antigeluid compressor

ik heb een aantal discussies bekeken over antigeluid maar ik heb nergens gelezen dat je met antigeluid een lawaaierig apparaat (in dit geval een compressor)stil(ler) kan maken, dat vroeg ik mij wel eens af, en zo ja: hoe moet ik dat aanpakken?

rbeckers

Overleden

Je meet het geluid met microfoons, rekent eraan, en stuurt het resultaat via een versterker naar luidsprekers.
De twee geluiden heffen elkaar dan gedeeltelijk op.
Dit principe wordt in de praktijk toegepast.

In principe kan dat ook niet. Antigeluid is alleen in staat om op een heel klein gebiedje het geluid te neutraliseren. In oordopjes bijvoorbeeld. Maar over grotere afstanden is het niet echt mogelijk. (nouja, je kunt het zo richten dat je een meter verder zonder veel geluid zit ofzo, maar dan heb je een meter de andere kant op waarschijnlijk juist meer geluid.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

principe werkt redelijk met beperkingen in noise cancelling headphones, ref. Google of wiki.

Een compressor fluisterstil maken gaat alleen door er een betonnen hok om heen te bouwen.

Bert

Suffering from wiseass oneliner blackout
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ben ERG onder de indruk van bepaalde typen hoofdtelefoons.
Maar daar hoeft de cancelling ook alleen vlak bij mijn oor te gebeuren, dat kan ook goed.

Van op grotere afstand gaat dat steeds slechter.
Zo is er bijvoorbeeld een vliegtuig waarin bij de passagiers de herrie minder wordt gemaakt dmv. antigeluid. Maar in het gangpad is het lawaai nu veel erger geworden: het antigeluid telt zich daar juist op bij het motorgeluid.

Antigeluid betekent altijd: extra geluid. Het totale geluid vermeerdert. Bij een headset merk je dat niet, er is maar een paar mW nodig. In dat vliegtuig werd het al een klein probleempje. En op straat zou het onmogelijk zijn antigeluid te gebruiken - ook al omdat het effect maar op één plaats, of een klein aantal plaatsen, kan werken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Wat info mbt anti-geluid.

http://doctord.dyndns.org:8000/Pubs/POTENT.htm
http://chrisruckman.com/ancfaq3.htm

Dempen van geluid kan ook op de klassieke manier door het toepassen van bepaalde materialen. De hoofdtelefoons zijn ook een goed voorbeeld van anti-geluid.

Op 29 augustus 2008 11:42:26 schreef Frederick E. Terman:
Antigeluid betekent altijd: extra geluid. Het totale geluid vermeerdert. Bij een headset merk je dat niet, er is maar een paar mW nodig. In dat vliegtuig werd het al een klein probleempje. En op straat zou het onmogelijk zijn antigeluid te gebruiken - ook al omdat het effect maar op één plaats, of een klein aantal plaatsen, kan werken.

Meer geluid als je de oorspronkelijke en gesimuleerde bron apart bekijkt wel, maar zoals in het verhaal van de hoofdtelefoon zal het netto resultaat wel minder zijn, dan 1 afzonderlijke bron. Als het één het ander bijna volledig compenseert houdt je netto ook heel weinig over.

Maar het is en blijft idd. een hele kluif om het nog maar in een beperkt aantal gevallen te kunnen gebruiken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 29 augustus 2008 11:30:49 schreef (Z)weetvoetje:
In principe kan dat ook niet. Antigeluid is alleen in staat om op een heel klein gebiedje het geluid te neutraliseren.

In dit geval zou het best wel kunnen werken omdat je het antigeluid vlakbij de bron (de compressor)kan produceren.

Alles hangt natuurlijk af van de golflengte van de stoorbron. De plaatsing wordt minder kritisch naarmate de frequentie daalt, omdat een verandering tussen de afstand van de compressor en de luidspreker minder groot faseverschuiving oplevert. Ook wordt de luidspreker meer omnidirectioneel (stralingspatroon is direct gelinkt aan de verhouding van de diameter van de apertuur en de golflengte) naarmate de frequentie daalt, dus dat is dan ook weer handig.

Voor laagfrequente signalen is dat zeker te doen. Voor HF is dat heel wat moeilijker :)

Sonar is meer dan Ping...
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het totale akoestische vermogen neemt toch toe. Het vermogen: dat de lawaaimaker produceert, plus dat van het antigeluid, moet ERGENS heen.
Je kunt wel gebiedjes creëren met een minimum, maar er moeten ook gebieden ontstaan met een maximum.

In het geval van de headset, bijvoorbeeld, is er dicht het luidsprekertje, aan de binnenkant, minder lawaai dan als je de cancelling uitschakelt. Maar aan de buitenkant juist meer.
Omdat het luidsprekertje vlak bij het oor zit, is er maar heel weinig vermogen nodig om te cancellen. Daardoor is de lawaaiverméérdering buiten de headset ook maar heel klein. Niemand hoort dat. Een goed ding dus.

