4 kanaals looplicht op 230V

Nog een vraagje.

Zou dat nu werken met een NE555?
Ik heb gewoon de schakeling van het NE555 knipperlicht getekend, werkt dit ook op 5V?

De 74HC4017 is volledig pin-kompatiebel met de 4017, en doet precies hetzelfde.
De 555 werkt op elke voedingsspanning tussen 4.5V en 18V.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb nog wat getekend. Dit keer met ontkoppelcondensators en 5V voeding.

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht%20pcb.png

Het is waarschijnlijk nog helemaal niet perfect, dus zijn alle tips zeker welkom.

Bedankt voor de gegeven tips.(door CO ben ik al veel verder geraakt.

EDIT: Die 2 via's aan de 7805 en de pluspool van de rest, dat is voor een draadbugje.

[Bericht gewijzigd door bvbart op maandag 7 juli 2008 15:03:18 (13%)

Rond D1 is er een probleemke - kijk nog eens goed naar de gelijkrichter...

Meten is weten

Oja, nu je het zegt. Ik had dat niet gezien.
Zien er verder nog opmerkingen?
Alle tips en commentaar zijn erg welkom, ik moet het nog leren en dit forum is daar ideaal voor.

Je kan nog een aansluiting maken voor aansluit kabels

en je naam :p

Ja dat, wat bedoel je met mijn naam. Moet ik ergens op die print bart of bvbart zetten? Waarom eigenlijk?

Laat de tips maar vloeien.

EDIT: @Ojeke, jij zou dat kunnen uitfrezen. Met wat doe je dat? Bij Aldi is er volgende week een promotie voor een ding dat kan freezen, boren, polijsten,... zoudat daarmee ook kunnen? Dan moet ik geen printje laten opsturen van bij jou thuis.

[Bericht gewijzigd door bvbart op maandag 7 juli 2008 18:45:31 (48%)

Via's zijn NIET geschikt on draden op aan te sluiten. Kies liever in je schema uit de library een solpad. Werkt veel prettiger.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Waar dienen die via's dan eigenlijk voor?

EDIT: Inderdaad zo'n solpad is wat groter en waarschijnlijk ook handiger. Ik heb dat verandert, maar in de board krijg ik die via niet meer weg, hoe krijg ik ze weg.

Zijn er nog dingen die ik anders moet leggen ofzo, alle tips, commentaar, hints,... zijn welkom.

[Bericht gewijzigd door bvbart op maandag 7 juli 2008 19:27:08 (77%)

Een via dient om bij een dubbelzijdige print een printspoor, dat onderaan loopt, door te verbinden naar de bovenzijde, zodat het daar verder kan lopen.

Nog een tip: als je nou gelijkrichtdioden, buffer-elco en spanningsregelaar op één lijn boven mekaar plaatst, heb je voor het voedingsgedeelte maar de helft printruimte nodig. Zo, bv:
http://home.scarlet.be/prosje/Voedingsdeel.png
Als het vertikaal niet past, zet je de spanningsregelaar rechtop.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Bedankt, erg handig.

Ik heb die via's bijna weggekregen.

Bedankt voor alles.(vooral tips en hints blijven geven)

EDIT: Nieuwste "uitgave" Speciaal met naam.

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht.png

Is deze al beter?

EDIT: Ik heb zelf nog enkele foutejs gevonden.
-De gnd of minpool heeft rechtsonderaan nog steeds een rechte hoek.

-Ik ben de aansluitingen voor de 230V van de triac vergeten.

Als jullie nog wat vinden, zeg het me dan zeker.

Ik ben dit forum nu al zeer dankbaar voor die tips enzo...
Anders was ik nog nooit zo ver als nu geraakt.

[Bericht gewijzigd door bvbart op maandag 7 juli 2008 20:28:05 (39%)

Op 7 juli 2008 18:42:37 schreef bvbart:
EDIT: @Ojeke, jij zou dat kunnen uitfrezen. Met wat doe je dat? Bij Aldi is er volgende week een promotie voor een ding dat kan freezen, boren, polijsten,... zoudat daarmee ook kunnen? Dan moet ik geen printje laten opsturen van bij jou thuis.

Wat is er in de aanbieding?
dit? http://aldi-bn.aldi.be/OFFER_BN_SA/OFFER_28/OFF03.SHTML

je zou het er mee kunnen doen, als je een super vaste hand hebt :p

Ik denk dat hij deze bedoeld ja.
Maar dit ding is wel zeer handig om gaatjes mee te boren
Of wanneer je geen printschaar hebt op printplaat
af te slijpen enz.

Ik heb overlaats zo iets in de makro gehaald voor een 15 € meen ik

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 juli 2008 19:21:27 (36%)

Dat is dat ding dat ik bedoel.

Weet je wat, ik zal het misschien maar toch door Ojeke laten doen.(= gemakkelijker) Met wat frees jij dat uit Ojeke? Of misschien toch iemand in mijn buurt die kant etsen...?

De laatste uitwerking van de layout komt er bijna aan hoor.

EDIT: Hier is de nieuwe layout.

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht2.png

Zeg maar wat er nog anders moet.

Ik heb al dikke sporen genomen voor de vermogenscontacten van de triac. Daar zal toch een aanzienlijke stroom van maximum 10A doorlopen.(ik gebruik andere triacs(2N5166) dan op mijn layoutje, maar het komt wel overeen)

Henry S.

Moderator

230V sporen mogen nooit direkt via soldeerpads aangesloten worden!
Gebruik printkroonstenen met een onderlinge klemafstand van 7.5mm.

Het spoor aan pin 6 vn de MOC zit gevaarlijk dichtbij pin 5.

Zorg dat de 230V sporen minimaal 6mm afstand van elkaar hebben.

Zet printkroonstenen op de rand van je print, iets in het midden aansluiten is super onhandig!

Zet de 7805 rechtop.

LSP's zijn toch geen via's!

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 8 juli 2008 19:27:10 schreef Henry S.:
230V sporen mogen nooit direkt via soldeerpads aangesloten worden!
Gebruik printkroonstenen met een onderlinge klemafstand van 7.5mm.

en

Zorg dat de 230V sporen minimaal 6mm afstand van elkaar hebben.

Ha! Stof voor een potje bekvechterij!

Ik neem hier het eerste dat binnen handbereik ligt: 3 (professionele?) schakelende voedinkjes. De meetlat erbij, en wat blijkt: bij twee printen liggen de 230V-printsporen 3mm uit mekaar, bij de derde amper 2.8mm. En dan gaat het om de volle netspanning, niet met een belasting in serie die de stroom bij een overslag binnen de perken houdt, zoals bij bvbart!

Dan hebben we nog de afstand tussen de aansluitpinnen v/d triacs. Bij de gebruikte TIC253 is dat nog redelijk (tussendoor: waarom 20A-triac's bvbart? Looplicht met lampen van enkele kW?), maar bij een TIC226M is de tussenliggende afstand heel wat kleiner. Zelf buig ik in zo'n geval de pinnen wat uit mekaar, maar bij een "professionele" schakeling heb ik dat nog niet gezien.

Wat het rechtstreeks solderen van 230V-leidingen op de print betreft: ook daar wordt wel eens tegen gezondigd door fabrikanten, al zijn dat eerder uitzonderingen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

De afstand tussen 230V sporen mag 3mm zijn, maar als je de ruimte hebt voorkomen.
Printkroonsteen met 5mm steek is te krap want de soldeerpads komen vaak <3mm bij elkaar.

Het is idd netjes om de pootjes van een TIC226 te spreiden.

Veiligheid boven alles: http://www.elektor.nl/tijdschrift-elektor/zelfbouw-veiligheid.46144.ly…

Rechtstreeks solderen aan printplaten mag:
-Bij gebruik van holnietjes en trekontlasting.
-De draad mag bij losraken nooit een andere geleider aanraken.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Is een TIC226 hetzelfde als een 2N5166(=10A)? Ik vond hiervan geen datasheet en in het programma heb ik maar een triac genomen waarbij de pinnetejs in dezelfde volgorde staan.

Elke triac moet minstens 4 redelijk zware lampen of lampserieën kunnen sturen. En op het oude printje van mijne pa zaten deze 10A triacs en ik wou ze nog eens gebruiken want triacs zijn duur.(niet dat het persee daar om gaat want mijne pa sponsert mij)

Dus dat wordt ook nog ergens zoeken naar printkroonsteentjes? In dat ouwe ding waren er dikke draden rechtstreeks op de print gesoldeerd en nadien met een lusterklem(ook wel eens kroonsteentje genoemd) aan de rest verbonden.

