Vermogen weerstand

beste forum gebruikers,

Ik ben bezig met het repareren van een 15A µC acculader. Deze heeft het begeven. Op 1 plek op de print is duidelijk een zwarte plek te zien. Hier zijn twee draadgewonden vermogens weerstanden geplaats. Deze heb ik eruit geknipt en door gemeten. Resultaat was een weerstand van 0,3 Ohm. Of wel ze zijn intern korte gesloten.
Op deze weerstanden staat het volgende vermeld:

ERG
58 ER
R10 k
8804

Ik weet dus dat ik deze weerstanden moet vervangen voor 10k Ohm.

Mijn vraag is:
Hoeveel wat zijn deze weerstanden???

Alvast hartelijk bedankt,
Frank

Welke kant gaan we op?

10k vermogens weerstand?
wat voor spanning staat erover

Een schizofreen is nooit alleen!

Op 12 januari 2004 22:14:57 schreef k.p.meinesz:
10k vermogens weerstand?
wat voor spanning staat erover

Zo ongeveeer 12-14 volt.
De weerstand zit tussen de min kabel van de accu en de min van de lader.

Welke kant gaan we op?

De weerstand heeft een waarde van 0,1 ohm, en niet 10kohm.
Je hebt de weerstand waarschijnlijk gemeten met een universeelmeter. Bij dit soort laagohmige weerstanden maak je dan een behoorlijke meetfout. De draad- en contact- weerstanden heb je meegemeten. Een meetfout van 300%.

Correct weerstanden meten, en zeker laagohmige, doe je door middel van een vierpuntsmeting.

Wat zijn de afmetingen van die weerstand?

de lengte is 20 mm, doorsneede 6mm

wat houd een vierpuntsmeting in?

[Bericht gewijzigd door Franky op maandag 12 januari 2004 22:34:46

Welke kant gaan we op?

Op 12 januari 2004 22:26:41 schreef Franky:

[...]

Zo ongeveeer 12-14 volt.
De weerstand zit tussen de min kabel van de accu en de min van de lader.

vermoedelijk een current sense weerstand
15 x 15 x 0,1=22,5watt

Een schizofreen is nooit alleen!

de lengte is 20 mm, doorsneede 6mm

Is de lengte niet toevallig 25 mm. Is dat ding cylindervormig? Of is deze 6,4 mm vierkant? In dat geval is het een 5 Watt weerstand.

Een vierpuntsmeting doe je als volgt. Laat een bekende stroom door de weerstand vloeien. Deze stroombron verbind je ergens aan de uiteinden van de aansluitdraden van de weerstand. Meet vervolgens de spanning over de aansluitdraden zo dicht mogelijk bij de behuizing van de weerstand. Met de wet van ohm de weerstand uitrekenen.

Op deze manier speelt de lengte van de aansluitdraden en contactweerstand geen rol meer.

Voor iemand met wat minder kennis van electronica de 4-puntsmeting gaat uitproberen, de door Freddy gegeven methode klopt uiteraard als een bus, maar is niet praktisch toepasbaar omdat zeker bij het meten van zeer lage weerstanden de stromen erg groot worden en het in de weerstand verstookte vermogen erg groot wordt.

Dat hoeft toch niet? Als er 20 mA door een 10 mOhm weerstand vloeit kun je toch gewoon 200uV meten? Zelfs de goedkoopste meters hebben een 200uV bereik! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

in iedergeval bedankt voor de snelle reakties.

stom van mij dat ik er niet aan gedacht had om gewoon de wet van ohm toe te passen.

Ik snap nu wel waarom er: R10 staat.
Dit slaat op: 0.10 R

de weerstand is cylindervormig

Welke kant gaan we op?

Benadski, een voorbeeld met jouw getallen:

U=0,2 Volt
R=0,01 Ohm

I= U/R => I=20 Ampere

P=U*I => P= 4 Watt !!

Nee tor, je doet het verkeerd! Je moet een STROOM door de weerstand sturen zodat je de SPANNING erover kan meten. Je neemt dus mijn getallen en de grootheden verkeerd over!

Neem je mijn getallen dan kom je dus 20mA x 200uV = 0,4uW

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Benadski, je hebt inderdaad helemaal gelijk, sorry, maar blijft mijn bewering dat e.e.a. evengoed niet zo eenvoudig in de praktijk is uit te voeren want je moet beschikken over een constante stroombron. Ik zoek al een tijd naar een schema van een miliohmmeter (ook op dit forum) en weet inmiddels dat er snel een aardige schakeling uit rolt om dit te realiseren.

Tor, die metingen zijn in de praktijk ook goed uit te voeren. (Bijna) elke regelbare voeding heeft een instelbare stroombegrenzing. Dus de voeding kun je laten werken als constante stroombron.

Ik meet op die manier altijd de koperweerstand van m'n zelf gewikkelde spoelen en trafo's. De weerstand is vaak nog lager dan 10 mohm en is prima te meten met de vierpunts methode.

tot nu toe harstikke bedankt voor alle hulp. Ik ga binnekort de meting doen, kom ik er niet uit dan horen jullie het.
Eerst een paar belangrijke tentamens, integraal rekenen, Electronica Netwerken en Communicatie systemen.

Welke kant gaan we op?