weerstand over BC546B

Hallo,

Ik ben van plan om deze: http://www.mcamafia.de/nixie/ncp_en/ncp.htm nixie klok te gaan bouwen. Nu kan ik geen MPS-A42 of een vergelijkbaar type vinden voor een een redelijk bedrag (gezien het aantal). Dus was ik van plan om een standaart BC546 te gaan gebruiken met de bijhorende weerstanden.
Ik was van plan om de print deze week te gaan etsen maar twijfelde nog over de aansturing van de nixie. Dus heb ik even een transistor op het breadboard geprikt en getest. Maar wat blijkt nu, de nixie brandt al een beetje heel zwak en wanneer ik de basis hoog maak, dan brand de nixie voluit. Nu heb ik de weerstand van 100K er af gehaald en dan werkt de schakeling wel naar behoren. Die weerstand diende om de BC546 te beschemnen tegen de hoge spanning door de transistor maar heb het even een uurtje getest, maar wordt niet warm. Zou ik nu die weerstand weg kunnen laten zonder verdere problemen?

klein is fijn

Moderator

Weerstand beschermt de transistor tegen te hoge spanning? Leg dat eens uit..

Al met al lijkt het me uiterst onverstandig om hoogspanningstorren uit te wisselen met hoerentorren.

Inderdaad, dat is nog wel te doen, die had ik nog niet gezien. Alleen is er ook zoiets in Nederland? Moet bij Reichelt wel min. 10 euro bestellen en komen ook nog verz. kst. bij. Heb even de spanning gemeten over de collector en emitter en die bedragt 1,2V, kan dit wel kloppen?

Even de quote van de pagina:

Alternatively you could tie down all cathodes to GND with a resistor of 100 KOhms to reduce the idle voltage - without starting the cathodes to glow already. In this case a more versatile transistor with a Ucb0 of least 65V like the BC174B or BC546 or BC846 should do. However - you need 3 times more resistors.

Edit: Klopt dat wel met de theorie?
In een parallelle schakeling is de spanning overal gelijk.
De betreffende weerstand van 100K staat parallel met de transistor, is dan niet de spanning door de transistor gelijk aan de spanning door de weerstand?

Op 15 januari 2008 20:15:07 schreef klein is fijn:

Al met al lijkt het me uiterst onverstandig om hoogspanningstorren uit te wisselen met hoerentorren.

leuk woord, nog nooit gehoord. Hoer heeft wel een pejoratieve betekenis, alhoewel het hier moet geïnterpreteerd worden als populair, maar hoeren zijn dat ook... begrijp je meteen hoe vicieuze cirkels ontstaan!

Mama look, -a-booboo
klein is fijn

Moderator

Op 15 januari 2008 20:58:32 schreef jongensenwetenschap:
leuk woord, nog nooit gehoord.

't Woord wordt anders best vaak gebruikt in spraaktaal. Zelfs Google is er heel duidelijk over: http://www.google.nl/search?q=hoerentor

Maar die hoerentor van mij, werkt al vanaf half 8 goed, er brand nu nog steeds een nixie geschakeld door de bc546 en gebeurd echt niks. Ut=U1+U2+Uc etc.? Dan kan het toch zo zijn dat over de voorschakelweerstand een bepaalde waarde blijft, en over de nixie zelf? Dan kan het toch ook zijn dat er amper nog spanning over de tor komt te staan? Klopt mijn redenering?

Op 15 januari 2008 21:44:58 schreef klein is fijn:
[...]'t Woord wordt anders best vaak gebruikt in spraaktaal. Zelfs Google is er heel duidelijk over: http://www.google.nl/search?q=hoerentor

schattig... echt waar :-)

Mama look, -a-booboo
Turbokeu

Golden Member

http://cgi.benl.ebay.be/HV-Transistors-MPSA42-For-Nixie-Clocks-lot-of-…

100 stuks MPSA42 aan 6.99$ (=4.72€), verzending uit Hongkong inbegrepen.
Enkel Paypal betaling (als je geen Paypal hebt wil ik ze wel voor je aankopen en doorsturen tegen kostprijs + bijkomende verzendkosten naar jou).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Graag, ik heb idd geen paypal. Alvast bedankt.
Ik neem vanavond wel even contact met je op.

Gebruik anders de BF420, Nedis heef er nog 2982 liggen.
Mogelijk door de plaatselijke reparateur of onderdelen zaak mee te laten bestellen.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ga toch voor de hulp van Turbokeu waar ik al contact mee heb genoemen. Ik heb er in totaal 45 nodig, dus hou ik ook nog eens mooi wat over voor eventueel nog een klokje.

Turbokeu

Golden Member

Ik zal dit nog bevestigen via mail naar jou toe:
Ik heb de 100x MPSA42 transistors aangekocht en betaald voor 4.86€ (klein verschil is te wijten aan de Paypal wisselkoers).
Zodra ze aangekomen zijn (reken 1 à 2 weken vanuit Hongkong) laat ik je iets weten.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 15 januari 2008 21:44:58 schreef klein is fijn:
[...]'t Woord wordt anders best vaak gebruikt in spraaktaal. Zelfs Google is er heel duidelijk over: http://www.google.nl/search?q=hoerentor

Al goed dat Goegel niets te melden heeft over pros-tituee-tor... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ondertussen de torren gekregen en even het schakelingetje zojuist op het breadbord gezet. Kom ik er achter dat de nixie al brandt voordat de basis wordt aangestuurd. Dus ik bedenk me wat er kan zijn en vermoed dat net zo als logische poorten, de transistor misschien niet altijd weet of hij hoog of laag is (in dit geval dan omdat hij als schakelaar wordt gebruikt). Dus als probeersel zet ik een weerstand van 10K over de basis naar de ground toe en verrek het werkt ook nog. Is dit een goede manier die op lange duur niet fout gaat?

Sine

Moderator

Heb je ook eventjes naar de datasheet van de MPSA gekeken ?

De pootjes zitten namelijk anders dan je standaard BC-tje

Heb ik, is precies anders om dan de BC variant.

Toevoeging, heb de MPSA42 eventjes toch omgedraaid en nixie brand dan continu, ook al wordt de tor niet aangestuurd.

[Bericht gewijzigd door niels v.v op dinsdag 19 februari 2008 19:07:32 (56%)

Sine

Moderator

eigenlijk moet het niet nodig zijn, de uitgangen van je 4017 worden vanzelf al laag, dus bij een 0 aan de uitgang hangen de torren met de basis weerstand aan massa..

Oke, dat wist ik niet, ga het even opbouwen, bedankt.