EDIT: Moet ik (veel) ruimte voorzien voor koelplaten?
Ik dacht niet zoveel aangezien zo'n lamp maar even aan en uit gaat. Wat denken jullie?

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Van die triacs, enkel een specsheet. En hij stond er ook niet bij in het programma EAGLE.

Henry S.

Moderator

Je kan geen datsheet vinden van een TIC226, meen je dat echt?

En wie is 'hij'?

Oftewel: Stel duidelijke vragen en geef duidelijke replies.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

De 2N5166 is geen triac, maar een thyristor. Dat hoeft niet te verbazen, want in het eerste looplicht dat ik ooit kocht (begin jaren '70 van vorige eeuw) zaten ook thyristors.
Je kan die gewoon gebruiken, maar de lichtopbrengst van je lampen zal minder zijn, omdat ze enkel bij de positieve periode geleiden.

Wat koeling betreft: als de belasting kleiner is dan 300W heeft een triac geen koeling nodig. Wil je meer aansturen, dan is een koelplaatje aan te raden. Veel hoeft dat niet te zijn, tenzij je kW's aan lampen wil sturen. Voorzie elke triac wel van een eigen koelplaat, of monteer ze geïsoleerd op een gezamelijke koelplaat.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 8 juli 2008 21:01:32 schreef pros:
De 2N5166 is geen triac, maar een thyristor.

En ook nog eens een ouderwetse knol die je in een koelblok moet persen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

En met aansluitingspinnen die beslist geen 6mm uit mekaar liggen... :-)

Ik zou gewoon enkele stuks TIC216 kopen. Daar kan je aardig wat lampen mee sturen. En je hebt ze voor minder dan 1.5 euro.
De triac-layout hoeft niet gewijzigd te worden; gewoon de pinnen wat uit mekaar buigen, en ze passen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Ik heb er nog eens even in lopen kladderen. :)

http://www.kleinisfijn.nl/co/userpictures/bvbart_02.png

Dat heeft even wat uitleg nodig. Ik heb de ground baan voor de duidelijkheid even cyaan gemaakt. Dat soort dingen doe ik wel vaker, dat geeft een duidelijk inzicht van waar bepaalde signalen en de lopen, en of er banen korter kunnen. In dit geval kan ie korter, en je kan zelfs die jumper onderaan helemaal wegwerken.

Die 100nF condensatoren rond die regelaar, prima dat ze er staan, maar een steek (pinafstand) van 7.5mm (als ik zo gok) is een beetje overkill. Je gaat ze wel vinden hoor, maar dan zijn ze ook meteen bestand tegen 630V en drie keer zo duur. De meestgebruikte ontkoppelcaps hebben een steek van 2.5mm of 5mm.

Even een algemeen stukje over de voeding. De regelaar is voor 1A geschikt, hetgeen de schakeling nooit gaat trekken. Nu is dat opzich voor zelfbouw niet zo belangrijk, maar netter is het om dan een 100mA regelaar te pakken. Je krijgt dan weer wat meer plek op je print, waar je bijvoorbeeld een printtrafo kan neerzetten. Dat is ook het item dat ik eigenlijk nog mis, een kleine printtrafo.

C1 staat daar een beetje nutteloos over een baan heen te springen. Als je 'm de andere kant op laat gaan, dan hoeft dat niet. Ook weer een gevalletje van een baan goed in de gaten houden door 'm even op te laten lichten of een ander kleurtje te geven.

Je bent hier digitaal bezig, hetgeen een groudplane goed mogelijk maakt. Er zit wel 1 grote maar aan, je mag het groudplane maximaal maar tot de paarse lijn laten lopen. Daarbij ga ik er dan nog van uit dat die 230V banen daar weg gaan omdat je daar toch geen printklemmen kwijt kan.

Dat is meteen het volgende punt, een fatsoenlijke aansluiting voor de 230V. Dat bedoel ik ook echt iets van printklemmen, geen draadoogjes.

Nog een aanvullend puntje over de weerstanden. Zoals je zelfs al in de layout ziet zitten de pootjes vrij strak langs de weerstand. Momenteel heb je steek 10mm. Weerstanden vinden dat vaak niet helemaal lekker, en het staat ook niet echt mooi. Handiger is het om steek 12.5mm te gebruiken voor 1/4W weerstanden.