kippendeurtje

Hallo,

Ik denk na over een kippenhokdeurtje, soort schuif die op en neer kan, maar die automatisch 's ochtends open en 's avonds dicht gaat. Die zijn weliswaar kant en klaar te koop, maar erg duur. Maar ik ben niet zo ver met wat er allemaal zo te koop is qua electronica en wat er dus mogelijk is. Waar moet ik beginnen?

Mvg Jeroen

Ik zou eerst de motor maar maken. Met eindschakelaars. Voor de timer zou je een gewone scakelklok kunnen gebruiken, al heb je dan wel wat elektronica verder nodig.
Denk je er wel om dat de kippen niet klem tussen het deurtje komen te zitten? :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Toevallig, ik wil binnenkort mn deur ook automatiseren. Nu was het zo dat hij alleen automatisch op ging doormiddel van een opwind wekker. Als het alarm dan afging ging het vleugeltje draaien en dat zorgde ervoor dat de vergrendeling los ging en het deurtje door een gewichtje open.

Maar goed dit is niet van belang, want het moet automatisch open en dicht. Je kunt het beste een ruitenwissermotortje pakken van een auto (12V). Die laat je een touw op en af rollen. Dus kan het duurtje open en dicht. Je kunt dit zowel doen met een schuifdeurtje als een klep deurtje wat omhoog klapt.

Nu het elektronische deel. Je kunt het beste 2 relais pakken met 2 maakcontacten. De spoel moet op 220 V kunnen. Je sluit nu 12 V op de ene kant van de relais aan. Aan de andere kant ook een draad, maar dit precies andersom. Nu heb je 2 draden die naar de motor loopt. Als het ene relais aan gaat draait hij linksom en de andere kant rechtsom. Je kunt de relais aanlaten gaan door ieder een schakelklok te geven.

Nu het afslagmechanisme. Het makkelijkst zijn breekcontacten te nemen, die het 12 V circuit van de motor onderbreekt. Je maakt een breekcontact onder het schuifje en boven het schuifje. Als het schuifje beneden is, moet het circuit uitgaan bij de relais wat het motortje naar beneden laat gaan. Naar boven precies andersom.

Enige probleem is er gaat wat stroom doorheen lopen wat de meeste breekcontacten niet fijn vinden. Daar is ook een oplossing voor, namelijk je maakt een circuit met een relais. De relais verbreekt dan het 220 V circuit. Je kunt dan het beste 2 12 V's relais nemen, je hebt dan maar 1 voeding nodig (motor + 2 relais). Je kunt dan de breekcontacten houden en je gebruikt van die 2 relais het maakcontact.

Ik hoop dat je er wat wijs uit wordt. Anders moet ik de moeite maar nemen om een schemaatje er van te maken.

Succes

ps: Wyandotte, is toch een kippenras? Of heb ik dit verkeerd?

Edit:

hier een slordig schemaatje. Hopelijk is hij wel duidelijk.

http://www.solcon.nl/fn004789/kippendeurtje.jpg

Vergeet niet over de 12 V relais een diode parallel te zetten. Staan niet in het schema.

Wyandotte is inderdaad een kippenras, zo'n honderd jaar geleden uit de VS gekomen geloof ik. Zijn erg rustige kippies.

Anyweg, een ruitewissermotor heb ik nog liggen, het schema begrijp ik ook denk ik wel met relais enzo, maar wat is een maakcontact? En een breekcontact?

Een breekcontact is een contact wat in rust gesloten zit (dus in schema dicht met stippellijn voor het openen). Een maakcontact is in rust open, in schema staat het schuin omhoog.

Met rust bedoel ik als de schakelaar niet ingedrukt is.

Deze schakeling heb ik ook al op mn broedmachine toegepast (keerautomaat). Alleen heb ik geen relais gebruikt om de motor te laat stoppen, maar een paar stripjes ijzer. Het is misschien handig om de motor af te zekeren, mochten de 2 relais tegelijk aangaan.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kunnen die kippen zelf een vertikaal hangend deurtje open duwen? Dan zou je alleen een pen in een oogje hoeven te schuiven om hem te blokkeren. Schuift de pen er weer uit, dan kan het deurtje weer open geduwd worden.
't Is meer een kattenluikje dan, maar volgens mij zijn die kippen sterk genoeg. Maar of ze het ook willen/kunnen leren?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Mijn Wyandottes deden er een week over om te leren dat ze 's avonds naar binnen moesten gaan, maar ik heb ook nog zijdehoentjes, die deden er twee maanden over. Ik denk niet dat kippen zo intelligent zijn dat ze zoiets leren.

Ik als beginner: Is die diode om de wisselstroom naar gelijkstroom om te zetten? Om zo de moteor dus in een of de andere richting om te zetten?

Ik zou wel een soort lichtsluisje als beceiliging maken.
Anders eet je misschien elke week kippensoep...

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Nee, een diode zorgt er voor dat de stroom in 1 richting blijft.

@~Gelaqy: Beveiliging ;)

Gr, Ledlamp

@Galaxy:
Als je er geen deur in guillotinestijl van maakt denk ik dat dat alleen maar onnodige ingewikkeldheid geeft. Kippen hebben volgens mij nog net wel genoeg hersens om onder een deur vandaan te gaan die naar beneden gaat.

Verder over die diode: een relais trekt aan dmv een magnetisch veld. Als de stroom van de spoel af gaat, stort dat magnetische veld in waardoor er een inductiespanningspiek ontstaat. Als de stroom die dat levert niet weg kan kan die spanning aardig hoog oplopen, die sluit je dan kort met de diode, die zet je antiparallel over de spoel. Dat betekent parrallel aan de spoel, maar zo geschakeld dat de diode normaal geen kortsluiting veroorzaakt.

Op 29 februari 2008 15:24:33 schreef Berend:
.....Als je er geen deur in guillotinestijl van maakt denk ik dat dat alleen maar onnodige ingewikkeldheid geeft. Kippen hebben volgens mij nog net wel genoeg hersens om onder een deur vandaan te gaan die naar beneden gaat......

Inderdaad mijn schoonvader heeft op die manier ook een sluis in zijn kippenhok. Deze heeft een traag motertje en dat werkt perfect... Dus geen moeilijke lichtsluis nodig.

(helaas was het motertje laatst even defect en meteen zat er een marter in het hok :( )

Volgens mij gebruikt hij gewoon een vertragings moter met een schakelklok.

Je kunt ook een servo pakken
en eventuweel een ldr dan blijft hij van de zomer wat langer open staan

het begint allemaal met elektronica

Een ruitenwissermotor is ook al vertraagd, eventueel zit je er 6 V op ipv 12 V. Draait hij ook een stuk langzamer.

Over de veiligheid, een stukje multiplex weegt niet zoveel. En als je zorgt dat het deurtje in het donker altijd naar beneden gaat is het goed, bij mij tenminste. M'n kippen gaan altijd van zelf naar binnen. Eerst keer mochten ze een half uurtje naar buiten om los te lopen, later steeds iets meer en dan wennen ze er aan om terug te komen.

Ik verwacht geen guillotine probleem, Als alles goed is afgesteld zijn de kippen allang binnen voordat het klepje dicht is. Verder zoals al gezegd is, zo'n plankje zal niet zo gauw een kip vermorzelen. En als een kip van boven een plankje aan ziet komen zal hij heus wel eieren voor z'n geld kiezen xD.

Een ruitenwisser motor kun je denk ik beter pwm'en. Overigens zijn die dingen wel verschrikkelijk sterk dus zorg dat alles goed werkt of je hele mechanische gedeelte wordt gesloopt.

Timer schakelingen zijn er bij bosjes te vinden, maar met een LDR is inderdaad een mooie mogelijkheid. Gewoon dicht laten gaan als het donker is en weer open als het weer licht wordt. Wel je LDR op een verstandige plek monteren en eventueel schoonhouden, anders worden je kippen opgesloten.

Owja, nog even de veiligheid: Houdt 230 buiten het kippenhok en probeer de 12v kabels zo goed mogelijk buiten bereik van die beesten te houden. Die nieuwsgierige krengen pikken overal op.

