Dimbare spaarlamp dimmen

Beste,

Ik heb maar een basiskennis van elektriciteit en zit met het volgende probleem.
In mijn meterkast heb ik modulaire dimmers van niko 05-707. Vorige week zag ik dat Megaman dimbare spaarlampen heeft en heb ik er hiervan enkele gekocht om enkele gloeilampen te vervangen.

Als ik dit echter probeer werkt dit niet. Ik ben terug langs de winkel gegaan en het probleem uitgelegd, hier vertelde men mij dat de oorzaak is dat de min vermogen van de dimmer 35W is waar 1 spaarlamp maar 11W is.

De oplossing zou dus erin bestaan om te zorgen dat via het bij plaatsen van een weerstand 35W bereikt wordt. Dit is natuurlijk niet ideaal, maar toch nog altijd beter dan 60W verbruik en zeker als er twee spaarlampen of meer in serie staan.

Mijn vraag is dus eigenlijk welke weerstand moet ik in serie of parallel plaatsen met de spaarlamp om aan 35W te komen. Volgens mijn eigen berekening (voor wat ze waard is) kom ik uit op een weerstand van 2,2k in parallel met de spaarlamp. Is dit correct?

Een bijkomende vraag is, dat in de technische fiche van de spaarlamp staat dat de min wattage van de spaarlamp 1/6 moet zijn van het minimum van de dimmer. Als ik 35/6 is dit een stuk lager dan 11W.
http://www.megaman.nl/megaman/index.php?page=40
Hoe komt het dan dat het toch niet werkt ?

met vriendelijke groeten,
Jo

Nog even vergeten: De dimmer is in te stellen in zowel fase aansnijding als afsnijding en als ik het goed voorheb moet deze ingesteld worden in fase aansnijding voor een spaarlamp (ik heb echter beide geprobeerd)

Ik heb dezelfde ervaring met de DC-gestuurde dimmers hier.

Natuurlijk kun je er een belastingsweerstand parralel aan zetten (P = U2 / R) , maar 25W bij een beschaafde temperatuur is nogal een weerstand/koellichaam en dan ben je het energie-zuinigheidsvoordeel weer kwijt.
Dat is zonde, ik zou dan voor een andere oplossing (lamp) kiezen.
Wat werkt en wat net niet zal per dimmer verschillen, vuistregels heb ik niet zo veel mee. Of ze in serie kunnen betwijfel ik sterk, parralel is geen probleem.

Overigens ontdekte pas het bestaan van deze spaarlampen door een post hier op Co :) Ik ga ze binnenkort in 1 ruimte toepassen om te kijken hoe het bevalt.

Het volledige voordeel ben je natuurlijk niet kwijt. 35W is nog steeds minder als 60W en zoals ik al zei als je twee spaarlampen in serie hebt, heb je 22W (mag je dat optellen) tov van 120W en moet je nog minder in de weerstand opvangen (35W tot 22W) dus denk ik dat het toch nog zinnig is. Of zie ik dingen over het hoofd?

Kan je me feedback geven of de berekening klopt 2,2K in parallel ? Volgens mij gaat er door deze weerstand een stroom van ±0,1A en ik heb geen idee of dit een grote weerstand is en of dit veel koeling vraagt.

Ik zou ze toch braaf parallel zetten. In serie gaat dat vast niet werken (of die switcher die erin zit moet wel heel braaf gedrag vertonen).

Voor die weerstand is het verhaal simpel: je moet 13W weg stoken, DUS is het een fors ding als je de temperatuur redelijk wilt houden. Simpelste oplossing is denk ik een 15W 230V lampje aan het spul parallel zetten. Goed te koop, geen gedoe met maximale spanning (moet goed gaan :) ) en warmte loopt ook wel los. Gezien de lagere brandspanning, heeft het ding min of meer het eeuwige leven. Als komt het allemaal wat merkwaardig over.

Verder ben ik het met GJ eens: het blijft een instabiel geheel. Zal wel werken met een bepaald type dimmer / lamp, maar niet raar opkijken als het met een andere lamp / dimmer opeens niet meer wil.

Overigens: als je 100mA bij 230V door een weerstand laat lopen, dissipeert het beest 23W. Dat is wat veel als je er slechts 13 'nodig' hebt. Ga maar lekker voor die gloeilamp.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Net getest:

- Een spaarlamp in parallel met een gewone gloeilamp van 60W (eenvoudig te testen om dat ik één kring heb met dimmer en twee lichtpunten) en dit werkt zonder probleem
- Twee spaarlampen in parallel en ze branden, maar flikkeren en dimmen lukt niet (gaan uit)
Waarshijnlijk komt dit omdat ik nog 13W te kort kom? Of zou er een andere reden zijn ?

(In mijn vorige posts bedoelde ik twee spaarlampen in parallel, maar ik had niet door dat het parallel was doordat het er fysisch nogal uit ziet als zijnde in serie)

[Bericht gewijzigd door Spaarlamp op vrijdag 1 februari 2008 22:29:29 (19%)

Dan worden het dus 4 spaarlampen tegelijk ?
Dan zul je op maximum echt wel flink licht hebben :)

Het grootste probleem met regelen is de overgebleven stroom af te voeren (dissipatie).
En die stroom zou eigenlijk naar de lampen moeten.
Maar met die besparing zal je echt de wereld niet redden.
Zelf zou ik gaan voor eentje van 11watt en dan vol aan.

Mischien vind je dan het licht.

mvg

Op 1 februari 2008 22:27:39 schreef Spaarlamp:
Waarshijnlijk komt dit omdat ik nog 13W te kort kom? Of zou er een andere reden zijn?

Waarom heb je daar geen 15W aan parallel gezet zoals ik reeds beschreef?

(In mijn vorige posts bedoelde ik twee spaarlampen in parallel, maar ik had niet door dat het parallel was doordat het er fysisch nogal uit ziet als zijnde in serie)

Die moet je even uitleggen...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Reden dat ik (nog) geen 15W parallel gezet heb is dat ik dat niet zomaar ergens liggen heb. Test die ik later kan doen als zulk een lamp heb. (Kan natuurlijk wel proberen, gewoon om te weten of het werkt, een lamp van 60W parallel zetten en als dat werkt zal die 15W ook wel werken)

Uitleg die je vraagt. In de lichkring staan twee lampen acher elkaar. De ene is afgetakt van de andere en zonder er echt bij na te denken lijkt dat nogal op serie (achter elkaar) maar natuurlijk is dit wel degelijk parallel.

In ieder geval al bedankt aan iedereen die heeft gereageerd.

Op 2 februari 2008 09:06:11 schreef Spaarlamp:
Reden dat ik (nog) geen 15W parallel gezet heb [...]

Bedlampje? Koelkastlampje? Ovenlampje?

Uitleg die je vraagt. In de lichtkring [...]

:)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!