Philips GR2.4 beeld onstabiel (groter kleiner)

Mijn TV heeft de laatste tijd een onstabiel beeld. Het wordt kleiner (zwarte balken boven en onder). Soms wisselt de hoogte snel, soms langzaam. Stabiel beeld heb ik niet meer gehad.

Nu heb ik al rondgekeken en gelezen dat een 22uF condensator nog wel eens problemen oplevert. Eerlijkheidshalve beken kk dat ik TV's enge dingen vind, dit door de hoge spanningen die aanwezig zijn. Toch wil ik eens een poging ondernemen om mijn TV te repareren, weer iets anders dan altijd met digitale schakelingen prutsen.

Waar zou het probleem kunnen zitten, en hoe pak je zoiets goed aan?

Het gaat om een Philips 25PT540B met chassis GR2.4 AA

Hallo,

Dit is duidelijk een probleem van de verticale afbuiging.
De standaard routine is eerst de tv ontdoen van stof met een stofzuiger en kwast.
Vooral afblijven van de zuignap op de beeldbuis.
Waar de netspanning binnenkomt op de print zit een hele dikke elco van 385V, hier moet je voor opletten.
Indien de tv een uurtje uit de stroom is geweest zijn de elco's alemaal wel leeg.

De verticale afbuigtrap heeft een volt of 25-40 nodig.
Deze wordt gebufferd door een van de "dikkere" elco's.
22uF of 47uF 50V/63V elco, daar moet je naar opzoek.

Indien de tv ouder is dan 15 jaar, en je wilt er nog langer mee doen, adviseer ik je om de elco's rondom de voeding en de hoogspanningstrafo te vervangen. Kost je ongeveer 20 euro schat ik zo. Daar zit "jouw" elco ook bij, zodat je weer een stabiele afbuiging hebt.

Het is ook standaard-routine om even alle powercomponenten zoals trafo's, spoelen en dikke weerstanden even opnieuw te solderen met nieuwe tin.

Er ist wieder da...

GR chassis heeft veel last van lekkende en verlopen elco's zowizo alle elco's met name voeding. HS en afbuiging nalopen.

Verder leuke dingen op het scavem(contrastbooster) na(niet alle modellen), maar dat kan je afzetten geloof ik, maar dat nu niet ter orde

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op vrijdag 30 mei 2008 21:31:26 (37%)

Ik zal de TV vannacht uit het stopcontact halen. Dan kan ik er morgen mee aan de slag.

Hopelijk kan ik de betreffende condensatoren snel vinden.
De condensatoren heb ik nog in de componentenlade, dus dat is geen probleem. Het zal me benieuwen!

Parallel aan de vert. afbuigspoel zit een SMD condensator van 100Nf. Deze wil ook weleens rot doen. Verder alle weerstanden die naar de massa van de afbuigsoel gaan nalopen en daarmee bedoel ik solderen. Deze zijn 2R2 en staan serie/parallel geschakeld. Is moeilijk te meten en als er maar eentje rot doet, dan zie je het beeld enorm in hoogte variëren.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@mbbneon,

De elco's in de flyback-hoofdvoeding moeten 105 graden types zijn, liefst iets duurdere serie met low ESR.
Ik doe ook altijd aan de uitgangen van de flyback een iets zwaardere capaciteit vervangen , dus bv 47uF 200V wordt 100uF 200V.
Een high-quality elco (ultra low ESR, longlife) is een euro duurder dan een normale elco, maar gaat dus veel langer mee.
Je kunt ze bestellen bij Farnell.

Er ist wieder da...

Uitsluitend ter informatie deel ik graag mijn ervaring van zonet. Zelf ben ik ook beginner met tv's. Toevallig vandaag een grundig onderzocht met hetzelfde probleem, onregelmatig hoger/lager beeld, en bovendien een klein beetje afwijking horizontaal. Blij verrast dit recente topic tegen te komen.

Verticale afbuiging (op basis van TEA 8170) onderzocht, nagemeten met scoop en zag er op zich allemaal wel ok uit (uitgangssignaal naar spoel als in datasheet van vergelijkbare ic's TDA8178 en TEA8172, piek+zaagtand) dus alle weerstanden en elco's eromheen zover praktisch haalbaar nagemeten en tin vervangen. Gaf geen oplossing.

HV voedingscircuit gaf soms wel een soort knisperend/tikkend geluid, voeding naar TEA 8170 gaf rond 26 V een slingering van 1V, en dacht ook klein vonkje waar te nemen in die buurt. Ook omdat het hier gesuggereerd werd, heb ik toch maar van hele HV stuk tin vervangen, en geloof het of niet, maar het beeld is weer helemaal strak! Bizarre is dat alle signalen er op de scoop nu nog precies hetzelfde uitzien (ook die slingering in de voeding).

Moraal:
1) het is waar, hersolderen van iets dat schijnbaar niet direct gerelateerd is kan het probleem verhelpen
2) voedingsproblemen zijn ondoorgrondelijk; het werkt wel maar toch niet echt goed (zoals je vaker meemaakt met modems, accesspoints e.d.)

Dat wilde ik even kwijt, heel veel succes met je tv!

Groeten, Maarten

Nou, vanochtend was het zover.
Service manual uitgeprint, deze thread uitgeprint, gereedschap bij elkaar gezocht en TV op tafel geplaatst.

Het openen van de TV was zo gebeurd, fluitje van een cent.
Toen ik de binnenkant zag raakte ik meteen zo geïntimideerd dat ik de kap er maar weer vlug op heb geplaatst.

Om de een of andere reden ben ik gewoon bang voor de beeldbuis. Als ik die toeter zie dan durf ik al geen printplaat meer aan te raken.
Einde oefening dus, ik denk er over om in het vraag & aanbod deel van dit forum iemand te vragen om eens naar mijn TV te kijken.

mwah, als je de boel(buis + voedingselco) goe ontlaad kan er weinig misgaan. Jammer tis een goed oplosbaar probleem in een goed toestel

Maar ja als hij zelf niet durft moet m ook niet stimuleren zeker als het een leek is krijg alleen maar ongelukken van. Ik heb zat van die jokers meegemaakt van wat hij kan kan ik ook. Die zijn er wel achter dat het(elektra) behoorlijk warm kan zijn !!! het is dan beter om het uittebesteden gr daan

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Uiteraard blijft het je volledige eigen verantwoordelijkheid en niemand hier wil je tot iets bewegen wat je zelf niet wil doen.

Maar. Het is de eerste keren altijd een beetje spannend, maar dat is goed en terecht. Als je het goed aanpakt gaat er weinig verkeerd. 120 km/h rijden kan ook dodelijk zijn maar toch doet iedereen het en gaat er weinig echt mis.

Werk in een opgeruimde omgeving, laat geen onnodige zooi/snoeren slingeren. Leg de tv zo neer dat je overal makkelijk bij kan (bijv met de buis, het zwaartepunt, op een kussen) Denk goed na bij wat je doet; kijk rustig een paar uur naar die print voordat je iets aanraakt. Blijf uit de buurt van die zuignap. Probeer de verschillende onderdelen te identificeren: de voeding (220 naar interne spanningen, meestal galvanisch gescheiden, dwz er is geen metalen verbinding tussen TV en polen van het stopcontact buiten die voeding, vaak aangegeven op de print met dikke strepen en/of tekst 'live part', 'kein netztrennung' oid), de HV (interne spanningen worden via een dikke transistor in de HV trafo omgezet naar hoogspanning en lagere spanningen), de minder enge electronica (bediening, tuning, geluid)

Ga beheerst te werk, als je een elco niet vertrouwt gewoon kortsluiten met je (geisoleerde) schroevendraaier of met je (geisoleerde) tang er even een weerstandje tegenaan zetten. Soms staat er zelfs bij een elco 'discharge before repairing'.

Langzaam krijg je gevoel voor wat wel en niet goed is; slechte solderingen, hete plekken op de printplaat, weerstanden die duidelijk niet kloppen, diodes en transistoren die gek doen. Met je multimeter kan je doorlaatspanningen meten van diodes en transistoren, die zijn meestal tussen 0.5 en 0.7 volt de ene kant op, en buiten meetbereik de andere kant op (dan zie ik op mijn multimeter iets van 3 volt staan). Altijd even goed nadenken hoe een element in de schakeling zit - dus een weerstand van 10k kan best lager meten in de schakeling, maar een keiharde 0 Ohm is dan onwaarschijnlijk.

Ik denk dat de meesten hier begonnen zijn door het gewoon te doen, en ik kan je uit ervaring meedelen dat het magisch is om voor het eerst weer naar je zelf gefixte tv te kijken. Aan onderdelen ben je vaak onder de 1 euro klaar!

Belangrijkste is: rustig aan, geen haast, altijd nadenken, altijd double-checken. Nooit aanzetten als je de print niet stabiel hebt gepositioneerd. Zorg ervoor dat er iemand in de buurt is die weet dat je bezig bent en een oogje in het zeil houdt, mocht er toch iets vervelends gebeuren.

Als je een scoop hebt of kan bemachtigen en ga je daarmee kijken, blijf dan met de pennen uit de buurt van het eerder genoemde 'live part' dat niet galvanisch gescheiden is van het net - dat schijnt lelijke gevolgen te kunnen hebben. Gebruik een goede probe en klem de min pool daarvan aan een stevig stuk chassis, zodat je maar 1 zorg hebt.

Ik heb me hier tot nu toe aan gehouden en heb nog nooit een centje pijn gehad in welke (electronica-) reparatie dan ook. (afkloppen...)

Als je je er toch nog aan gaat wagen: Succes!

Groeten, Maarten

Deze reparatie is echt easy.
Als je naar een eerlijke tv-monteur gaat (die ZEKER NIET ook tevens nieuwe tv's verkoopt) maak je een goede kans dat je er met een paartientjes vanaf komt.
Schatting: 40-50 euro.

Een beetje geoefende tv-hobby-ist draait hier zijn hand niet voor om.

Er ist wieder da...

of iemand in je vriendenkring handig met tv's?

En inderdaad, als je het echt niet durft gewoon laten doen.

Nog een tip, kijk niet verder met storingen in een tv, hoe langer je hem gebruikt hoe meer er kapot kan gaan en duurder het zal uitpakken.

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op maandag 2 juni 2008 20:46:19 (39%)

Ik heb inmiddels een kleine TV in gebruik, de philips staat nu uit. Misschien dat ik spoedig nog een keertje rustig voor de open TV ga zitten kijken, beetje wennen aan het inwendige. Vroeger heeft mijn pa me nogal bang gemaakt voor beeldbuizen (echt waar), hij vertelde altijd dat ze uit elkaar konden knallen. Nu weet ik wel beter, een beeldbuis implodeert zomaar niet.

Hoe lang blijft de beeldbuis geladen / blijft er hoogspanning op die 'zuignap' staan?

Hoogspanning blijft heel lang erop staan, ALTIJD op een veilige manier ontladen, zie daarvoor de sticky post bovenaan dit forum.

Buizen imploderen kwam uit de hele oude tijd(zwart/wit) later werd dat zeer goed beveiligd en als je nu per-ongelijk de nek erafstoot, hoor je enkel een luide sis en heb je een tv die total-loss is.

Hoogspanning is gewoon goed opletten/ontladen evenals het chassis.

Lees dit in iedergeval goed door:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/12115

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op maandag 2 juni 2008 22:34:01 (58%)

Buizen imploderen kwam uit de hele oude tijd(zwart/wit) later werd dat zeer goed beveiligd en als je nu per-ongelijk de nek erafstoot, hoor je enkel een luide sis en heb je een tv die total-loss is.

Beeldbuizen kunnen soms spontaan imploderen, tenminste volgens een klant van mij uit het verleden.
Hij belde mij met de mededeling dat hij dach dat zijn beeldbuis was gesprongen.
Het betrof hier een nieuwe Sanyo TV van een week oud, met TXT,stereo en A/B.
In die tijd was dat allemaal nog nieuw, stereo en TXT waren kort daarvoor ingevoerd.
Het toestel was voor een speciale gelegenheid gekocht, jawel de WK voetbal.
Ter plaatse gekomen stond daar een lege kast met veel glassplinters waar alleen nog maar een hamsterkooi van te maken was.
Dat gebeurde ineens volgens de klant en of ik dat bij de verzekering wilde claimen.
Tussen het glas lagen ook peuken en die komen daar niet vanzelf.
Ik heb hem verteld dat ik daar niet in trapte en dat ik het toestel terug kon nemen voor zeven tientjes voor de onderdelen, want dat het geen fabrieksfout betrof.
Hij gaf toen toe dat hij uit frustratie na de wedstrijd een glazen asbak door het scherm had gegooid.
Hoe voetbalgek kan iemand zijn!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

hahahaha :P asbak doorheen gebeukt?
Maar dat is dan niet spontaan :P

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op dinsdag 3 juni 2008 07:57:12 (21%)

Op 2 juni 2008 12:35:28 schreef mvds:
; kijk rustig een paar uur naar die print voordat je iets aanraakt.

Zorg dat ge niet in slaapvalt !

. Zorg ervoor dat er iemand in de buurt is die weet dat je bezig bent en een oogje in het zeil houdt, mocht er toch iets vervelends gebeuren.

Die kan u dan weer wekken !!!!

Ward

Als je alleen maar onzin post doe het dan goed, of beter laat het achterwege. Er wordt de laatste tijd weinig zinnigs gepost, gedraag je eens, oud genoeg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 juni 2008 19:05:39 (22%)

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

Ff terug on-topic.

angst voor de hoogspanning en elco's is mischien een beetje overdreven.
Het is zoals in elke stiel voorzichtigheid bied de kunst.

Juist altijd ff controleren voor je begint de solderen of het ding wel uit stekker gehaald is.

kwestie van de elco's , het is zoals bij de vrouwen, van de dikste moet je onderaan afblijven ! (vermits we dan toch aan het zeveren waren)