Nieuw laser en dergelijke topic deel 13

GJ_

Moderator

Ik haal de opmerkingen van Henry nog maar een keer aan:

Op 12 januari 2007 11:25:40 schreef Henry S.:
Welkom
.. In het "laser en dergelijke topic" op Circuits Online.

Ik wil iedereen er bij deze vriendelijk op wijzen dat het helemaal niet verboden is voor een nieuwe laservraag gewoon een nieuw topic aan te maken :)

Topics behoren in de sectie waar ze het beste passen.
Als je "laser" ergens in de topictitle verwerkt weet je je verzekerd van de aandacht van andere laserknutselaars.

Dit topic is in de eerste plaats bedoeld voor leuke laserfoto's en lasernieuws over je eigen laserprojecten of van elders op het internet.

Denk bij foto's een beetje om het formaat, gebruik een link ipv een image als je foto te groot of de server traag is !

Veel plezier weer.

Verder het vriendelijke doch dringende verzoek dit topic niet teveel als MSN en leutertopic te gebruiken. Over het verschil tussen een forumtopic en V&A waren we het intussen wel eens geloof ik.

Veel plezier.

Vorige delen:

Nieuw laser en dergelijke topic (deel1)
Nieuw laser en dergelijke topic deel 2
Nieuw laser en dergelijke topic deel 3
Nieuw laser en dergelijke topic deel 4
Nieuw laser en dergelijke topic deel 5
Nieuw laser en dergelijke topic deel 6
Nieuw laser en dergelijke topic deel 7
Nieuw laser en dergelijke topic deel 8
Nieuw laser en dergelijke topic deel 9
Nieuw laser en dergelijke topic deel 10
Nieuw laser en dergelijke topic deel 11
Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 5 december 2007 17:20:51 (13%)

Op 4 december 2007 19:37:16 schreef SideFX:
[...]

hmm.. 600mw rood, en dan nog 300mW blauw.. nu begint het echt duur te worden :s

[...]

Je kan natuurlijk ook een lager waarde rode en blauwe kopen en de groene onder zijn specs laten lopen.
Je kan met jou software wss wel de witbalans afregelen. (als je analoge modulatie hebt that is)

heho

ik heb een vraag. ik heb nu een set scanners en voeding en dac 0832 klaar en aangesloten. welke programma's gebruiken jullie eigenlijk. en ik heb windows xp maar volgens mij heb ik gelezen dat je nog een programma moet laten lopen om de lpt poort te kunnen gebruiken maar welke is het. ik heb wel gekeken maar ik kan het niet weer vinden

ik heb de spoelen van mijn galvo opgemeten en ze zijn 5 ohm (als ze dus in serie staan), ik denk het probleem van mijn overhittende TDA daarin ligt want als ik de galvo afkoppel dan wordt de TDA nie warm.

dit is wel hoog geschat of gemeten
het is r =l*rho/s
waarbij r de weerstand l lengte van je draad rho weerstand koper .waarde getal is 0.00175. s oppervlakte van de doorsnede van je draad in m2
reken het terug en je krijgt wel een hele lange draad

heho ik heb nu mijn dac je af en een mooi scanner setje gekocht. nu maar eens even proberen maar er komt geen beweging uit. ik heb geen scoop dus ik hoop dat de dac het doet lol. maar mijn computer heeft alleen een com poort dus heb ik die genomen ik hoop dat het kan (zal wel maar ff voor de zekerheid) nou heb ik popelscan en ik heb he laserscan maar ik weet de instellingen niet. btw ik heb de dongle niet van he laserscan. hoe kom ik achter de instellingen. en wat kan ik controleren om erachter te komen dat het spul het doet.

thnx voor alle info

ah ik draai dus op windows xp service pack 2 en nou heb ik gelezen dat ik daar een aparte driver voor nodig heb om de com poort vrij te geven. maar waar kan ik die vinden

[Bericht gewijzigd door arcch op zondag 16 december 2007 21:29:22 (14%)

voor he laserscan heb je voor prive en 1 scanner geen dongle nodig
op de duitse site staan videos waar je uitgelegd krijgt hoe het werkt.
popel scan werkt via ltp poort
gr jt

haan

ik heb het voor elkaar met popelscan dan met he laserscan moet ik nog even kijken

nou heb ik het dus een beetje aan het draaien aan moet nog een klein beetje afstellen maar dat moet goed komen.

ik gebruik dus een dac0832 en een goedkope pointer ( we blijven hollanders) en nou zoek ik eigenlijk een schema voor zodat ik hem kan blanken. ik gebruik dit schema voor de dac

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://staff.elka.pw.edu.pl/~mst…

sorry mods ik weet niet hoe ik een link moet maken

Die DAC is niet echt handig, er zit geen gain op en nog geen blanken. Je kunt bter dit schema'tje bouwen (lijkt onwijs op je vorige schema dus is makkelijk aan te passen):

Link

hmm ja klopt ik heb niet de goede link gepost. het was ook dat schema maar dan zonder de beamswitches. die heb ik nu nog niet nodig.

komt er dus op neer dat ik een TTL (waar is dat een afkorting voor eigenlijk) blanking heb en een laser pointer en hoe ga ik dat nu oplossen er zal wel iemand zijn met een schema

Het bestje kan je je losse diode (met optics) van uit je pointer slopen en een driver bouwen (kopen is makkelijker, de die4drive) met TTL blanken. Want de schema's voor TTL naar analog blanken word je ook niet vrolijk van, en dan nog zul je de driver die in je pointer eraf moeten halen want die verwacht een bepaalde spanning

Onzin! Op de site van www.kermitscan.nl is welliswaar niet te zien hoe je je laser(pointer) analoog kunt blanken, maar ik heb een mailtje gestuurd en krijg zo het schema van ze waar uitvoerig staat beschreven hoe je je laserpointer analoog kunt blanken. Ook het programma KermitSoft (dat trouwens bijna 100% werkt als Popelscan) kun je gratis krijgen van ze. Zie ook de detailfoto op de pagina 'Software'.
De good old Guido DAC is hier uitgebreid met twee simpele IC's, dat je TTL sigmaal omzet in analoog. Plug en Play.
Voor nog geen 5 euro kun je dus al je lasertje analoog blanken.

Doe er je voordeel mee!

Is iemand hier in het bezit in schema's en of informatie over een Laserguard of lasersafety.
Ik ben bezig een laser op te bouwen met Mot2 steppers, maar ik vind het wel zo veilig dat ik de laser kan uitschakelen als er wat mis gaat.

Hé Maurice,

Als je de laserguard bedoeld van Medialas, dan zijn deze schema's er niet.
Er is op CO wel vaker gepraat over dit soort printjes, maar een goed werkend geheel is er nooit gekomen dacht ik.
Wel is Aart ooit bezig geweest om dit te realiseren mbv opamps dacht ik. Die schema's zou je kunnen opvragen bij hem en het gaan maken. Laat even weten hoe het afloopt, ik denk dat iedereen wel interesse heeft hierin.

Wil je een professionele safety, dan moet je naar de site van Gento op www.Laserfreak.net. Wil je alles softwarematig veiligstellen, dan kun je de gratis software gebruiken die staat in het blok Laser Safety op www.hobby-lasers.startpagina.nl.

Succes!

die heeft trouwens niemand ooit gebouwd dacht ik.
Ik ga trouwens wel die software nog eens testen

AVR powerd

Hallo mensen,

Ik heb drie leuke programmaatjes gemaakt die (alleen) op de Easylase DAC werken:
Laseroids (=asteroids remake)
LaserTennis (= pong)
en ZoofScope (= muziek visualizatie)

Ze zijn te zien op:
www.youtube.com/ZoofTv

Als je hierin interesse heb kan je me mailen op matthijs27 --> hotmail en zal ik ze toesturen.

Cheers. M.

ziet er leuk uit :)
je hebt btw ook een leuke laser, hoeveel K galvo's heb je ?

