Nieuw laser en dergelijke topic deel 13

@4d: Het zou mooi zijn als je je emailadres openbaar maakt. Mensen die willen reageren of een pm willen sturen naar je kunnen dat nu niet. Waarschijnlijk is dat de reden dat je weinig animo krijgt.

Ik heb hier een 532nm 300mW laser liggen wat zou het ongeveer kosten om heer een scanner voor te maken om een beetje leuke tekeningen te kunnen projecteren

Nog geen 30 euro. Als ik deze site moet geloven: www.kermitscan.nl

30 euro lol
Denk maar aan iets meer hoor.
Zeker als je hem ook nog fatsoenlijk geblankt wil hebben en een beetje goed merk wil.
mag je denken aan meer als 400 euro.

AVR powerd

Nou, dat is als je alles in de winkel koopt. Als je een heleboel vrije tijd en hobbyruimte hebt kan je voor ca. 100 euro redelijke graphics krijgen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Haha. Ik ga alleen af op de onderdelen die je nodig zult hebben op de site van Kermitscan.
Laserpointer 5 euro, printje 10 euro, onderdeeltjes 10 euro, motortjes 15 euro. Mwa, moet kunnen onder de 50 euro :-)

Ja, maar met die motertjes van kermitscan heb je geen 'scanner die een beetje leuke tekeningen kan maken'. En gezien het feit dat de heer in kwestie een 300mW groene laser heeft, beetje zonde om daar zo'n kutsturing voor te gebruiken. Met zo'n laser moet je voor galvo's gaan...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Tja, we zijn alemaal begonnen met de MOT-set, toch?
En tekeningen maken... Misschien meer iets voor op de kleuterschool. Net als drummen en modelspoor ;-)

Ik ben niet begonnen met mot-1:) Misschien is dat ook de reden dat ik nog steeds geen werkende set heb...

edit: trouwens heel stoer, mij persoonlijk aanvallen. Houd ik van... (al betwijfel ik of je begrijpt waar ik het over heb)

[Bericht gewijzigd door muddy op maandag 25 februari 2008 17:07:44 (38%)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ik heb ook twee galvo's met spiegeltjes kunnen regelen ex lazer galvo's ze hebben op 30k gedraaid

wat heb ik allemaal nodig kwa aan sturing en
heeft iemand nog print ontwerpen hier van

Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met het bouwen van Lasers.
Ik heb een laser gemaakt met 2 stappen motors en vind de resultaten al goed :> 1200 stapjes per second is niet echt heel veel maar voor een simpele laser show is het meer dan voldoende.

Nu wil ik verder en wil leuke tekeningen maken op de muur.
Overal zie ik dat galvo's heel duur zijn (Niet te betalen als hobby) nu heb ik een hardeschijf uit elkaar gehaald (Voor de platen als opevlakte spiegels en werkt perfect) en daar zit ook een galvo in (De kop).
Deze heb ik aangesloten op een een potmeter en dit werkt perfect. Nu nog met een dac aan mij pic aansluiten en testen.

Alleen hier is helemaal niet van op internet te vinden en zo een hardeschijf kop is toch heel goedkoop?

Weet iemand waarom dit nooit gebruikt wordt?

MvG
Ferry

is misschien nog niet eens zo'n slecht ideetje Ferryh... Heb je wat meer informatie over de snelheid die je dan haalt? Want hdd's zijn goedkoop, goed te krijgen, en het zou een hele hoop werk schelen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Is al vaak geprobeert staat ook wel op internet haalt 3 4 kpps je moet alleen iets bedenken om hem closedloop te maken
Op internet wordt vaak een laser aangeboden met oscilating mirror system en zou 35kpss halen
nou heb ik eens op internet gekeken en dat blijkt een oktrooi te zijn uit 1931 van awhitaker.
dit is ook een openloop en niet moeilijk te maken .
kan wel een kleine massa zijn maar het lijkt me stug dat ze daar 35kpss mee halen
octrooinr 2059159
gr jt

Closed loopt zal zo een kop wel zijn want een HD moet ook snel op een goede positie staan en dat moet terug gekoppeld worden. Anders een variable weerstand er aan maken die mee draait. Ik gaat het proberen en zal laten weten als het wat doet. weet voor de rest niet wat er mogelijk is met een HD galvo. Leuk om te testen.

