Regulator wordt heet.

5A voeding uit "schakelingen"

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33

78xx wordt pisheet bij een belasting van 800 mA. Natte vinger sist.
Uitgang geeft wel een goede spanning af.
T1 wordt ook lekker warm, maar is draaglijk. (zit een dikke koelplaat op).

Misschien shuntwaarde verhogen, of koelplaatje adviseren ???

edit: De elco die er pal naast zit vindt het overigens ook niet fijn..

[Bericht gewijzigd door ~Galaxy op vrijdag 4 januari 2008 20:22:40 (10%)

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Sine

Moderator

Wat is je ingangsspanning ?

En die 78-er hoort ook op de koelplaat, zeker bij een groot spanningsverschil.

klein is fijn

Moderator

100nF condensators gebruikt?

zeker bij een groot spanningsverschil.

Maakt geen drol uit. 200 mA is 200 mA.

100nF condensators gebruikt?

Plenty..

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Sine

Moderator

Op 4 januari 2008 20:28:11 schreef ~Galaxy:
[...]

Maakt geen drol uit. 200 mA is 200 mA.

200mA aan 5V = 1W
200mA aan 20V = 4W

Je hebt geen 4W nodig om je vingers te bbq-en aan een TO220

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 4 januari 2008 20:33:26 (14%)

Kijk nog even goed naar de schakeling....

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
klein is fijn

Moderator

Ik raad aan dat jij nog even goed naar schakeling kijkt. Hogere ingangsspanning is hogere spanningsval over de 78xx. Of dacht je dat die 3.3Ω alles voor z'n rekening ging nemen?

|:( Sine heeft gelijk, ongelovige thomas :)

LDmicro user.
free_electron

Silicon Member

Op 4 januari 2008 20:28:11 schreef ~Galaxy:
[...]

Maakt geen drol uit. 200 mA is 200 mA.

[...]

Plenty..

inderdaad. maar P = U X I ! . je I blijft wel constant maar als er over de regelaar 1 volt staat of 40 volt is een GROOOOOOT verschil. de energie moet ergens naartoe , en aangezien een van de basiswetten van de fysica is dat je energie niet kan creeren of vernietigen moet ze omgezet worden in ... jawel ! warmte !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heet Theo, maar als je me Thomas wil noemen vind ik het ook goed...

Wanneer de uitgangsstroom meer dan 200 mA wordt, dan neemt T1 het over

Conclusie: De 78xx verstookt nooit meer dan 200 mA, ongeacht de ingangsspanning.

Begrijp me heel goed; een 78xx ongekoeld die 200 mA stookt wordt inderdaad pisheet. (ervaring)

Begrijp me nogmaals heel goed; we zitten hier op "site feedback"
Ik leg geen probleem voor, daar zijn andere subgroepen voor.
Ik leg een situatie voor die (in schakelingen) voor verbetering vatbaar is.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Op 4 januari 2008 21:07:53 schreef ~Galaxy:
Conclusie: De 78xx verstookt nooit meer dan 200 mA, ongeacht de ingangsspanning.

Hangt inderdaad niet af van de ingangsspanning, maar het vermogen wat hij moet verstoken (en dat maakt hem warm!) wél.

klein is fijn

Moderator

Op 4 januari 2008 21:07:53 schreef ~Galaxy:
Conclusie: De 78xx verstookt nooit meer dan 200 mA, ongeacht de ingangsspanning.

200mA is stroom, stroom valt niet te verstoken, dat is overal gelijk in een serieschakeling.

Begrijp me heel goed; een 78xx ongekoeld die 200 mA stookt wordt inderdaad pisheet. (ervaring)

Dan heb je nog wat ervaring op te doen. Hoe warm een regelaar wordt hangt volledig af van het vermogen dat ie verstookt.

Ik leg een situatie voor die voor verbetering vatbaar is.

Dus er moet ook nog bij komen te staan dat het ding warm wordt als ie veel vermogen verstookt? Lijkt me een beetje overbodig..

free_electron

Silicon Member

nu snap ik waarom de ene kant van galaxy zijn avator 'ontploft' is.

inderdaad door die regelaar loopt nooit meer dan 200 mA
maar het verstookt vermogen in de regelaar is
( vin - vuit ) * 0.2 ampere = xx Watt.
als vin 7 is en vuit 5 dan verstook je 400 mW
als vin24 is en vuit 5 dan verstook je 3.8 watt ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Begrijp me heel goed; een 78xx ongekoeld die 200 mA stookt wordt inderdaad pisheet. (ervaring)

Stierepoep. Als er 3V over valt, is dat 600mW. TO220 doet ongeveer 60o/W Dat is dus 36 graden. Bij een ambient van 20oC is dat 56oC. Dat is nou niet echt pisheet.
Hang 24V aan de ingang en je zit op een (theoretische) (228+20) 250oC. Daar kun je inderdaad je vingers wel op barbeknoeien :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Excuses aan iedereen. De ingangsspanning is inderdaad een factor om rekening mee te houden.
Het was wat lastig om het er bij mij in te hameren, maar uiteindelijk is het gelukt.:-)

Ik zal een koelplaatje op de 7812 monteren.
Daarmee is mijn probleempje in elk geval opgelost
Mijn ingansspanning was overigens 20V DC.

Toch lijkt het mij niet verkeerd om hierover een notitie bij de schakeling te plaatsen..

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
free_electron

Silicon Member

Op 4 januari 2008 21:55:49 schreef Marco69:
[...]Stierepoep. Als er 3V over valt, is dat 600mW. TO200 doet ongeveer 60W Dat is dus 36 graden. Bij een ambient van 20

ehhhh .das (waarchijnlijk, hangt er vanaf welke cijfers je gebruikt hebt )niet juist.

de thermische WEERSTAND is 60 graden per watt. hoe warm de case zal staan heeft daar niks mee te maken.

thermische weerstand zit als volgt in elkaar :

code:


junction -/\/\/- case -/\/\/- ambient
          rthjc        rthca
            |            |
             ---- + -----
          rthjc + rthca = rthja

let daar mee op . soms stink je er in.
als je met rthja rekent weet je nog niet hoe warm de case zal staan ! Je weet immers alleen de delta tussen de omgevingstemperatuur en de junctie. en die delta bestaat uit 2 componenten : de delta naar de case en de delta van case naar ambient.
dus die case staat op een andere temperatuur dan de junction.
in datasheets wordt meestal 2 dingen gegeven :

rthja (grote factor zoals die 60 die je daar noemt): zodat je kan uitvlooien of de junctie niet te warm wordt als je er geen koelijzer meer aanhangt.

rthjc (kleine factor) zodat je kan uitvlooien wat de junction wordt als je zelf de rthca gaat beinvloeden door daar een koelijzer aan te klemmen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

[...]doet ongeveer 60W Dat[...]

Ik weet niet waar je dit vandaan gecopy-paste hebt, maar in mijn post staat wat anders (nl. 60o/W; of gaat dat graden teken gevolgd door een slash bij jouw browser de mist in??)

Die Rthjc heb ik voor het gemak maar verwaarloosd. Vergeleken bij de Rthca is die (zeker in deze context van rekenen met de natte vinger en een slag slaan naar Rthca) wel verwaarloosbaar.

Per saldo denk ik dat die waarde dus wel aardig klopt.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Sine

Moderator

Plus dat er wel degelijk meer dan 220mA gaat lopen door dat 78-je, de basisstroom moet ook ergens vandaankomen namelijk.
En met een hFE van pak hem beet 50, tel uit je winst.

Toch nog even op terugkomen.

Ik heb de ingangsspanning verlaagd naar 16,5V.
Resultaat: Weliswaar geen BBQ meer, maar toch nog steeds onaangenaam heet.

