Nieuw laser en dergelijke topic deel 13

Hi Bas,

Als je de DAC0832 niet kwijt wil, dan neem ik ze wel van je over.

Nee, de DB25 is de printerpoort van je pc. Niet te verwarren met een ILDA connector !!

Echt geloof me: hou het schema aan dat je kunt vinden op de Kermitscan pagina.
Deze is welliswaar gemaakt voor een andere aansturing, maar de voeding is er wel bijgetekend. Deze voeding kun je dus ook gebruiken voor het DNST's schema! Kijk maar eens goed. Je hebt écht maar 3 IC's nodig, die je in beide schema's terug ziet. 2x DAC0832 + 1x TL084.
Kortom, je moet een voeding maken met een dubbele uitgang + en - 12V, en een +5V. Gebruik je in de toekomst ook nog de alom bekende MOT1 of MOT2 motortjes, dan moet je ook nog een instelbare voeding hebben van 2 tot 5 volt. zie schema KermitScan.

De MOT1 setjes bestonden vroeger uit 2 printjes: 1x voeding en 1x DAC.
In de layout van KermitScan zijn deze op één printje gemaakt van maar 80x80mm. Super klein dus.
Ik raad je aan om dit ook weer te doen. Gebruik de bestandjes van KermitScan en haal daar de overtollige IC's af. Laat Eagle een nieuwe layout ontwerpen en laat ze etsen.
Nu ik er zo over schrijf heb ik er ook wel weer zin in om die oude dingen weer te maken. m.a.w. als je een goede layout hebt, doe ik mee in de etskosten.

Hi Dixiscan,

Ok :) ik denk dat ik nu aan de slag kan :) Ik ben begonnen aan een PCB ontwerp met de volgende uitgangspunten:

- LPT Dac dmv Dac0832
- -/+ 10V uitgangen voor de galvo drivers
- TTL Blanking voor RGB Kanalen
- Onboard 220V printtrafo die alle die vervolgens 3 spanningsregelaars aanstuurt.
- Alles past op een Single Side Europrint (100mm x 160mm).

Ik heb hier zelf alle middelen in de schuur om printplaten te etsen :) Zodra het ontwerp af is zal ik hier op het forum de layout posten :)

Ik hou jullie op de hoogte,
Bedankt voor de hulp :)

Groetjes,
Bas

Op 14 december 2008 13:06:34 schreef DixiScan:
Nee, de DB25 is de printerpoort van je pc. Niet te verwarren met een ILDA connector !!

Mijn Fout, ik weet dat de SUBD25 parallel port andere signalen draagt dan de SUBD25 ILDA connectie. Maar mijn laser heeft op de achterkant een female SUB D25 polige ILDA connectie zitten. :) Ik doelde dus meer op het type connector.

Ok ik heb een schema gemaakt.. zien jullie nog fouten? Ik weet dat ik nog een zekering mis aan primaire kant. En mischien moet ik de printtrafo verhogen naar 18v oid om de spanningsregelaars voldoende spanning te geven.

http://www.extortion.nl/AnalogBoy-Dac.jpg
(sorry jongens krijg hem niet kleiner kwa resolutie)

Modedit : Maak er dan even een linkje van, dit is zelfs op 1600*1200 niet te bekijken.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 27 december 2008 22:43:31 (16%)

Ziet er goed uit.
Ik zou alleen de GND van de 7805 aan massa leggen, niet aan de -12V. ;-)

[edit] en de 7912 zit op z'n kop. De ingang zit aan de uitgang. [/edit]

[Bericht gewijzigd door DixiScan op zondag 14 december 2008 22:12:06 (29%)

Op 14 december 2008 22:11:03 schreef DixiScan:
Ziet er goed uit.
Ik zou alleen de GND van de 7805 aan massa leggen, niet aan de -12V. ;-)

[edit] en de 7912 zit op z'n kop. De ingang zit aan de uitgang. [/edit]

Thanx :) ik heb het schema nu af denk ik, ben begonnen aan een print layout, ik post ergens deze week het schema met pcb layout voor de liefhebbers.

Ik zit nog steeds op antwoord te wachten van Velleman over de blanking vraag. Ik ben zelf al aan het googlen geweest en heb een op een aantal forums topics gevonden van mensen die de zelfde vraag hebben: zie oa:

http://www.photonlexicon.com/forums/archive/index.php?t-1335.html

Nu is mijn vraag... Als een laser over een ILDA port beschikt, is de leverancier dan niet verplicht om analoge blanking te ondersteunen? Als een laser alleen TTL Blanking heeft.. wat hebben de Negatieve Blanking pinnen in de ilda connector dan nog voor zin ?

