hulp gevraagd: driver voor leddisplay

Hallo , ik heb een schakeling gemaakt met een Pic 16F874 , die is ontworpen voor de normale standaart 7 segments led display. Dit ontwerp maakt gebruik van een gemeenschappelijke anode. het display dat ik wil gebruiken is een kingbright SA23-12ewa. deze is 10 volt en trekt 20 miliampe , dus heb ik een buffertje nodig , ik had geprobeert om met 547's op de anode kant de spanning op te voeren , maar kreeg geen beeld. Mischien zou het met een ic kunnen ?? ik heb in totaal 16 poortjes nodig die dus die spanningen en stromen kunnen leveren.
Alvast bedankt....
Chris Dusseljee

te gek JaH !!!

Kun je die poorten van je 874 niet open-drain zetten, en dan met je common-anode aan de +10V de boel rechtstreeks uit de PIC aansturen? Ik meen dat een PIC best 20mA mag sinken en je hebt denk ik genoeg pennen...

If you want to succeed, double your failure rate.

Nou voor zover ik weet werken die anode's als een matrix , uit de pic komen 8 khatode aansluitingen , en 3 anode aansluitingen. Dus er word volgens mij een soort van martix idee gebruikt om 3 displays aan te sturen. http://www.ucapps.de/floorboard.html . dat is het schema.
Hoop dat je nu iets meer weet , chris

te gek JaH !!!

Je hebt te maken met een hogere led-spanning en common anode.

Je kunt dit doen met de BC547, met daarachter een bc557, met z'n emitter aan de 10V.

Of de PIC dit leuk gaat vinden is nog de vraag.
De leds moeten (vrijwel) geen stroom trekken wanneer er 10-5 Volt op komt te staan.

In matrix wordt effe een ander verhaal, maar met een paar torretjes moet dat ook geen probleem zijn. Kijk wel even of die GPIO van die pic inderdaad wel 20 mA kan sinken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb het geprobeert met die bc 557 , maar helaas zonder goed resultaat , ik kreeg in alle 2 de displays hetzelfde te zien , maar kan ik met een cd40.. ic niet iets ? ik heb ergens een schema gezien met een 74ls247 ic die deze led display's aanstuurde , alleen is dit een bcd ic..en is het volgens mij een grotere klus om mijn signaal eerst bcd te maken , en vervolgens weer te decoderen. ( hellup hellup )
ik wacht met spanning ( hahah ) af op een reactie...
groetjes uit het noorden , chris

te gek JaH !!!

De 14050B Hex buffer misschien?
Vdd = 18V max
Iout = 45 mA

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

aha bedankt , maar ik zoek eigelijk geen hex buffer , of kun je deze ook gewoon als buffer gebruiken..
Als je verder naar boven kijkt zie je een pdf van de schakeling ,daar zou dus die grote displays voor gebruikt moeten worden ( had ik maar dor geleerd )
maar bedankt voor je reactie , chris

te gek JaH !!!

Op 2 september 2008 18:07:08 schreef chris duzz:
aha bedankt , maar ik zoek eigelijk geen hex buffer , of kun je deze ook gewoon als buffer gebruiken..

Ik dacht toch echt dat je een buffer zocht (van TTL of 3.xV --> 12V).
En ja, een Hex buffer kan je als buffer gebruiken.
Om precies te zijn 8x in 1 ICtje, heb je er 2 nodig.
Het probleem is, zijn ze nog verkruigbaar want ik zit wel in een datasheet boek (Motorola) van 1979 te bladeren.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

hee vandee , bedankt voor je reactie, dus volgens jou , hang ik dit iceetje achter de eerder geposte schakeling , ( achter de kathode uitgangen ) en dan zou het moeten werken , of heb ik het bij het verkeerde eind ?? toch bedank iedereen voor jullie reacties ik wacht geduldig af...
chris

te gek JaH !!!

Yep, is een niet inverterende (is dat wel goed Nederlands) buffer dus 1 blijft een 1 en 0 blijft een 0.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 september 2008 19:29:21 (66%)

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

ga deze morgen proberen te kopen bij okaphone ( groningen )
dan maar ff weer proberen..èrg bedankt voor je reactie
( ik zie weer een positief moment ) , chris

te gek JaH !!!

Om de segmenten te sturen kan ik me ook geen andere kandidaad dan de 4050 voorstellen.

Als je de code kan aanpassen, kan je natuurlijk een ULN2803 nemen - die kan probleemloos de nodige stroom verwerken, maar inverteert.
Anderzijds kan je tussen de PIC en de ULN2803 een 8-bits inverter als de 74HC240 plaatsen. Dat kost weeral een extra-IC, natuurlijk.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

okee , cd4050 binnen , Die ga ik neem ik aan tussen de kathode kant zetten , maar wat doe ik nu met de anode kant?
???

te gek JaH !!!

