nieuwe sectie: Beginners

leime

Golden Member

hey,

Ik ben kwa electronica nog een beginner en ik mis eigenlijk het kopje beginners zodat men weet dat er niet zo'n moeilijke uitleg moet komen. Idee??

leime

GJ_

Moderator

Dat zien we snel genoeg. Deze vraag is al een keer eerder voorbij gekomen. Daar hebben we ons dus ook al een keer over gebogen en toen besloten het niet te doen.

Je kunt gewoon je vragen stellen in de juiste secties. Als je een atwoord niet snapt zeg je dat gewoon, we zijn allemaal beginners geweest. (ikzelf nog steeds eigenlijk)

En het knopje School vragen?
Ok ik snap het.

[Bericht gewijzigd door overslag op woensdag 26 maart 2008 17:22:35 (23%)

GJ_

Moderator

Schoolvragen is iets anders. Dat is om ervoor te zorgen dat scholieren niet alle antwoorden op een zilveren blaadje gepresenteerd krijgen zodat ze er helemaal niks van leren.

Een verdere discussie lijkt me een beetje overbodig.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 26 maart 2008 17:21:30 (14%)

leime

Golden Member

oke,

Het was maar een voorstel dus het maakt me niet zoveel uit.

leime

neergelecht

Beginner in de Nederlandse taal? (toch best knap, 2 spelfouten in 1 woord...).

Het zal vaak snel duidelijk zijn uit je openings post dat de hoeveelheid ervaring beperkt is. Mits je zelf ook moeite doet om verder te komen, zijn er genoeg mensen die je met je neus de goede kant op willen zetten.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Anoniem

Elektriciteit en elektronica IS nu eenmaal moeilijk, abstrakt en behoeft flink wat kennis van wiskunde.
Wie dat niet zint, kiest beter een andere hobby. Het is precies de complexiteit en de geheimzinnigheid die velen aantrekt.

Ik ben tegen en wel voor volgende reden:
zo ga je CO verdelen in twee groepen.
De beginners en de profs.
De beginners zullen hoofdzakelijk naar hun eigen stekkie gaan en de profs ook.

Ik vind het veel gezonder om één groep te houden waarbij ook de gevorderden de beginnerstopics lezen en daar degelijke raad kunnen geven. En de beginners eens wat anders opentrekken dan de eeuwige ledtopics.

Wat je spelling betreft: Fouten neertikken is zeer menselijk, maar om een dergelijke bok te schieten, net in je signature, hangt toch wel
een bepaald beeld over je op.

Zeker als je beseft dat iedereen die fout steeds weer voor ogen krijgt, moet je juist daar in dat ene zinnetje, erg opletten.

Henry S.

Moderator

Daarom geen beginnerssectie, beginners die elkaar verkeerde dingen gaan vertellen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 26 maart 2008 20:35:36 schreef grotedikken:
Elektriciteit en elektronica IS nu eenmaal moeilijk, abstrakt en behoeft flink wat kennis van wiskunde.

+ - * / en af en toe een wortel... meer heb je niet nodig.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

Op 26 maart 2008 22:23:40 schreef free_electron:
[...]
+ - * / en af en toe een wortel... meer heb je niet nodig.

Zolang je maar geen sinus-itis krijgt. want dat doet heel erg pijn.:-)

leime

Golden Member

wiskunde is bij mij het probleem echt niet. maar ik snap dat het moeilijk is en dat weet ik ook wel ik probeer wat ervaring op te doen. ben de hele bieb al door geweest maar daar is niets te vinden over electronica erg jammer. Op internet is opzich genoeg te vinden maar allemaal in "grote mensentaal" en aangezien ik nog maar 14 ben is dat soms wat lastig.

leime

ps. ik zal me signature veranderen;)

Er zijn voor FireFox, en vast ook wel voor Internot Exploder hele mooie extensions/add-ons(FF), en plugins (IE) te krijgen die de tekst controleren op spellingsfouten. Ze zijn er in praktisch alle talen en ik heb op mijn firefox Nederlands en Engels geïnstalleerd en ben er zeer tevreden over. Je krijgt net zoals in Word een mooi rood lijntje onder je tekst die de verkeerd gespelde woorden aangeeft. Natuurlijk niet 100% nauwkeurig, ligt en licht kan hij bijvoorbeeld niet in de juiste context uit elkaar houden maar daar zul je dan zelf op moeten letten. De add-ons kun je downloaden op https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/
zie ook: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/browse/type:3

Essentieel is gewoon op een forum dat mensen je makkelijker kunnen helpen als je tekst geen fouten bevat en ze moeite moeten doen om iets te lezen. Verder vinden sommigen het nodig om een antwoord te geven wat alleen maar spellingsfouten behandeld en niet de essentie van de vraag.

Boeken over elektronica zijn er trouwens genoeg te vinden, probeer elektronica echt niet moeilijk, deel 1,2 en 3. Enzovoorts. Op het forum zijn ook hele topics gewijd aan welke boeken je moet kopen, zoeken!