Mvgr en fijne feestdagen :),
Bas

Velleman moet het ook weer aan de leverancier vragen denk ik..
Je kunt het ook zelf even uitproberen:
Zoek op welke draad de signaaldraad is voor de modulatie. Neem een spanningsbron en regel de spanning op van 0 tot 5 volt. Zie je de laseroutput langzaam opkomen, dan heb je een analoge laser. Zie je bij ongeveer 2,5v je laser ineens aangaan, dan heb je een TTL laser gekocht.
Heb je geen regelbare voeding, sluit dan een batterij van 1,5v aan. Dan 2 batterijen in serie aansluiten en dan 3 batterijen. Bij TTL zal de 1,5v niets doen, bij 3v wel en bij 4,5v ook. Bij analoog zal je 3 verschillende lasersterkten zien...

Ok dixiscan, ik ben blij met je duidelijke uitleg, ik ga er deze week weer verder mee. Zoiezo weet ik nog niet of ik de laser eerst in een soort van ILDA mode moet zetten, ik denk dus dat ik de dipswitches in een bepaalde positie moet zetten voor dat de laser reageert op ILDA signalen. De manual zegt hier verder helemaal niets over.. het enigste wat er in de handleiding vermeld staat over de ilda port is:

--------------------
ILDA AANSLUITING:
Verbind de laserprojector met de computer via de ILDA-aansluiting en de DB25-kabel. De effecten kunnen met de Pangolin-software van Pangolin Laser Systems, Inc. gestuurd worden.
--------------------

Niet echt een duidelijke omschrijving van de ILDA port dus, in dit geval lijkt het me verstanding om even antwoord af te wachten van Velleman over de exacte specs van de ilda port. Ik heb een regelbare voeding dus ik kan het testen.

Hey ABoy,

Ik zit net te denken: waarom maak je niet een printje met daarop ook de Db25-connector van de ILDA. Je hebt dan dus een printje met een Db25 voor naar je pc en een Db25 voor naar je laser...

PS: de aansluitingen van de ILDA Db25 kun je vinden op de site van Pangolin enzo.

Hi Dixiscan,

Dat was precies m'n bedoeling ;) ben al bezig met een mooie print layout. Ik wil alles op een standaard enkelzijdige europrint maken. Hieronder is m'n eerste opzet :) de 74hc463 word ook een normale DIL behuizing... hoop hem deze week af te hebben :) mischien dat ik hier en daar nog wat beveiligingen inbouw.. tips zijn altijd welkom..

Ook heb ik al nagedacht om mischien een USB naar LPT host IC te intergreren op de print. Zodat je hem via USB via een virituele LPT kan aansturen, volgens mij zijn hier wel IC's voor. Ik moet alleen nog even kijken of dit geen problemen gaat opleveren ivbm met buffers etc.

http://www.extortion.nl/3ddac.jpg

[Bericht gewijzigd door AnalogBoy op woensdag 17 december 2008 21:37:23 (33%)

Probeer de weerstanden rond de TL074 ook instelbaar te maken, net als die ene bij de trafo.
Hierdoor ik je makkelijk de gain en de offset instellen van de uitgang naar de laser.

[edit] en maak op de layout op de hoeken gaatjes voor M3-schroefjes om 'm vast te zetten [/etit]

[Bericht gewijzigd door DixiScan op woensdag 17 december 2008 21:54:06 (21%)

Gaan we doen :) ik zal de 2 20k weerstanden vervangen voor liggende instel potjes, ik neem aan dat 50k potjes hier het best voor zijn, ook wil ik nog 3 status leds toevoegen zodat je kan zien of de 3 spanningen juist werken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 december 2008 04:22:13 (46%)

hallo
ben nieuw hier heb een vraagje werkt er hier iemand met HE laserscan of laserworld
zijn het zelfde maar toch kan je in het een de show van de andere niet openen daarom de vraag of er emand ervaring mee heeft

mvg seppe

Hoi Seppe,

Ik heb de volledige versie van HE-Laserscan en werkt goed.
Hans Erich (HE) heeft zijn concept verkocht aan Laserworld een tijd geleden. Komen er nieuwe versies uit van HE, dan zijn er ook nieuwe versies bij Laserworld.
De shows van 'beide' software zijn qua afspelen gelijk, maar HE heeft er wat aan geknutseld, zodat ze niet met beide programma's zijn te gebruiken.
Ik kan me vergissen, maar als je HE hebt, kun je alle shows gewoon gratis downloaden op de HE-website.
Kun je muziek te kort, mail me dan even.
Heb je de Laserworld software, dan moet je ze helaas kopen.

ja heb jammer genoeg laserworld blijkbaar te rap gekocht zonder rond te zoeken

Hé Bas,
Heb je de EasyLase al binnen?