Ferry

ik denk dat je dan de hardeschijf zelf met de leeskoppen nodig hebt .
Dan kun je naar track nr wat weer een indikatie is voor de stand van je spiegel.
Die weerstand kun je mijns inzien vergeten is zoo versleten
ldr is te traag kom je uit bij optical .
Maar hardeschijf en tracnr is volgens mij nog niet geprobeert en lijkt mij meer dan fijn genoeg maar snelheid geen idee tegenwoordig ik heb weleens gehoord toegangstijd 4msc dan zou je nog maar op 250hz zitten
Ik ben benieuwd

Is het nog wat met die inkoopaktie van galvo's geworden?

Er bleek niet genoeg interesse te zijn

Ik denk dat in totaal slechts 3 mensen gereageerd hebben ofzo.
Dat was niet genoeg om aan de verminderde prijs te raken.

Een goedenavond heren.

Een paar dagen geleden heb ik m'n DAC afgemaakt, eentje met twee DAC0832's en de TL084CN.

De symmetrische voeding heb ik voorlopig even bestaan uit 2 loodaccu's van 12 Volt die ik in serie heb gezet.

De 5 volt voeding is gewoon die van een vaste 7805 regelaar.

Nu het vreemde: zodra ik de scoop eraan hang, en ik laat een vierkantje uitsturen door popelscan, krijg ik inderdaad 4 punten op de scoop (in de XY stand)
Zodra ik echter een van de MOT-1 steppers verbind, verdwijnt het beeld corresponderend met de as die ik verbind met een motor.
Verbind ik beide motoren, dan is het beeld helemaal weg.

De opamp wordt wat warm, maar niet alarmerend (ik vermoed een normale opwarming)

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Hum. Een 084 levert uit mijn hoofd een paar mA.

De weerstand van je stappenmotor zal veel te laag zijn, je sluit de uitgang gewoon kort. Daar kunnen ze overigens wel tegen.

Ik raad iets van een DC gekoppeld audio-eindtrapje aan :)

Dan ontbreekt er dus iets in het schema (denk ik...)

Ik gebruik de guido DAC, maar dan ontbreekt er dus iets denk ik.

Dit is een hertekende versie van het schema dat ik van het internet had.

http://www.m-voorloop.nl/guidodac.gif

Of ik heb dus nooit het volledige schema gevonden, of er klopt bij mij iets niet:P

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Goed, na wat gespit te hebben in schema's, kwam ik op de emittervolger uit, in dit geval bestaande uit een BC547B en een BC557B.

Het schema wat ik gevonden heb is echter gebaseerd op een 741 opamp, en in het onderstaande schema weet ik dan ook niet welke waarde R5 moet hebben, en (misschien nog wel belangrijker) naar welke opamp ik de uitgang van de emittervolger terug moet koppelen.

http://www.m-voorloop.nl/versterkermot.gif

In het schema voor de 741 is voor R5 een waarde van 100 k genomen: omdat er rond IC3C en IC3D al het nodige aan weerstanden zit, zit ik even in de knoop wat ik nu moet doen.

Dus als iemand zich geroepen voelt om te helpen :p

(edit: link naar het schema er maar even bijgezet...)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

neem een tda1521 heb je twee eindtrappen in een ic en kosten maar een paar euro en zijn goed liniear
even googlen voor aansluiting meestal pdf
gr jt

haan

Vreemd. Ik heb de emittervolger uit het bovenstaande schema getest, en meteen werd de BC547 (zo uit m'n hoofd T1 in het schema) gloeiend heet.

Het enige wat ontbrak was de terugkoppelweerstand naar de opamp, maar dat lijkt mij niet de verklaring voor het (bijna) uitfikken van de BC547.

Nu kwam ik echter in m'n versterker IC's bakje een TDA1517P tegen, 2 x 6 Watt, dus ga ik daar maar mee aan de slag.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

mooi wel dus ,zonder tegenkoppelweerstand staat je transistor in verzadiging gestuurd.staat helemaal open
En geeft meestal de pijp aan maarten ,hangt van je voeding af en aan de weerstand van mot.
gr jt

url=http://members.home.nl/jt.dehaan/index.html]haan[/url]

Inmiddels werkt het geheel zoals het hoort, zonder versterking.
Wat bleek: er was een print-eilandje gebroken, waardoor er geen direct contact met de uitgang was.
Na dit hersteld te hebben gingen ineens beide motoren aan de gang, en nu doet de boel het dus.

Nu alleen nog inbouwen, en daarna goed afregelen, want een cirkel is niet echt een cirkel op het moment:P

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.