En woorden/dingen die je niet begrijpt kun je ook op het internet opzoeken, Wikipedia is een mooie bron, zowel in het Engels als in het Nederlands zoeken daar.

En "grote mensentaal" bestaat niet volgens mij, ik ben dan volgens de wet "volwassen", maar zit hier al sinds mijn 15e en ben al vanaf mijn 13e bezig met elektronica. Als je gewoon onderaan begint moet je kunnen begrijpen wat je doet en waarom het eventueel fout gaat. Begin je te hoog zal het vaak te moeilijk worden en zul je inderdaad aardig je best moeten doen om het allemaal toch nog te snappen.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op zondag 13 april 2008 11:02:55 (28%)

Take a parachute, and jump!
leime

Golden Member

heb ik gedowload moet nu firefox opnieuw opstarten dat doe ik zo even ik probeer eigenlijk altijd op mijn speling te letten om het jullie makkelijker te maken en naar mijn mening mogen wel meer mensen dat doen soms ireteer ik me aan msn taal.

leime

Op 13 april 2008 10:43:17 schreef leime:

ps. ik zal me signature veranderen;)

zoals die nu is lijkt me dat niet goed...

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 13 april 2008 11:44:29 schreef Jeroen Boere:
[...]

zoals die nu is lijkt me dat niet goed...

Dat irriteerd je toch niet Jeroen?

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Op 13 april 2008 11:50:11 schreef VanDee:
[...]

Dat irriteerd je toch niet Jeroen?

Nee, mij niet, maar je kunt zo natuurlijk reacties van andere verwachten. Als dit gebeurt, dan komt dit doorgaans het topic niet ten goede...

En wat is er mis om toch even van te voren een spelling corrector d'r overheen te laten gaan? Zijn mooie plugin's voor te krijgen....

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op zondag 13 april 2008 12:10:55 (10%)

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 26 maart 2008 22:23:40 schreef free_electron:
[...]
+ - * / en af en toe een wortel... meer heb je niet nodig.

Kom jij dan maar de kring- en oppervlakte- integralen volgende uit de 4 wetten van onze vriend maxwell uitrekenen ...

Heel wat basis is natuurlijk wel vlotjes beschrijfbaar met + - * / en wat 10log of exp :d

free_electron

Silicon Member

Op 13 april 2008 12:19:27 schreef Mr Soldeer:
[...]

Kom jij dan maar de kring- en oppervlakte- integralen volgende uit de 4 wetten van onze vriend maxwell uitrekenen ...

de vraag is waarom je dat per se met de hand wilt doen ? hedentendage is er matlab , matcad en zelfs een open source kloon van matlab ....

het is tijdverspilling om dergelijke dingen met de hand te doen !

voor de meeste electronica kom je er met +_*/ een vierkants en kubikswortel en een log10 . en je moet nauurlijk pi kennen tot op 5 cijfers ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij een afdeling speciaal voor beginners krijg je een soort kennis-inteelt, waarin allerlei misverstanden in hun eigen draaikolkje blijven ronddraaien en steeds weer worden gerecycled.

Je krijgt dan de grote fout die veel scholen in hun lesmateriaal maken:

"Voor ieder probleem, hoe samengesteld of moeilijk ook, is er een eenvoudige oplossing."

... en die is FOUT.

Je kunt veel beter gewoon eens je neus stoten. En als je dan zegt dat je 't zo nog niet snapt, dan komt er heus wel iets anders - of anders kùn je het gewoon nog niet snappen. Geen punt, dat komt later helemaal goed.

In het tijdje dat ik hier nu meelees, heb ik al verschillende forummers zien veranderen van grasgroen uilskuiken tot bijna-expert die je niets meer hoeft wijs te maken.
Hoeveel zouden ze geleerd hebben als ze veroordeeld waren tot een kleuterklasje?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 april 2008 15:47:15 schreef free_electron:
[...]
en je moet nauurlijk pi kennen tot op 5 cijfers ...

"Wie U kent, O getal, belangrijk en gepast,
leert ook and're waarheên ankervast."

Tel steeds de letters: 3 1 4 1 5 9 2 6 5 3 5 8 9

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

waarheên

Spreek uit: Waarheden.

;)

Op 13 april 2008 16:14:45 schreef Frederick E. Terman:
"Wie U kent, O getal, belangrijk en gepast,
leert ook and're waarheên ankervast."

Dan onthoud ik toch die cijferreeks makkelijker hoor :p Maar ehm, 5 cijfers? Ik vindt 2 meer dan genoeg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 april 2008 15:47:15 schreef free_electron:
... en je moet nauurlijk pi kennen tot op 5 cijfers ...

Ik ken Pi en vierkantswortel van 2 uit het hoofd tot op een 8 cijfers, alleen niet in de juiste volgorde...
Waaaaahha.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten