het nut van bannen

Dit topic is gesloten

Op 21 januari 2009 14:35:24 schreef electronerd:
[...]
k zou daar nog maar eens vraagtekens bij zetten.
ze houden prezies bij wie welke ip waneer heeft gehad dus als ze willen vinden ze je uiteindelijk tog wel.

De provider uiteraard wel, maar een bedrijf dat 'targetted multilevel marketting' aka spam wil geven heeft geen toegang tot die databanken.

Eventjes nog verder off-topic, over CAPTHA's. Wat vaak gedaan wordt, is het plaatje 'copieren' en op een bepaalde download site gezet.

Daar voert dan een onbekend iemand die code in en de bot heeft de code ook. Klaar.

Vaste IP adressen bestaan wel, maar moet je meestal (veel) meer voor betalen.

In de meeste gevallen kan je op twee manieren makkelijk een nieuw IP adres krijgen: de verbinding met de provider voor een langere tijd (dagje) verbreken. Je MAC adres veranderen.

Dit laatste werkt hoe dan ook. Ook voor non-internet en alleen voor intranet zaken.

Wat betreft het bannen/locken, hebk soms wel eens het idee als of ik hier op een dictatuur zit ;-) Maar goed, je hebt ingestemd met de algemene forum regels, dus dan moet je je er aan houden, spammer of niet. Houd je je niet aan de regels, volgen er sancties en daar kan ik het best mee vinden (ook mijn topics zijn wel eens gelocked :o).

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Bannen heeft wel nut aangezien niemand onderstaand eoplossing weet:

binnen 1min heb ik een ander ip en een ander mail adres.

Zoek op google online proxy en temporary email. Klaar.

...

Op 21 januari 2009 14:15:52 schreef Uranium:
Bij kabelinternet is het voldoende het MAC adres van de comptuer die een IP vraagt te veranderen om een nieuw IP te krijgen. Je kunt bij DHCP ook een bepaald IP vragen aan de server, als dat vrij is krijg je dat dan.

Hier typ je een hoop onzin. Als je je MAC veranderd (wat niet zo simpel kan), dan ziet je provider een andere PC en geeft je het IP wat daarbij hoort (als die al eerder is uitgegeven). Dat kan dus het IP van een andere gebruiker zijn! (en zo zit je dubbel met die andere). Troubles dus.
DHCP is een protocol waarme je een IP aanvraagt. Je vraagt niet om een _bepaald_ IP, maar om _een_ IP. Dat kan dus weer dezelfde zijn als je al had. Bij fixed IP is dat het geval, en daar betaal je meestal extr voor.

@Henry: Niet alleen bij flut-ADSL kun je een wisselend IP hebben hoor. Heeft niets (maar dan ook niets) met kwaliteit te maken.

discussie is off topic, maar daarom niet minder interessant toch?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Henry S.

Moderator

Op 21 januari 2009 15:06:19 schreef Daan Timmer:
Vaste IP adressen bestaan wel, maar moet je meestal (veel) meer voor betalen.

Kwaliteitsprovider kiezen, en geen prijsvechter met schapen.

Wat betreft het bannen/locken, hebk soms wel eens het idee als of ik hier op een dictatuur zit ;-)

Met dat woord mag je niet spotten...

Op 21 januari 2009 15:09:26 schreef lampjes:
Bannen heeft wel nut aangezien niemand onderstaand eoplossing weet:

binnen 1min heb ik een ander ip en een ander mail adres.

Zoek op google online proxy en temporary email. Klaar.

gelukig zijn er veel meer factoren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 21 januari 2009 15:15:21 (29%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

flipflop:

En toch klopt het wat ik zeg. Je moet natuurlijk een ongebruikt mac nemen, geen mac van iemand anders, dan loopt er inderdaad vermoedlijk iets in de soep.

