een condensator

kreeg afgelopen vrijaardag toch weer eens voor mij wat aparts in handen :)

heb wel beetje moeite met visualizeren hoeveel er hier nou ingaat

[img=640x480]http://members.lycos.nl/souldemon/elec/cap.JPG[/img]

iemand van jullie een idee voor applicatie doeleinden ?:)

Leuk dingetje.
Die zou gebruikt worden voor een flinke voeding.

Ik schat een jaar of 20 misschien 30 oud.

In die tijd was het goedkoper om een flinke elco te nemen dan een dure electronische regelaar.

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.

Ik heb hier nog een doos vol met dat soort "granaten" liggen.:-)

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

dat kan wel kloppen hij had em al een tijd liggen zou uit een kpn telefoon gebeuren komen ofzo :)

als die werkelijk zo oud is ziet ie er toch nog behoorlijk goed uit. mja zet em wwel ff in de kast heb er zo nu niet echt een project voor ;)

Arco

Special Member

Komen uit Philips PRX / EBX centrales. Heb er heeeel wat van geinstalleerd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Van die halve-liter blikken heb ik ook nog 4 liggen, van iemands zolder geplukt. Misschien leuk voor een CNC voeding ofzo, veel ampères bij weinig spanning.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Misschien leuk voor een CNC voeding ofzo

Ik heb inderdaad een joekel in mijn CNC, maar dat is een 40V voeding.
Een 16V cap is toch echt te weinig voor cnc, of je moet er 3 in serie EN 3 stuks parallel plaatsen. Totaal 9 stuks.
Wordt een beste koffer voor je cnc voedinkje..

Zet eens een lat naast dat ding op de foto, kunnen we wat beter vergelijken. :)

Denk er ook aan dat condensatoren natuurlijk ook niet eeuwig houden.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Henry S.

Moderator

Deze moet je voor gebruik zeker even formeren met een labvoeding.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Robin F.

Golden Member

Op 28 januari 2008 17:42:34 schreef sould3mon:
heb wel beetje moeite met visualizeren hoeveel er hier nou ingaat

0,5*C*U² = 8,7 J

Als je 80 kg weegt, is dat voldoende energie om jou U/m*g = 1 cm van de vloer te krijgen :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Op 28 januari 2008 21:03:52 schreef Henry S.:
Deze moet je voor gebruik zeker even formeren met een labvoeding.

Yep, nooit slecht.
Voeding op 1/4 van max. condensatorspanning, weerstand van 1Mohm tot 100k in serie. Laden maar. Zit je C opgeladen tot die voedingsspanning dan doe je er weer 1/4 bij. Zo tot bijna maximale condensatorspanning.

Een tijd geleden ook nog bezig geweest met "dikke" elco's te reformeren. Ene goede raad, zit daar niet op te wachten en ga ondertussen wat anders doen, want met name bij echt grote jongens kan dat zeer lang duren. Soms dagen.
Heb grootste wat ik hier vindt is 320 000µF, reken daar maar eens een 5*RCtijd van uit met een 100K weerstand en dan nog eens X4. Wacht...177uur.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit te lang vinden, maar traag is zeker niet slechter.

Heb hier onlangs nog een paar 22000µF geformeerd, en mijn verbazing was zeer groot toen er 1 elco (die geformeerd was tot 16V) nog 8V voerde na een week!
Na 3 weken stond op dat ding nog steeds 5V.
Zeg nu nog eens dat de isolatie van een elko verschrikkelijk is! ;-) LOL
Maar toegegeven, de meeste andere laten een heel ander beeld zien.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Euhh.. stomme vraag, maar waarom moet je die dingen "formeren" ?

Op 28 januari 2008 21:51:30 schreef ~Galaxy:
Euhh.. stomme vraag, maar waarom moet je die dingen "formeren" ?

als ze een tijdje niet hebben gewerkt dan kan het zo zijn dat er iets uitdroogd binnen in de elko wat door kan slaan waardoor de elco kapot gaat.

Als je hem langzaam oplaad dan zal dat zich herstellen.

Als elco's lange tijd niet gebruikt worden, lost het aluminiumoxidelaagje (het dielectrum dus) op en maakt de condensator sluiting of lekt ie behoorlijk.
Als ie sluiting maakt gebeurt er gewoon niet zo veel, dan is ie echt stuk, als ie aardig lekt wat best voor kan komen zal ie te warm kunnen worden waardoor ie boem zou kunnen zeggen.
De oude natte elco's uit de jaren 30 zijn hier berucht voor, daar zit dus zo'n 30ml boorzuur in dat het metalen chassis van je radio lekker wegvreet als het erop komt.
De lekstroom is daar dan zo groot dat het zuur gaat koken en dat het door het overdrukventiel in de bovenkant van de elco eruit spuit. Een lekstroom van 2mA bij 250v is in die ouwe natte dingen toelaatbaar, dat kunnen ze als het goed is wel hebben :)
Die natte elco's zijn ook prima te repareren, laten reformeren dus of als het zuur eruit is kun je het zuur weer bijvullen zoals bij een accu :P
Niet dat ik dat aanraad, het blijven vrij onbetrouwbare elco's...
Nieuwe elco's waarbij het elektroliet in een soort keukenpapier zit kunnen natuurlijk niet bijgevuld worden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 28 januari 2008 22:53:16 (18%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zet eens een lat naast dat ding op de foto, kunnen we wat beter vergelijken.

De vergelijking met een bierblikje is een goede vergelijking...