Stationsklok vraagt 12 V met 8,333 milliHz

Hallo,

Ik heb een oude stationsklok op de kop getikt die aangestuurd moet worden door een keer per minuut de stroomrichting om te keren. Hoe kom ik aan een dergelijk signaal/voeding?

Info:

- Hij vraagt 12 V maar bij 220 V brandt ie niet binnen een minuut door, dus iets meer dan 12 kan waarschijnlijk ook wel.

- Het maakt niet uit of het pulsjes zijn, een sinus is of een van richting wisselende gelijkstroom ( _-_-_- ) is. Als de stroom maar in de ene minuut een keer de ene kant op loopt en de andere minuut een keer de andere kant op loopt. ( _-_-_- heeft een lichte voorkeur, omdat dit de kans op het perongeluk een minuut stil blijven staan van de klok verkleint)

- Voeding bijvoorkeur uit het stopkontakt, of een 12 Volt adapter die ik in het stopkontakt steek.

- In een week mag ie hoogstends enkele minuten fout lopen (liever niet natuurlijk).

Ik ben niet thuis in het maken van schakelingen. Maar ik ben niet achterlijk en heb geen bezwaar om zelf wat te prutsen/solderen. Desalniettemin: hoe eenvoudiger hoe beter, kant en klaar kopen is ook goed (mits het niet meer dan enkele tientjes kost).

Groeten, Jochem

Op 23 december 2003 12:43:10 schreef JocheL:
...aangestuurd moet worden door een keer per minuut de stroomrichting om te keren...

Van zo'n systeem heb ik nog nooit gehoord. Ben je wel zeker dat het zo moet?

Hoi Armani,

Ja, best wel. Ik heb de 12-voltuitgang van m'n computervoeding gebruikt, en iedere keer als ik de draadjes andersom aansluit springt de grote wijzer 1 minuut verder (en de kleine een heel klein stukje).

Groeten, Jochem

Dat is wel heel toevallig.
Ik had vorige week het plan opgevat om eindelijk eens mijn Siemens fabrieksklok aan het lopen te maken. Deze werkt met hetzelfde signaal. De schakeling heb ik daar al voor ontworpen. Ik zal het vanavond hier plaatsen.

Op 23 december 2003 12:43:10 schreef JocheL:
...
- Hij vraagt 12 V maar bij 220 V brandt ie niet binnen een minuut door, dus iets meer dan 12 kan waarschijnlijk ook wel.

Dus jij gooit der zomaar ff 230 op?

> Dus jij gooit der zomaar ff 230 op?

Dat was toen ik h'm net gekocht had en dacht dat ie dat nodig had (dat had de verkoper op de rommelmarkt namelijk gezegt).

Groeten, Jochem L.

Op 23 december 2003 13:06:10 schreef Freddy:
Dat is wel heel toevallig.
Ik had vorige week het plan opgevat om eindelijk eens mijn Siemens fabrieksklok aan het lopen te maken. Deze werkt met hetzelfde signaal. De schakeling heb ik daar al voor ontworpen. Ik zal het vanavond hier plaatsen.

Kijk een eens aan, dat is mooi!

Stationsklok, fabrieksklok, ik weet ook eigenlijk niet wat het precies is. Ik vindt h'm mooi, maar dan moet ie het wel doen.

Groeten, Jochem L.

Ik heb jaaaren geleden een pulsgever voor een centraal kloksysteem in een ziekenhuis ontworpen. Het schema heb ik nog. Misschien heb je er wat aan?

ciao 4 now.....

Hier is hij dan:
http://home.kpn.nl/f-alf/images/kloksturing.gif
Het is belangrijk dat deze schakeling wordt gevoed met 9 V wisselspanning.

Ik was gisteren bezig om deze schakeling op gaatjesprint te solderen, en toen kwam ik er opnieuw achter dat ik een enorme hekel heb aan gaatjesprint.
Ik maak er nog een sporenplan bij.

Op 23 december 2003 18:52:51 schreef Freddy:
Hier is hij dan:
Het is belangrijk dat deze schakeling wordt gevoed met 9 V wisselspanning.

Ik was gisteren bezig om deze schakeling op gaatjesprint te solderen, en toen kwam ik er opnieuw achter dat ik een enorme hekel heb aan gaatjesprint.
Ik maak er nog een sporenplan bij.

Hoi Freddy,

Eh, tja. Ik heb dat helemaal nog nooit gedaan. Ik moet eerlijk toegeven dat ik van je schakeling niet weet wat alle ondewrdelen precies zijn/doen, maar dat hoeft misschien ook niet: Als ik met jou schema naar een onderdelenzaak ga, kunnen ze me dan zo meegeven wat ik nodig heb?

Wat gaat dat grofweg kosten trouwens (incl. en excl. trafo)? Hoe kom ik het eenvoudigst aan een 220 ~ V -> 9 ~ V trafo? Is 9 V genoeg voor mijn klok (op de spoelen staat dat ze voor 12 V zijn)? Het kloksysteem gaat uiteindelijk werken op de 50 Hz van het net neem ik aan?

Alvast bedankt!

Groeten, Jochem

Als jij hiermee naar een electroboer gaat weten ze echt wel wat alle onderdelen zijn.
Ik denk niet dat het systeem uiteindelijk op 50 hz gaat werken er zit namelijk een gelijkrichter aan het begin die de spanning naar gelijkspanning omvormt.
En dat spanningsverschil maakt niet zoveel uit denk ik.
een trafootje is niet zo duur tenzij deze schakeling een paar ampere opslurpt dan wordt het wat anders, maar ik denk dat een klein printtrafootje niet zoveel kost 10-15 euro misschien wel minder ik heb nog nooit een trafo in de winkel gekocht aangezien mijn vader een mooie rommeldoos met veel trafo's heeft staan waar dan wel het type tussenzit wat ik zoek.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 24 december 2003 19:12:02 schreef weardguy:
Ik denk niet dat het systeem uiteindelijk op 50 hz gaat werken er zit namelijk een gelijkrichter aan het begin die de spanning naar gelijkspanning omvormt.

Neen ??? Zie je dan niet dat de netfrequentie gebruikt wordt om een clock van een teller te sturen !!!

beetje gek

er zit wel een bufferelco in, dus je krijgt gelijkspanning, maar dit hele schema is een soort grote oscillator, dus hij werkt op gelijkspanning, maar er komt een blokspanning uit.

pe4mb

jongens toch, kijk eens waar die clock op aangesloten is, toch niet parallel over de buffer elco ?!

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Layout erbij gemaakt:
http://home.kpn.nl/f-alf/images/fab-klok-layout.gif
De componenten telling komt niet geheel overeen met het schema. Ik en UltiCap/Board begrijpen elkaar soms niet helemaal, vandaar.
Omdat ik er voor mezelf ook een afdruk maak is het weing moeite om tegelijk voor jou ook een print te maken.

Over de te gebruiken spanning:
Het moet een wisselspanning zijn van 9V. De wisselspanning wordt inderdaad gebruikt om de schakeling te voorzien van een "clock" signaal. De spanning van 9 moet ook niet veel hoger worden. 12V kan wel, maar is niet aan te raden.

Gelijkgericht wordt die 9 V wisselspanning ongeveer 12 V gelijkspanning. Die 13 V zener is alleen bedoeld om de COS/MOS IC's te beschermen mocht de spanning onverhoopt te hoog worden.

Ik had hier nog een 9 V AC adapter liggen. Het is aan te bevelen dat jij ook zo'n adapter gebruikt, dan hoef je je geen zorgen te maken om de veiligheid.

De spoelweerstand van mijn klok is ongeveer 1300 ohm. Dus veel stroom loopt er niet.

Freddy, heb je daar de ultiboard project bestanden van ? ik heb ook zo een klok maar ik was te lui om uit te zoeken hoe ze precies werkte. En het is oh zo handig als iemand dat al eens gemaakt heeft

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Die stationsklokken hebben 220V nodig voor de secondewijzer, de secondewijzer loopt door tot hij op 12 uur staat en pas als de minutenpuls langs komt loopt de secondewijzer door. Let daar maar eens op als je op het perron op de trein staat te wachten. De secondenwijzer doet er altijd minder dan 60 sec. over. Voor de 220V zit er een kroonsteentje aan en voor de klokpuls een speciaal stekkertje. In "304 schakelingen" van elektuur staat een schema om een klokpuls te maken met een DCF ontvangertje.
Als je mij oflist even mailt kan ik het schema wel even scannen. pd0ryd@amsat.org

Liever een muisarm dan een tennisbal

@ J.H.A. & Aedolon:

In dit topic hebben we het over zogeheten "secundaire klokken"
Er bestaan namenlijk diverse systemen wat constructie en besturing betreft. Een van die systemen kom je tegen bij de stationsklok, maar deze heeft weer een hele andere aansturing nodig dan de klokken waar we het hier over hebben.

