Hallo,
Ik heb hier een elektrisch projectiedoek hangen, nu heeft deze al een afstandsbediening. Maar het is natuurlijk veel luxer om hem met een klap in de hand te kunnen aansturen.
Nu heb ik al een aantal ideeën in mijn hoofd, En ik zou graag willen weten hoe jullie er over denken.
Ik heb net even het kastje waar alle elektronica van het projectiedoek in is behuisd opengehaald en even gekeken hoe het in elkaar steekt.
In het totaal zitten er 3 knoppen op
- Stop
- Omlaag
De omhoog en omlaag functie worden beide geschakeld met een relais die aangestuurd zou moeten worden door 12v. ( Heb dit nog niet opgemeten) De relais heb ik dus al!
Ook zit er nog een infrarood oog op maar dat doet er nu even niet toe.
Ook heb ik net even op internet gezocht of er wat circuits zijn te vinden. Toen ben ik terecht gekomen op het bouwpakket van velleman. (zie: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=255 )
Nu is deze schaking bedoeld op aan en uit schakelingen en toen zat ik met het eerste probleem.
Ik wil met een klap in de handen het projectiedoek naar beneden laten komen en met nog een klap laten stoppen. (De functie "omhoog" doe ik dan met de afstandsbediening) Hij zou normaal volledig uitrollen als ik hem niet stop, en dat moet ik niet hebben want dan krijg ik namelijk een brede zwarte balk aan de bovenkant van mijn projectiedoek
Als op dit plaatje:
Nu had ik het idee om de schakeling zo te schakeling dat in "uit" modus de functie "stop" van mijn projectiedoek open heeft staan. En bij aan "aan" modus de functie "omlaag" aan heeft staan. Ik heb nog niet helemaal doorgedacht hoe ik dit wil doen maar als ik er zo even snel over na denk met dit wel lukken.
Alleen nu ben ik wel bang dat als "stop" altijd openstaat ik de functie "omhoog" niet meer zal werken.
Hoe denken jullie dat ik dit het beste kan schakelen.
alvast bedankt.
Gr, Yoeri
J-K flipflop? set/reset.
evt. kan je ook nog meteen een switch maken zodat hij automatisch stopt bij het zwarte? heb je alles meteen mooi in 1x. Vergeet wel niet ook nog een handbediening achter de hand te houden waneer je toevallig wel het doek omhoog/laag wilt doen etc.
Ik heb net even wat meer informatie gezocht over het circuit van velleman.
Er schijnt dus ook een "toggle" mode op te zitten. Dat betekend dat aan gaat en dan meteen weer uit, En dus heel kort de kring compleet maakt.
En dat is precies wat ik nodig heb, Dat geeft namelijk hetzelfde effect als de drukschakelaars die op mijn handbediening zitten. En dan kan ik dus die schakelaar in parallel zetten met het relais op de velleman kit. Dan kan ik de handbediening ook nog gebruiken.
Het idee dat hij automatisch stopt vind ook niet zo'n gek idee. Dat is ook niet zo ingewikkeld. Het enige wat moet gebeurden is een hele lichte schakelaar die bij weinig druk schakelt.
Zoals deze:
Deze op de juiste hoogte plaatsen, En dan raakt de stalen buis die mijn projectiedoek vanzelf de schakelaar en deze schakelt dan de "Stop" mode.
Alleen moet omhoog dan nog wel handmatig, Maar dat maakt mij niet zo heel veel uit.
Wel zit er een "1-klap" en een "2-klap" mode op. Maar volgens mij worden deze apart van elkaar gebruikt. Als deze tegelijk gebruikt zouden kunnen worden zou het helemaal mooi zijn.
Dan zou bijvoorbeeld "1-klap" voor omlaag kunnen dienen en "2-klap" voor omhoog. Dan kan ik alles op afstand doen!
Hoe denken jullie hierover?
Gr. Yoeri
Gelukkig gebruik ik mijn projectiedoek nooit helemaal uitgerold.
En stel dat ik dat nou wel wil doen, duw ik handmatig gewoon even het projectiedoek naar voren zodat hij over de schakelaar heen gaat en hem niet raakt.
Het enige waar ik dus nog meer zit is of ik de schakeling zo zou kunnen instellen dat "1-klap" voor omlaag dient en "2-klap" voor omhoog. Dan kan ik alles op afstand doen!
Op 14 januari 2009 19:53:35 schreef jaap75:
Hallo,Ook zit er nog een infrarood oog op maar dat doet er nu even niet toe.
Maak je het jezelf niet moelijker dan nodig, dit is toch een uitgesproken kans !
en zo'n klap schakelaar schakeld altijd als je het niet wilt.
overdag komt het doek naar beneden als het niet moet.
Bij een goede actie film gaat op het spannenste moment van de explosie het doek omhoog 
Geeft eens een merkt/type van het scherm, en een paar foto,s van het kastje.
in de schermen die ik gemonterd heb zat al een Begin/eind schakelaar ingebouwd
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (14%)]
Hier heb ik mijn scherm gekocht, de 100"versie:
http://www.reco-screens.nl/index.php?action=product&tbl_product_id…
Als het goed is zit in die klapschakelaar een filter zodat hij alleen felle geluiden als bruikbaar ziet. Dus er zou iets moeten kapot vallen dan pas zou hij ongewenst ophoog gaan.
Ook kan de gevoeligheid worden gevarieerd, Als deze wat lager word gezet zal hij pas bij échte felle geluiden reageren.
Maar ik denk dat je wel gelijk hebt dat te veel omgevingsgeluid is, Zeker als je een actiefilm kijkt. Én je hebt zo'n geluidsinstallatie thuis staan:
Hier zijn de foto's waarom je gevraagd hebt:
Buitenkant kastje:
Binnenkant kastje:
Je zit duidelijk de 2 (12v )relais zitten, een voor omhoog en een voor naar beneden. De transformator voor de motor en de 3 knopjes die ik al eerder benoemd had. En ook de 3 uitgang draden naar de motor ( Bruin, Rood, Blauw )
De begin en eindschakelaar kan ik echter niet identificeren.
Gr, Yoeri.
De AB. hoort er gewoon bij te zitten
Specificaties:
Maten kijkvlak: 220 cm breed bij 123 cm hoog
Kader onder- en zijkanten: 4 cm
Kader bovenzijde: 28 cm
Maten doek: 228 cm breed bij 151 cm hoog
Maten behuizing: 250 cm breed met een diameter van 8 cm
Gainfactor: 1.1 ( zeer goed voor het thuisgebruik! )
Materiaal doek: 3M canvas doek ( zeer vlak en super sterk! )
Materiaal behuizing: staal / aluminium
Kleur behuizing: wit
3- Knops infrarood afstandsbediening
Geruisloze tubular motoren
en
Het bedieningsgemak van deze elektronische schermen is enorm middels de wandschakelaar die tevens ook te bedienen is met de bijgeleverde afstandsbediening.
even bellen ?
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (15%)]
Die zit er ook gewoon bij! Maar het leek mij gewoon veel leuker om met m'n handen te klappen om het scherm naar beneden te laten komen.
(Zie #1 "Ik heb hier een elektrisch projectiedoek hangen, nu heeft deze al een afstandsbediening. Maar het is natuurlijk veel luxer om hem met een klap in de hand te kunnen aansturen.")