Maar als je de canceller naast de lawaaibron moet zetten, dan zou je evenveel vermogen nodig hebben als dat van die lawaaimaker. Het totale vermogen aan herrie is dan dus verdubbeld. Er onstaan minima, maar ook maxima, waar het lawaai dan dus veel meer dan verdubbeld is.

Nu kun je wel denken: ik houd de afstand gewoon erg kort ten opzichte van een golflengte, maar dat gaat je niet lukken. Bij honderd Hz is de golflengte maar drie meter. Als je op 75cm gaat zitten, krijg je twee minimumrichtingen, maar ook twee maxima waarin het geluid 4dB sterker is dan eerst. En op hogere frequenties wordt die versnippering steeds erger.
Je ontkomt er dus nooit aan, dat je de totale hoeveelheid geluid in de hele ruimte verhoogt, al zijn er minima.

Om wat inzicht te krijgen is het wel leuk wat met antenneprogramma's zoals Mmana (simpel) of 4NEC2 (veel mooier) te spelen. Of de rapporten te lezen over het antigeluidvoorstel voor Hoofddorp ivm. de startbaan.. :(

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Even over nadenken :) En heb de simulator + matlab op het werk nodig om alles een beetje te kunnen staven. Ik ga dat eens bekijken de dinsag (als ik eraan denk).

Maar inderdaad, de golflengtes zijn precies toch kleiner dan ik had gehoopt. Je gaat dan interferenties krijgen die inderdaad in bepaalde richtingen een constructieve interferentie gaan produceren.

Sonar is meer dan Ping...

Op 30 augustus 2008 13:16:28 schreef stecj366:
Alles hangt natuurlijk af van de golflengte van de stoorbron. De plaatsing wordt minder kritisch naarmate de frequentie daalt, omdat een verandering tussen de afstand van de compressor en de luidspreker minder groot faseverschuiving oplevert. Ook wordt de luidspreker meer omnidirectioneel (stralingspatroon is direct gelinkt aan de verhouding van de diameter van de apertuur en de golflengte) naarmate de frequentie daalt, dus dat is dan ook weer handig.

Voor laagfrequente signalen is dat zeker te doen. Voor HF is dat heel wat moeilijker :)

ik zal het nakijken, volgens mij zijn het vooral laagfrequente signalen

maar moet je dan allemaal speakers er omheen bouwen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 september 2008 18:37:46 (4%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ze moeten ook allemaal precies het goede geluid maken.

Tegen dat je daarmee resultaten gaat boeken, denk ik dat een isolerende kast eromheen goedkoper is.
Af en toe kom je een aggregaat tegen op straat dat zo geïsoleerd is. Je hoort ze pas als je er naast staat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Move /Schoolvragen aangezien meerdere personen hetzelfde vragen vanaf hetzelfde IP (school).

Met de volgende spelregels: http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Vergeet het maar.
Het is een mooie theorie die in bepaalde gevallen zeer beperkt toepasbaar is, maar voor zoiets, no way!

Neem eens het theoretisch simpelste model. Een bolvormig voorwerp in de vrije ruimte wat trilt op slechts 1 frequentie.

De geluidsgolven zullen bolvormig uitgestraald worden naar alle richtingen evenveel.

Indien je nu een bron met antigeluid zou maken dat eveneens bolvormig straalt, zul je zien dat het originele geluid alleen volledig gedempt wordt als de bron op dezelfde plaats staat wat mogelijk is in een koptelefooon, maar niet bij een compressor...

Als de antibron op een andere plaats staat, zullen beide bronnen met hun bolvormige golven interfereren. Er zullen gebieden ontsttaan met volledige uitdoving, gebieden met dubbele sterkte en alles daartussenin.
Teken het maar eens uit.
Teken een aantal concentrische cirkels. Elke cirkel staat voor een vaste fase. probeer nu een tweede reeks van cirkels te tekenen die de eerste snijden. Je zult zien dat de signalen nooit overal in tegenfase kunnen zijn
hoe je configuratie ook is.
En dat is nog een ideale, eenvoudige voorstelling.

Overal rondom luidsprekers zetten haalt niets uit, je zult evenveel interferentiebronnen creeren.

Bijkomend probleem is dat een zware motorblok heel lage tonen voortbrengt met veel harmonischen en bijgeluiden.
Om dat goed weer te geven zou het een bijzonder goede (dure)geluidsinstalatie moeten zijn.

En dan moet je nog rekenen dat de compressor niet in de vrije ruimte hangt waardoor een groot deel van het geluid zal weerkaatsen tegen de vloer en wanden en op zich een interferentiepatroon zal vormen. En dan heb je nog de golflengte van de verschillende geluidscomponenten die elk anders reageren
op de omgeving qua adsorbtie en reflectie.

Dit kun je nooit doven met een antibron, hoogstens kun je het geluid wat dempen op zeer welbepaalde beperkte plaatsen.

Ja inderdaad, theoretisch is dat allemaal wel mooi, maar praktisch uit te voeren is het bijna niet. Je krijgt de bronnen nooit dicht genoeg bij elkaar zodat het goed gaat werken. En of je die compressor als een puntbron mag gaan beschouwen is ook nog zeer de vraag.

Sonar is meer dan Ping...