Relais aanschakelen met stuurspanning van 0-10 volt

Hallo,

Voor mijn aquarium wil ik een FloraMate dimmer aanschaffen, deze heeft 4 uitgangen welke 0-10 volt stuurspanning geven.
Hiermee kan ik dus 4 EVSA aansturen om mijn TL's te dimmen.

Nu ben ik op zoek naar een schema, waarmee ik een relais aan kan sturen, welke aanschakeld zodra er een stuurspanning is van >0 tot 10 volt.

Op deze manier kan ik ervoor zorgen dat de EVSA's uitgeschakeld blijven als er geen stuurspanning is.
Normaal gesproken blijven ze nl. onder spanning staan / tl's blijven voor-gegloeid.

En op deze manier kan ik ook een niet dimbare EVSA aansturen via de Floramate.

Hoe kan ik dit op een simpele manier bouwen?

Ter info:
Er is ook een constante spanningsbron van 10 (of 12?) volt aanwezig, hierop is de Floramate aangesloten.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

PS. Nog een aanvullende vraag:
Zou ik het 'gebied' 0-10 volt ook in 3en kunnen splitsen?
Zodat er steeds een relais extra aan springt?

Volt | Relais
3v | 1
6v | 1 & 2
9v+ | 1 & 2 & 3

[Bericht gewijzigd door hillegom op maandag 28 januari 2008 14:20:45 (11%)

Een opamp als comparator schakelen, in jouw geval - 3 opamp's, neem bv een LM339, er zitten 4 comparators in - perfect voor dit doel.

hier wat info: http://www.national.com/ds/LM/LM139.pdf

[Bericht gewijzigd door Freaky op maandag 28 januari 2008 16:29:02 (18%)

Meten is weten

Hoi Freaky,

Bedankt voor je antwoord, ben even gaan zoeken en kwam op de volgende site uit:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html

Hier staat dit schema, wat volgens mij redelijk lijkt op wat ik zoek:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparator4Level.GIF

Maar nu zit ik nog met de volgende vragen:
-Moet ik de voedingsspanning omzetten naar 5 volt?
Of regelt deze IC dat zelf?

-Hoe sluit ik hier een 4 tal 10~12 volt relais op aan?
Kan ze niet zomaar ipv de led's ertussen plaatsen, lijkt mij.

-Is R5 echt nodig?

-En hoe kom ik achter de benodigde R1 - R4(5?) waardes.

Weet jij een soortgelijk schema op het internet te vinden waarin relais gebruikt zijn? Of kun je deze voor mij maken?

-
Ter info: Ik heb vroeger wel wat gesoldeerd maar dat ging meestal niet verder dan wat simpele relais schakelingen / ledjes e.d.

Alvast bedankt!

Je kan idd deze schakeling gebruiken.
Een LM339 kan gerust op 12Vdc, je kan dan gewoon met een BC547 of dergelijk een 12V relais aansturen.

De weerstanden zijn een spanningsdeling, je kan ook op iedere + van de opamp een trimmertje plaatsen, met de loper aan de + input, ene kant van trimmer op + 12V, andere kant op de massa. Zo kan je de schakelspanningen makkelijk wijzigen, en zo maak je 3 schakelingetjes.

Meten is weten

Heb even wat zitten knippen/plakken en dit is nu het schema geworden:
http://i178.photobucket.com/albums/w249/fritzie_foto/circuitsonline/comparator_relais_opzet_1.gif

...je kan dan gewoon met een BC547 of dergelijk een 12V relais aansturen.

...trimmertje plaatsen

- Is bovenstaande schema correct?

- In dit schema staat nu een 2N 3906, kan deze zonder problemen vervangen worden door een BC547?

- Welke waarde kan ik het beste kiezen voor RV (trimmertje?)

- Evt. andere opmerkingen?

Nee, schema is niet correct, op de - van je opamp komt je te meten spanning, op de + je referentiespanning.

Dus - de bovenkant van je trimmer (neem 10K) naar de + 12V, en de - input naar je varierende spanning (1-10V)

Meten is weten
Arco

Special Member

>> In dit schema staat nu een 2N 3906, kan deze zonder problemen vervangen worden door een BC547?

Nee, de 2N3906 is een PNP en de BC547 een NPN transistor; dat gaat natuurlijk niet. Moet je een PNP (BC557 ofzo) voor nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Mat.

voorheen Matthias Petri

Volgens mij is het de bedoeling dat de uitgang van de opamp hoog wordt om het relais te schakelen.

