videokaart van 589 euro gesloopt :(

Dit topic is gesloten

beste Circuits Online gebruikers

ik heb hier een videokaart en daar is per ongeluk een
onderdeel afgeknapt (smd) (print beschadigd waar het opzat)

uiteraard is het zo klein dat ik het niet terug vind
geen probleem aangezien ik nog een werkende kaart heb
kan ik zien welke parts ik nodig ben

nu ben ik er inmiddels achter waar de banen heengaan voordat
ze bij een volgende onderdeel komen

mijn vraag is welke soldeerbout(station)die niet al te duur is
zou ik het beste hiervoor kunnen gebruiken zodat ik deze kaart weer werkend krijg en dus weer sli kan draaien

met vriendelijke groet
Hillebrand
ps sry dat ik geen leestekens gebruik
daar kan ik niets aan doen

Op 16 juni 2008 15:29:49 schreef jhax:
ps sry dat ik geen leestekens gebruik
daar kan ik niets aan doen

Als je geen ervaring hebt met solderen, zou ik hier niet aan beginnen. Laat er iemand naar kijken die een hoop ervaring heeft, dan is er een grotere kans dat het geheel weer werkt..

Ik kan de opmerking maken: sorry dat ik geen antwoord heb, maar daar kan ik niks aan doen. Ik zie het probleem van leestekens typen echt niet,...

Wat is er eigenlijk afgeknapt?
Scherpe foto kan helpen..

Maareh, wat van videokaart mag dat zijn? Voor rond de 300 euro heb je een 9800GT van Nvidea, de nieuwste..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

zou je een foto kunnen maken van de videokaart en het ontbrekende onderdeel?
de plek waar hij hoort te zitten bedoel ik dus...)
sommige onderdelen zijn niet echt nodig voor het goede werken van een videokaart (een missende ontkoppelings C bijvoorbeeld, daar zitten er doorgaans meerdere van op)

maar als het onderdeel wel vervangen moet worden, denk ik dat je het beste even bij een collega-CO'er langs kan gaan, die het dan voor je soldeert want voor SMD moet je toch enige soldeer ervaring hebben.

edit: haha, met z'n drieen tegelijk geantwoord!

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Het kan met een simpele soldeerbout met dunne punt. De bout is niet zo belangrijk, het gaat om de ervaring. Als je je kaart wilt redden kan je hem beter rma sturen of iemand zoeken die het voor je wilt doen. Anders moet je eerst flink wat soldeer ervaring opdoen.

Meestal kan je echt niet zien wat er van af gevallen is. Veel van de onderdelen zijn te klein voor tekst en onderdelen op een print doormeten werkt niet.

Als gamer heb je toch wel een shift toets op je toetsenbord zodat je iig hoofdletters kan typen?

@tj
9800gtx2?

Hmm, moet toch echt is sneller typen.

Het is weliswaar offtopic maar dit:

ps sry dat ik geen leestekens gebruik
daar kan ik niets aan doen

Mag u wat mij betreft eerst even uitleggen alvorens verder deel te nemen aan Co.

@Aart

dus omdat dat ik niet fatsoenlijk een nederlandse bericht kan typen
ben ik niet welkom op co?

zo dat is de eerste keer dat ik dit tegenkom

zal proberen een scherpe foto te maken van beide kaarten
tenzij ik geen hulp meer hoef te verwachten

ik heb wel soldeer ervaring al heb ik nog maar een paar keer smd's gesoldeerd

Dit vind ik weer geweldig. Men krijgt een opmerking voor het niet gebruiken van leestekens. Hoe ziet de volgende post eruit? Inderdaad ja ;). Het lijkt me sterk dat alle leestekens op het klavier niet meer werken.

//EDIT: Ow het '?' werkt wel ;) //

Ontopic nu. Wat bedoel je ook met SMD, 1206 solderen als je al wat ervaring hebt lukt wel. Van die 0402 (of is het 01) toestanden zijn enkel met aangepast gereedschap mogelijk.
Als je een goedkope bout zoekt voor smd zoek op Aoeye. Ele-shop of zo iets verkoopt ze. Ik heb een ersa bout (multitip) en deze punten gaan maar tot 1.1mm. Die van Aoeye 0,6 ofzo denk ik. Ook dun soldeer van 0,6mm kan handig zijn. Nee het is gewoon handig:).

dus omdat dat ik niet fatsoenlijk een nederlandse bericht kan typen
ben ik niet welkom op co?

