Aardlek springt steeds uit

Hallo,

wij zijn vorige week verhuisd en nu springt in het nieuwe huis de aardlekschakelaar steeds uit. Dit gebeurt op de meest uiteenlopende tijden. In andere topics heb ik al een aantal mogelijke oorzaken gevonden. Kan het feit dat wij net in dit huis wonen en net alle apparatuur geïnstaleerd hebben (wasmachine, droger) een duidelijke oorzaak geven?
De vorige bewoners hadden geen last van dit probleem...

Groeten,
Jaap

zoals de naam al zegt, springt je aardlekschakelaar uit, als je een lek heb naar aarde...

dit is meestal in je "natte" apparatuur... drogers wasmachines,koffiezetters... enz enz...

maar vergeet ook buitenverlichting, en kippenhokken enzo niet...

lastig te vinden.... vaak is het stekkers vewijderen en dan 1 voor 1 terug en kijken wanneer het probleem terug komt...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

jaapio112 schakeling uit schakelen en op elke automaat isolatie door meten tegenover aarde,denkt er aan zonder netspanning meten.
Gr Rapperder

wasmachine verplaatst? kijk eens alle aansluitsnoeren na, kan best zijn dat je een snoertje hebt beschadigt.

ps. hoevaak schakelt de aardlek uit 1x per uur/ per dag /per week/ per maand.

Op 3 april 2008 19:25:34 schreef meije:
wasmachine verplaatst? kijk eens alle aansluitsnoeren na, kan best zijn dat je een snoertje hebt beschadigt.

ps. hoevaak schakelt de aardlek uit 1x per uur/ per dag /per week/ per maand.

De wasmachine is het niet, want die zit op een aparte aardlekschakelaar. En de betreffende aardlek is de laatste drie dagen een aantal keer uitgevallen. Vandaag zelfs drie keer op één dag.

heeft de aardlek 1 betreffende groep (zekering), of meerdere. Als het er meerdere zijn, kun je ze een voor een testen, welke het is. Zo kun je gebieden uitsluiten.

Enige betrouwbare methode is toch meten met een megger. Of je moet een duidelijke oorzaak in een koffiezetapparaat ofzo kunnen vinden...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Hallo,

Hoeveel aardlekschakelaars heeft u?
Hoeveel eindgroepen heeft u?

Indien u twijfelt over deze vragen, zet dan maar een foto van de meterkast op dit forum.

Sommige mensen verwarren hoofdschakelaars met aardlkeschakelaars etc etc, dit zorgt nl voor extra verwarring alhier.

Er ist wieder da...

De aardlekschakelaar beveiligt drie groepen. Ik ben er nu waarschijnlijk wel uit dat het de tweede groep moet zijn. De andere groepen blijven tot nu toe (ong. 18 uur) wel in. Het is niet de CV (die ook op groep 2 zit, is getest). Blijven over: mechanische ventilatie, koelkast en nog twee of drie WCD's. Ik verdenk op dit moment de mech. vent.

Blijf die ventilatie altijd aan?
Koelkast ook ZEKER niet uitsluiten, is een goeie kandidaat. Geef hem af en toe eens een schop, als dat gepaard gaat met het afschakelen van de aardlek dan weet je 't meteen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Normaal voor huishoudelijk gebruik is het een hoofddif van 4 x 300ma 40Amp,en een dif van 4 x 30ma 40Amp,of elk een 2 maal schakeling en u zecht verschillende aardlekschakelaars
is er dan een te hoge aardlus bij u gemeten?
Ik weet dat er bij industriele gebouwen verschillende dif moeten gebruikt worden maar dat is wel van 4 x 300ma met klik automaat,zit er dan nog meer op groep 2 die dient toch maar alleen voor de CV wat zit er dan nog meer op?
Rapperder

DE OLDE

Overleden

Ik vermoed dat TS in Nederland woont , daar is er normaal geen sprake van aardlekken van 300ma maar alleen 30ma.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

TS lijkt idd woonachtig in NL.
Kijk maar, hij schrijft Nederlands zonder Belgisch accent.

Er ist wieder da...

Wordt daar in NL geen Dif van 300ma gebruikt,dan vind ik het toch maar raar dat alles uitvalt,normaal valt toch de betreffende kring die de fout veroorzaakt eerst uit,en betreffende kring zal na de Dif toch een automaat moeten hebben van 16 of 20Amp en die moet dan toch eerst gaan of de verdeling moet verkeerd zijn.
Rapperder

Als ik je antwoorden lees heb jij geen idee van het verschil tussen een diff en een automaat.Dat geld ook voor de opmerking bij dat zonnepaneel.

Dat kan geen kwaad dat zoiets gezecht wordt,daar zijn altijd personen die het beter weten dan een ander.
Rapperder

Als je mechanische ventilator verdenkt, kan je die niet tijdelijk middels een verlengsnoer op een andere wcd/aardlek aansluiten, gaat deze er uit dan is het de ven. zo kan je ook eventueel andere verdachte apparaten testen.

maar het beste en het snelste is even meggen,let wel dat je megt tussen aarde en fase/nul en

NIET TUSSEN FASE EN NUL

bij meggeren fase en nul kortsluiten en dan meten naar aarde.

Je loopt anders de kans dat als er een lek is op de nul dat deze een potentiaal verschil veroorzaakt omdat je tussen fase en aarde een spanning aanlegt.