Hallo allemaal,

Ik ben nu ik eindelijk weer een beetje tijd heb ook weer even verder gegaan met mijn laser projectje. Ik ben bijna klaar met het ontwerpen van het galvo versterker bordje van elm chan. Ik heb alleen nog 1 vraagje. Zou ik een LM1875 kunnen gebruiken in plaats van de LM675 die elm chan in zijn schema gebruikt?

Alvast bedankt.

Remco

Dat zou wel moeten gaan, leg even de belangrijkste specs naast elkaar (min. gain, U en I max, dat soort dingen )

Op 2 januari 2009 18:05:40 schreef DixiScan:
Hé Bas,
Heb je de EasyLase al binnen?

Hoi Dixiscan,

Heb het de laatste weken erg druk gehad vandaar deze late reactie ;) nee ik heb de Easylas box nog niet binnen. Ik heb eerst nog een 1 watt rgy laser besteld die ik als het goed is woensdag in huis heb. Wel heb ik de eigen lpt interface gebouwd volgens mijn schema. Weet jij mischien nog welke software er allemaal een mogenlijkheid heeft om een LPT gebaseerde DAC aan te sturen. Ik weet dat Mamba black dit kan maar helaas heb ik dit pakket nog niet ter beschikking en zou ik graag willen testen of de interface die ik gemaakt heb werkt :) Zoiezo ga ik de Easylase bestellen binnen ongeveer 3 weken :)

Groetjes,
Bas / AnalogBoy

@ Dixiscan,

Ik heb even naar aanleiding van je uitleg over hoe je er achter komt wat voor soort laser je hebt (analoog/ttl) , bij mij even dit getest, en nu heb ik dus het volgende:

0 tot 5 volt doet precies niks, nu kwamen per ongeluk de twee draden even tegen elkaar, en toen ging de laser uit...
Ik kan dus de laser aan/uit zetten door de draden te verbinden, wat voor laserblanking is dit dan,en hoe kan je dit sturen??
(is trouwens een 100 mW dpss groen)

bvd,
Martijn

@ Boy:
Je DAC werkt met Mamba, HE-laserscan, Popelscan V3.1 en misschien met Norm.

@ Man:
Okay, dan stáát er dus al 5V op één van de draden. Tja, dan kun je dus alleen maar schakelen, aan of uit, dus heb je een TTL laser. Verder geen probleem hoor. Normaal geeft de laser output als je hem spanning aanbied. Hij is dan dus uit als er geen spanning is. Wel zo veilig.
Jouw laser werkt andersom. Geen spanning (open draden) geeft wel output, draden aan elkaar geeft geen output.

De meeste software werkt in de 1e veilige mode: geen signaal = geen output.
Wil je je laser dus aansturen door die software, dan moet je je signaal omdraaien. Kan met een NAND 7400 IC voor 50cent. Deze maakt van 5V dus 0V en andersom.

.

Op 18 januari 2009 17:59:31 schreef DixiScan:
@ Boy:
Je DAC werkt met Mamba, HE-laserscan, Popelscan V3.1 en misschien met Norm.
.

Beste Dixiscan,

Ik heb ondertussen de freeware versie van he-laserscan gedownload en heb de paralelle port settings gevonden dus software matig ben ik klaar om te testen.

Ik wou vandaag de laatste details op mijn dac boardje afronden. Echter zijn er nu in de laatste fase toch nog 2 vraagstukken opgedoken. Ik heb de dac (volgens het schema wat ik ontworpen had) gebouwd op een expirimenteerboardje. Het voedings gedeelte heb ik op een apart expirimenteerboardje gemaakt. Ik had de spanningsregelaars voor de voeding nog niet meegenomen van mijn werk. Ik was van plan (volgens mijn schema) een 7810 en 7910 te gebruiken om de voedings spanning op te wekken. Alleen heb ik bij ons op de zaak geen 10 Volt variant van de ua79xx serie.. nu kwam mijn collega op het idee om een lm317 en lm337 te gebruiken. Dit moet geen probleem zijn lijkt me, maar ik meen laatst in een ander lpt dac schema gezien te hebben dat de Tl084 ingestuurd werd met 18 Volt dmv van 7818 en 7818. Nu is mijn vraag: als ik de tl084 instuur met een hogere spannning.. word dan ook de uitgangs spanning naar de galvo's hoger dan 10 volt ? Als dat namelijk niet zo is kan ik simpel weg de 7810 en 7910 in mijn schema vervangen voor de 18 volt versie's. Ik gebruik een 24 volt trafo'tje dus ik heb genoeg spanning voor de 18 volt regulators. Tot zover het voedings gedeelte.

Het laatste probleem kwam ik tegen bij het aansluiten van de output van mijn interface naar de subd25 connector. Ik ben uitgegaan van de volgende pin layout:

http://www.laserfx.com/Backstage.LaserFX.com/Systems/Pinouts9.html

Pin 1 = X +
Pin 14 = X -

Hoe sluit ik de uitgang van de TL084 aan op de connector. Ik bedoel er komt (heel simpel gezegt) maar 1 draad van de TL084 (pin 7) als uitgang. En ik moet de ILDA connector 2 pinnen aansturen met een + en - spanning. Dit is voor mij nog even een vraagstuk.

Ook bij de Blanking pinnen kom ik dit probleem tegen. Neem bijvoorbeeld pin 5 in de ilda connnector. Dit is Rood +, uit mijn 74HCT573 komen 4 draden voor de blanking. Begrijp ik het goed als ik de uitgangen van IC verbind met de + ingangen van de intesiteit kanalen op de ilda connector. en dan - ingangen van ilda connector naar de ground ?

Mijn laser is trouwens TTL :)

Ik hoop dat je wijs kan worden uit mijn beginners vragen,

(mocht je mijn schema nodig hebben kun je het hier vinden):
http://www.extortion.nl/AnalogBoy-Dac.jpg

Met vriendelijke groet,

Bas

Ik heb zojuist de datasheet van de DAC0832 doorgelezen. Als ik het goed begrijp kan ik hem stuurspanning insturen tot -/+ 18V op pin 4 en 11. Alleen blijft dan nog steeds mijn vraag of de spanning naar de galvo's niet te hoog word en hoe ik de uitgang van de TL084 aan de Ilda connector bevestig.

[Bericht gewijzigd door AnalogBoy op vrijdag 23 januari 2009 14:12:19 (14%)

Ehhh, wacht ff.
Ga je nou MOT1 of MOT2 motortjes gebruiken of je eigen laser? Ik ga uit van het tweede.
De spanning mag niet meer dan +/-5V zijn !!!
Dus: grootste vierkant tekenen met je software, scansnelheid hoog zetten (maximale uitsturing), dan met potmeter de uitgang van de TL084 afregelen op 5Volt.
De +/- 18V zijn alleen werkspanningen van het IC.

Met een scoop is het nog beter af te regelen natuurlijk.

b.t.w., jij ging toch voor de EasyLase?

Op 23 januari 2009 22:05:46 schreef DixiScan:
Ehhh, wacht ff.
Ga je nou MOT1 of MOT2 motortjes gebruiken of je eigen laser? Ik ga uit van het tweede.
De spanning mag niet meer dan +/-5V zijn !!!
Dus: grootste vierkant tekenen met je software, scansnelheid hoog zetten (maximale uitsturing), dan met potmeter de uitgang van de TL084 afregelen op 5Volt.
De +/- 18V zijn alleen werkspanningen van het IC.

Met een scoop is het nog beter af te regelen natuurlijk.

b.t.w., jij ging toch voor de EasyLase?

Ok duidelijk, de bedoeling is het aansturen van velleman rgb laser die over en ilda port beschikken dus geen mot1 systeem. Ik begin het te snappen nu geloof ik. Het voedings gedeelte van de print is nu ondertussen ook af.
Het enigste wat mij nog te doen staat is het aansluiten van de draden (vanaf de interface) naar de db25 ilda connector. Alleen dit is een stuk waar ik niet uit kom.

Ik wil idd een easylase kopen alleen zit ik momenteel in een low budget maandje door aanschaf van de laser zelf ;)

Uiteraard begrijp dat het resultaat van mijn dac waarschijnlijk niet zo strak zal worden als de output van de easylase.. maarja het is maar voor de lol :) Het zou leuk zijn als ik de dac in ieder geval werkend heb :) zodat ik kan beginnen met het ontdekken van ilda :)

Weet jij hoe ik die 5V galvo en blanking draden van de interface aansluit op de DB 25 connector?

Dankje voor je hulp! Bas