voorschakelweerstand led

leime

Golden Member

hallo,

Ik denk dat de titel al genoeg zegt maar nog ff voor de duidelijkheid:

Ik wil graag in mijn rekenmachine achtergrondverlichting maken. het liefst met 2 ledjes. nu word mijn rekenmachine met 1.5 volt gevoed en ik heb deze led's gekozen: 3mm groen difuus maar welke weerstandwaarde ben ik nodig?? op internet zijn een tal van calculators te vinden maar ik snap niets van die dingen.

leime

Elke led heeft een bepaalde spanningsval. Deze moet je even opzoeken. Vervolgens moet je weten hoeveel ampére de led kan verdragen. Als je deze gegevens hebt trek je de spanningsval van de bronspanning af, en dit deel je door het aantal ampére dat je door de led wil laten lopen. (bijv. 20 miliampere, dit is 0,02 Ampére

Hier kan ook uw advertentie staan!

Dus even een rekenvoorbeeldje voor jouw geval:

- Over de groene led valt ongeveer 2,2V
- Je voedspanning is 1,5V
- Dus over de weerstand moet -0,7 V vallen
- Voor een stroom van ongeveer 20mA geeft dit dus een weerstand (volgens Ohm: V=I*R) van -0,7/0,02 = -35Ohm

Oftewel: dat gaat 'm niet worden :P

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Gewoon geen weerstand gebruiken en hopen dat die dingen uberhaupt licht geven bij 1,5V :)

ff proberen dus

kan je misschien een extra knoopcelletje in jouw rekenmachine kwijt? als je 2 knoopcelletjes pakt heb je aparte voeding

[Bericht gewijzigd door tim11 op woensdag 12 maart 2008 17:41:16 (27%)

leime

Golden Member

hihi tis eentje met een grote ronde batterij (AA) als ik nou eens 2 batterijen gebreuk heb ik dan 3 volt?? dat betekend dus dat ik genoeg heb met 2 batterijen

leime

Wel als je ze in serie zet. Vervolgens heb je dan een voorschakelweerstand van 3 - 2,2 = 0,8 / 20mA = 40 ohm = 47 ohm voor elke led. (Niet vergeten ze parallel te zetten)

'The purpose of my life, is to invent warp drive'

Kijk eens bij het artikel voor de Witte LED op 1,5 V. Deze schakeling werkt als het goed is ook op niet-witte leds. Zelf moest ik echter wel (met witte led) veel verschillende spoelen proberen in het bereik 50-220 uH. Dit is wat lastiger als je de spoel niet hebt en moet kopen. Zie hierover deze discussie