatje, pdf bestand geupload naar upload archief (28 kb) en vervolgens de link in het bericht gezet.

Je moet jou link tussen img-tags plaatsen (enkel .gif of .jpg geen .pdf ).

code:

[img]"http://...link.gif"[/img]

;)

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
trix

Golden Member

begint te dagen alleen die max. 2x 0,6 V is me niet helemaal duidelijk.
dit zal wel 2x een diode spanningsval zijn maar zie nog niet welke 2.
in ieder geval bedankt voor je reactie

eigenwijs = ook wijs

De basis-emitterovergang van Q4. De basis kan zodoende niet hoger worden dan ongeveer 2x0,6 V.

Henry S.

Moderator

Zijn de darlingtons wel gekoeld?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
trix

Golden Member

ja inderdaad een darlington zijn natuurlijk 2 transistoren

nee deze zijn (nog) niet gekoeld.

eigenwijs = ook wijs
Henry S.

Moderator

Ai, twee gevalletjes van hittedood?
Met hoeveel spanning voed je en wat is de stroom die er loopt?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
trix

Golden Member

motor word gevoed met 24 V, stroom nog niet gemeten maar ik weet al wel dat bij geblokeerde motor er een stroom loopt van ca. 3,3 A

nog wat vragen over de werking van een brug.

  • op input A 5V
  • dus op de basis van Q5 bijna 5V
  • waardoor er een stroom kan vloeien van de basis>emiter
    daar er aan de rechter kant van R1 maar 1,2V max. kan staan
  • hierdoor komt Q5 in geleiding waardoor er een spann. op de colector komt van zeg maar 4V
  • deze 4V brengt Q1 in geleiding waardoor de collector van Q1 aan de (in mijn geval) 24V (-0,6) komt te liggen

    vraag: dan is volgens mij bij Q1de basis ca. 4V en de emiter ca. 23,2V. kan dit wel ??

    edit: misschien moet ik vragen wat zorgt ervoor dat de 24V voeding en het 5V signaal niet "vermengd" word.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 25 november 2007 18:54:26 (10%)

eigenwijs = ook wijs

Nee, dat kan niet ;)
Q5 komt niet volledig in geleiding, dus er blijft een vrij grote C_E-spanning over staan.

trix

Golden Member

op die manier, ik zie transistors nog te vaak als een schakelaar waardoor je te vaak over de mogelijkheid heenkijkt dat ze ook gedeeltelijk open kunnen staan, ik denk dat ik het nu wel ongeveer begrijp mijn dank voor jullie reacties.

blijf ik alleen nog met de vraag zitten waarom is mijn brug kapot gegaan als deze schakeling blijkbaar de mogelijk heeft om bijde inputs hoog te maken.

is het misschien een koel probleem zoals henry opperde of zijn er nog andere mogelijke oorzaken.

eigenwijs = ook wijs

Had je de motor al aangesloten?
Dan kunnen de transistors door inductiespanningen het loodje leggen.
Daarom zie je meestal 4 diodes erbij zitten; over elke powertor 1.
Ook een flinke elko over de 24V-voeding is geen overbodige luxe. Zo dicht mogelijk bij de powertorren plaatsen.

Tip: bij de proefnemingen kun je een zware lamp in serie met de +24V-voeding zetten, als er 'kortsluiting' ontstaat blijft je spulletje heel en gaat de lamp branden :P

trix

Golden Member

motor was aangesloten en inderdaad nu je het zegt valt het mij ook op dat er geen diodes zitten, noemt men vrijloopdiodes toch.

schiet me nu te binnen, wat ik ben vergeten te vermelden is dat een tor loeiheet werd, heb er zowat mijn vingers aan verbrand.

met die lamp is het de bedoeling dat die dan het ontwikkelde vermogen wegwerkt ?

eigenwijs = ook wijs
Henry S.

Moderator

Nee, een brandende lamp is het teken dat je sluiting hebt.

TIP120 en TIP125 hebben diodes aan boord.

En een hete tor is een teken dat je boel moet gaan koelen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
trix

Golden Member

dat van die diodes aan boord klopt dit staat ook in de text van de door mij gegeven link

eigenwijs = ook wijs