hulp gevraagd: driver voor leddisplay

Ik vroeg in de eerste post al of TS die poorten open-drain kon zetten, maar ik heb het zelf maar even opgezocht in die datasheet: hij heeft maar 1 poort open-drain, dus mijn verhaal gaat niet door.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dan is er iets anders aan de hand. Met die driver voor de anode's kan er al niet veel mis zijn - denk ik toch. En verder is het PIC -> 4050 -> weerstand -> kathode.
4050 fout aangesloten, misschien? Ik kan niets anders bedenken...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

is het dan niet veel gemakkelijker om te converteren naar hex , en dan dat ic wat ik eerder beschreven heb te gebruiken , of zitten daar meer " haken en ogen " aan.
maar alvast maar weer bedankt voor het mee denken , ...chris

te gek JaH !!!

oeps , ik lees net dat er een weerstandje tussen de 4050 en kathode moet , dat had ik niet gedaan , zou dat gewoon iets van 220 ohm kunnen zijn , ik ga het dit weekend ff proberen , en zal ook het een en ander meten , dan word ghet mischien ok duidelijker , toch nog bedankt , chris

te gek JaH !!!

[mod req]
Kan iemand even die titel corrigeren? Het prikt me nou al 3 dagen in m'n oog...
[/mod req]

If you want to succeed, double your failure rate.

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20controller.png , dit had ik er van gemaakt ( had de waardes er nog niet bij gezet ( sorrie ) , maar ik geloof niet dat ik veel foutjes gemaakt had.. , toch werkt het niet , de display is erg onrustig en geeft nog niet de goede tekens aan. Mischien dat iemand hier iets mee kan. chris

te gek JaH !!!
Henry S.

Moderator

-voeding is niet goed
-haakse hoeken in een layout, foei.
-gebruik een layoutprogramma wat gekoppeld is aan het schema, voorkomt fouten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Schema ziet er OK uit.

Wat niet OK is, is de 4050 zelf. Ik heb de datasheet eens bekeken. Dat ding is wel degelijk een level-shifter, maar enkel van hoog naar laag. Je kan hem dus voeden met 5V, en de ingangen sturen met 10V - maar niet andersom! Bij een voedingsspanning van 10V wil de 4050 minstens 7V aan een ingang zien, om dat als "hoog" te beschouwen.

Dat is klote, maar gelukkig ben ik niet op het idee v/d 4050 gekomen... >:)

Of daar wat aan te doen valt? Probeer de voedingsspanning v/d 4050 enigzins te verlagen. Ik denk dan aan 2 of 3 dioden in serie tussen 10V en de plus v/d 4050.
Misschien heeft iemand anders betere ideeën?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Denk dan toch maar dat ik over ga op de oudewetse manier , Ik zit er nu aan te denken om met 14 optocouplers te gaan werken. Volgens mij moet dat wel gaan werken , ik zag ook dat je quart optocoplers hebt in een dil ic behuizing , dan heb ik er maar een paar nodig ( alhoewel 14 losse) in elk geval kom ik er zo niet uit , een ieder die heeft geprobeert me te helpen , heel erg bedankt tot zo ver dan ,
@ henry Ik had dit even snel getekent om in te laten zien waar ik mee bezig was en of het schema zo moest werken , aangezien ik geen schema teken programma heb . Groeten uit Groningen , chris

te gek JaH !!!

Op 6 september 2008 15:20:00 schreef chris duzz:
toch werkt het niet , de display is erg onrustig en geeft nog niet de goede tekens aan. Mischien dat iemand hier iets mee kan. chris

Als je er een 'gewoon' display op aansluit, werkt het dan wel vlekkeloos?

jep , ik heb als test een printje gemaakt met de "normale "display's , waar deze schakeling ook voor ontworpen is . ook teste ik steeds tussendoor de schakeling met dit printje om te zien of ik geen poortjes beschadigt had..
gr chris

te gek JaH !!!

Je kunt proberen de 'gewone' displays aan te sluiten met de 3 anode-driver schakelingen van Pros. Op 5V natuurlijk.
Dan weet je of dat gedeelte goed werkt.

Je kunt vervolgens eens meten hoeveel stroom de displays trekken wanneer er 5 Volt op staat.
Display losnemen en +5V op de anode zetten en gnd op 1 van de segmenten. Als die stroom namelijk heel klein is ( <10uA) kun je de 8 lijntjes rechtstreeks op de pic aansluiten.

Blijkbaar is mijn hoofd de laatste dagen nog minder helder dan voordien. Bij het display dat chris duzz wil gebruiken zijn er per segment 4 LED's in serie geschakeld. Dat verklaart de hogere voedingsspanning die nodig is. Bij een stroom van 20mA valt er 8.2V over een segment (behalve de dp).
Dat betekent tevens, dat de kathodespanning --bij een voedingsspanning van 10V, en gemeten tov. GND) niet hoger wordt dan 2V. Dat ding heeft wel de 2 torren nodig om een anode te schakelen, maar de kathodes kunnen rechtstreeks vanuit de PIC geschakeld worden.

Ik kruip maar onder bed, om me daar wat te schamen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

dit ga ik strax ( zondag middag ) even proberen. ik was tot nu toe erg voorzichtig geweest ivm de pic Maar als U zecht dat het zonder buffer maar wel met de "pros" anode buffer kan , zou dit geweldig zijn. ( ga nu letter te bedje , net terug van werk ) , als nog weer erg bedankt voor de reacties , Chris

te gek JaH !!!

Goedenavond , dit alles mocht helaas niet baten , Ik heb toch een schakeling gemaakt met 14x een til 111 , das een opto coupler , dit werkte in een keer perfect , De kosten vielen ook wel mee , als je het een beetje scherp kunt inkopen , ieder wil ik bedanken voor de moeite en uw reacties , Groetjes chris

te gek JaH !!!