AVR powerd

dank Roelke,
ik heb:100mW groen,50mW blauw en 100 rood (650nm) en Raytrack35 plus scanners met Easyslase.
Laseroids heeft wel 30k galvos nodig maar lasertennis kan denk ik wel met minder.

Erg gaaf gemaakt! Is het ook mogelijk om het programma om te bouwen voor een LPT DAC?

ok, op het risico af om berispt te worden

ik heb een animocheck lopen op SK.net voor DT-40pro galvo's, heb reeds gepost in het interessante aanbiedingen topic, maar met weinig resultaat.

Dus een crosspost, en daar doen we hier niet aan

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 januari 2008 15:51:46 (25%)

Op 10 december 2007 13:33:55 schreef Frixxion:
ik heb de spoelen van mijn galvo opgemeten en ze zijn 5 ohm (als ze dus in serie staan), ik denk het probleem van mijn overhittende TDA daarin ligt want als ik de galvo afkoppel dan wordt de TDA nie warm.

Ik heb hier symptomen van mogenlijke oorzaken, waar van ik 1.5 jaar mee doorbracht met zelfbouw.

1# oscillatie ergens in je PD, oorzaak mogenlijk door teveel speling in je rotor as waardoor je shutter trilt overdwars over je fotodiode. IR led niet vast gelijmt waar door hij ook gaat trillen wegens de werkking van de galvo, zeker met lange poten. Dat beinvloed ook de detectie van de fotodiode (erg gevoelig). geluid hoor je niet altijd je ziet het tijdens het scanne, doormeten en vlotte warmte ontwikkeling in je IC's en spoel.

2# of je foto's diodes zitten misschien niet goed aangesloten of 1 van hen zijn defect (dat hij zegmaar op 1 oog werkt). Shutter wordt tegen gehouden. Is ook wel tezien als je shutter de fotodiodes niet half overlappen.
PD kabels niet geshield.

3# (emm ik weet niet of je een goeie magneet hebt toch voeg ik dit aan), als je magneet tezwak is zal je rotor traag positioneren waardoor er meer stroom naar je spoelen gaan om de rotor testuren dankzij je PD. Ontstaat ook veel warmte in je spoel en IC.

Dit is puur testen zonder ingang signaal.

Het liefst zou ik graag nog je galvo en je driverboard zien om het probleem optelossen. Verder kan je niet veel helpen.

Succes!!

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

Ik heb mijn rosmalen laser maar weer is gepakt en ben wat aan het knoeien geweest. Doormiddel van een 2n23055 een 2khz signaal van 12v erover gegooit volgens antwoorden hiervan:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/588993#588993
Hij drinkt dan ongeveer 0,5A,
Echter geen rood puntje, Ik heb een 1:20 deler gemaakt met weerstandjes + een 1:10 deler voor m'n scoop erachter, en gekeken of er iets uitkwam, zo'n 200volt secundair :'(. Dat lijkt me niet bepaald genoeg, kortom: wat is er mis?

als ik wat speel met de frequenties zie ik secundair wat pieken enzo bijkomen van zo'n 800 volt maar that's it. Het meest vreemde vindt ik dat bij de primaire kant 3 kabeltjes zitten. 2 met een paar ohm dc weerstand waartussen naar alle waarschijnlijkheid de primaire spoel zit. en 1tje waarvan ik bij god niet weet wat het is. ze horen alle 3 bij elkaar en zien er hetzelfde uit, echter het plugje van de derde draad is de female versie van de andere 2 draden.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze laser aan de prat kan krijgen?

Het betrof in het kort een HeNe buis van zo'n 5mw met een cascade blokje (grijs dingetje).

Take a parachute, and jump!

Ik heb mijn animo post op samenkopen aangepast. Er zijn nu 2 nieuwe producten en eventueel ook cni lasers.

@mods, ik post geen link dus ik hoop dat dit mag blijven staan. Ik denk dat er veel animo is, maar ik kan de juiste mensen niet bereiken.