Op 3 september 2008 18:36:09 schreef chris duzz:
okee , cd4050 binnen , Die ga ik neem ik aan tussen de kathode kant zetten , maar wat doe ik nu met de anode kant?
???

Ligt eraan, trekt het display 20mA per segment of in totaal.
Indien het eerste zal je er een torretje tussen moeten zetten om de 7 x 20mA = 140 mAmax op de anode kant te kunnen leveren.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

humm , het werkt nog niet :S , wat ik nu gedaan heb is : ik heb achter de 8 kathode poortjes van de pic , een 4050 ic geplaatst , met als vdd spanning ongeveer 10 volt. ,op de anode heb ik een 557 met in de basis een weerstandje van 220 ohm , op de collector staat ook 10 volt. Nu geven de display's wel licht , alleen niet de goede tekens en bijde displays zijn het zelfde..
tot zover de update , hoop dat er iemand met nog wat info komt , groetjes chris

te gek JaH !!!

Dit is een bruikbare manier:
http://pros.gethost.be/Schemas/Anode-driver.png

R3 zit daar om er voor te zorgen dat T2 niet in verzadiging gaat. Dat wil je niet als je gaat multiplexen, want dan krijg je "sppoklichtjes" - segmenten die zwak oplichten als ze gedoofd moeten zijn. Je kan T2 ook door een FET vervangen, en R3 weglaten.
Op dezelfde manier kan je voor T1 een BC547 nemen, en die een emitterweerstand van 100R geven.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

hallo Pros ,sorrie dat snap ik niet in de zin van , ik zie geen r3 of t2 in mijn schema , of zijn dat de nummers die je zelf aan de schakeling gegeven hebt in volgorde...dat zou dus op RC0 , een 547 en op RC1 een fet..?? verder is het zo dat ik uiteindelijk het laatste display sigment ( RC@ ) niet gaat gebruiken , dus die wou ik weg laten of een dummy op zetten.. Ik kijk met smart af op een volgende post ..

te gek JaH !!!

Je hoort in mijn vorige post een schema te zien, waar R3 e.d. deel van uitmaken.

Als dat niet is, probeer dan http://pros.gethost.be/Schemas/Anode-driver.png te laden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Okee tegek !! , ik ga dit morgen even proberen .. en ik begrjp dat ik dus wel die 4050 op de kathode kant kan laten zitten , om de pic qua stroom te ontlasten.. , hee erg bedankt voor alle moeite , ik laat jullie het resultaat lezen.. Groetjes chris

te gek JaH !!!

En waarom nou die 4050 dan? kan rechtstreeks uit de pic toch?

If you want to succeed, double your failure rate.

Zo zou het moeten werken, ja. Als moest blijken dat de 4050 onvoldoende stroom doorlaat, kan je een erg onchristelijke praktijk toepassen: plaats er een 2e 4050 bovenop en soldeer al diens pinnen aan de pinnen v/h onderste exemplaar.

Maar vertel niemand dat je die tip van mij kreeg... :-)

@Jochem_S: gaat die PIC blij zijn, als er 10V op zijn pinnen komt te staan?

[Bericht gewijzigd door pros op woensdag 3 september 2008 20:59:21 (12%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Humm , gaat nog niet echt lekker , Ik heb de schakeling van pros gemaakt , maar het lijkt dat het niet snel genoeg gaat , ik krig gelukkig wel een duidelijk beeld , maar niet de goede symbolen , en het is niet stabiel. Kan het zo zijn dat het vanwege het matrix signaal , de snelheid van de 4050 of de anode schakeling het niet goed werkt ?? ( ik controleer het steeds tussentijds met het gewone 7 sigments display )
nou tot zover de update , ik wacht geduldig af..
groet chris

te gek JaH !!!

Op 3 september 2008 20:57:32 schreef pros:
@Jochem_S: gaat die PIC blij zijn, als er 10V op zijn pinnen komt te staan?

Ik kan iets missen, maar volgens mij komt dat er niet op te staan. Zitten die '4 leds' + weerstand tussen, en hij sinkt alleen met z'n open-drain verder toch...

If you want to succeed, double your failure rate.

Heeft die PIC open-drain uitgangen? Dan moeten er pull-up weerstandjes (naar +5V) aan de uitgangen die naar de 4050 gaan, of de 4050 krijgt nooit een duidelijke '1' te zien.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)