Bereik 12Watt zender (BLY87C) + dipool

Dat zul je toch op een of andere manier moeten nameten, het zou natuurlijk best kunnen. Is die zender pll gestuurd, zodat je in ieder geval weet dat de oscillator op de goede frequentie zit?

Een frequentietellertje is wellicht ook handig, dat geeft in de buurt van de antenne normaliter wel het hoofdsignaal weer - al kan het zich heel soms vergissen in een harmonische.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 juni 2008 14:37:58 schreef chris duzz:
Ik leg de antenne kabel zonder antenne uit in de tuin. sluit daar een swr meter op aan met een klein zendertje . en knip dat de kabel in het rood.

Als je een goede kabel met een goede meter meet, zonder belasting eraan, staat hij ALTIJD "in het rood".

Als je een meter hebt waarbij dat soms anders is, dan komt dat doordat de meter geen goede heen/weer verhouding heeft. Dan hangt zijn aanwijzing ook af van de spanning langs de kabel, en dié varieert wèl met de lengte.

Wat je dus zit te doen is de kabel op een bepaald aantal halve golven afmeten.

Met zo'n gebrekkkige meter zie je inderdaad wel verschil bij verschillende lengtes. Maar bij ons lukt dat met onze meters niet.

Ik heb in het verleden wel is coax gekocht waar van de swr bijna 1:1 stond , en toen ook met het probleem zat , dat ik bijna de straat niet uit kwam.

Er bestaat kabel die zoveel demping heeft, dat je maar een paar meter nodig hebt voor een goede SWR, zonder belasting. Kabel uit een partijtje waterschade heeft dat bijvoorbeeld.
Het is dan heel begrijpelijk dat je daarmee de straat niet uitkomt als je hem voor de antennevoeding gebruikt. Dat verhaal klopt dus precies!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb 4 a 5 Watt verlies over 15 meter RG58 kabel.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat had ik immers voorspeld (deel 2)? Dat is min of meer normaal voor die kabel, lengte en frequentie. Dikkere geeft minder verlies, dan kom je aan 213 enzo.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik denk dat al je spullen prima in order zijn! Wij hebben ook iets soortgelijks gehad. Meerdere zenders geprobeerd (30-150watt), andere coax, andere pluggen, 3 verschillende antenne's, nog een metertje hoger, meerdere malen op spectrum bekeken... werkelijk niets hielp en het bleef 5km verderop gewoon niet goed binnen te komen.
Ik dacht dat we gek werken. Het bleek gewoon niet weg te komen van die locatie. Wij hadden het op 10 meter getest in een woonwijk.
Maar dat bleek nou net het probleem... HOOGTE en vrijstaan!

Heren, ik vermoed dat jullie 2 problemen hebben:
Slechte/ongevoelige antenne en gewoon antenne te laag
Ik kan met 1watt fm transeivertje op 145 mhz de repeater op rotterdam openen en dat is toch snel een goede 10 a 12 km
(ik zit in hoogvliet)
Maar ik moet wel hoog genoeg staan.
De 88/108mhz band is een vhf band en dat zijn "zicht"
Banden, de antennes moeten elkaar kunnen zien.
Ps in rg58 gaat echt een hoop verloren.
Koop GOEDE coax liefst aircom of iets dergelijks.

Mischien is het zinvol een Groundplane zelfs Yagi antenne te maken.
(Een yagi is zoeen hark antenne)
Groet
Bas

HF door me brain!
fred101

Golden Member

Ik werk op dit moment met een 5W porto op 70 cm over NOS in hilversum. De porto hangt aan een popvic antenne die op de hoek van het huis naast een stalen regenpijp hangt. Oftwel een tijdelijke slechte opstelling maar ik werk wel gewoon over NOS en dat is toch iets van 60 KM. Ik denk dat de gemiddelde zendamateur zijn spullen gewoon wat beter voor elkaar heeft. Natuurlijk staat een repeater wel megahoog met goede antennes te zenden en is de gemiddelde amateurontvanger ook niet zo doof als een omroepdoos. Want dat is vaak wel echt triest, en merken als multipech en medion hebben tegenwoordig bij vele helaas al de naam van goed spul. Ik werk ook met aircom+ en dan ook nog maar een meter of 5.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 3 juni 2008 11:56:14 schreef Frederick E. Terman:
Dat had ik immers voorspeld (deel 2)? Dat is min of meer normaal voor die kabel, lengte en frequentie. Dikkere geeft minder verlies, dan kom je aan 213 enzo.

RG58 moet je niet boven de 30MHz gebruiken.

Bij een van de vorige opdrachtgevers RG59 moeten trekken tbv de TV's... Had meteen gewaarschuwd dat dat niet goed zou komen, 'trek het er maar in' was het antwoord. Een week later lag het in m'n kofferbak, ongeschikte kabel...

Ik gebruikte vroeger een Fuba 8, 300Ω antenne (+balun naar 75Ω ) voor omroepontvangst. Balun eruit gehaald en een coax balun gemaakt met coax-12, feeder was ook coax-12 en de set afgeregeld op 75Ω. heeft jaren uitstekend gedraaid tot DX door heel NL toe.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
JoWi

Special Member

Hoogte !!!!!

Die zenders in Hilversum en Rotterdam zijn beide 1 Watt maar staan wel op 100 en 160 meter hoog.
Met een porto kan ik Delphi C3 horen. Die is 250 milliWatt en dan over een afstand 1000km. Maar dat ding zit wel 600km hoog.

Ignorance is bliss

duidelijk!

Alleen het vreemde is...met 1,5Watt kom ik 2 KM en met 10Watt 3 KM (iets verder)

???

Op 3 juni 2008 08:49:46 schreef Frederick E. Terman:
[...]Als je een goede kabel met een goede meter meet, zonder belasting eraan, staat hij ALTIJD "in het rood".

Als je een meter hebt waarbij dat soms anders is, dan komt dat doordat de meter geen goede heen/weer verhouding heeft. Dan hangt zijn aanwijzing ook af van de spanning langs de kabel, en dié varieert wèl met de lengte.

Wat je dus zit te doen is de kabel op een bepaald aantal halve golven afmeten.

Met zo'n gebrekkkige meter zie je inderdaad wel verschil bij verschillende lengtes. Maar bij ons lukt dat met onze meters niet.

[...]Er bestaat kabel die zoveel demping heeft, dat je maar een paar meter nodig hebt voor een goede SWR, zonder belasting. Kabel uit een partijtje waterschade heeft dat bijvoorbeeld.
Het is dan heel begrijpelijk dat je daarmee de straat niet uitkomt als je hem voor de antennevoeding gebruikt. Dat verhaal klopt dus precies!

Als ik daar even op mag inhaken.Een goede SWR meter is inderdaad zeer belangrijk.Heb nu een GPA 1/4 golf op 6Watt FM hangen.Met aanwezige SWR meter niet 1:1 te krijgen.Nieuwe meter aangeschaft (Diamond SX-200),nu bleek dat het vermogen bij de zenderkant gemeten geen 6 Watt,maar slechts 3 Watt bedroeg.SWR kan ik ook geheel dood in de hoek krijgen.Ik heb er 15 meter RG8-52ohm tussen hangen.Bereik is slecht,2à 3Km op autoradio,maar vanuit een andere hoek aangereden is het bereik weer groter.Bebouwing en hoogte (bij mij 8Meter) is zeer belangrijk.

P.s. Mijn oude RG8-52ohm kabel,is die vergelijkbaar met de 213?

@ Frederick E. Terman.

In een eerder topic al over gehad over het inkorten van de GPA.Heb nu in een oud FRM een diagram van een Televes 3 meter antenne gevonden met de waarde`s van de straler en radialen.Zit nu op 72cm voor de straler,waarbij de drie radialen 80cm zijn. SWR 1:1.3.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé dat is leuk, dan kun je mooi vergelijken.
Weet je toevallig ook de diktes van de straler en van de radialen? Het is altijd leuk als ik mijn theorietjes kan ijken met heusche meetwaerden... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 juni 2008 19:18:10 schreef Frederick E. Terman:
Hé dat is leuk, dan kun je mooi vergelijken.
Weet je toevallig ook de diktes van de straler en van de radialen? Het is altijd leuk als ik mijn theorietjes kan ijken met heusche meetwaerden... :)

Straler is 1,5 cm en de drie radialen 8mm doorsnede.
Voorlopig de hobby op een laag pitje.Veel te mooi buiten.

Ed