Teslacoil en dergelijke Deel 10

Dit topic is gesloten

merci (heb ik dan 4dagen op gewacht)

Ik beschouw jullie als de echte vonkentrekkers onder de elektro specialisten hier. Vandaar mijn vraag hier, ik hoop dat het niet de discussie verstoord.
Ik zou graag een plasma tweeter maken. Maar omdat deze apparaatjes nogal veel storingen produceren wil hem compact houden. Dit zodat ik de electronica kan wegstoppen in een blikken doosje. De grootste uitdaging zit hem in de spoel. Vandaar mij vraag hier: Veel spoelen die ook voor tesla coils gebruikt worden zijn vaak luchtspoelen, dit vanwege de Q factor. Nu vroeg ik mij af of er een mu metaal bestaat (iets van ferriet oid) waarmee een vergelijkbare Q factor haalbaar is?

zonder rook geen elektronica

Op 25 september 2007 19:53:59 schreef hoogspanningstrafo:
Is de aardlek bij je moeder niet 16a en bij je vaarder b.v. 5a zodat hij eruit vliegt

Aardleks gaan er ook wel eens uit als de inschakelstroom te hoog is.Dit heeft te maken met de opbouw hiervan.Het probleem wat zich dan voordoet is het volgende:De gemeten stroom wat er IN komt moet de gemeten stroom zijn wat er UIT komt.Als er ook maar een verschil zit in deze meting,flipt de aardlek uit (wat ook moet gebeuren).Bij grote inschakelstromen is het mogelijk,dat de nauwkeurigheid van de totale opbouw een rol gaat spelen.De stroomspoelen die de meting verrichten zijn dan net niet goed op elkaar afgestemd.Vooral oudere aardlekschakelaars hebben dit probleem.Daarom staat er ook op iedere aardlek,dat je deze regelmatig moet testen.Maar wie doet dit?????????

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

Vandaag nog maar eens een jacobsladdertje op een veel te lichte flyback in mekaar geprutst.
Blijft grappig om te zien, maar ik wil meer.
Nu ben ik eens aan het rond zien met wat ik wil gaan prutsen.
A) Grotere flybacks (boooooooooooring)
B) Tesla (:D)
Keuze lijkt me tesla te worden.
Koperen pijp, buizen, spoeldraad en dampenkapafzuigbuis zal 'k nog wel hebben liggen.
De aansturing dan maar. Ik neem aan dat je zo'n tesla best aanstuurt met een stevige spanning op de primary, dus dacht ik al aan neon transformators, of de transformator uit een microgolfoven.
Ik heb totaal geen idee hoe 'k aan een neon transformator kom, maar een microgolf open sleutelen, zie 'k wel zitten. Gewoon eventjes langs de kringloopwinkel gaan en voor 15 euro een microgolfoven kopen.
Maar eerst eens langs CO gaan, en m'n ideeën daar dumpen. Waarschijnlijk zal er wel iemand zijn die me voor gek wilt verklaren nu ik uitgelegd heb wat ik wil doen...

Sine

Moderator

zo ongeveer ....

Een tesla met een enkele MOT is best moeilijk, de spanning is daar eigenlijk te laag voor, eigenlijk zou je op iets van 8kV oid moeten uitkomen.

Een enkele mot is wel weer leuk voor een VTTC

Hoeveel volt levert een gemiddelde MOT dan ongeveer?

Enne: wat bedoel je exact met een VTTC?
Ik vond op google dingen als "Vacuum Tube" driver? Wordt bij zo'n tesla de vonkbrug vervangen door een vacuumbuisje? Waar moet je zoiets vandaan halen?

Een MOT levert ongeveer 2000V, met een beetje geluk bij 500mA, maar je kan er aardig wat meer stroom uittrekken als je wilt.

VTTC is inderdaad een Vacuum Tube Tesla Coil, deze wordt aangestuurd door (onder andere) een buis. In dit topic zijn wel enkele VTTC bouwers te vinden.
Die buizen vind je op ebay denk ik zo.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik heb het geluk gehad dat een vriend van me nog een oude neon transformator had liggen in de garage. Hier hebben we ons dus gisteren goed mee geamuseerd. :)
Onze eerste micro-tesla coil is een feit! :D (Alleen is ie zo cheapass gemaakt, dat we 'm niet durven te posten)

Nu we gezien hebben dat dit werkt, willen we natuurlijk wel eens verder gaan met een deftig berekende tesla. Dit was namelijk vooral natte vinger werk. (b.v.: de vonkbrug was spectaculairder dan de output van de tesla)

heb nog eens een vraagje heeft er hier iemand een mooie site met de formules van een tesla spoel in het nederlands uitgelegd?

Op 3 november 2007 17:04:03 schreef poelskeuh:
heb nog eens een vraagje heeft er hier iemand een mooie site met de formules van een tesla spoel in het nederlands uitgelegd?

Kijk eens op mijn site: http://www.xs4all.nl/~tesla01/
daar worden alle basistoestanden uitgelegd.
Als aanvulling op de roterende vonkbrug: Gebruik een koolborstel (serie)motor om een hogere onderbreeksnelheid te krijgen. Bv. een oude stofzuigermotor. Snelheid is dan te regelen met een regelweerstand of met een lichtregelaar.
De vonklengte kan daardoor langer worden doordat de geioniseerde lucht de weg gemakkelijker maken voor de volgende ontlading voordat de eigenlijke sinustop bereikt is.
Gebruik lexaan voor de schijf, die spat bij hoge snelheden niet zogauw uit elkaar. Toch een kistje eromheen bouwen voor het opvangen van loszittende delen die op je af kunnen schieten als er iets los zou gaan zitten!

Succes, en pas op overspannen electronen...

Dit moet je echt even zien: http://tesladownunder.com/Red%20Alert%20Tesla.htm

Iemand die heeft geprobeerd de tesla van red alert 2 na te maken:) Best grappig.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ik heb op een site gelezen dat het niet goed is als de vonken de primaire kant opschieten en de nst wel eens kapot kan gaan maar is dit ook het geval als de nst begrenst is op de stroom

hi all,
ik ben nieuw op het forum en in de wereld van het coilen en ben al aan het researchen en lezen geslagen. ik ben bezig met de grove opzet van mn eerste TC en ik heb een vraag (of eigenlijk twee) waar ik het antwoord niet zo goed op kan vinden. ik hoop dat jullie me een klein beetje de goede richting in kunnen sturen zodat ik weet waar ik moet zoeken.
de coil die ik wil gaan bouwen moet qua afmetingen een beetje gaan lijken op model 3 van herbs teslapage (http://home.wtal.de/herbs_teslapage/model3.html)
en ik heb een nst geregeld (3150V @ 50mA) die ik wil gaan gebruiken. ik denk dat ik de theorie grotendeels wel begrijp alleen er zijn een aantal dingen waar ik niet helemaal uitkom.

vraag 1.
ik heb de formules op www.deepfriedneon.com gebruikt voor de eerste berekeningen en ik kom op een primary capacitor waarde van 0,1178uF. ik weet dat je zelf caps kan maken met alu folie en kunstof of dat je een MMC (Multi Mini Cap) kunt bouwen maar condensatoren van 0,1178uF zijn toch ook gewoon te koop? waarom gebruiken ze veel (soms zelfs 35 of meer) kleine caps als je er één kant en klaar kunt kopen?

vraag 2.
is het mogelijk om voor mn static spark gap gewoon twee bouten te gebruiken zoals ik in sommige manuals heb gezien? en waarom wordt het Richard Quick design zoveel gebruikt? wat is hier het voordeel van?

ik hoop dat iemand me een stukje vooruit kan helpen zodat ik verder kan.

antwoord vraag 1
klijne condensatoren laden sneller en 1 grote met de juiste capeciteit is moelijker te vinden dan klijne

fout.
je hebt veel condensatoren nodig omdat een enkele condensator die die spanning aankan duurder is dan een ritsje condensatoren voor een lagere spanning. door een hele rits in serie te schakelen krijg je een hogere werkspanning en kan je de capaciteit vrij nauwkeurig aanpassen. het lijkt mij echter handiger om het afstellen te doen met een tap op de primaire.
verder hoeven kleine C's niet sneller op te laden dan de grote (ervanuitgaande dat ze parellel zijn geschakeld) want dat hangt slechts van de interne weerstand af. die kan bij grote goede condensatoren ook vrij klein zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

dus als ik berekend heb hoeveel uF de MMC moet zijn zou ik daar iets boven moeten gaan en vervolgens tunen met een tap op de primaire spoel?
ik moet het precieze concept van MMC nog maar eens uitpluizen denk ik want ik dacht eigenlijk dat de condensatoren parralel moesten staan... want als ze in serie staan ontlaad de eerste toch in de volgende etc...?

ik heb inmiddels mijn trafo binnen (neoncomp NST 2*3150=6300V @ 50mA) en heb via een neon bedrijf in de buurt een tweede weten te regelen (Neoncomp NST 2*4000=8000V @ 50mA)
is 6300V genoeg om een kleine tesla te bouwen? of is het haalbaar? volgens mij moet het kunnen maar ik zie iedereen op internet over veel hogere voltages schrijven...
ik heb in ieder geval besloten om eerst een jacobsladder te bouwen omdat ik mn trafo's wil testen en omdat ik wat te doen wil hebben met kerst :P en ben al een beetje op zoek naar onderdelen voor de tesla.
kan iemand me vertellen of ik het koperdraad van de secundaire spoel persé op één stuk moet hebben? of is er een manier om meerdere stukken te verbinden?

Gooi dan hier ook een slotje op
Vuurwerk en vonkentrekken doen we hier niet
SINE

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

dat viel mij ook al op, aan vonken trekken doen we altijd al en niemand die daar van opkijkt...
hangt er natuurlijk wel van af waar je die vonken precies voor gebruikt. laten we het zo zeggen: aan vuurwerkvonken doen we niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Je weet heel goed wat ik bedoel ...

De ik wil mijn klasgenoot een opjoekel verkopen, mijn vliegenmepper opvoeren en de "ontsteek mijn melkbus" topics zijn allemaal heerlijk onverantwoord en willen we dus niet op Co hebben, en gaan dus standaard op slot.

Als je een probleem hebt met een slot of opmerking van mij mag dat altijd, maar doe dat dan per mail graag.

wat is het hier vreselijk rustig!!!

Maar goed nieuws mijn colectie meet apparatuur stijgt.
Heb nu scoop en krijg binnenkort waarschijnlijk 20 mhz functie generator van mijn ouders.

Maar moet zelf wel mee betalen denk ik.

En nog een gelukkig nieuw jaar, maar daar ben ik denk ik wat laat mee.

ER zijn weer wat vorderingen rond EMM++ :)
De spoelvorm is binnen.
http://www.emmag.org/foto/coilform.jpg
Acrylaat buis van 65 bij 220cm. Komende maand gaan we twee van deze pijpen verlijmen tot de uiteindelijk 65 bij 440 cm. 3 meter gaan we dan omwikkelen met 2 km 1,5mm^2 installatie draad met transparante isolatie. Die draad is draka nu speciaal voor ons aan het maken :)

De 3 fasen diodebrug is ook bijna klaar. 210 10A diodes in 6 stringen van 45.
http://www.emmag.org/foto/diodebrug.jpg

We zijn een 3fasen 50kva trafo kern aan het opchoppen voor de laad reactor/ballast. Er komen 1000 wikkelingen omheen en wordt met instelbare luchtspleet regelbaar tussen 1 en 6 Henry.
http://www.emmag.org/foto/ballastchop.jpg

Ons kleine coiltje is vrijdag 22 feb te zien in het klokhuis. Het laat de werking van bliksem afleiders zien.
Geen spectaculaire streamers hoor, gewoon wat geknetter van 20 cm.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

oeh...
dat ding wordt echt bizar groot :D

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik had een klein vraagje, en sinds jullie best wel goed zijn met HV op deze site, dacht ik het hier wel te kunnen posten.

Ik en een vriend gaan voor onze PWS (profielwerkstuk) een tesla coil maken. We hebben op aardig wat sites gekeken, en we verwachten dat het wel gaat lukken.

Echter, we zijn tegen het probleem opgelopen dat we geen idee meer hebben of de twee MOT's die we van de schroot gehaald hebben wel genoeg stroom leveren (als ze zelfs nog maar werken, hoe zou je dat goed kunnen testen trouwens).

De types zijn (geen idee of je hier iets aan hebt though):

5570380

De ander

13 828 01

Ik heb hier thuis verder vrij weinig informatie verder: ze staan bij die vriend in de garage.

Als jullie hier iets mee kunnen, of mij kunnen helpen hiermee in het algemeen, zou het heel fijn zijn. Bij voorbaat dank.

EDIT: op de ander staat ook nog iets van 1500 W, bedacht ik be net.

Dit topic is gesloten