Je kan hem zo vervangen voor een bc547 (emitter verbinden met de relais) en de weerstand aan de basis mag je weg laten

This is my "signature"
Hugo Welther

Moderator

Denk er aan dat de LM339 een open collector output heeft. Een pullup weerstandje van de uitgang naar de +12V is ook nodig. 4k7 o.i.d.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Allemaal bedankt voor het commentaar, ik heb nu het volgende schema.

http://i178.photobucket.com/albums/w249/fritzie_foto/circuitsonline/comparator_relais_opzet_2.gif

Klopt deze nu wel? Gaat dit werken? Of zie ik nog iets over het hoofd?

En zijn alle onderdelen die er nu in getekend staan echt nodig? Zoals bv. de door Hugo genoemde R1 4K7?

Is het wel nodig om dit allemaal zo mooi instelbaar te hebben? Kun je niet volstaan met een transistor?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 30 januari 2008 09:37:53 schreef hillegom:
Allemaal bedankt voor het commentaar, ik heb nu het volgende schema.

[afbeelding]

Klopt deze nu wel? Gaat dit werken? Of zie ik nog iets over het hoofd?

En zijn alle onderdelen die er nu in getekend staan echt nodig? Zoals bv. de door Hugo genoemde R1 4K7?

- onderkant van je instelpotmeter moet nog aan de massa
- het relais hoort tussen de collector van de transistor en de 12V lijn
- de voedingslijn moet ontkoppeld worden vlakbij de voeding van de LM339

En je schakeling heeft toch bijna geen onderdelen en die wat erin zitten kosten zo goed als niets dus laat alles maar netjes zitten

Suffering from wiseass oneliner blackout

Zo en daar is dan weer een nieuw schema:
http://i178.photobucket.com/albums/w249/fritzie_foto/circuitsonline/comparator_relais_opzet_3.gif

- onderkant van je instelpotmeter moet nog aan de massa

Dat vermoeden had ik al.

- het relais hoort tussen de collector van de transistor en de 12V lijn

Hier twijfelde ik ook al aan, omdat ik nu een NPN ipv PNP transistor gebruik.

- de voedingslijn moet ontkoppeld worden vlakbij de voeding van de LM339

Deze begrijp ik denk ik niet.
Bedoel je dat je geen lange draden mag hebben tussen de + lijn die naar de LM399 en de potmeter (RV) gaat.
(Omdat die voor spanningsverschil kunnen zorgen?)

Ik hoop dat ik nu alles goed heb gedaan.

PS. de werking van R1 begrijp ik ook nog niet.

De LM339 heeft een open-collector output, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Open_collector

dit betekent dat als de eindtransistor NIET actief (= aangeschakeld = "schakelaar gesloten") is, de voedingsspanning van de 12V lijn NIET door de opamp (comparator, eigenlijk) gaat, maar door de basis en emitter van de transistor naar de massa.

Als je daar geen weerstand hebt zitten, loopt er te veel stroom door de comparator als hij aangeschakeld is (kortsluiting tussen voedingslijn en grond), en als hij afgeschakeld is loopt er te veel stroom door de basis van de transistor naar de grond (ook een kortsluiting, in feite). Nu is de stroom beperkt tot 12V/4700ohm ie. 2.5mA of zo.

Een ontkoppelcondensator dient om stabiliteitsproblemen tegen te gaan. Als je comparator omklapt, trekt de opamp voor een paar microseconden een behoorlijke stroom (parasietcapaciteiten die geladen of ontladen worden), en als je een lange leiding hebt tussen de voedingsbron en je comparator, kan de inductiviteit van de leiding een spanningsdip aan de comparator veroorzaken, waardoor oscillatie kan optreden. Als je dan vlakbij de voedingspinnen van de comparator een klein condensatortje zet tussen de voeding en de massa, vangt die de dipjes op en wordt oscillatie vermeden.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Bedankt voor de info, zo is het al weer wat duidelijker waarom bepaalde onderdelen erin zitten.

Toch leuker dan klakeloos alles maar over te kunnen nemen ;-)

Mijn nieuwe schema:
http://i178.photobucket.com/albums/w249/fritzie_foto/circuitsonline/comparator_relais_opzet_4.gif

Ik denk dat dit 'm moet zijn, welke dus 4x te kopieeren is, om zo elk kanaal van de Floramate te kunnen benutten.

Of meerdere op 1 kanaal, maar dan met diverse inschakel spanningen afgeregeld.

Gelieve niet te crossposten.

Ontopic: Waarom zo ingewikkeld ? Het lijkt mij dat men onder de meeste omstandigheden prima met een enkele NPN tor kan volstaan.

Op 30 januari 2008 22:03:44 schreef Aart:
Gelieve niet te crossposten.

Sorry, ik dacht 'dat is wel handig, want behoort tot hetzelfde verhaal'.

Ontopic: Waarom zo ingewikkeld ? Het lijkt mij dat men onder de meeste omstandigheden prima met een enkele NPN tor kan volstaan.

