Pc voeding op breadboard

Hallo,

Zou het mogelijk zijn om een 350 watt pc voeding te gebruiken voor een breadboard?
Mooie stabiele voeding van 5 en 12 volt.
Ik weet dat het een uitdaging wordt voor inschakelen, maar dat gaat lukken.
Paar geschkte zekeringen ertussen.....

Wat is jullie advies / ervaring in dezen?

Never touch a running system !

ikzelf zou gewoon kiezen voor een 78xx, omdat het toch wat kleiner/makkelijker is.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Geen goed idee:

- De spanning die uit die dingen komt is een zooitje, iets wat je juist niet wil hebben op een breadboard (ergens anders trouwens ook niet).
- De stroom is niet begrenst, dus als er een kortsluiting is dat fikt ook de hele zooi uit.
- Je moet er een vaste belasting aanhangen om de goed spanningen te krijgen, dat is alleen maar extra verwarming en dus niet erg handig.

Dit alles uit eigen ervaring (ik moet ergens nog een foto hebben van dat doorgefikte breadboard).

Edit: electro_freakz was sneller en mijn verhaal gaat over die voeding, niet over die 78xx

Hmmm, daar zit wat in. Maar ik dacht juist dat een pc voeding erg netjes was?

Never touch a running system !

1. Volgens mij is het overkill, het breadboard kan ook maar een gelimiteerde stroom aan. Die 350W (wat voor vermogen heeft die op de 5 en 12V lijn?) kan waarschijnlijk meer leveren als je breadboard aankan.

2. Is dat een AT of een ATX voeding? AT heeft een minimum van 1A load nodig op zijn 5 en 12V lijnen, een ATX heeft ook een load nodig op zijn 3.3V lijn.
(Er zijn voedingen die wel zonder load kunnen werken, maar dat zijn de duurdere voedingen en die wil je best houden voor in je pc)

3. Waarvoor zou je een 350W voeding nodig moeten hebben op een breadbord.

Dat een pc-voeding geen lab voeding is is al meer vermeld op dit forum. Het zegt genoeg denk ik dat veel componenten in een pc ook nog eens apparte regulatoren hebben. Maar dat neemt niet weg dat sommigen het toch willen proberen.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

Ok, duidelijk.
Ik dacht via een makkelijke manier een voeding te kunnen gebruiken.
Dan wordt het volgens eigen recept een voeding maken met 78xx.

Thanx voor de reply's.

Never touch a running system !
Sine

Moderator

Op 6 september 2008 12:38:34 schreef Paul-RT:
Hmmm, daar zit wat in. Maar ik dacht juist dat een pc voeding erg netjes was?

Helaas ...

Zo ziet het 12V lijntje van mijn pc er uit :

http://members.home.nl/guidomennen/temp/ATX12V.JPG

ik heb ook wel eens een ATX voeding gebruikt om dingen te voeden. (Geen breadboard!) Ik hoefde alleen de sense line naar gnd te gooien en load was nergens nodig. Spanningen waren binnen de tolerantie van 5%.

@Sine: is dat met of zonder PC er aan gehangen? De PC genereert ook aardig wat storing (duh).

[Bericht gewijzigd door Zom-B op zaterdag 6 september 2008 13:10:45 (19%)

@sine, ik zou dat beeld even willen zien als je het wat stabiliseert, zou dat mogelijk zijn?

Ik zie dat de hoofd frequentie van die rimpel een 150mV op +/-50Hz is maar er zit nog heel wat rotzooi op hogere frequenties, tot welke frequentie kan die scoop? Zou je even kunnen zien wat frequentie er nog inzit (als het mogelijk is om 1 frequentie zichtbaar te krijgen/te meten.)

Is dat trouwens met load, en welke load dan?

Ik heb zelf geen scoop en ik ben wel es benieuwt erachter aangezien ik zelf plannen heb om een hoog vermogen switcher te maken als labvoeding.

[Bericht gewijzigd door kluyze op zaterdag 6 september 2008 16:28:57 (15%)

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Henry S.

Moderator

Op 6 september 2008 12:31:26 schreef Paul-RT:
Mooie stabiele voeding van 5 en 12 volt.

Alleen onder belasting en dan nog vol ruis tot in de MHz's.

Op 6 september 2008 13:09:48 schreef Zom-B:
ik heb ook wel eens een ATX voeding gebruikt om dingen te voeden. (Geen breadboard!) Ik hoefde alleen de sense line naar gnd te gooien en load was nergens nodig. Spanningen waren binnen de tolerantie van 5%.

Had je mazzel, meeste voedingen stuiteren onbelast.

@kluyze: dat zal je met een spectrum analyzer moeten bekijken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja maar ik kan toch moeilijk vragen aan sine dat hij daar speciaal eentje voor gaat kopen, vind je dat niet wat ver gaan. :D :p

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b