Hoe...

...hoe begin je eraan?
Ik heb daarnet het stukje over "Het Team" herontdekt en blijf me nog verbazen. Ik zelf ben student, met een lief (tijd en geld kosten man ;)) en hobby elektronica.

Ik ben stilletjes aan een arsenaal aan componenten en projectjes aan het opbouwen enz. maar daar gaat het nu niet om. Het gaat erom dat ik ervan versteld sta hoe jullie op, toch wel een redelijk korte tijd van leken naar Dé Mods zijn gegaan.

De vraag die ik me hierbij stel:
Hebben jullie soms hints voor mensen als ik -die de pap in de mond moeten krijgen in het begin en vanaf het door begint te dringen zelf overal gaan redeneren- om jullie niveau te bereiken (of toch dichter in de buurt van)?

klein is fijn

Moderator

Hoe.. Voor mij was het gewoon lekker aanprutsen. Een beetje handigheid is wel een must, samen met wat logisch nadenken.
Ik geloof niet dat er *een* specifieke manier is om elektronica te leren, iedereen heeft zo z'n eigen manier om de hobby leuk te houden.

Gezien er heel erg veel elektronicainformatie te vinden is op het net komt wat internethandigheid ook goed van pas, evenals normale computerkennis.

Hugo Welther

Moderator

Ik pruts al 48 jaar lang, of zijn het er inmiddels meer...
Het is ooit zo begonnen in 1957:
http://welther.nl/hugo/1957%20the%20beginning/foto%202%20bewerkt.jpg

Zoals KIF al zegt, een beetje handigheid, logisch nadenken en vooral interesse waarom iets is.. en zo werkt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het internet zal voor velen maar de laatste 8 jaar ongeveer hooguit een veel grotere bron van informatie zijn.
Wat je hier nu allemaal kan vinden vanuit je werk(hobby)kamer grenst aan het ongelooflijke.

Denk dat het vroeger eerder de eigen creativiteit en interesse is die je daarin vooruit hielp.
Als je iets graag doet leer je het ook sneller (eigenstudie?) dmv boeken, ervaringen van defekte toestellen en of eigen sloop voor de onderdelen.

Mvg Luc

GJ_

Moderator

Op 12 januari 2008 01:02:41 schreef gitaarstudentje:...hoe jullie op, toch wel een redelijk korte tijd van leken naar Dé Mods zijn gegaan...

HOOOO, ik ben nog steeds een leek hoor. "Niet gehinderd door enige kennis" heet dat.

De poetsvrouw bij een bouwbedrijf hoeft geen architect te zijn.

Op 12 januari 2008 09:16:49 schreef Hugo Welther:
Ik pruts al 48 jaar lang, of zijn het er inmiddels meer...
Het is ooit zo begonnen in 1957:
[afbeelding]

Zoals KIF al zegt, een beetje handigheid, logisch nadenken en vooral interesse waarom iets is.. en zo werkt.

oei, de beruchte foto van de 2501 in de handen van de kleine Hugo...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hm dat draad lijkt wel richting het stopcontact te gaan :P
En jij staat er met je schroeven draaier in te klooien :D

Henry S.

Moderator

Op 12 januari 2008 11:44:59 schreef Ledlover:
[...]
oei, de beruchte foto van de 2501 in de handen van de kleine Hugo...

En gevallen, hele hoek kapot :o

Waar ging het bij mij mis? Met een oud boekje van m'n ouders (typisch jaren 50 jeugdboekje met experimenten), daar stonden wat experimentjes in met lampjes beltrafo's en draadjes. En een kristalradio met versterking. Om dat na te maken heb een werkende AM radio gesloopt, zal nu vast veel geld opgeleverd hebben. ;(
Daarna is het nooit meer goed gekomen: Ik kreeg een Philips bouwdoos, en het jaar er op ging ik naar de MTS, elektronica.
(Middelbaar beroepsonderwijs voor de Belgen).
Ondertussen had ik ook al wat FRM's in handen en ging aan de slag met zendertjes, 100mW, 5W, 10W, 60W...

En de rest, zelfstudie( veel lezen), twee rechterhanden (en ik ben links...) en aanleg, logisch nadenken is wel een pre eigenlijk.

Pre-internet dus zelfstudie bestond uit Elrad, Elex, Elektuur, RB, Electronics World, en heel veel copies uit databoeken, met dank aan m'n stageadres. En toen stond er nogal eens wat bij de weg, dus (poging tot) repareren en meestal slopen. Goed voor je componentenkennis.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

bijmij was het van in het begin overal waar knopjes en lampjes aanzaten was interessant (<6 jaar dan ;) )
daan rond 6-7 jaar niet beter gevonden van men pa om een paar oude casette spelers voor in de auto aan te sluiten op trafo + brugcel. (brom alom maar het speelde wel....;condensators wie heeft da nu nodig..... :p )
dan is de bouwdoos gekomen (200 in 1 projecten) en sindsdien is het niet meer goed gekomen.
op 12 jaar had ik ook al heel wat audio apparatuur en men eerste versterkertje met tda chipje gebouwt. was velleman kitje.
op 13jaar een iets zwaardere met de k4005 van velleman (2maal in brug) en, die speelt nog vrij goed.
dan buizen tegengekomen en op 17 jaar meen eerste lampenbak met kt88 gebouwt (eindwerk 6de middelbaar)
nu lid geworden van radioclub en een jaar geleden men harec gehaald (met 80% btw).
en ondertussen worden men ouders zot van de spullen die ik krijg en in de garage liggen lolz....
enb ik ben ook nog student.. laatste jaar ma kom.
enja het is waar de hobby kost veel geld maar eens je wat vrienden hebt met dezelfde hobby of mede radioamateurs dan wordt je al wel eens geholpen.
elektronica winkels zijn enorm duur das heel spijtig maja....
nog een nadeel is dat je door de meeste van dezelfde leeftijd (ben 21nu) soms enorm raar wordt bekeken. zeker als je technische boeken ofzo leest in je vrije tijd......
ze snappen niet dat je geen alcohol zuipt.....

My Tube is bigger then yours