Je bedoeld eigenlijk dat ik net zo goed direct die 10K potmeter op de B van de NPN kan aansluiten?

Waardoor ik d.m.v. de 10K ook de drempelspanning/stroom in kan stellen.

Heb ik het nu bij het juiste eind?

evt. Iemand anders nog commentaar waarom dit wel/niet voor mij zou kunnen werken?

Je heb toch een omslag punt nodig om de relais in te schakelen, vandaar de comperator.
Hoe zou je dat enkel met een npn kunnen oplossen Aart?

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Inderdaad Aart, precies wat ik eerder ook zei...

@EdwinNadorp: Met een tor heb je dan wel geen precies instelbaar omslagpunt, maar het is voor deze toepassing genoeg dat hij gewoon bij 0 volt het relais niet aantrekt en iets daarboven wel. Zet de transistor gewoon als schakelaar met de basis (via een weerstand natuurlijk) aan die stuurspanning en je bent er.

If you want to succeed, double your failure rate.

Is dit dan een correct schema?

http://i178.photobucket.com/albums/w249/fritzie_foto/circuitsonline/transistor_relais_opzet_1.gif

Vragen:
Potmeter? Is 10K nog steeds goed genoeg?

Moet er tussen de potmeter en Basis nog een extra weerstand, om ervoor te zorgen dat ik de transistor niet opblaas o.i.d.
Ik stel straks bv. via de potmeter in dat de tor schakeld bij 3 volt, maar de stuurspanning kan verder oplopen tot 10 volt!

En moet er nog ergens een condensatortje overheen, voor de stabiliteit?

dus je laat een stroom lopen door je basis, met als resultaat dat de transistor wel gaat geleiden en er dus ook een stroom door de relais spoel gaat lopen maar niet genoeg om hem te doen schakelen ....

ik weet het niet hoor ...

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Volgens mij gaat het wel. Stel dat je bij 1 V zeker wilt inschakelen, daar begint het regelbereik van de VSA's. De software maakt dan een sprong van 0V, uit, naar 1V, aan en regelt verder lineair

Het relais heeft (ik roep wat) b.v. 20 mA bij 12V nodig, de Hfe van de tor is heus wel 250 (bij een 547B en 20 mA) dus dan is er 0.02 / 250 = 0.08 mA basisstroom nodig.
Basisweerstand mag dan (1V - 0.7V) / 0.08 mA = 3.75 k zijn, pak 3k3.

Bij 10V loopt er dan 9.3 / 3k3 = 2.8 mA basisstroom, dat is vrij veel maar stuk gaat de tor volgens mij niet.
Is er meer stroom nodig dan kun je een BC547C nemen (Hfe 500) of een PNP transistor en een paar weerstanden toevoegen en zo de versterking enorm opvoeren. Mag de drempel iets hoger liggen dan kan een darlington ook.

Natuurlijk zal een schakeling rond een comparator en een referentie etc. prima werken, maar ik vind het niet zo elegant als het ook met een paar torren kan.

Wat wel iets is om rekening mee te houden is dat deze schakeling in de een-tor uitvoering vrij veel stroom uit de 0-10V stuurspanning trekt. Dat gaat niet samen met schakelingen als deze, want de VSA's leveren slechts 140 uA. Met twee torren gaat het echter ws wel weer.

Bedankt voor de reacties, ik hou zelf ook meer van: Keep It Simple, Stupid.

Maar wat ik mij dus wel afvraag, is het volgende:
Als ik met de potmeter instel dat het relais pas op 5 volt mag aanspringen. Gaat het de transistor dan in het gebied 1-5volt al iets geleiden?
Waardoor de spoel van het relais al onder spanning komt te staan? Zo ja, kan dit wel/geen kwaad?

Wat wel iets is om rekening mee te houden is dat deze schakeling in de een-tor uitvoering vrij veel stroom uit de 0-10V stuurspanning trekt

Hier zal ik proef ondervindelijk achter moeten komen, ik heb nl. geen idee hoeveel stroom de FloraMate kan leveren.

Help!

Als ik de simpele variant met 1 tor NPN 547B bouw en 'm op 12volt aansluit, dan begint er toch iets te smeulen en pang.

-

Ook de comparator is geen succes, deze is veel te gevoelig, lijkt 't.

Heb die comparator gebouwd zoals in het laatste comparator schema.

Zonder de LM 339 erin schakelen de relais aan!
En met de LM 339 erin gaat hij staan bibberen/trillen, relais aan/uit etc. (op 9volt batterij aangesloten, dus pure gelijkspanning).

Tevens reageert hij niet op een referentie spanning, het relais gaat juist aan als ik de ref pool aan de - aansluit?

Iemand tips?

Of een hele simpele niet foutief te bouwen schakeling?

Alvast bedankt!