Nieuw laser en dergelijke topic deel 13

Ik heb dat artikel in de elektor ook gezien en ik vind het een erg griezelig ontwerp.

De laser diode word standaard aangestuurd met serieweerstanden terwijl ze heel nauwkeurig stroomgestuurd horen te worden! Er staat een correct driver schema voor zwaardere lasers, maar deze zou ik eerder verplicht noemen, zelfs voor kleine 5mW pointers. Ook wordt daarin een vaag IC l220C gebruikt voor een voor mij nog onbekend doel, en tevens mist hier de ruststroominstelling. zit er toch wel in, maar onlogisch gedaan.

Over ruststroom gesproken, dat vind ik ook nog een beetje eng vanwege het idee dat hij uitstaat, maar het nog steeds schadelijk kan zijn om het in je ogen te krijgen.

Er worden DC motors gebruikt als servo's en dat kan volgens mij erg afwisselende oscillaties geven omdat die door de bouw een voorkeur hebben voor bepaalde hoeken en een afkeur voor andere. Ze zijn trouwens toch enorm traag vanwege de lompe rotor en de (relatief) gigantische spiegels en askoppelingen.

Verder worden er laagdoorlaat filters gebruikt van 4 C's en 4 R's als DAC. Dit is op zich niet mis, mits juist gedimensioneerd. Hier zijn alle C's en R's identiek en dat resulteers in het slechtst denkbare filter.

Hallo allemaal!

Mijn naam is Bas ik werk een electronica speciaalzaak in Dordrecht. Ik heb sinds deze week een RGB ILDA laser van velleman, namelijk de:

http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=372598

Ik stuur deze nu via DMX aan maar ik zou graag zelf een ILDA interface bouwen. Na wat research kwam ik uit op de BILDA interface van linux-laser maar helaas kan ik niet aan de AN2135 microcontroller komen. Ik heb braintechnoligy.de hierover gemaild maar hun hebben hem niet meer liggen.

Heeft er hier mischien nog iemand het IC AN2135 liggen of mischien een gebouwde interface tekoop??

En dan mijn 2e vraag, het er hier iemand het schema/url van de lpt-dac? en met zelke software is deze compitable?

Met vriendelijke groet,

Bas

Hoi AnalogBoy,

Dit schema en heel veel (gratis) software
is te vinden op www.hobby-lasers.startpagina.nl

Succes!

Handige pagina, ik kan alleen nergens iets vinden over de LPT-Dac? Waar moet ik precies kijken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 24 november 2008 19:48:06 (55%)

kijk bij schemas de eerste is al raak

THanx ik heb het kunnen vinden, 'k zat bij interfaces te kijken ;) ik ben vanplan de DAC Wandler te gaan bouwen aangezien ik daar alle onderdelen voor in huis heb en ik over een RGB Laser beschik. Heeft iemand hier mischien een PCB Layout van deze DAC ? het gaat om dit schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/dac_met_bs.jpg

Met vriendelijke groet,

Bas

Kijk eens op www.kermitscan.nl bij downloads. Die scherma's lijken erop.

Maar is deze niet alleen voor 1 kleur of kan ik met deze Kermit interface ook RGB aansturen? Ik wilzoiezo wel 2 kermitscan setjes bouwen, ben nog op zoek naar 4x mot2 motortjes.. kan ze nergens vinden.

Die RGB Dac wandler van DNSTje lijkt me beter geschikt voor mijn ILDA RGB Laser of zit ik ernaast? Ps. kan ik in dit schema IC4 en het omliggende stuk voor het aansturen van de Beam Switches niet gewoon weglaten? wat hebben deze eigenlijk voor functie? kan iemand mij dit uitleggen?

Ben nog steeds opzoek naar een PCB layout van dit schema.. iemand?:

http://www.uploadarchief.net/files/download/dac_met_bs.jpg

Mvgr,
Bas

Beam switches zijn mechanische schakelaars die het licht langs andere uitgangen stuurt om zo andere effecten te kunnen bekomen. IC4 kan afaik weggelaten worden en wat de PCB betreft: Die is er niet, DNSTtje heeft die schakeling op een gaatjesprint gemaakt.

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Op 26 november 2008 00:30:11 schreef AnalogBoy:
Maar is deze niet alleen voor 1 kleur of kan ik met deze Kermit interface ook RGB aansturen? Ik wilzoiezo wel 2 kermitscan setjes bouwen, ben nog op zoek naar 4x mot2 motortjes.. kan ze nergens vinden.