Hetzelfde geld voor een meting op alleen de nul en aarde.

dat is dan natuurlijk alleen van belang bij aanwezigheid van apparaten op een groep, zijn deze eraf dan kan je tussen alle geleiders meggeren.

wat voor gelul is dat,ik heb nog nooit gezien dat een keurder de fase en de Nul kortlegt,wel meten tussen aarding Fase,en meten tussen aarding en Nul,en nadien tussen Fase en Nul.
Rapperder

Op 5 april 2008 08:49:46 schreef Rapperder:
wat voor gelul is dat,ik heb nog nooit gezien dat een keurder de fase en de Nul kortlegt,wel meten tussen aarding Fase,en meten tussen aarding en Nul,en nadien tussen Fase en Nul.
Rapperder

doe je toch het zelfde?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

vroeger , staat me iets van bij...
in een groepenkast met D patronen....
als je dan de grondmoer(passchroef) er uit draaide, kon je er een gewone gloeilamp in draaien (e27 fitting)

en hoe zat het nu... zo lang die lamp bleef branden had je (aard)sluiting? was het nu zo...?

nou ja...laat maar...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 5 april 2008 08:49:46 schreef Rapperder:
wat voor gelul is dat,ik heb nog nooit gezien dat een keurder de fase en de Nul kortlegt,wel meten tussen aarding Fase,en meten tussen aarding en Nul,en nadien tussen Fase en Nul.
Rapperder

Als je een instalatie keurt is de instalatie doorgaans niet in gebruik, en zijn er dus geen apparaten die een te hoge potentiaal voor hun kiezen krijgen want die zijn er (nog) niet.

Is een installatie in gebruik dan kan je 3 dingen doen.

1 meggeren met een lagere spanning ipv 500v dc bv 250vdc,100vdc of zelfs nog lager 50vdc.

2 de gebruiker alle apparatuur laten uitnemen

3 meggeren met alleen een potentiaal verschil tussen fase+nul en de aarde zo kan bij een aardfout in de nul geen potentiaal verschil ontstaan tussen fase en nul en dus zal de apparatuur geen 500vdc voor zijn kiezen krijgen.

Nooit meggeren tussen fase en nul want dat kan je een beste schadepost opleveren, defecte voedingen en condensatoren enz.

Voor een keuring moet je meggeren met 500vdc voor een 230v kring.
Voor foutopsporing of tussentijdse inspecties gebruik je 250vdc.

Is het gelul, voor jouw wel maar zo moet ik mijn keuringen wel uitvoeren.

@Arjan swets
Idd dat was vroeger met die D patronen.
lampje erin en zolang er een verbruiker/aard of kortsluiting was ging die lamp branden, en dan koste je dat niet zoveel zekeringen.

Als wij een keurder laten komen,die zet zijn megger dan wel op 500Vdc maar dat is dan geen draaibare,maar wel een digitale,als hij begint is het eerst dat hij doet de aarding meten hij zet dan wel eerst zijn meter op ohm en als de aarding goed bevonden is gaat hij de isolatie doormeten wel op 500Vdc en ik heb nog nooit gezien dat hij de nul kort legd met de Fase? en de keurders die langs komen dat zijn toch bekende keur organisatie's, wel zet hij eerst de spanning af voordat hij er aan begint.
Rapperder

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat met die lamp is een hele goeie tip.
Alleen de lamp past niet....

Ik heb zelf een klein afstandsbusje (rond 6 mm) op een lamp van 100 Watt gesoldeerd. Deze past dan in de zekeringhouder, de passchroef hoeft er niet uit.
Scheelt je een heleboel zekeringen.

Als je een installatie keurt( in NL), of voor in gebruikname,in bedrijf stelt, dan moet je de isolatie doormeten met een isolatieweerstandsmeter (in de volksmond een megger).
Je moet minimaal per groep 3 metingen doen.
1= fase - aarde
2= nul - aarde
3= fase - nul
(bij een 3 fasenmeting moet je ook nog tussen de onderlinge fasen meten)
Dit moet met 500 Volt gelijkstroom.
De weerstand moet dan minimaal 1000 x de nominale netspanning zijn , dus minimaal 230 kOhm bij in gebruikname van een nieuwe installatie, of minimaal 1 Meg-Ohm bij keuring van bestaande installaties.

Je mag natuurlijk de fase en de nul aan elkaar knopen, en dan een meting doen. Als het meetresultaat goed is, dan weet je dus dat fase - aarde EN nul - aarde goed is. Daarna moet je nog fase - nul doormeten. Het is dus 1 metin minder, maar daarvoor moet je wel draden loshalen en weer aan elkaar koppelen, en naderhand weer goed aansluiten. Of dat nu zo slim is valt te betrwijfelen.
Strikt genomen moet je hierna dus weer alles doormeten, omdat de installatie gewijzigd is.

In een installatie bevinden zich doorgaans geen komponenten die niet tegen deze meetspanning kunnen, behoudens overspanningsafleiders (grof voor de hele installatie) het is dus zaak deze voor de meting af te koppellen.

Uitzondering zijn de oude (1e generatie) Alamats van Hazemeyer. Volgens opgave van de leverancier MOET je deze ontkoppelen voor dat je een isolatie-weerstandsmeting doet

Toet

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wij vergeten vaak dat een hobbyist of amateur niet altijd een megger in de kast liggen heeft...
Ik blijf ook eerder voorstander van eliminatie... De toestellen die je even kan missen afkoppelen of uitschakelen (tweepolig!), of anders met een verlengsnoer of stuk kabel op een andere kring aansluiten. 't Kan zelfs bedrading in de buizen zijn...