Take a parachute, and jump!

Op 29 februari 2008 19:20:39 schreef pcnerd:
En als een kip van boven een plankje aan ziet komen zal hij heus wel eieren voor z'n geld kiezen xD.

En anders zegt hij zij *TOK* :)

HOi, een heel oude draad, maar wel de enige relevante hit in google. Corné 12 geeft hier een uitvoerige beschrijving om een lichtgestuurd kippendeurtje te maken, maar het schema is intussen offline, en voor een beginner in elektronica is het nog heel cryptisch allemaal. Is hier iemand die ons op weg kan helpen om dit als eerste elektronica project rond te krijgen? Wat moeten we precies kopen aan componenten en hoe zetten we het aan elkaar?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een fatsoenlijke zoekmachine had misschien wel deze gevonden:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149841
Weliswaar gaat het daar vooral over het beperken van het energieverbruik want de zaak moet op batterijen werken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Er zijn veel meer kippendeuren voorbij gekomen in een half dozijn topics minimaal.

Ik zou vooral goed zoeken (Google) want er zijn vast goede praktijk getoetste ideeen die heel goed werken en waardoor elektronica ook heel simpel kan.

Bijvoorbeeld:1 elektromagneet is eenvoudiger dan een sterke motor die een zwaar deurtje kan optillen, ook een kip kan pletten en 2 eindschakelaars nodig heeft.

Op 2 juni 2020 18:58:18 schreef big_fat_mama:
Een fatsoenlijke zoekmachine had misschien wel deze gevonden:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149841
Weliswaar gaat het daar vooral over het beperken van het energieverbruik want de zaak moet op batterijen werken.

Bedankt voor je reactie! Dat gaat over arduino. Ik zoek een simpele puur elektromechanische oplossing.

Op 2 juni 2020 20:14:38 schreef K7Jz:
Er zijn veel meer kippendeuren voorbij gekomen in een half dozijn topics minimaal.

Ik zou vooral goed zoeken (Google) want er zijn vast goede praktijk getoetste ideeen die heel goed werken en waardoor elektronica ook heel simpel kan.

Bijvoorbeeld:1 elektromagneet is eenvoudiger dan een sterke motor die een zwaar deurtje kan optillen, ook een kip kan pletten en 2 eindschakelaars nodig heeft.

Thanks! ok, ik zoek nog wat verder!

mel

Golden Member

Simpelste is een schemerschakelaar en een motor,zoals van een rolluik.
Donker:luik sluit.
Licht:luik gaat open.
De kippen gaan zelf al wel op stok als het donker word..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 juni 2020 07:17:44 schreef mel:
Simpelste is een schemerschakelaar en een motor,zoals van een rolluik.
Donker:luik sluit.
Licht:luik gaat open.
De kippen gaan zelf al wel op stok als het donker word..

wat ik niet begrijp - ben een beginner voor iets :o) als die schermerschakelaar de motor activeert, en het luikje gaat dicht... hoe weet die motor wanneer hij moet stoppen met draaien?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daar zijn meerdere mogelijkheden. Meest voor de hand liggend
* timer: de motor draait nooit langer dan x seconden
* eindloopschakelaars hetzij mechanisch of optisch
Het is niet onmogelijk om meer dan 1 formule toe te passen.

Denk toch nog eens aan die zuigmaneet eerder dan een motor, zoveel simpeler.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Die dingen staan kant en klaar te koop op internet. Lijkt duur.
Voor een elektronica doehetzelver die nog een aantal componenten op de plank heeft liggen, is dat voordeliger zelf te maken. Als je alles moet gaan kopen, kost het je in mijn beleving méér. En dan heb ik het nog niet over de dingen die defect raken bij de experimenten.

Heb nounet even op het forum rondgekeken met de zoekterm "kippen"
Heb er een stuk of tien doorgelezen, (de laatste postings) en nergens een terugvoering gelezen of het naar tevredenheid gelukt is.
En ook een paar waar door de betreffende ts nog een vraag gesteld werd, maar door niemand een antwoord gegeven. Jammer.