Die RGB Dac wandler van DNSTje lijkt me beter geschikt voor mijn ILDA RGB Laser of zit ik ernaast? Ps. kan ik in dit schema IC4 en het omliggende stuk voor het aansturen van de Beam Switches niet gewoon weglaten? wat hebben deze eigenlijk voor functie? kan iemand mij dit uitleggen?

Ben nog steeds opzoek naar een PCB layout van dit schema.. iemand?:

http://www.uploadarchief.net/files/download/dac_met_bs.jpg

Mvgr,
Bas

heb nog wel een kant en klare voor je liggen

@ Ledfreak: je url http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi in je tag werkt niet...

@ Bas: als je Eagle installeert op je pc, dan kun je de BRD-files van KermitScan gebruiken als basis voor je DAC toch?

.

@ Cracker: Ok thanx :) weer wat geleerd :)

@Dixiscan: Ben al bezig met een printlayouttje in het programma Express PCB, het word gewoon een europrintje, ik zal proberen er wat meer te etsen en er een paar op de plank te leggen bij de Radiobeurs in Dordrecht mits dnsttje hier problemen mee heeft :). Uiteraard zal ik deze layout ook beschikbaar stellen voor andere liefhebbers :)

Voor de rest heb ik voor iedereen hier de volgende 3 laser noob vragen:

1. het schema van dnsttje (http://www.uploadarchief.net/files/download/dac_met_bs.jpg) word gevoed op 5V, nu heb ik de pin layout van een DB25 ILDA connector erbij gezocht, en als ik het goed begrijp moet ik de kleur ingangen van mijn laser 10V insturen ipv 5V, volgens mij als ik de Tl084's instuur met 10V is mijn probleem al opgelost toch ?

2. Nu kom ik op mijn volgende vraag.. kan een TL084 uberhaupt wel een negatieve (-10V) spanning schakelen? ik dacht altijd dat deze alleen positief was.

3. De RGB uitgangen in het schema zijn TTL uitgangen. Kan je een laser module/diode niet dimmen dmv. bv. PWM'n net als leds? TTL is toch een aan/uit waarde? en is het mogenlijk om de Rode, Groene, en blauwe lasers in stappen door elkaar heen te mengen zoals je bij een RGB led kan? bijvoorbeel rood 40%, groen 10%, blauw 60% ? of ik zie ik helemaal verkeerd.

Iedereen bedankt voor de hulp,
Bas

Hoi Bas,

1.
Ik neem aan dat je naar 1 laser hebt. Een groene ofzo?
Dan deze aansluiten op de blanking.
De 3 aansluitingen voor de kleuren niet gebruiken.

2.
De TL is een versterker en heeft een positieve en een negatieve spanning nodig om te werken. Symetrisch dus.

3.
TTL is idd aan of uit.
Je kunt dus 7 kleuren 'mengen' met RGB.
40% zus en 60% zo bijvoorbeeld is niet mogelijk met TTL.

Heb je wel 3 kleuren lasers, dan kun je deze DAC niet gebruiken. Kijk dan even of je de EasyLase van www.jmlaser.com kunt aanschaffen. Deze kan analoge signalen verwerken en kan aangestuurd worden door meerdere typen software zoals: Popelscan 4.2, MambaBlack, HE-Laserscan, Spaghetti, LDS, Phoenix.

DixiScan

Hoi DixiScan,

Dankje voor je antwoord, jammer van dat schema maar dan moet ik die easylase maar aanschaffen :) is er hier in nederland een distributeur in van dat spul? en wat is de richtprijs van de EaslyLase USB?

Ik heb 2 stuks 130mW RGB lasers van velleman. Namelijk de: http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=372598

En kan ik 2 lasers paralell aansturen met 1 interface ? of levert dit problemen op?

Met vriendelijke groet,
Bas

Hoi Bas,

Weet je zéker dat deze geen TTL zijn?
Ik zie op de plaatjes van Velleman geen goede overgangen van de kleuren. Even nakijken dus.

De Easylase kun je kopen bij JMlaser.
Zeg dat je twijfelt tussen de EasyLase en en Lumax DAC, de concurrent.
JM zal je dan een bodemprijs geven van 250 euro incl BTW en een jaar garantie.

Weet je ook al welke software je gaat gebruiken?