Dat klopt. Voor mensen die moeite hebben met dit soort elementaire zaken bestaat er software zoals spellingscheckers.
Als ik mij als bijziende zonder mijn bril op internet waag kom ik ook in de problemen, het betreft een elementaire vorm van respect voor de mensen die uw teksten moeten lezen.

Dit topic gaat op slot, als je je bedenkt kun je mij mailen. Gaat u op deze weg door dan wordt u geband.

Na de onrust toch maar een poging van mij dit topic weer opgang te krijgen:).

Heb je al een foto genomen? Of weet je de afmetingen van de component? Ik ben wel benieuwd. En overigens, 590euro das heel wat geld voor een kaartje!

MVG ;)

Even een vraag voor je begint:
Hoe zit het met garantie? Van zon dure kaart verwacht ik toch ook wel wat garantie. Als je eraan gaat rommelen ben je die sowieso kwijt.

Om te solderen kun je het beste een spitse punt nemen. Verder is de bout niet van zeer groot belang, maar gaat het meer om ervaring. Als je die niet hebt, kun je beter heel hard gaan oefenen of iemand ander laten solderen. Een beschadiging op de printplaat is gauw gemaakt. En ik lees dat die er al is. Gaat hem om een grote beschadiging (printsporen los, brandplekken) of gewoon krasjes ed.

Henry S.

Moderator

Op 16 juni 2008 19:09:09 schreef Rubber Duck:
Even een vraag voor je begint:
Hoe zit het met garantie? Van zon dure kaart verwacht ik toch ook wel wat garantie. Als je eraan gaat rommelen ben je die sowieso kwijt.

Nu al, onkundig gebruik.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Inderdaad, ik denk niet dat het losrukken van componenten binnen de garantie valt. Hoe is dat eigenlijk gebeurd? Ik kan me voorstellen dat je toch wel best voorzichtig bent met een kaart van zo veel geld.

[off-topic] srry kan het niet laten, Aart uit geen moderator meer?[/off-topic]

Zou je geen station kunnen lenen van iemand of zo? Als het eenmalig is lijkt het me niet de moeite om heel SMD-station te kopen. Als je meer van plant bent te solderen kan het natuurlijk wel.

Welke onderdelen zijn er juist afgebroken. Mogelijk maakt het voor de werking niet uit, als het een ontkoppelc'tje ofzo is.

beste mensen

dat aart of wie dan ook opstapt omdat ik zeer slecht in leestekens ben

dat moet nu ook weer niet

ik schaam me kapot dat ik gewoon niet snap waar die tekens komen

dus beste aart blijf gewoon van mij heb je geen last meer
heb zojuist een andere kaart erbij gekocht
en zal vanaf nu gewoon blijven lezen ipv posten

vriendelijk bedankt

Hillebrand

dat is heel makkelijk.

achter elke regel een punt .
en soms een komma, of een uitroepteken.
maar zolang niet alles aan elkaar wordt geschreven valt het wel mee, en zolang het geen MSN taal is vinden de meeste het best.

en als je firefox gebruikt om te internetten kan je een gratis spellingcontrole downloaden.
firefox kan je hier downloaden:
www.getfirefox.nl
als je word hebt kan je het bericht eerst daar in typen en dan alle onderstreepte dingen nakijken.

maat terug naar de kaart, als je een paar goede foto's maakt kunnen we wel helpen hoor.
je kunt ook de kaart even in een oude pc stoppen en kijken of hij werkt.

[Bericht gewijzigd door Riktw op maandag 16 juni 2008 23:00:15 (25%)

Hey

Niks mis mee dat je moeite hebt met leestekens. Wat vervolgens wel licht storend is, is dat je je erbij neerlegt!
Je leert ook niet in 1 dag fietsen, dus leestekens ook niet.
Hier een aantal basis dingetjes:
1. Aan het eind van elke zin hoort gewoon een punt.
2. Als je bij het praten a.h.w. een kleine pauze neemt, zet er dan een komma neer.
3. Is iets een vraag dan hoort er een vraag teken achter. Of niet dan?
4. Wil je iets heel erg benadrukken gebruik dan een uitroepteken.

Fouten maken is niet erg. (van componenten opblazen leer je ook:+) Maar probeer het gewoon!

@ riktw & JOK...
No offence, maar ik denk dat TS dit wel vaker heeft gehoord.
Wij zijn niet de gewezen personen om TS dat aan te leren ;)

Oef... dit is een pittig stukje off topic dat hier doorheen gaat.
Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die deze beperking hebben. Maar ook dat er mensen zijn die hier hun vraagtekens bij zetten omdat zij dit vanuit "hun" kant bekijken.

Hoevaak maken "wij" het wel niet mee dat onze inzichten en terminologie onbegrepen worden door anderen, waar dit vanuit "ons" oogpunt vanzelfsprekend is.
Is dit ook niet de sociale handycap de zoveel "vakidioten" als velen onder ons hebben tav anderen?
Hoevaak worden wij niet begrepen?
Mensen moeten kunnen zien dat anderen anders zijn dan zijzelf. En dat is niet altijd even gemakkelijk. Zeker niet wanneer je vaak en lang met gelijk gestemden werkt op fora zoals hier.
Ik kan beide partijen echt begrijpen...

En wat videokaarten betreft...
Ik heb er geen kl**t verstand van en kan ze misschien maar net installeren.
Ik moest dit toch kwijt.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

@ Fantomaz
Je hebt gelijk. Maar toch denk ik dat je moet proberen om wel van je probleem af te komen. Ergens foute leestekens plaatsen--> SO WHAT!?!?! maar niet proberen vind ik toch iets wat kwalijk. Naja meningen verschillen (gelukkig) en ik ken de achtergrond van de TS niet, maar laten we er maar over ophouden.
De TS zit nog steeds met een z'n kapotte videokaart.

@jhax
Ik zou iemand vragen die veel ervaring heeft met smd. Als het zo'n dure videokaart is zou ik niet het risico lopen om hem verder om zeep te helpen. Er zijn hier genoeg mensen met een vracht aan ervaring.

Zonder behoorlijk wat soldeer ervaring, liefst ook met smd, lijkt het me eigenlijk een compleet kansloze operatie dat zelf te proberen.

Voor electronicaliefhebbers is het misschien iets kleiner dan je gewend bent en daarom priegelig, maar als je compleet onervaren bent is het vrijwel onmogelijk.

Sowieso zijn dit lastige dingen, ik hoop dat de soldeerpads er nog op zitten? Waarschijnlijk is het een multilayer print, en als ze daar met via en al vanaf komen heb je een probleem.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 16 juni 2008 23:36:16 schreef Fantomaz:
@ riktw & JOK...
No offence, maar ik denk dat TS dit wel vaker heeft gehoord.
Wij zijn niet de gewezen personen om TS dat aan te leren ;)

True, er zijn mensen die daarvoor geleerd hebben. Maar ik wil TS toch 1 ding zeggen: je doet het nu al prima! Als ik de losstaande regels in jou post zie, dan deel je de boel al keurig op. Elke keer als jij een enter neerzet, dan zou daar een punt moeten staan (of heel soms een komma, maar als je dat moeilijk te begrijpen vindt houd je het gewoon bij een punt). Na elke punt weer een hoofdletter doen. Klaar. :) Nogmaals: je doet het al correct.

Oef... dit is een pittig stukje off topic dat hier doorheen gaat.

En ik ga daar nog heel eventjes in mee.

De eerste post van TS was wat vreemd voor velen (incl. mezelf) wat betreft de laatste twee regels, vooral omdat de rest van de post eigenlijk prima in orde was. Zet waar een enter staat een punt en een hoofdlettertje daarna, en klaar, zullen de meesten gedacht hebben.

In mijn ogen vroeg Aart terecht om uitleg (dat was wat hij vroeg) en kwam er een vrij botte reactie op. Misschien was dat omdat Aart wat kort door de bocht was richting een nieuwe user, maar dat kan ik begrijpen, lamlendigheid op taalkundig gebied komt te vaak voor op CO tegenwoordig. Ik zeg niet dat het in dit specifieke geval lamlendigheid was, maar die twee afsluitende regels wekte toch wel de suggestie dat TS niet teveel moeite wilde steken in het geheel. Dat blijkt (denk ik) nu wat onterecht, maar dat Aart om uitleg vroeg vind ik heel normaal.

TS is imo in een fijne richting bijgedraaid en ik denk dat hij de pech had dat hij de verpersoonlijking van de spreekwoordelijke druppel is geweest.

Jammer dat Aart de modererende functie heeft neergelegd, dat zeker.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit hele verhaal doet me even denken aan een Demotivator:

http://www.despair.com/ir.html

Ik vind het inderdaad ook jammer dat Aart gestopt is, maar ik krijg de indruk dat dat zonder dit topic toch wel gebeurd was. Morgen hebben we weer een nieuw topic met slechte spelling en grammatica, en overmorgen weer.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten