Etsen - Welke materialen te gebruiken?

Beste CO'ers,

Sinds korte tijd stemmen mijn ouders ermee in dat ik ga etsen(zie mijn twee andere topics hierover: Etsen en Etsmiddel dat niet 'dodelijk' is ).

Nu ben ik van plan met natriumpersulfaat te gaan etsen, zonder belichting (dus gewoon met een edding 3000 of zo).

Hebben jullie misschien tips over waar ik het in kan doen, ik lees verhalen over 'plastic bakje van de chinees' , maar is dit echt mogelijk? En etsen met een stift, lukt dat een beetje? Ik denk namelijk dat het moeilijk wordt om met een stift dunne baantjes te maken... of is dat niet zo?

Boren lukt wel, maar welke diameter kan ik het beste gebruiken voor componenten als ic's en weerstanden?

En de temperatuur, hoe ga ik het goedje verwarmen(het was toch 35-45 graden afhankelijk van het etsmiddel?)? Ik heb geen verwarmingselementen, dus dat is geen optie.

Misschien ga ik als het me goed bevalt de etsbak van Velleman aanschaffen, maar dat zie ik dan wel weer.

Groeten,

Jim

Natuurkundestudent met elektronica-aspiraties

Voor natriumpersulfaat is elk plastic bakje is goed, ook een bakje van de Chinees.

Opwarmen zou je Au bain Marie kunnen doen. Maar wel in glazen/plastic potten, nooit in metaal omdat dat dat natuurlijk aangetast wordt door het etsmiddel. Denk je ook om de dampen die vrijkomen bij het verwarmen?

Lijntjes trekken met een stift gaat prima, maar hoe netjes het allemaal wordt ligt geheel aan je eigen tekenkunsten. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen op je print, gaat het niet goed, dan kun je het gewoon weer uitwissen met een beetje alcohol (sterke drank werkt prima) of aceton (nagellak remover).

Boren doe je met 0.8 of 1.0 millimeter over het algemeen.

help

Golden Member

Wat boren betreft gebruik ik meestal voor weerstanden, condensators, ic's en andere standaard componenten 0,8mm.
Voor de grotere dingen als aansluitterminals, headers meestal tussen de 1 en 1,5mm afhankelijk van het type.
Op ten duur lukt het je wel om de diameter die je nodig hebt in te schatten .. de tijd zal het leren => ervaring

Ok, ik heb geregeld dat ik de et20 van velleman voor kerst krijg:D. Iemand daar ervaring mee? Ik ga dadelijk even naar Maastricht, zou grootaers hem hebben? Of HAJÉ misschien...

Kijken of ik meteen wat printplaat ZONDER fotoevoelige laag kan bemachtigen inc. natuurlijk wat natriumpersulfaat.

Kan ik met deze ets bak gewoon natriumpersulfaat gebruiken?

Jim

Natuurkundestudent met elektronica-aspiraties

grootaers heeft em in de rekken hangen;) of haje die heeft is niet zeker.
succes:)
ohja, bij grootaers betaal je geloof ik 5 euro voor een zakje van 100 gram ( vage herinnering)

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op woensdag 24 december 2008 14:58:17 (37%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Hey leeftijdsgenoot.
Ik ben ook enkele maanden begonnen met etsen. Ik heb weet niet precies wat voor stiftje je wilt kopen, maar ik heb in de plaatselijke copyhouse dinges gewoon naar een dun watervast stiftje gevraagd.
Daarmaa maak ik nu mijn simpele printjes. Een 10Wattertje TDA2003 ging gemakkelijk. Ik heb ook iets met een SMD IC'tje gemaakt, ook dit ging goed.

Nog een tip om je tekening van een print over te brengen op de plaat. Ken je carbon papier? Dat is een soort velletje papier met aan 1 kant koolstof. Als je dit op je plaat legt, je layout erover en je tekent gewoon over de baantjes die gedrukt zijn. Op die manier krijg je de layout in potlood op de print die je dan in inkt kan zetten.

Als je met een watervast stiftje werkt moet je er ook op letten dat je toch niet te hard beweegt met de print. Of de inkt komt toch een beetje los. (bij mij toch)

Ah ja, ik gebruik ijzer3chloride. Omdat dit goedkoper is(€6 per kilo) en omdat je dat niet hard hoeft op te warmen.

Veel succes, hopelijk ben je met uitleg iets.

EDIT: Die edding 3000 heeft precies wel een erg dikke punt. Mijn stiftje van de copyhouse heeft nog geen €2 gekost en heeft een punt van 0,5mm. Voor grote vlakken gebruik ik gewoon alcoholstift.

Misschien nog goed om te zeggen. Binnenkort ga ik een UV lichtbak maken/kopen kan ik fijner etsen.

Waarom wil je niet belichten? Oude gezichtsbruiner uit de buurt voor €5 op marktplaats. En wat stukjes rest hout. Bij schakelingen op de site staat een timer schema. Dan bouw je alles in en klaar ben je. 1 test printje om te kijken hoelang je moet belichten. Ontwikkelen kan gewoon met Natronloog/natriumhydroxide/NaOH.

Anders met de toner transfer manier. Uitprinten en dan op je printplaat strijken.

Het kost je een paar uur om alles werkend te krijgen, maar het lijkt mij een stuk makkelijker dan met stift. Zeker als je nog een keertje gek wilt doen en een baantje tussen een 0805 door wilt krijgen.

Zou grootaers ook print zonder fotolaag hebben? Anders bestel ik hem bij dick best, aangezien ik vandaag maar niet meer ga. Er is al zo weinig parkeergelegenheid, en nu met de feestdagen is het sowieso al druk dus dat wordt niks. Zaterdag maar meteen alles meenemen, ook de dunne stift en carbonpapier.

@bvbart: bedankt voor die tip met carbonpapier, das een goeie;)

Jullie horen nog van me, die etsbak zal ook wel niet een-twee-drie werken;)

Fijne feestdagen iedereen,

Jim

Natuurkundestudent met elektronica-aspiraties

geen idee of grootaers die heeft, heb er ooit 1 gekocht, maar dat was met fotolaag;)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 24 december 2008 14:47:26 schreef Beroepsprutser:
et20 van velleman

Prima apparaatje :) nadeel is dat je telkens je etsmiddel -uit- de et20 moet halen. Als je het laat zitten wordt het blootgesteld aan de buitenlucht én gaan je luchtgaatjes verstoppen. Verder is 't een prima ding. Bijgeleverd warmteelement doet z'n werk ook. Wat wel een beetje verwarrend is is dat er ook een gradenschaal op dat element staat. Niet naar kijken, dat ding is intern geregeld op 40 graden ofzo. Staat in de handleiding :)

Op 24 december 2008 12:16:31 schreef Beroepsprutser:
Beste CO'ers,

Sinds korte tijd stemmen mijn ouders ermee in dat ik ga etsen

Tip 1: regel een apart plekje voor het etsen. Want:
Tip 2: zorg ervoor dat je 'oude' kleding aandoet als je gaat etsen. Etsmiddel is net zo erg (of erger) als geconcentreerd bleekmiddel. Als in ieder kledingstuk vlekken of gaten komen van 't etsmiddel is 't snel afgelopen met etsen, vermoed ik.

Als je een laserprinter hebt kun je het met de strijkbout methode doen, werkt veel beter dan met de pen.
Heb je dat niet: in het verleden gebruikte ik van die afwrijfsymbolen. Daar heb ik nog wel een zootje van liggen als je daar behoefte aan mocht hebben
[spam]over de prijs worden we het wel eens[/spam]

Just find out what you like and let it kill you

Je zou hier eens kunnen kijken, staan twee mooie voorbeelden op van hoe je een printplaat kunt etsen.

Die wrijfsymbolen heb ik ook gebruikt, en dat was een drama. Uiteindelijk laten die dingen los, en zit je met het drama 'moet ik nu m'n sporen weg laten etsen, of moet ik een restje nog niet weggeetst koper weg laten etsen'

klein is fijn

Moderator

Persoonlijk vind ik dat je die link wel erg vaak erg makkelijk neerdumpt Frits. Neem dan in ieder geval de moeite om even een rechtstreekse link te maken naar het relevante stukje:
http://www.picbasic.nl/frameload.htm?http://www.picbasic.nl/etsen_etsm…

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle reacties heb doorlezen, meer zoiets van, kijk hier eens, misschien kun je daar wat vinden, dus kon geen specifieke link opgeven.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
klein is fijn

Moderator

Vriendelijk verzoekje om daar wat vaker op te letten dan. Het topic lezen voordat je iets post geldt voor iedereen.

Ik ga vandaag nog eens een klein printje maken op die manier met de stift en het carbonpapier, ik kan het resultaat misschien even tonen straks?(dan weet je hoe zo'n printjes er ongeveer uitzien)

Het nadeel met een stift is dat je niet erg fijn werkt en dat het er niet erg professioneel uitziet. Daarom stap ik binnenkort over op belichten. Kan ik misschien ook wel eens een printje voor iemand anders maken.

Belichten kan heel goedkoop, er bestaan UV leds. Die zijn sowieso goedkoper dan UV TLs e.d. Met een stukje kalkpapier over de lenzen wordt het licht netjes gelijkmatig verspreid. ** Zoekt foto van UV leds

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0766.jpg

[Bericht gewijzigd door Boeip op donderdag 25 december 2008 10:41:09 (25%)

Voor mij hoeft het dan ook niet top-professioneel...

Als ik maar niet meer steeds alles op gaatjesprint hoef te maken;)

En die afwrijf symbolen, hoe werkt dat?

@bvbart: ik ben benieuwd naar het resultaat!:D

Natuurkundestudent met elektronica-aspiraties

Op 25 december 2008 10:39:16 schreef Beroepsprutser:
Voor mij hoeft het dan ook niet top-professioneel...

*zucht*.....

maar je wilt wel een print waarvan alle baantjes netjes ge-etst zijn. In plaats van dat de helft van je baantjes halverwege oplossen in niets, en je even verderop een plak half weggeetst koper hebt zitten.

Maar goed, je moet er zelf maar achterkomen.

Ik weet het, ik ben eigenwijs. Tis te proberen en als het echt niet anders gaat zal ik overwegen om met het belichten aan de gang te gaan...;)

Natuurkundestudent met elektronica-aspiraties

Hey

Het etsen heb ik al gedaan, de foto's komen straks wel.

@Alex273 Je hebt helemaal gelijk hoor dat het met een stift prutsen is. Vandaag heb ik ietsje te lang laten liggen en daardoor zijn er kleine plekjes in het massavlak en is er een baantje een beetje te hard wegge-etst.
Het is al beter gelukt dan vandaag moet ik wel zeggen.

Als je overstapt naar UV belichten denk ik dat je toch best niet met die ledjes gaat knoeien. Er bestaan UV leds.(ik heb er ja) Maar je hebt er zo veel nodig om mooi verspreid licht te hebben. Bij SK waren ze voor €2,65 per 50, spotgoedkoop. Maar mij lijkt het simpeler om een gezichtsbruiner 2dehands te kopen. €5 is nu geen geld voor 4 X 15W UV TL buizen he. Als je er dan 1 kan kopen met een plat glas hoef je het niet eens om te bouwen.(denk ik toch)

Succes.(foto's komen nog hoor, even geduld)