Hallo, zou iemand mij kunnen vertellen waar je een lens kunt kopen om een laser goed te focussen?
Ik heb laatst een laser uit een dvd-brander gehaald, maar hij is hartstikke divergent, nou had ik in alle andere laser topic's gelezen dat je het beste een laser module met een collimating lens kunt kopen, maar alle links die naar die producten toe gaan zijn dood (voor zover de topic's die ik heb gevonden).

hoi lethalshot

gebruik er gewoon een van een oude laserpointer en anders heb ik dr nog wel tig liggen voor je

Op 10 december 2008 07:35:15 schreef DixiScan:
Hoi Bas,

Weet je zéker dat deze geen TTL zijn?
Ik zie op de plaatjes van Velleman geen goede overgangen van de kleuren. Even nakijken dus.

De Easylase kun je kopen bij JMlaser.
Zeg dat je twijfelt tussen de EasyLase en en Lumax DAC, de concurrent.
JM zal je dan een bodemprijs geven van 250 euro incl BTW en een jaar garantie.

Weet je ook al welke software je gaat gebruiken?

Hoi DixiScan,

Thanx voor de tip :) Ik ga morgen contact opnemen met de supportdesk van Velleman om te vragen hoe dit zit met die ingangen (ik hoop dat deze geen TTL zijn :p). Ik begrijp nu gelukkig wel het verschil tussen TTL en Blanking en Analoge Blanking. Toch blijft mij de volgende vraag hangen.. Stel dat deze laser TTL blanking ingangen heeft, is het dan niet mogenlijk om de fellheid van de laser te dimmen door de TTL spanning te PWM'en. Hoe reageert een laser diode hierop ?

Ook heb ik inderdaad nog geen goed idee welke software ik ga gebruiken, ik heb een demo versie van Mamba Black gedownload en ik moet zeggen dat het er intresant uitziet. Op 1 of andere manier kan ik bijna geen enkele laser gerelateerde website duidelijke prijzen terug vinden, en daarom vraag ik me dus af hoeduur Mamba black kost.

Hebben julie mischien nog een aanrader kwa software? en zijn er ook nog freeware applicaties beschikbaar die met de EasyLase interface overweg kunnen.

Super bedankt voor jullie support,

Bas

Hardware.
Tja, geef je een laserdiode minder spanning/stroom, dan komt we natuurlijk minder power uit. De meeste lasers hebben een diode en een driver.
De driver krijgt het TTL of analoge signaal binnen en stuurt zo de diode aan. Ook hebben de meeste laser TEC. Dit is een manier (met peltier elementen) om de temperatuur van een diode stabiel te houden, wat ten goede komt aan de power output. Wil je PWM'en, dan moet je daan liggen rommelen tussen diode en driver. Lijkt me lastig, maar zou het niet doen, om je laser niet te killen.

Software.
Welke prijzen wil je horen, be ze bijna allemaal. MambaBlack kost 300 euro, HE-laserscan is gratis als je maar één track nodig hebt. Popelscan 4.2 is helemaal gratis en Spaghetti ook gratis. Kijk anders weer op www.hobby-lasers.startpagina.nl Er zijn meer dan 75 laser programma's te koop/krijg.
Advies: ga voor de software waar al veel shows van bestaan. Kun je gelijk aan de slag met de laser. Koop je Mamba, dan krijg je gratis 20 shows, gebruik je HE, dan kun je al 70 shows gratis downloaden op hun site. Voor Spaghetti zijn nog geen shows.
Op Marktplaats staat momenteel een Mambapakket voor maar 100 euro te koop van iemand. Misschien heb je daar een goede deal aan. Wat ook leuke software is is Moncha ( zie www.showtacle.com/Moncha.php ). Die kun je gebruiken om Live te laseren, naast de DJ, zeg maar.
Op het scherm zie je allemaal voorgeprogrameerde scenes. Door er eentje aan te klikken wordt die scene direct naar de laser gestuurd. Werkt helaas niet met de EasyLase maar je moet een andere DAC kopen bij ze.

Succes!

Hoi DixiScan,

Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg, ik heb op marktplaats een setje gevonden van Mamba black & bijhoordende USB interface.

Dit is de link:
http://muziek.marktplaats.nl/licht-en-laser/213356506-mamba-black-lase…

Ik neem aan dat deze interface alleen met mamba werkt? en weet jij heel toevallig of deze interface kwa specs (snelheid/resultie) gelijk is aan de EasyLase interface? Ik bedoel.. dit lijkt met toch wel een leuk setje om mee te beginnen ? of raad je me aan toch een EasyLase aan?

Nogmaals bedankt,

Groetjes,

Bas

Deze DAC USB wordt verkocjt door MediaLas, net als Mamba, klopt. De spec's van deze en de EasyLase (EL) zijn gelijk.

Maar: met deze DAC kun je niet gebruiken met HE-laserscan, Spaghetti of Popelscan, helaas. Alleen Mamba dus.
Als ik jouw was zou ik dus de Easylase kopen en ergens een 2e hands Mamba kopen. Ben je ongeveer hetzelfde geld kwijt...

Ok super :) De EasyLase lijkt me ook de beste keus. Is er een oem versie oid van mamba black? Want iemand op marktplaats bied mij een mamba black aan zonder dongle, is dit wel een legale versie want ik wil uiteraard een legale editie..

hoe zit het trouwens met mamba updates? ik bedoel is het belangrijk welke versie van mamba black ik aanschaf of kan je altijd updaten.

NIET kopen!
Dit kan Mamba2004 zijn of een gekraakte versie van Mamba.
In beide gevallen heb je geen dongle, maar ook krijg je in de toekomst géén gratis updates meer!!!
Voor een update moet je namelijk je donglenummer afgeven. Een nieuwe versie wordt dan speciaal geschreven voor jouw dongle.
Ik zou verder zoeken als ik jou was. Ebay?

Op 10 december 2008 22:00:50 schreef AnalogBoy:
Want iemand op marktplaats bied mij een mamba black aan zonder dongle, is dit wel een legale versie want ik wil uiteraard een legale editie..

Deze is wss een gekraakte versie, deze gaan op internet zo hier en daar rond, als je dit zou kopen kun je ze net zo goed downloaden, de fabrikant krijgt er toch geen euro van.

Ik zou eens verder kijken, probeer ebay.

Op 12 december 2008 18:53:18 schreef DixiScan:
NIET kopen!
Dit kan Mamba2004 zijn of een gekraakte versie van Mamba.
In beide gevallen heb je geen dongle, maar ook krijg je in de toekomst géén gratis updates meer!!!
Voor een update moet je namelijk je donglenummer afgeven. Een nieuwe versie wordt dan speciaal geschreven voor jouw dongle.
Ik zou verder zoeken als ik jou was. Ebay?

Op 12 december 2008 19:04:09 schreef Uranium:
[...]

Deze is wss een gekraakte versie, deze gaan op internet zo hier en daar rond, als je dit zou kopen kun je ze net zo goed downloaden, de fabrikant krijgt er toch geen euro van.

Ik zou eens verder kijken, probeer ebay.

Juist daar was ik dus al bang voor, hij vraagt er nog 100 euro voor ook. Ik heb de EasyLase ondertussen besteld via Ebay :) en is al het goed is onderweg per post :)

Ik heb Velleman gebeld over het probleem met de Analoge/TTL Blanking van mijn laser. Hun technische
dienst wist het zelf ook niet over welke blanking deze laser beschikt. Heb de vraag op email gezet en ben nog in afwachting op antwoord.

Ik had via mijn werk al een aantal DAC0832's besteld die ik niet meer kon annuleren, dus ik ben toch DNST'tje's dac aan het bouwen voor de hobby :) echter stuit ik toch weer op 2 vraagstukken...

In dit schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dac_met_bs.jpg

Vraag1:
Ik heb de pin layout van de ILDA db25 connector erbij gezocht, als ik het goed begrijp is dit een gestandaariseerde pin layout toch?

Vraag2:
De Galvo drivers verwachten toch een -10V / +10V signaal? Ik zie in het schema nergens een ua7810 of 7910 terug. Ik zal toch ergens deze positieve en negatieve spanning op de TL084 moeten hangen? Ik snap niet waarom in het schema die 5V in de TL084 gestuurd word? is dit voor een andere Galvo driver? Zoja weet iemand op welke pinnen ik de -10V/+10V op de TL084 moet aansluiten? In een ander schema van John Volts zag ik dat hij op Pin 4 van de TL084 een 18V positieve spanning zet en op pin 11 een 18V negatieve spanning. Kan ik dit gewoon aanhouden om de 10V spanning te genereren. En waarom worden er 18V ingestuurd ipv 10V?

Mvgr,
Bas