Het stuursignaal van de klok zoals JocheL bescheef is identiek aan de klok van mij. Deze heeft namenlijk geen secondenwijzer. Het mechaniek hierin wordt aangedreven door een motor die het midden houdt tussen een synchroonmotor en een stappenmotor. Bij het omkeren van de polariteit van de stuurspanning springt de minutenwijzer één minuut verder.

Aedolon,
Ik kan je de bestanden wel toesturen. Maar misschien is het handig om eerst eens te kijken of deze besturing geschikt is voor jou klok.

Echte "stationsklokken" zijn ook secundaire klokken, ze krijgen hun minutenpuls uit een landelijk net waardoor ze, in theorie, allemaal gelijk zouden moeten lopen. Ze hebben inderdaad niet altijd een secondenwijzer en ze zijn ook niet altijd van het zelfde merk maar ze worden wel allemaal volgens het zelfde principe gestuurd. Op met name de digitale uurwerkjes kun je vaak instellen of ze werken met een minutenpuls of met het een keer per minuut ompolen van de spanning.

Dit alleen even ter kennisgeving! ;-)

[Bericht gewijzigd door J.H.A. op donderdag 25 december 2003 21:45:26

Liever een muisarm dan een tennisbal

Wat ik hiervoor ook al schreef is dat de ene secundaire klok de andere niet is.
Je hebt het over het aansturen met een simpele impuls, net als in het schema zoals Atlantis postte. Maar die klok van mij blijft echt stil staan als je deze zo aanstuurt.

Er zijn in het verleden diverse systemen bedacht om deze klokken te besturen. Zo zijn de welbekende DCF77 klokjes ook secundaire klokken. En met simpele pulsjes doen deze ook niks. Zij hebben weer een datastroom nodig.

Zo simpel is het nou ook weer niet; als je het schema bekijkt(van elektuur) dan zie je dattie elke minuut een pulsje geeft van twee sec. maar dattie wel de polariteit omkeert. Ik vroeg me alleen maar af of jullie klokken daar mischien ook genoegen mee namen.

BTW: check your mailbox

Liever een muisarm dan een tennisbal

De aansturing zoals in het Elektuur schema is inderdaad zoals het zou moeten. Elke minuut en twee secondenimpuls met wisselende polariteit.
Het bezwaar van het Elektuurschema is dat deze niet zelfstandig werkt. Hij heeft externe impulsen nodig om te werken.
De schakeling zoals ik die ontworpen heb is is compleet. Adapter in het stopcontact, en het klokje loopt.

Omdat de spoelweerstand van de klok 1300 ohm is is de dissipatie bij 12 V slechts 110 mW. De spoel wordt nauwelijks voelbaar warmer. Het is dan niet bezwaarlijk om de spoel een continue spanning aan te bieden in plaats van korte impulsen op te wekken. Dit bespaart een extra IC.

Op 26 december 2003 13:00:44 schreef Freddy:
Hij heeft externe impulsen nodig om te werken.

Die pulsen haalt hij dus uit een DCF77 ontvangertje zoals die van Conrad.

Hebben we toch weer allemaal een beetje gelijk ;-)

Liever een muisarm dan een tennisbal

Hebben we toch weer allemaal een beetje gelijk

Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik had namenlijk al eerder wat gegoogled en zag dat er wel veel afwijkende systemen bestonden. Na het lezen van jou verhaal dacht ik dat de "stationsklok" een ontgrendelings spoel bevat om het mechaniek één keer per minuut vrij te geven. In zo'n geval is een simpele impuls voldoende.

Maar goed, we zijn eruit. Nu nog afwachten wat JocheL wil.
En volgens mij heeft Aedolon ook nog niet nagekeken wat van klok hij nu eigenlijk heeft.

Op 27 december 2003 13:06:29 schreef Freddy:
En volgens mij heeft Aedolon ook nog niet nagekeken wat van klok hij nu eigenlijk heeft.

Ik ben niet thuis, ik kijk wel eens na als ik volgende week terug thuis ben

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT