het nut van bannen

Dit topic is gesloten

joopv

Golden Member

Naar aanleiding van http://www.circuitsonline.net/forum/view/69546
Iemand krijgt een slot + ban. Het persoon in kwestie is net geregistreerd.

Naam dj Tone
Datum registratie 21 januari 2009
Aantal geposte berichten 1

Mijn vragen / opmerkingen:

- het nut van een ban is m.i. maar heel beperkt. Binnen enkele minuten heeft iemand zich weer opnieuw geregistreerd. IP ban is effectiever maar geeft extra onderhoud en risico op uitsluiten van hele scholen / bedrijven.

- Dit is typisch hit-and-run gedrag. Ik heb ooit geopperd om na registratie een paar dagen wachttijd in te bouwen voordat men kan posten. Is daar over nagedacht?

klein is fijn

Moderator

Op 21 januari 2009 11:36:53 schreef joopv:
- Dit is typisch hit-and-run gedrag. Ik heb ooit geopperd om na registratie een paar dagen wachttijd in te bouwen voordat men kan posten. Is daar over nagedacht?

Is over nagedacht en is verworpen. Er zouden teveel goedwillende mensen de dupe zijn van een paar malloten.

Ik zie alleen niet helemaal in waarom users zich hier druk over zouden maken. Geeft de huidige situatie problemen?

En wie zegt dat dat (al dan niet tijdelijk) geen IP-ban was? Laat dat gerust maar aan de moderators over hoor.

Paar dagen wachten na je registratie?? Lastig hoor, als je met die ene brandende vraag via google hier bent uitgekomen. Voor mij geen punt, maar ik denk nu even vanuit de nieuwe gebruiker.

edit: KIF kwam ertussen :)

Op 21 januari 2009 11:49:32 schreef klein is fijn:
Geeft de huidige situatie problemen?

Nee, dus prima zo.

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 21 januari 2009 11:51:33 (25%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat je zou kunnen inbouwen is een moderator die iemand toestemming moet geven voor hij mag posten.. Maar, dat is met veel registraties per dag gewoon niet mogelijk. Ook vervelend als iemand om 3 uur 's nachts wil registreren en posten en dan moet wachten tot er een moderator wakker wordt..

Kijk ook even naar alle grotere fora op internet. Daar zit ook geen controle op nieuwe registraties. Bannen die spammende hap. :)

@Kombucha: Ligt natuurlijk ook aan het kennis niveau van de spammer. Of ze slim genoeg zijn om een ander IP te kunnen krijgen.

Overigens hebben veel adsl providers in Nederland een vast ip.

[Bericht gewijzigd door RoelA op woensdag 21 januari 2009 13:25:53 (19%)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

wat is het nut van IP ban ?
op adsl heb je om de 36 uur een nieuw IP adres, of na elke nieuwe login, dus whats the point ?

Het geeft m.i. WEL problemen als je te snel banned. Het is nl vanuit de gebruiker gezien niet prettig en het geeft mij altijd een sterk gevoel van onrecht. Dat in China/midden-oosten/tbd mensen onderdrukt worden geeft mij ook geen problemen, maar blij ben ik niet met de situatie daar. Ja inderdaad, het is van een heel andere orde, maar ik probeer duidelijk te maken dat iets nog wel een probleem kan zijn terwijl het jou persoonlijk niet raakt.
Een forum bestaat bij de gratie van gebruikers, dus gebruikers moeten er wel zijn en niet weggejaagd worden. Een ban geeft de gebruiker ook niet meer de gelegenheid om te reageren, da's misschien nog wel het ergst.

Uiteraard moet er wel ge-mod worden, maar soms gaat het wel een beetje kort-door-de-bocht vind ik (al weet ik dat in dit specifieke geval niet omdat alles is weggehaald).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hugo Welther

Moderator

Op 21 januari 2009 13:25:24 schreef flipflop:
...
Een ban geeft de gebruiker ook niet meer de gelegenheid om te reageren, da's misschien nog wel het ergst.
...

