Reactie op spelfouten

Dit topic is gesloten

Op 4 december 2007 18:42:58 schreef grotedikken:
fulmineren

Wauw. Wat een prachtig woord (ik ben nog serieus ook). Ik heb hem wel even opgezocht, maar ga hem zeker onthouden. Leuk ook om hem er in deze context tussendoor te gooien. :)

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

Ik wil toch nog even reageren op een voorgaande post:

Ik ben zo iemand die vaak neit typt ipv niet. nadeel is dat ik het wel nalees, maar net zo snel lees als ik typ m.a.w. ik lees niet en er staat neit. Als ik typfouten zie verbeter ik ze wel in mijn post, vaak zie ik ze echter niet

ik ben NIET dyslectisch! ik typ alleen zo krom.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 4 december 2007 20:17:00 schreef High met Henk:ik ben NIET dyslectisch!...

High? ;-)

Ik tiep zelf ook wel eens de letters verkeerdom, of sla per ongeluk buurtoetsen aan. Voorheen lag dat "natuuuurlijk" aan mijn Sweex toestenbord (kostte ook maar 2,35), nu heb ik een "echt" toetsenbord en kan het hoogstens nog aan haast en dikke fikke liggen.

D, t en dt fouten maak ik continue: ik gok maar wat.

Ik stoor me ook niet zo heel erg aan typefouten en kleine (of wat grotere) taalfouten.
Ik stoor me ook niet aan die enkele users van duidelijk niet nederlandse afkomst die af en toe in lichtkrom Nederlands posten.
Ook als mensen grootheden en eenheden door elkaar halen, de bijbehorende afkortingen op verkeerde plaatsen hoofdletteren vind ik niet erg. Dat mag overigens wel altijd gecorrigeerd worden.

Echte MSN taal vind ik echter niet passend op een forum, en hinderlijk als de hele post verder ook nog lammigheid uitstraalt: weinig zin om een duidelijke post te schrijven en weinig zelf gedaan. "Laat een ander maar uitvinden wat ik precies wil en mij van antwoorden voorzien terwijl ik achteroverhang".

Zou het niet beter kunnen verwoorden, sluit mij hier bij aan.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
High met Henk

Special Member

korte aanvulling op bovenstaande eigen post n.a.v. GJ_:
grootheden een eenheden vindt ik niet storend, vind echter wel dat mensen hier geacht worden ze uit elkaar te houden..

stoor me er neit aan verbeter wel: zo vindt ik het ook neit erg om verbeterd te worden

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Neit=niet ;-)

Sorry, die was te makkelijk.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
klein is fijn

Moderator

Ik kan me af en toe wel eens flink storen aan typfouten gezien ik in de chemie zit. Amine is heel wat anders dan Amide om maar een voorbeeld te geven.
Dan heb ik zoiets van "1 letter is een wereld van verschil, let eens even wat beter op wat je aan het typen bent!".

Vooral omdat de meeste typfouten te voorkomen zijn door rustig je posts nog eens na te lezen voordat je op Posten klikt. Als het allemaal snel snel moet dan had Jeroen er wel een chat van gemaakt, geen forum. Hier kan niemand met het excuus komen dat ze geen tijd hadden om hun eigen post door te lezen alvorens te posten.

Onderstaande moet je eens lezen, dit is over het verwisselen van letters in een woord:

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

Klopt he!! ;)

Precies dat wou ik ook gaan zeggen maar, je eigen tekst nalezen is sowieso al moeilijk omdat je weet wat je leest. Tekst van anderen lees je op een andere manier.

LED there be light

Een typefoutje mag, een spellingfoutje mag ook.
Maar ik erger mij kapot aan postings waar de laksheid van af straalt.
Zowel op taalkundig- als op electronisch niveau.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

@WillyHull:
Klopt wel enigsinds. Ik moet zeggen dat het op die manier wel meer vergt om het te lezen. 100% 'match' is toch sneller te verwerken door je kop dan een 70% match om maar met een getal te gooien.

@Algemeen:
Ik stoor me doorgaans niet een "te-snel-typen-fouten". D / DT / T vind ik wel erg irritant maar ga mensen er niet op verbeteren. De reden is omdat ik hier namelijk zelf aandacht heb besteed om dat goed te doen. En als je dat dan éénmaal goed weet, dan zie je dergelijke D/T fouten direct. En dat zijn geen te-snel-getypt fouten.

Wat het electronica forum aangaat, de taal politie mag gerust een straatje verder naar het taalforum. Dat neemt niet weg dat mensen hun posts duidelijk moeten forumuleren, maar om net die twee of drie tiepfouten er uit te vissen in een verder prima post is niet nodig naar mijn idee.

Andere (bij mij) veel voorkomde typefouten zijn het tussengooien van engelse woorden. 'Bij' wordt soms 'by'. Zo nu en dan ontbreken letters, de toets niet hard genoeg ingedrukt bij het typen, ook een snel-typ probleem ;)

En natuurlijk wil ik ook reageren maar is dat al voor me gedaan.
Ik sluit me bij Magic aan voor wat het D-T-DT enz. betreft.

Ik lees overigens ook altijd even mijn post door om de fouten er vluchtig uit te halen.
Waarom? Omdat ik het lekkerder vind lezen en zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Ik schrijf zoals ik spreek. En Preek zoals ik spreek.
En natuurlijk maak ik ook de nodige fouten. Maar dan minder in de gramatica en wat meer in de overkill aan informatie.
Hele lappen tekst die best in te korten blijken. Maar dan wel weer doorregen met een wat te groot aantal punten en komma's.
Vooral de "driepunter" aan het end van een zin om een rustpauze in te lassen/aan te geven...
Geen goed Nederlands. Maar wel wat leesvriendelijker.