Regulator uit de print knippen, en op het chassis zetten was ook geen optie, want er zit een diode in de GND-aansluiting. (voor net dat halve voltje meer).
Verder geen ruimte voor een fatsoenlijke koelplaat.
Je ziet het niet echt goed op het plaatje, maar die ruimte was er echt niet.
Dan maar een zeer bescheiden koelplaatje.
En ja, de temperatuur is nu draaglijk.

De conclusie die ik hieraan wil verbinden: De 78xx heeft in deze schakeling in feite altijd een koelplaat nodig.

http://home.casema.nl/galaxy/cool7812.jpg

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
free_electron

Silicon Member

Op 5 januari 2008 06:35:15 schreef Marco69:
[...]Ik weet niet waar je dit vandaan gecopy-paste hebt, maar in mijn post staat wat anders (nl. 60o/W; of gaat dat graden teken gevolgd door een slash bij jouw browser de mist in??)

Die Rthjc heb ik voor het gemak maar verwaarloosd. Vergeleken bij de Rthca is die (zeker in deze context van rekenen met de natte vinger en een slag slaan naar Rthca) wel verwaarloosbaar.

Per saldo denk ik dat die waarde dus wel aardig klopt.

hey , inderdaad. dat verdwijnt blijkbaar bij mij ... hmmm
curieus. of zou ik iets teveel geknipt hebben .. banee. dat is toch met bbcode ? sub en zo . moet ik eens uitvlooien wat daar gebeurd is.

enfin.
ik weet ook wel dat je bij een to220 en luchtkoeleing de
rth jc mag verwaarlozen. maar ik wou het toch even compleet meegeven.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

Flinke ontwerpfout, die elco zowat tegen een heet wordende koelplaat.
Na 1-2 jaar heeft die elco zijn capaciteit verloren en gaat dat boeltje met wat pech aan het oscilleren en dan komt hier weer een topic over een veel te hete stabilisator.

Temperatuur is nu zeer aangenaam, dus dat loopt wel los.
Die elco staat tussen de 12V en de 5V regulator, en is eigenlijk een beetje "overdone"
Ik denk dat als de capaciteit weg is, dat je het geeneens merkt.
Oscilleren zie ik niet zo snel gebeuren. Er zitten nog smd Ctjes van 100n op de koperzijde.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Op 6 januari 2008 01:09:49 schreef free_electron:
[...]hey , inderdaad. dat verdwijnt blijkbaar bij mij ... hmmm
curieus. of zou ik iets teveel geknipt hebben .. banee. dat is toch met bbcode ? sub en zo . moet ik eens uitvlooien wat daar gebeurd is.

Jeroen! Help!

enfin.
ik weet ook wel dat je bij een to220 en luchtkoeleing de
rth jc mag verwaarlozen.

Waarom verbaast mij dat nou niet? ;)

maar ik wou het toch even compleet meegeven.

Da's nooit verkeerd.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Anoniem

Op 6 januari 2008 14:23:29 schreef ~Galaxy:
Temperatuur is nu zeer aangenaam, dus dat loopt wel los.
Die elco staat tussen de 12V en de 5V regulator, en is eigenlijk een beetje "overdone"
Ik denk dat als de capaciteit weg is, dat je het geeneens merkt.
Oscilleren zie ik niet zo snel gebeuren. Er zitten nog smd Ctjes van 100n op de koperzijde.

Tsja, die SMD'tjes zie ik niet op de foto , noch op het schema, ik ben ook niet helderziende. Maar ik blijf erbij, elco's zo dicht tegen koelplaten plakken is een slechte gewoonte waar je vanaf moet stappen. Evenals overbodige componenten in schakelingen stoppen onder het motto " baat het niet, schaadt het niet".Het maakt nodeloos gecompliceerd en leidt tot zeer moeilijk op te lossen fouten.