Dat is niet juist. De betreffende gebruiker kan altijd via email contact opnemen. Contact opnemen kan met de mod die hem/haar heeft gebannend of met een andere mod.
Onderling bespreken wij dan of de ban overeind blijft of ongdaan wordt gemaakt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 21 januari 2009 13:24:28 schreef kombucha:
wat is het nut van IP ban ?
op adsl heb je om de 36 uur een nieuw IP adres, of na elke nieuwe login, dus whats the point ?

zo ver ik weet krijg je met adsl een vaste ip en niet een die ieder 36 uur verandert.
zover ik weet krijg je alleen andere ip als je je internet abbo aanpast

moet je eens voorstellen: stel je krijgt een ip die al eens door iemand gebruikt is en daardoor op de blacklist terecht is gekomen. ik denk niet dat je daar blij me zult zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb adsl, maar wilde niet voor een ècht vast IP nummer betalen (dat kon wel), want dat maakt mij niet uit.

Ik heb gemerkt dat ik best lang achter elkaar hetzelfde nummer heb, een paar maanden soms, maar zo af en toe is het opeens veranderd.
Maar als ik expres ontkoppel (heet dat zo?) en opnieuw koppel ("IP adres verkrijgen"), krijg ik meestal gewoon weer hetzelfde nummer als ik had.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De meeste abbos hebben een semi-vast IP adres. Meestal hou je dezelfde, maar je hebt geen enkele garantie. Bij mij is ie een maand geleden zomaar veranderd. Merk je niks van, totdat je remote wilt inloggen met VNC or FTP oid. Sommige accounts wisselen wel veel regelmatiger, bv die met een login werken.
Het scenario wat electronerd schets kan dus wel degelijk voorkomen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 21 januari 2009 13:45:07 schreef flipflop:
..
Het scenario wat electronerd schets kan dus wel degelijk voorkomen.

ik zou er niet echt blij me zijn als zoiets zou gebeuren

maargoed zoals ik al zij volgenmij is het normaal een vast ip .
hettis natuurlijk goed mogelijk dat je wel steeds andere ip heb als je bijvoorbeelt een adsl abbo hebt waar me je (nog) moet inbellen als het ware,
net als de oude usb speedtouch modems, pc uit modem uit en als je pc aan zette moest je eerst inbellen.

ik denk dat het ook wel aan de isp licht of je om de bepaalde tijd(zo als eerder genoemde 36uur) een nieuw ip krijgt.

In de context van deze advertentie vind ik een ban zonder meer terecht. Of er nou een compleet bedrijf achter zit of niet.
Voor de rest: Ik kan mij doorgaans wel vinden in het 'bangedrag' van de moderators. Natuurlijk kun je gaan kwallen met TOR, ander IP address (al dan niet door spoofing) ed., maar de gemiddelde 'etter' zal dat niet zo snel doen (denk ik).

Wat ADSL betreft: ik heb in 4 jaar 2 providers versleten en in die 4 jaar 5 ip addressen gehad. Meestal een andere als ik een tijdje weg was en mijn modem lange tijd uit gestaan heeft. Verder nooit gemerkt dat het ding spontaan veranderde, ook het modem een nachtjes (weekendje) uit zetten leverde doorgaans hetzelfde IP address op als daarvoor.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
klein is fijn

Moderator

Op 21 januari 2009 13:57:48 schreef electronerd:
ik zou er niet echt blij me zijn als zoiets zou gebeuren

Het komt zeer zelden voor, maar een mailtje is genoeg om het op te lossen.

De mail staat altijd open, ook als je geband bent, maar dan moet je nog wel de moeite nemen om een fatsoenlijk mailtje te typen.

DE OLDE

Overleden

Wel een beetje off topic, maar ik zou wel eens precies willen weten hoe dat gaat met het IP. Ik dacht altijd dat je bij een provide een vast IP toegewezen kreeg. Als dat niet zo is helpt een IP ban ook niet erg.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 21 januari 2009 14:08:28 schreef klein is fijn:
[...]Het komt zeer zelden voor, maar een mailtje is genoeg om het op te lossen.

De mail staat altijd open, ook als je geband bent, maar dan moet je nog wel de moeite nemen om een fatsoenlijk mailtje te typen.

bedoelde eigenlijk wat flipflop zij over ip wat op blacklist staat.

maar ben wel met je eens, als je geband ben en je bent het er niet mee eens, een nete/duidelijke mail sturen met waarom je er niet mee eens ben en waarom je vind dat de ban weer weg gehaald moet worden, dan kom je al een heel eind denk ik zo.
en van zelf krijg je wel te horen of je gelijk krijgt.

De OLDE, dat verschilt van provider tot provider. Bij kabelinternet is het voldoende het MAC adres van de comptuer die een IP vraagt te veranderen om een nieuw IP te krijgen. Je kunt bij DHCP ook een bepaald IP vragen aan de server, als dat vrij is krijg je dat dan. Bij ADSL is meestal gewoon even opniew verbinden met de modem genoeg.

Dit is overigens wel in belgie, in nederland krijg je dikwijls een vast ip adres van je provider (NL heeft ongeveer 1.5 ip adressen per inwoner, belgie slechts 0.5)

Vandaar dat men in games dikwijls bant op cd key, gezien op ip zinloos is.

Op 21 januari 2009 14:15:52 schreef Uranium:
...

Dit is overigens wel in belgie, in nederland krijg je dikwijls een vast ip adres van je provider (NL heeft ongeveer 1.5 ip adressen per inwoner, belgie slechts 0.5)

...

een reden ook dat ze met ipv6 komen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_Version_6

Henry S.

Moderator

Op 21 januari 2009 13:24:28 schreef kombucha:
wat is het nut van IP ban ?
op adsl heb je om de 36 uur een nieuw IP adres, of na elke nieuwe login, dus whats the point ?

Op flut ADSL en in Belgenland...
Anders staat je IP vast, en kan je deze zelfs een naam geven.

Maar wat een heisa voor die anderhalve spammer...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dynamische IP adressen hebben ook voordelen. Je privacy online is beter en vooral voor scholen voor al 1 pipo het verneukt door op wikipedia te gaan spammen dat je er ten minste na enkele dagen weer op kunt.

is miss offtopic maar waarom niet een uniek fototje waar je de tekens van moet over typen voordat je een account kunt aan maken

deze manier van registreren word op vele fora gebruikt om spambots tegen te gaan, weet wel niet of CO hier last van heeft maar wou het toch even kwijt:-)

Op 21 januari 2009 14:28:52 schreef Uranium:
Je privacy online is beter ...

k zou daar nog maar eens vraagtekens bij zetten.
ze houden prezies bij wie welke ip waneer heeft gehad dus als ze willen vinden ze je uiteindelijk tog wel.

watchout

Dat heeft weinig zin. Moderne spambots kunnen de meeste captcha's gewoon lezen, en als dat niet lukt zijn er nog altijd bedrijven in india ed die de captcha's tegen een kleine vergoeding door mensen laten intikken.

je kan het ze alleen maar een beetje moeilijker maken want voor bijna elk probleem word er tegenwoordig een oplossing gevonden

kijk maar naar vista was nog maar net gelanceerd en het was al gekraakt

een andere optie is om na tegaan hoeveel registraties er gemiddeld per dag zijn en dan een registratie stop in te bouwen (zodat de database niet word overbelast?)

ik weet niet of CO hier last van heeft maar het is maar een ideetje

klein is fijn

Moderator

Dat zijn allemaal dingen die al bijna 10 jaar prima gaan zonder dat iedereen zich er druk over maakt. :)

Henry S.

Moderator

Op 21 januari 2009 14:51:36 schreef watchout3:
een andere optie is om na tegaan hoeveel registraties er gemiddeld per dag zijn en dan een registratie stop in te bouwen (zodat de database niet word overbelast?)

Dat zou een brak systeem zijn.

ik weet niet of CO hier last van heeft maar het is maar een ideetje

Je begrijpt wel dat we daar niet op in gaan.

Maar je kan ook te veel verzinnen over punten die niet aan de orde zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten