PTT Munttelefoon (Sodeco T400-1)

Hoi,

Ik heb afgelopen weekend een PTT munttelefoon gekocht en aangesloten om te kijken of hij werkt. We hebben al een Ericofoon thuis en die werkt goed via een Homevox 1-5, zowel inkomend als uitgaand.
Ik heb de munttelefoon aangesloten (A en B van de Homevox naar de A en B) en krijg de basistoon. Als ik bel doet hij niks, maar als ik de hoorn opneem werkt hij wel en kun je wel een gesprek voeren. Ofwel hij rinkelt niet. Als ik wil uitbellen krijg ik wel de basistoon als ik de hoorn van de haak neem, maar zodra ik de schijf ga draaien gaat hij op "in gesprek" (ja, ik doe er wel een kwartje in). Ik ben nogal een leek op electronica gebied dus kom al gauw niet verder.
Kan iemand mij advies geven ? Heeft dit toestel een extra voeding nodig ? Aan de linkerkant zit wel een soort accu/batterijhouder, maar ik weet niet of die gevoed dient te worden en zo ja wat de juiste spanning moet zijn..

Alvast bedankt voor reacties !
Erwin

Voor de bel moet je 'B' en 'EB' doorverbinden.
Zitten naast elkaar (voor zover ik het kan herinneren).
De accu (NiCad) wordt opgeladen uit de netlijn in dit geval dus de aansluiting naar de Homevox.
Deze accu zal wel dood zijn na al die jaren.
Je kan proberen die nog te re-animeren maar ik geef je weinig kans.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Bedankt voor berichtje !
B en EB zijn doorverbonden met een plaatje dus da's OK. Accu zit er niet in... Ruimte is leeg. Zitten twee draden aan gesoldeerd (aan + en aan -) en die gaan naar eekroonsteentje wat er onder hangt bij de telefoon lijn aansluitingen. Kan ik er een externe voeding opzetten ? Of kan ik het beste een nieuwe accu zien te vinden ? Weet jij zo de specificaties van de accu (spanning en vermogen ?)

Je kan er geen externe voeding aansluiten omdat je dan 2 laadcircuits aan elkaar knoopt.
De accu dient als buffer voor de voeding van de elektronica en met lage laadstroom (druppellading) geladen.
Weet niet meer wat de voltage was maar daar is achter te komen als de 2 accu klemmen meet.
Capiciteit was niet veel ca. 1A.
Om een originele accu (in goede conditie) te vinden wordt moeilijk want ze zijn minstens 20 jaar oud.
Je kan natuurlijk wel een eigen fabrikaat in elkaar flansen.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Dankjewel voor je info. Ik ga het even nameten en maak dan zelf wel even een accu.
Als de telefoon werkt meld ik het even !

Arco

Special Member

Ik weet niet of de Homevox 1-5 een lijnspanning van 24 of 48 volt heeft. Als het een 24 volt systeem is kan de spanning te laag zijn om de accucellen op te laden. (Normaal zijn munttoestellen voor 48 volt lijnspanning bedoeld)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad.
De lijnspanning moet niet onder de 35V zijn.
Als je gaat meten kan je het toestel beter rechtstreeks aan de lijn hangen.
Ik meen me te herinneren dat de accu een of andere exotische spanning rond de 20V had.
Je moet ook een klik (relais) horen als een kwartje voor de metaaldetector komt anders kan je geen nummer kiezen (impulscontact van de kiesschrijf kortgesloten).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 12 maart 2008 18:42:15 (30%)

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Ik ga weer wat proberen ! Ik meet 42 VDC. Maakt het uit hoe om ? Inbellen lukt nu wel dus ik ben weer wat verder. Uitbellen wil hij nog niet weten. Lijkt niet op schijf te reageren als ik draai. Onderbreekt toon tijdens draaien van schijf maar valt dan gelijk weer terug naar starttoon. Na paar seconden over in "in gesprek"

Arco

Special Member

Zonder accu werkt 'ie niet. De accu is nodig om de electronica van spanning te voorzien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Impuls contact is dus kortgesloten.
Logisch omdat er geen accu inzit.
Zonder die 'hulpspanningsbron'doet ie het echt niet.
Na een een paar seconden 'in gesprek' klopt, time out van je PABX.

Ik meet 42 VDC

Waarover?
Netlijn? Kan kloppen'.
Accu aansluiting? Klopt niet.
Voor het meten aan de accu aansluiting moet je hem wel belasten met een weerstand van pakweg 4K7.

[Bericht gewijzigd door VanDee op woensdag 12 maart 2008 21:31:48 (15%)

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

42 VDC op netlijn, aan de A en B in het toestel. Maar nu heb ik dus een accu nodig. Inbellen en rinkelen werkt goed.
Wat voor accu is nodig ? Bij plaats waar accu hoort te zitten meet ik 1,59 VDC.

Heb zonder weerstand gemeten.Sorry. Ik heb alleen een multimeter ter beschikking...

Op 12 maart 2008 21:34:12 schreef Beekbol:
Heb zonder weerstand gemeten.Sorry. Ik heb alleen een multimeter ter beschikking...

That's all you need.
Als je zo'n lage spanning blijft meten met belasting is je laadcircuit naar de klote.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Arco

Special Member

Belangrijk: Toestel moet natuurlijk wel on-hook zijn tijdens het meten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is 'ie..
Kan ik laadcircuit repareren ? Of vervangen ? Maar wat voor accu heb ik nodig ? Voltage ? Vermogen ?

Voordat je je heel veel werk op de hals haalt: je weet neem ik aan dat de kostenimpuls (voor de 'tikker') niet meer wordt doorgegeven?

Bellen zal het toestel nog wel, maar een kwartje gaat lang mee, zeg maar ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Uitbellen doet hij helaas niet... Hou alleen maar kiestoon en na time-out ingesprek toon. Op draaischijf reageert hij niet. En op muntje reageert ook niks.

Arco

Special Member

"Uitbellen doet hij helaas niet... Hou alleen maar kiestoon en na time-out ingesprek toon. Op draaischijf reageert hij niet. En op muntje reageert ook niks."

Dat kan ook niet zonder accu... De electronica heeft de accu nodig om in off-hook te werken, en om onderbrekingen tijdens het kiezen op te vangen. Tevens om de magneetspoelen in de muntproever te bekrachtigen, daar is de lijnstroom niet genoeg voor.

Is het dit toestel?
http://www.actw.nl/Oude%20toestellen/Munttoestel%20Kimus%201.htm

Dan kun je daar misschien navragen of ze weten wat er voor accucel in hoort...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yeap Arco,

Die is het exact. Ben al in contact met ACTW. Hoop dat zij wat uit kunnen vinden. Maar bedankt voor link.