Extra deurbel aansluiten op Golmar ROCK K/201 AL intercom

Dit topic is gesloten

Ik heb het volgende aangesloten: een Golmar ROCK K/201 AL intercom + huistelefoon + electronische deuropener.

Bezoeker kan op de knop van de intercom drukken bij de poort, de bel van de huistelefoon gaat, ik neem de telefoon op, druk op de knop om de deuropener te activeren en de bezoeker is binnen. Werkt allemaal, alleen hangt de huistelefoon in de hal en is de bel in die huistelefoon te zacht.

Zie voor het aansluitschema http://vercoma.nl/media//schema/9.pdf

Daarnaast heb ik een reguliere beldrukker bij de voordeur, trafo, gong die ik wel goed kan horen, volgens het volgende schema:

code:


bel            gong          trafo
 /             |  |          |    |
/              |  |          |    |
|   |          |  |          |    |
|   +----------+  +----------+    |
|                                 |
+---------------------------------+

Wat ik nu wil is de gong die ik wel kan horen doorverbinden met de intercom.

Voor zover ik kan nagaan is het aansluiting P die ik moet doorverbinden met de gong, maar als ik dat doe, dan hoor ik in de intercom altijd een 50Hz toon.

Wie kan mij vertellen hoe ik deze twee aan elkaar kan aansluiten?

Bedankt,

Jeroen

Misschien het makkelijkst een klein relais aan de huistelefoonbel en daarvan het maakcontact als beldrukker voor de huisdeurbel.

De bel zit tussen 0 en 10(onder voorbehoud) zal zo ff het service boek pakken.
De 50 hz komt omdat je werkstroom(12v~) op de spreekstroom (9v=)zet.

Op 0 en 10 zet je een relais en het contact van dat relasi zet je parallel op je drukker.

Heel simpele oplossing die ik in mijn flat ook heb toegepast. De gemeenschappelijke intercom zit op een 24 volt trafo en bedient de telefoon in de gang. Staat de televisie aan of de radio en is de deur naar de gang dicht, dan is die zoemer niet te horen. Wat ik heb gedaan is op de aansluitingen van de zoemer een brugcel gezet, een BY 124 of zo iets. Aan de DC kant van de cel zit een 24 volt relais en dat komt in op het moment dat er buiten iemand op de bel drukt. De maak contakten van het relais staan parallel aan de drukker van de voordeur, voila het ei van columbus. Het geheel past in de intercom telefoon.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 19 oktober 2008 19:21:01 schreef The Headhunter:
De bel zit tussen 0 en 10(onder voorbehoud) zal zo ff het service boek pakken.
De 50 hz komt omdat je werkstroom(12v~) op de spreekstroom (9v=)zet.

Op 0 en 10 zet je een relais en het contact van dat relais zet je parallel op je drukker.

OK, bedankt. Van de 0 en 10 snap ik niet helemaal. Verbindt de 0 de knop op de intercom en de 10 de luidspreker op de intercom? Wat doet de P dan?

En welk relais zou ik hiervoor nodig hebben? Ik heb 's gekeken bij Conrad, maar ik zie er tussen de bomen het bos niet meer welk relais ik moet gebruiken.

Bedankt,

Jeroen

Zoek even uit welke 2 draden naar de zoemer gaan, ik denk P in combinatie met 11 of 12. Daar kan iedere baal hooi op aangesloten worden zolang het maar voor 12 volt A/C is en in de intercom past. Is geen 12 volt A/C relais voorradig, dan een D/C nemen en een brugcelletje aan de zoemer zetten.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

OK, ben bij het bedrijf geweest dat alles geinstalleerd heeft en die vertelden mij dat ik een TBR-1/R/12V nodig had (zie http://vercoma.nl/media//schema/9.pdf)

Ik verwacht nu het volgende te moeten aansluiten:

+ op + uit trafo
- op P (als ik I1 doe, dan hoor ik altijd een zoemtoon uit de intercom komen)

(in de veronderstelling dat als ik op de knop druk op de intercom er dan een stroom gaat lopen aan de input kant zodat het relais kan schakelen)

NO en C parallel naar de extra deurbel (in de veronderstelling dat de deurbel alleen stroom krijgt als er op de knop gedrukt wordt).

Maar: er gebeurt niks, de bel blijft gaan in de huistelefoon (die ik dus niet goed kan horen in de woonkamer), maar niet op die extra deurbel.

Iemand een idee?

Bedankt,

Jeroen

Vergeet gewoon de aansluitingen van de trafo, die zitten er aan en voeden de benodigde circuits. De aansluitingen en functies zitten in de apparaten dus al doorverbonden.
Kijk in de telefoon waar de zoemer zit, deze heeft 2 draden en daar komt pas spanning op op het moment dat iemand op de drukker drukt.
Zet op de 2 draden van de zoemer de spoel van het relais en klaar is kees. De beide contakten C en NO gaan met een draad naar de drukker van de binnenhuis bel, lijkt mij echt niet zo moeilijk. Het is alleen jammer dat op het aansluit schema niet staat aangegeven welke nummers voor de zoemer zijn.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

De beldrukker beneden zet ca 12v~ tussen 0 en 3.

Dus een 12v~ relais met A1/A2 op 0/3 en het contact parallel op je deurbelcontact en het werkt als een trein.

Mogelijk werkt het ook als je de TBR met ¨+/- aansluit op 0/3.
Dit omdat deze normaal ook op de deuropener aansluiting komt en dit ook wisselspanning is

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op zaterdag 25 oktober 2008 11:04:20 (33%)

Hi,

Mochten jullie nog opzoek zijn naar een oplossing; neem even contact op met de SPAM

via SPAM zij kunnen je zeker verder helpen

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 6 april 2012 22:16:40 (21%)

na 4 jaar zal die het wel doen, of verhuist is

wat je niet weet, kan je altijd leren

Dit topic is gesloten