Verder kan ik melden dat ik leesbare topics sneller zal lezen en beantwoorden (gemakkelijker in je op te nemen en dus beter te beredeneren).

En wat ik tot slot wil aanhalen omdat ik er nog niemand anders over heb gehoord, is de opbouw van het geheel.
Zo nu en dan een nieuwe zin of alinea beginnen maakt de boel zo veel meer overzichtelijker.
Net even een paar aanslagen meer met de enter toets.
Dat naast een voorbeeldig gebruik van hoofdletters en leestekens is voor mij het verschil tussen wél of géén energie steken in de startpost. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
benleentje

Golden Member

Ik heb vaak met mijn toetsenbord dat ik ik eigenlijk maar 1 hoofdletter in het begin van een woord wil typen maar de shift trager is dan ik tiep.

De tekt van willyhul was makkelijk leesbaar. Maar dit word al moeilijker als er veel technische termen instaan.

Overspanning is wat anders dan overspannen. Maar het is ook volgens onderzoek dat we een stuk teks zowizo al heen snel kunnen beoordelen nog voordat we die gelezen hebben.

Als er 1 groot blok tekst staat zonder allinea's dan denk je wel 2 keer na om het door te lezen.

En de type fouten allen zijn niet het probleem maar ook het woord en taal gebruik en de grammaita.

Zo kan een maat van me aan een enkele korte tekst al van een persoon een hele karakter shets maken. En dat kunnen we eigenlijk allemaal in mindere mate.

Dus door de algehele interpertatie van een stuk tekt kunnen we dus aan veel extra informatie komen waardoor we vinden dat die persoon laks, lui, jong en wild is.

VB.

He de tering zeg zag ik daat tog een stukkie takke elektronica op straat getieft ligge.

Of

Ik zag laats een leuk stukje elektronica op straat liggen wat iemand daar achterloos heeft achtergelaten.

Of

Oh dolletje zeg laats toch zo een leuk spele ding op straat liggen. Het was wel vies maar gelukkig heb ik altijd servetjes bij me. Wie laat dat ook op straat liggen die rakkers.

En toch zal je in die 3 stukken tekst altijd mijn eigen karakter eruit kunnen halen net zoals je wel iemand anders zijn handschrift kan proberen na te doen maar het uiteindelijk toch niet lukt. Er blijven die aan je eigen motoriek die je verraden.

Dus het gaat echt niet om een paar spelvauten maar om de tekt als geheel waar over kunnen vallen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
klein is fijn

Moderator

Op 4 december 2007 23:00:56 schreef benleentje:
Ik zag laatst een leuk stukje elektronica op straat liggen wat iemand daar achterloos heeft had achtergelaten.

Als we het dan toch over taal hebben, dat is geen typo meer, maar gewoon een blunder. Drie fouten in een voorbeeldzin!

Nog iets wat ik niet graag lees, afzaag-posts die zelf vol staan met taalfouten.

@Fantomaz et al,
Die driepunter wordt ook wel "elipsis" genoemd ... (!)

3. (Printing) a printing symbol, usually three periods in a row (. . .), indicating the omission of some part of a
text; -- used commonly in quotations, so as to suppress
words not essential to the meaning. A long dash (---) and
three asterisks (* * *) are sometimes used with the same
meaning.
[PJC]

Aldus: http://www.idoneos.com/index.php/concepts/elipsis
Ik gebruik de elipsis juist om iets te benadrukken ... Maar dat is taal, het leeft en is vaak niet in regels te vervatten.

Ik stoor mij niet zo aan taalfouten, ik stoor mij veel meer aan onverschilligheid, negeren, ondankbaarheid en laksheid.
Ik houd daarvoor al geruime tijd een 'blacklist' bij van posters die ik niet meer beantwoord ... Misschien een beetje lomp en ik sta misschien zelf, om de zelfde redenen, op een paar blacklists!

Wie staan er op mijn lijst? Nou, geen recente posters hoor!

;)

Op 4 december 2007 23:13:04 schreef klein is fijn:
[...]Als we het dan toch over taal hebben, dat is geen typo meer, maar gewoon een blunder. Drie fouten in een voorbeeldzin!

Nog iets wat ik niet graag lees, afzaag-posts die zelf vol staan met taalfouten.

kif hij heeft het nog steeds achtergelaten, ook al is het in het verleden gebeurt het is niet veranderd.

LED there be light
klein is fijn

Moderator

Dus jij loopt gisteren naar je auto? :)

@ jourie: Dat is nu een zin die ik niet begrijp...

[Bericht gewijzigd door ~Galaxy op dinsdag 4 december 2007 23:31:01 (11%)

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Henry S.

Moderator

Op 4 december 2007 23:28:04 schreef klein is fijn:
Dus jij loopt gisteren naar je auto? :)

En morgen liep hij weer ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
benleentje

Golden Member

@KIF

Dat van mijn is dus absoluut geen afzaag post. IK probeerde juist uit te leggen dat het maken van taalfouten het probleem NIET is.

Maar de boodschap die je met je stuk tekst uitstraalt.

En mij boeit of loeit het niet of jij gister na je auto hebt geliepen. Als je auto het maar doet ander wordt het stukje nog een hele tocht.

Als ik een afzaag post wil dan neem ik wel een zaag :D

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En we zijn weer 2 pagina's nutteloos gezeur verder...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Henry S.

Moderator

Tijd voor de afkortzaag. :P

Dit boek kan gesloten worden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten