Zou dit kunnen werken?

Ik was begonnen een kleine schakeling te ontwikkelen om de rolluiken automatisch te laten afzakken als de zon te fel schijnt of als je een schakelaar om klikt.

Ik denk dat het volgende schema toch wel een beetje in de buurt zal komen van wat ik wil doen. (het moet met die logische poorten want erna gebruik ik het in een minicursus voor op de site)
http://www.uploadarchief.net/files/download/rolluiken.jpg

Er is nog geen rekening gehouden met wanneer de motor moet stoppen, dit was ik van plan te doen met 2 schakelaars als sensor om te zien of het rolluik toe is of open.

Iemand die me kan zeggen of ik wat goed zit?

De rolluiken gaan nu alleen dicht, hoe ga je die weer open krijgen?

got a point ... en als ik nu 2 relais met wisselcontact gebruik om de spanning bij een gelijkstroom motor om te draaien zodat de draaizin verandert?

Dat kan.

Ik zie trouwens nog iets, na de drukknop moet nog een pulldown weerstand.

volgens datasheet:

IOH HIGH Level Output Current -0.4 mA
IOL LOW Level Output Current 8 mA

ik zou de relais in uw plaats tussen +VCC en de uitgang van de OR-poort zetten ofwel een transistorke toevoegen aan de uitgang. Uw Or-poort kan nooit dat relais sourcen.

[EDIT]
kan mij vergissen, maar moet er ook geen weerstand van aan uwen emitter van uwen bc547 naar de massa?

[Bericht gewijzigd door pompopom op maandag 11 februari 2008 08:22:29 (17%)

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Ik zou die OR poort vervangen door een Opamp.
R1 en R2 zijn goed, R3 kan er uit samen met de transistor.

de schakelaar moet er tussenuit. Dit vervang je door tussen voeding en gnd. een weerstand en potmeter aan te sluiten (het zelfde als R1 en R2). De middenaftakking laat je naar de Opamp gaan. Indien je een 3-standen schakelaar gebruikt schakel je die zo dat hij of de weerstand naar de voeding kortsluit of de weerstand naar de massa.
Dan zit je al een heel eind in de buurt want rond het punt dat de LDR net aan of uit wil schakelen begint je rolluik gek te doen. Indien je dat er uit wil halen moet je eens naar een Schmittrigger schakeling kijken (Ookwel venstercomperator).

Trouwens, wel een transistor op de uitgang zetten (de diode heb je goed gedaan!)

Wat achtergrondinfo:
http://www.vego.nl/3/5/3/3_5_3.htm
http://nl.wikibooks.org/wiki/Elektronica/Opamps/Niet_Lineaire_Schakeli…

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Ik zou die OR poort vervangen door een Opamp.

cfr: TS zijn post

(het moet met die logische poorten want erna gebruik ik het in een minicursus voor op de site)

zou het zelf ook met OA doen, maar als 't echt met die OR poort moet...

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Als je nu de tor met z'n emitter aan de ground hangt, en de collector als "schakelende uitgang", dan zal het beter werken. Nu heb je een emitter volger. Dat heeft niet een duidelijk schakelende werking. (hij versterkt de stroom die je kunt afnemen zonder dat de spanning significant veranderd....)

Als je dan een tweede transistor neemt, en die parallel zet, behalve z'n basis: die doe je via een weerstand en de schakelaar aan de plus. Nu heb je zelf een "wired or" gemaakt. Scheelt een suf chipje.

Nu komt het relais tussen de collector en de plus.

Je kunt ook de boel omdraaien, je gebruikt dan een PNP trnasistor, die
met z'n emitter aan de plus hangt enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik zou er ook een integrator in opnemen (een flinke condensator over R2), anders klapt je scherm al naar beneden als het zonlicht maar even door de wolken piept.

trix

Golden Member

het is off topic, maar ik ben razend benieuwd hoe je van een eagle bestand(.sch) een .jpg maakt zoals gitaar studentje heeft gedaan, ben namelijk een ander topic gestart en krijg het niet voor elkaar.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

wat is PrtSc (of is dat een domme vraag :+)

eigenwijs = ook wijs

PrtSc is voluit 'print screen' of 'neem een foto van je scherm'.
deze toets staat normaal rechts van boven op je toetsenbord. dit zorgt voor een copy van je scherm in het werkgeheugen en kan je dus 'plakken' in paint en daarna de afbeelding opslagen.
er zijn nooit domme vragen!!!

klein is fijn

Moderator

Geen domme vraag, wel een poging tot een offtopic topickaap.
En daarbij, ik heb net ergens een stuk getypt waarom .jpg niet geschikt is voor dat soort dingen. Gebruik .png.

Handel de rest daarover maar via mail of in een daarvoor geschikt topic af.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op dinsdag 12 februari 2008 00:01:33 (19%)

Is dit dan beter?
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld%20rolluiken%201.png

edit: met misschien maar best nog een weerstandje aan die tor :)

[Bericht gewijzigd door gitaarstudentje op woensdag 13 februari 2008 19:42:24 (25%)

Ik zie het nut van die tor op de ingang niet zo.
Als je perse TTL wil gebruiken, neem dan een schmitt trigger, dan kan die tor vervallen.
Kan je dan gebruiken om je relais aan te sturen.

Gebruik overigens 1 relais met wisselcontacten.

ik heb net ergens een stuk getypt waarom .jpg niet geschikt is voor dat soort dingen. Gebruik .png.

Krijgen wij dat nog te zien, want ik ben benieuwd.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Henry S.

Moderator

Maandag ergens in http://www.circuitsonline.net/forum/active

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 13 februari 2008 19:59:36 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kan je dat dan is uitleggen want van Schmitt trigger weet ik niet veel en moet ik dan gewoon die LDR-potmeter spanningsdeler rechtstreeks aansluiten?

Een S.T. is een ding dat op een exact spanningsnivo schakelt, en weer terugschakeld iets beneden dat spanningsnivo, zodat de boel niet kan gaan 'klapperen'.
Precies wat jij nodig hebt.

Kijk eens naar de 74(HC)132
R3 en de tor kunnen dan weg, en de rest zet je rechtstreeks op een input.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Is dit dan beter?

zie mijn vorige post...

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Zou je de collectorstroom van die tor niet moeten inperken? Ik denk dat hij zo voor verwarmingselement en daarna voor draadje gaat spelen.
Ah, stond er al onder zie ik nu

[Bericht gewijzigd door la la lampje op donderdag 14 februari 2008 08:45:53 (11%)