Show your projects! Part 7.

Dit topic is gesloten

Testfase he.. ;)
Nee, Ik wou even gauw kijken of hij het deed.
ze zijn er nu alweer vanaf..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 18 februari 2008 19:26:56 (75%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 18 februari 2008 19:22:28 schreef Technojunk:
Testfase he.. ;)
Nee, Ik wou even gauw kijken of hij het deed.
ze zijn er nu alweer vanaf..

je moet wel altijd aan je eigen veiligheid denken hé ;) voor je het weet ben je vergeten dat daar stroom opstaat en het is gedaan....

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
Sine

Moderator

Op 18 februari 2008 17:46:35 schreef help:
Na een lange tijd "geen" projectjes nu weer een projectje. temperatuurmeter met Lcd en serieël worden de waardes er ook nog uitgespuugd :D

Tipje van flipje .. kijk eens naar print met ronde eilandjes, daarbij heeft de tin niet zo de neiging om buur eilanden aan te vallen ;)

klein is fijn

Moderator

Op 18 februari 2008 19:32:04 schreef christiaan-elektro:
voor je het weet ben je vergeten dat daar stroom opstaat en het is gedaan....

Zolang je weet dat spanning op staat en geen stroom gaat het wel goed. ;)

Ik geef toe dat de meeste dingen fout gaan bij 'even snel', maar overdrijven met veiligheid is ook een vak..

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op maandag 18 februari 2008 19:35:46 (34%)

Op 18 februari 2008 19:33:47 schreef Sine:
[...]

Tipje van flipje .. kijk eens naar print met ronde eilandjes, daarbij heeft de tin niet zo de neiging om buur eilanden aan te vallen ;)

waar zie jij eigenlijk ronde eilandjes?;)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Hij bedoeld, voor een volgend project - dat dat beter soldeerd

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
klein is fijn

Moderator

Tijd om te lezen voordat je wat zegt?

Sine bedoelt dat help een gaatjesprint met ronde eilanden beter kan gebruiken.

whoops:o sorry:)

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op maandag 18 februari 2008 19:41:43 (21%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 18 februari 2008 19:35:05 schreef klein is fijn:Ik geef toe dat de meeste dingen fout gaan bij 'even snel', maar overdrijven met veiligheid is ook een vak..

Een lekstroombeveiliging van 10mA, gecombineerd met een automaat van 2A, is beslist geen weggegooid geld voor de hobbyist.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Moet ik ook doen, 10mA Zal het niet kleinder zijn te krijgen? maar waar moet ik de aarde dan aan knopen? polsbandje om doen?

Laatst bij de hellweg in duitsland een 30mA aardlek voor 6.-

Misschien hebben ze bij rosmalen nog wat voor mijn ''beveiliging''

Pros: ben je ook nog in rosmalen te vinden?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 18 februari 2008 19:59:12 (24%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

In B wordt 10mA gebruikt voor badkamers in oude gebouwen, waar slechts een luizige aarding (vaak via de waterleiding) aanwezig is. Of er nog types bestaan die gevoeliger zijn, weet ik niet.

En nee, je moet jezelf niet aarden, tenzij misschien met een weerstand van 10M om ESD-veilig te kunnen werken.

En Rosmalen is me iets te ver om erheen te fietsen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

diverentiaalverschil..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 18 februari 2008 20:14:34 (76%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
help

Golden Member

Op 18 februari 2008 19:33:47 schreef Sine:
[...]

Tipje van flipje .. kijk eens naar print met ronde eilandjes, daarbij heeft de tin niet zo de neiging om buur eilanden aan te vallen ;)

Agree .. heb nog een pak dubbelzijdige liggen met ronde eilandjes en dat is idd iets fijner werken ! Maarja .. eerst opmaken wat je nog hebt liggen .. :D Desondanks bedankt voor de Tip !

En nu weer verder showen want als we zo door gaan hebben we weer een pagina zonder plaatjes .. ¿¿??

Stel, dat je een 230V-draad aanraakt. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) Je bent zelf geïsoleerd van de aarde - er kan bijgevolg geen stroom door je lichaam vloeien. Verder niets aan de hand.
2) Je bent niet geïsoleerd, er vloeit stroom van die ene draad door je lichaam naar de aarde - de lekschakelaar merkt deze "lek" en grijpt in.

Zo tussendoor: een lekschakelaar biedt niet de minste beveiliging als je twee stroomdraden vastgrijpt. Tenzij je jezelf gaat aarden, natuurlijk. Maar dat lijkt me een buitennissig idee. Je moet gewoon leren om voorzichtig met netspanning om te gaan.