Mac adres moeilijk te veranderen?

code:


root@router:/root# ifconfig eth0 down
root@router:/root# macchanger -A eth0
Current MAC: 00:6D:3c8:18 (unknown)
Faked MAC: 00:a0:58:fe:03:3e (Glory, Ltd.)
root@router:/root# ifconfig eth0 up
root@router:/root# killall dhclient
root@router:/root# dhclient eth0
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.6
Copyright 2004-2007 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

Listening on LPF/eth0/xxxxxxxx
Sending on   LPF/eth0/xxxxxxxx
Sending on   Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
DHCPOFFER of 94.224.84.xxx from 94.224.84.1
DHCPREQUEST of 94.224.84.xxx on eth2 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK of 94.224.84.xxx from 94.224.84.1
bound to 94.224.86.xxx -- renewal in 1600 seconds.

(Het current MAC, new MAC en IP heb ik aangepast)

Als je hierna een nieuw DHCP request doet (voor mac adres te veranderen het oude releasen!, anders moet je ofwel wachten of de kabelmodem even rebooten) geeft de provider je een nieuw ip. (natuurlijk niet als je een statisch ip hebt...)

Je vraagt niet om een _bepaald_ IP, maar om _een_ IP. Dat kan dus weer dezelfde zijn als je al had. Bij fixed IP is dat het geval, en daar betaal je meestal extr voor.

En toch kan je dit doen. Lees de RFC maar eens door. Je kunt meteen een DHCP Request met een zelfgekozen ip naar de DHCP server sturen, zonder eerst een DHCP Discovery te doen en een ip aangeboden te krijgen van de DHCP server. Als de server er mee akkoord gaat zal hij een DHCP Ack sturen en mag je het gevraagde IP gebruiken. Zoniet krijg je een DHCP Nak, en een ip voorstel vanaf de server.

Hmm dankzij dit topic weet de topicstarter hoe je binnen 2 minuten :)

Een nieuw ip
Nieuw mac adress
En een nieuw mailadres krijgt.

...
High met Henk

Special Member

tja, alleen als je bij mij de router (das het eerste ding achter mijn ADSL modem) een nieuw MAC geeft kom je het internet niet meer op..........

Fijn hoor een UPC abo,

maar jongens, waar maken we ons druk om onze huis mod Henry heeft stevige kunststof neuzen in zijn legerkisten zitten en schopt elke ongewenste gast zo buiten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Op 21 januari 2009 15:18:17 schreef Uranium:
Als je hierna een nieuw DHCP request doet (voor mac adres te veranderen het oude releasen!, anders moet je ofwel wachten of de kabelmodem even rebooten) geeft de provider je een nieuw ip.

Mag je hier komen proberen, lukt je niet.

Op 21 januari 2009 15:20:43 schreef lampjes:
Hmm dankzij dit topic weet de topicstarter hoe je binnen 2 minuten :)

Een nieuw ip
Nieuw mac adress
En een nieuw mailadres krijgt.

Ach, iedereen die dat wil weten wist dat al.

Op 21 januari 2009 15:22:20 schreef High met Henk:
tja, alleen als je bij mij de router (das het eerste ding achter mijn ADSL modem) een nieuw MAC geeft kom je het internet niet meer op..........

Fijn hoor een UPC abo,

UPC/ADSL, is dat nieuw?
Bij UPC moet je je MAC authoriseren, klantje pesten.

maar jongens, waar maken we ons druk om onze huis mod Henry heeft stevige kunststof neuzen in zijn legerkisten zitten en schopt elke ongewenste gast zo buiten.

Werkschoenen, stalen neuzen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 januari 2009 15:27:06 schreef Henry S.:
Mag je hier komen proberen, lukt niet

Dan is je IP gekoppeld aan het MAC adres of serienummer van de kabelmodem, dat is ook te veranderen, maar dat is niet meer legaal. (Als het werkt is je modem dan niet meer gekoppeld aan je abo, en telt je dataverkeer op iemand anders zijn teller)

Hoe het bij ADSL zit weet ik niet, daar hangt dat wss af van de username en password waar je mee inlogt.

[Bericht gewijzigd door Uranium op woensdag 21 januari 2009 15:31:22 (19%)

tijdens de diverse netwerkbeheer lessen hebben ze mij verteld (de leraar maar ook de les materiaal) dat een mac adres hardware matig vast staat en niet veranderd kan worden,
enige waar je wel de mac adres van kan veranderen zijn bepaalde routers

en enige manier om van je pc het mac adres te veranderen is door een nieuwe netwerkkaart in de pc te plaatsen,

Hij heeft gelijk, het ingebakken MAC adres kan je niet veranderen (Naar mijn weten in tenminste).

@Henry S, het was niet op een spottende manier bedoeld.

[edit] Uranium heeft een beter uitleg, maar mijn statement is ook correct

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op woensdag 21 januari 2009 16:07:47 (19%)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Op 21 januari 2009 15:47:44 schreef electronerd:
tijdens de diverse netwerkbeheer lessen hebben ze mij verteld (de leraar maar ook de les materiaal) dat een mac adres hardware matig vast staat en niet veranderd kan worden,
enige waar je wel de mac adres van kan veranderen zijn bepaalde routers

en enige manier om van je pc het mac adres te veranderen is door een nieuwe netwerkkaart in de pc te plaatsen,

Nu dat is dus mis.
99% van alle netwerk chipsets kunnen hun hardware mac config overrulen door een software config. Bijvoorbeeld met SMAC voor windows of gewoon met ifconfig voor linux kun je een ander instellen.

High met Henk

Special Member

Op 21 januari 2009 15:27:06 schreef Henry S.:
[...]
UPC/ADSL, is dat nieuw?
Bij UPC moet je je MAC authoriseren, klantje pesten.
[...]
Werkschoenen, stalen neuzen.

ach ja officieel dan: een breedbandverbinding via de COAX kabel van UPC...

Werkschoenen met stalen neuzen? Ik dacht dat staal allemaal vervangen was door kunststof, omdat dit niet sneed als er iets achterop je tenen viel. Weet wel dat het nog mag in sommige beroepen, maar bij echt zwaar spul mag staal niet meer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Ik ga ze niet opensnijden, maar de vorige exemplaren (zelfde type/merk) hadden staal. Helaas geen magneet bij de hand.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 januari 2009 15:47:44 schreef electronerd:
tijdens de diverse netwerkbeheer lessen hebben ze mij verteld (de leraar maar ook de les materiaal) dat een mac adres hardware matig vast staat en niet veranderd kan worden,
enige waar je wel de mac adres van kan veranderen zijn bepaalde routers

en enige manier om van je pc het mac adres te veranderen is door een nieuwe netwerkkaart in de pc te plaatsen,

ga je gewoon de soft macshift downloaden en verander je op 5sec van mac adres. op mijn werk wordt regelmatig mijn IP van thuis geblokt (werk remote op men server thuis). dit doen ze via ip. ga in dos prompt, die macshift, krijg nieuw mac adres en nieuw IP en ben weer voort :-p

en voor belgie ADSL gebruikers, elke 36uur krijg je een nieuw ip adres, ik heb nog nooit een zelfde gekregen. dus ik ga ff men modem in, disconnect en reconnect en heb een ander adres.
ideaal voor rapidshare, hoef ik nooit te wachten :-p

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Henry S.

Moderator

Genoeg gemact voor vandaag. Wordt te computernerdig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja, en er worden ook een hoop problemen bedacht die er niet zijn... CO draait als een zonnetje!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 21 januari 2009 17:31:10 schreef Jochem:
Ja, en er worden ook een hoop problemen bedacht die er niet zijn... CO draait als een zonnetje!

Wat een drukte. Heb ooit (niet hier) een ban gekregen. Reden was onwetendheid. Heb dit gemeld met excuses. Ban binnen de 24 uur opgegeven. Dus wat ik meemaakte is het bewijs dat bijna overal na een ban een reactie kan geplaatst worden. Mensen begrijpen elkaar meestal. Als er een misverstand is, dan kan dit opgelost worden.

DE OLDE

Overleden

Dat bedoel ik , als je je als net mens gedraagt , wordt je niet gauw als beest behandeld.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Correct.
En de problemen ontstaan daarom pas als iemand zich als beest gedraagt en vervolgens verwacht dat 'ie als mens wordt behandeld...

Als je een ban krijgt, dan heb je 't er gewoon zelf naar gemaakt. En als je dan zo dom bent dat je zelfs dat niet snapt, dan heb je hier dus echt niks te zoeken. ;)

Vervangen DOOR.

Op 21 januari 2009 15:18:17 schreef Uranium:
Je moet natuurlijk een ongebruikt mac nemen, geen mac van iemand anders, dan loopt er inderdaad vermoedlijk iets in de soep.

En weet jij welke MAC adressen allemaal in gebruik zijn dan? Het punt is dat mac's door de netwerk-device fabrikanten worden geprogrammeerd in hun produkten. Het idee is dat elk device zijn eigen UNIEK adres heeft. Als iedereen daar in gaat hacken zonder een overzicht van de bruikbare adressen te hebben, dan is dat vragen om problemen, m.i. Tuurlijk werkt het, maar je hebt kans dat het fout gaat.

DHCP: ok, ik ken niet alle opties van DHCP, Je kunt zelf een voorstel doen, ok. Uiteindelijk bepaalt de DHCP server natuurlijk nog steeds wat het IP adres wordt (dus of het voorstel ok is). Maar goed, het helpt je om een ban te omzeilen :-)

@Henry: hoezo nerderig? Dat is toch 100% elektronica? Stel je bouwt een ethernet device-je a-la tux?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
joopv

Golden Member

Een mac adres hoeft alleen uniek te zijn op een bepaald laag2 netwerk. Jij mag best hetzelfde mac adres gebruiken als een pc ergens anders op de wereld, zolang jullie maar niet in hetzelfde ethernet segment zitte,

En een mac adres aanpassen in een willekeurige windows doos is alleen een kwestie van een registry entry.

High met Henk

Special Member

het KAN wel, maar als jij dit seriematig gaat doen en jij hebt geen officieel verkregen MAC adress, dan hang je behoorlijk als dat uitkomt: althans: das mij ooit verteld toen ik met ethernet devices bezig was.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 21 januari 2009 21:40:58 schreef High met Henk:
het KAN wel, maar als jij dit seriematig gaat doen en jij hebt geen officieel verkregen MAC adress, dan hang je behoorlijk als dat uitkomt: althans: das mij ooit verteld toen ik met ethernet devices bezig was.

Pff toon maar eens aan dat dat die persoon was? ;). MAC adressen clonen kun je hooguit jezelf mee hebben als je pakketjes gaat missen. Of dat je ISP je poortje dichttrapt als gevolg van een brakke ARP table oid.
Sowieso, 'massaal' MAC adressen aanmaken is een eitje (100 per seconde moet mijn p2 OpenBSD doosje met gemak).

Ik vind eigenlijk dat er hier juist een vrij soepel beleid wordt gevolgd, en ik denk dat dat juist heel goed is voor de sfeer op het forum. Vergelijk het met GoT (waar ik dan vrij veel rondloop), daar kan soms de sfeer erg slecht zijn door het harde modden (anderszijs zijn ze daar soms ook te soepel mi.).

Wat betreft spammers, is het niet een idee om iets met een Bayesiaans filter te doen? A la spamassassin, maar dan voor forum-posts. Het ligt een beetje aan de architectuur van CO, maar zoiets is best in een middagje of 2 in elkaar te prutsen door een beetje ontwikkelaar.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Dit topic is gesloten