Schaal RPM verhogen toerenteller Elektuur

Hallo,

In de Elektuur heeft ooit een schema gestaan van een analoge toerenteller: Copyright!
Deze teller heeft een max bereik van 10.000 rpm.

Nu heb ik een 2-takt motor met een max rpm van 15.000.

Per 750 rpm zou ik dus een led willen aansturen.

Is deze schakeling gemakkelijk om te bouwen naar een ander toerental?

Ver heb ik een 12V accu en wil dus de boel terugbrengen naar 5V. Simpele schakeling??

Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 2 oktober 2008 19:53:33 (10%)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Voor een hoger toerental moet je er voor zorgen dat de 555 kortere pulsjes aan C1 geeft. Als het instelbereik van P1 daarvoor niet toereikend is, kan je voor C4 een waarde van 82n of zelfs 68n nemen.

Om van 12V naar 5V te gaan, neem je een 7805 ipv. de 4805.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Voor wat betreft Copyright (ik was mij van geen kwaad bewust...); ik heb de schakeling hier gevonden: http://www.circuitsonline.net/forum/view/63923/1/2stroke

Het LED gedeelte heb ik gemaakt en dat werkt perfect. Wel de weerstandwaarden moeten wijzigen naar die van de datasheet (blz. 15): http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/8/0uk9fuyxx60id408sriphkc0p…

Nu zou ik heel eenvoudig een schakeling willen maken om de volgende frequenties te verkrijgen:

50Hz (= 3000 rpm)
200Hz (= 12000 rpm)

Dit om de schakeling met de 555 te testen. Normaliter windt je wat koperdraad om de bougiekabel om een puls op te pikken.

Iemand een idee?

Alvast bedankt weer!

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Ik zou een Microcontrollertje pakken en deze zo proggen dat er een uitgang hoog wordt bij een signaal van 50Hz (3000 rpm) en een uitgang bij een signaal van 200Hz (12000 rpm).
Dan heb je al die onderdelen niet nodig...

[Bericht gewijzigd door MMSoft op zondag 19 oktober 2008 22:28:51 (11%)

Ik heb helaas geen enkele prog. ervaring :o

Nu zag ik hier een schema: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/555.htm

Als ik voor R1 1.2; R2 0.84 en C 1 invul kom ik op 50Hz. Bij een C waarde van 10 ook overigens (tijden worden langer). Kan ik die puls rechtstreeks in poort 3 sturen van de 555 die in de toerenteller is opgenomen??

[Bericht gewijzigd door theove op maandag 20 oktober 2008 01:28:53 (78%)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Ik heb helaas geen enkele prog. ervaring

Dat hoeft geen probleem te zijn, bij interesse stuur maar een mailtje...

Hartelijk dank!!! Mailbericht is verstuurd.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Vandaag druk geweest met de pulsopnemer conform onderstaand schema:

http://i303.photobucket.com/albums/nn151/theocanon/pulsgevertoerenteller.png

Bij het testen van het ledgedeelte heb ik een vaste (batterij)voeding gebruikt om de schakeling van spanning te voorzien. Via de Labvoeding kon ik poort 5 (sig) van de LM3914 aansturen en zo één voor één de 20 ledjes opvolgend aan laten gaan. Wat mij opviel is dat ik wel iets aan poort 5 moet hangen (in dit geval de labvoeding). Als ik er niets aan hang dan gaan alle leds direct branden.

Vervolgens heb ik de schakeling van de pulsopnemer/convertor gebouwd. Deze heb ik niet kunnen testen aangezien ik geen testmethode heb.

Bij het aankoppelen van de pulsopnemer aan het ledgedeelte (gezamenlijk op 1 voeding) gingen de leds direct weer allemaal branden. Ik weet niet of dit zo hoort maar het lijkt mij van niet. Vervolgens een gewone elektradraad om de bougiekabel gewonden en de brommer gestart, helaas niet het beoogde resultaat.

Het zit zo op m'n breadboard:

http://i303.photobucket.com/albums/nn151/theocanon/IMG_0473640x480.jpg

Het led gedeelte werkt:

http://i303.photobucket.com/albums/nn151/theocanon/IMG_0468640x480.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn151/theocanon/IMG_0472640x480.jpg

Hebben jullie een idee waar ik zou kunnen zoeken/meten naar hetgen wat niet goed is??

Alvast bedankt weer.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Je moet R3 en R4 in je schema van plaats verwisselen.
De TR-ingang v/d 555 is immers actief bij een laag niveau, zoals dat nu in je schema is. De uitgang levert dan sowieso 5V.

[Update]
C3 heeft --zeker bij zulke grote waarden voor R3 en R4-- een merkbare invloed op de pulsbreedte. Ik zou daar 1n of zelfs 100p plaatsen.

[Bericht gewijzigd door pros op maandag 27 oktober 2008 14:02:06 (30%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dank je, gaan we uitproberen.

Ik zag in andere -gelijksoortige- schema's dat er over die 2 gigaweerstanden een diode wordt gezet die richting de plus is afgeblokt. Wellicht voor komt dit ook dat de ledjes al gaan branden zonder dat er een signaal (puls) binnenkomt??

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Die dioden zullen er veeleer zitten om de 555 te beschermen tegen spanningspieken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb de teller werkend gekregen. Bedankt allemaal voor de tips.

Het enige wat niet lukt is om het bereik te vergroten. Condensator C4 veranderen geeft geen effect (zelfs verwijderen geeft geen effect. R5 veranderen wel maar dan kan ik niet "omlaag" bijstellen. Bij 50hz kan ik de teller alleen "meer" aan laten geven.

Is het nu de bedoeling dat ik tov de huidige schakeling bij een gelijk aantal hz de spanning moet wijzigen naar een lagere spanning richting de LM1914's??

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Hou je er rekening mee, dat de referentiespanning van de LM3914 1.25Volt bedraagt? Als de spanning over C1 varieert van 0V tot 5V, heb je een spanningsdeler nodig.
Een beter alternatief bestaat er in, de pulsduur v/d 555 zodanig in te korten, dat de spanning over C1 beperkt blijft tot 1.25V.

C4 veranderen geeft geen effect (zelfs verwijderen geeft geen effect...

Hoe groot is C3? Als die groot is in verhouding met R3 en R4, levert die een flinke afwijking (zie mijn eerdere post hierover). 100p ipv. 10n is een verstandige waarde.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

100p voor C3 geeft flikkerende leds en een hoger aangegeven waarde.

De spanning die ik meet naar de LM's bij 50hz (ac 4,5 input) is 1,03V

Ik heb als bron een AC-AC trafo aan de input gehangen met de andere zijde aan de min (zoals hier op de site bij de analoge toerenteller staat beschreven).

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

ook niet vergeten dat een brommer (2takt) dubbel zoveel onstekingen maakt als een 4 takt motor. aangezien deze 2takt ieder toer een ontsteking heeft en de 4 takt slechts iedere 2 toeren.

het kan dus best dat je brommertje slechts 7500 toeren draait (wat al mooi zou zijn)

om 15000 toeren te halen heb je echt wel al een alliminiumcilinder, lichtgewicht zuiger en goeje zuigerringen nodig. 15000 toeren worden meestal slechts gehaald met speciale zuigers waar slechts 1 zuigerring opzit.

controleer dus eerst waarvoor die schakeling gemaakt is (4takt of 2takt)

meten is weten
maar weten wat je meet nog belangrijker!!!

grtz keuninkse

!overload! to much information in this signature!

ik heb een 2 takt 50cc membraangestuurde kreidler. De Super Breitwand cilinder met losse binnenkop is getuned en geeft op de testbank 13 pk bij 13.500 toeren met een koppel van 7.8

De zuiger is een racezuiger met een enkele zuigerveer. Blok (6-bak direct)heeft racelagers, race drijfstang en zilveren kooilagers. Alles is aangepast op dit vermogen en koppel.

EDIT: waarschijnlijk helemaal in de war..... Alles goed nagekeken, weerstanden nogmaals omgedraaid en C3 vervangen door 100p. De teller geeft nu nagenoeg het juiste toerental weer (bij 50Hz).

Morgen (straks) de boel op een plaatje zetten en dan aan de brommer (is eigenlijk een lichte motorfiets met motorkenteken). Ik hoop dat het oppikken van het signaal een beetje gemakkelijk verloopt.

Bedankt voor de waardevolle tips!!!

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Als het niet onmiddelijk werkt, kan het helpen als je de draden van het oppik-spoeltje omwisselt. De 555 levert een puls als zijn TRIGGER-ingang een negatieve tik krijgt. Op positieve signalen reageert hij niet.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Oke, ze geven aan om gewone montagedraad 10 a 20 keer om de bougiekabel te wikkelen en zo inductief de puls te pakken.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Op 1 november 2008 14:39:02 schreef theove:
Oke, ze geven aan om gewone montagedraad 10 a 20 keer om de bougiekabel te wikkelen en zo inductief de puls te pakken.

er wordt dus een toer gemeten bij iedere vonk. denk goed na over mijn vorige reactie van het verschil tussen 2 en 4 takt.

!overload! to much information in this signature!

Op 1 november 2008 14:39:02 schreef theove:
Oke, ze geven aan om gewone montagedraad 10 a 20 keer om de bougiekabel te wikkelen en zo inductief de puls te pakken.

doe dit niet zoals op de foto (die gast heeft nog geen grote afstanden gedaan..): dat is veel te dicht bij de bougie, daar heb je last van trillingen, warmte, modder en bij regen wordt alles nat waardoor je 555 de lucht ingaat en de onsteking verzwakt. Aftakken zo dicht mogelijk bij de bobijn en liefst op een droge plaats.

Mama look, -a-booboo

Nou, een hoera en een boe...

Ik heb inmiddels alles aan de praat gekregen. Het werkt maar.... ben ontevreden over de calibratie, naukeurigheid en de reactie (traag).

Ik zou van het concept inductief oppikken willen afstappen en de spikes / of pulsen rechtstreeks van de ontsteking willen pakken (uiteraard met eea ertussen).

Nu zie ik 2 mogelijkheden:
1. van de pick-up coil bij de rotor;
2. de puls die naar de bobine wordt gestuurd.

Het betreft een HPI analoge CDI voor 2-tact 1 cilinder: www.hpi.be
Men geeft geen schema van de CDI vrij ivm fabrieksgeheim..

Welke keuze zouden jullie maken??

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Niet zo gek dat het traag is als er een laagdoorlaatfilter op zit met verdorie een 10µ elco en 100k weerstand! Dan ben je 3 seconden bezig om die elco een beetje vol te krijgen.

Ik zou die eens vervangen door een 10k potmeter, dan kun je hem zo snel afstellen als je wilt.

Hij mag ook niet te snel staan, dat geeft nogal vreemde effecten.

Zelf heb ik laatst een toerenteller gemaakt met een pic, dat ding reageert zeer snel en is zeer nauwkeurig, helaas moet ik hem aanpassen omdat de gebruiker geen wiebelende wijzer wil hebben :P
Schijnbaar is het toerental van een dieselmotor niet helemaal stabiel.

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op maandag 17 november 2008 02:23:31 (28%)

het pick-up coil signaal van de rotor zou ik met rust laten. Het signaal dat naar de bobijn gestuurd wordt is groter en sterker dan dat van de pick-up. Je moet het enkel voldonede verzwakken en filteren voor je het in je schakeling stuurt.

Mama look, -a-booboo