Als ik iets uittest zoals dat voedingsprintje van jou, dan sluit ik eerst de draden aan de trafo, steek vervolgens de stekker in een (test-)stopcontact en schakel ik als laatste stap de automaat in. Een neonlampje+C+R gaat dan wat liggen pinken om aan te geven dat er netspanning aanwezig is.
Uitschakelen gebeurt in de omgekeerde volgorde: eerst de automaat er uit, dan de stekker en als laatst de verbinding aan de print.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ook eens even men huidig project tonen.
is stage + eindwerk voor laatste jaar elektronica/telecom
dit is btw in denemarken waar ik dus nu ook verblijf ;)

www.tvindkraft.dk
www.tvind.dk

sommigen zullen daar al wel eens van gehoord hebben en het feit dat ze een status heb gekregen als zijnde een "cult"
kheb hier nog geen probs heb niks moeten ondertekenen buiten dat zun mijn stage contract hebben moeten tekenen van mijn school en ze hebben er geen probleem bij als ik iets nodig heb van rscomponents (overlaatst nog een groot koelblok gekregen voor men JLH amp)
ahja en men vervoer van belgië naar hier en terug is betaald als ook mijn volledig verblijf hier.
cult of ni ik ben zo vrij als iets en heb een leuk eindwerk ;)

aangezien ik hier geen langdradige post wil maken zou ik zeggen => lazyone.aman-nai.be

http://iloblog.aman-nai.be/lazyone?ShowFile&image=1203384683.jpeg
http://iloblog.aman-nai.be/lazyone?ShowFile&image=1203384786.jpeg
http://iloblog.aman-nai.be/lazyone?ShowFile&image=1203384858.jpeg

paar random foto's en het globale idee

het had miss kleiner gekunt en compacter zonder die 3U modulaire opzet i know... maar deze opzet is simpel te begrijpen en ook simpel uit te breiden.
Ga ook voor de mensen hier volledige documentatie maken met alle datasheets en info die ze nodig hebben.

moest ik dit trouwens met commercieele modules doen zou het veel duurder uitkomen en dan is het nut als eindwerk er ook een beetje af. dit heb ik eigenlijk volledig zelf uitgedacht. is miss niet ideaal alhoewel ik er lang op heb gebrainstormt.

lees de blog voor info is paar paginas lang

P.S. let niet op men slecht engels en eventuele typfouten en zie naar de categorie Tvindkraft windmill.

My Tube is bigger then yours

Ook al laten zien op tweakers:
http://hoopje.nl.eu.org/got/IMG_0851_small.JPG
http://hoopje.nl.eu.org/got/IMG_0853_small.JPG
Een combi van een 2 euro usb hub, een usbasp, dat is een atmel programmer voor aan je usb poort, en een ft232r schakelingetje als usb-serial converter.
Dat geheel kan ik dan mooi gebruiken voor het bouwen van toekomstige projectjes.

Mijn laatste project/je

PT2272 ic met dipswitche voor codering. Ontvangertje en 4 tip 122 fets erop voor wat zwaradere lampen :) Moet 4 led spotjes gaan bedienen voor savonds.

http://img218.imageshack.us/img218/4835/ontvangerqb6.jpg

Onderop zitten de weerstanden (SMD)

En werderom krijgen jullie de onderkant niet te zien :p nu niet vanwege mijn kunste maar omdat ik hem eerst moet schoonmaken. Gebruik nu tin met soort van hars kern dus geeft dikke rotzooi.

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op dinsdag 19 februari 2008 21:13:28 (25%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Oja achter die dikke elco voor de 7805 zit nog de ontkoppelings condesator en een led die aangeeft of ie een signaal ontvangt. Scheelt zoekwerk weet je direct of het aan de ontvangst ligt of aan iets anders als ie het niet doet.

schakel je de spots aan/uit of dim je ze ook via PWM?

Ik denk uit/aan omdat een tip122 geen fet is maar een darlington en te langzaam is voor PWM. Teminste zo begreep ik de datasheet. (ben zelf ook een schakeling aan het maken voor led verlichting, dimbaar.)

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Zowat iedere bipolaire tor is best geschikt om er PWM mee te bedrijven. Je doet er dan wel best aan, de PWM-frequentie laag te houden om schakelverliezen te vermijden. Maar om een lamp aan te sturen is 200Hz ruim voldoende.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Alleen aan/uit kan ook niks anders met die ic. Is kan en klare decode ic met 4 uitgangen. Wil ik het dimbaar maken moet ik nog een Microcontrollertje er tussen gooien maar gaat mij aleen voor snachts als ik eruit moet.

dan is het toch juist fijn als je kan dimmen, lijkt mij vervelend dat als je net wakekr bent je meteen dat felle licht in je gezicht hebt;)

Met de materialen die ik heb een MAX232 in SO behuizing naar een DIP ombouwen.

Eerst de flatcable eraan

http://www.uploadarchief.net/files/download/_mg_1649_600x400.jpg

Condensatoren erbij geplaatst, dan is het een mooi totaalpakketje.

http://www.uploadarchief.net/files/download/_mg_1652_400x600.jpg

Dit topic is gesloten