flatcable = minibreadboardje

Henry S.

Moderator

En niets helemaal overbodig, zo kan je wel snel tussen de contacten omsteken én ruimte op je breadboard houden.

Zelf ben ik dol op m'n dwergjes:

http://www.uploadarchief.net/files/download/dwerg1.jpg

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/864798#864798

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 februari 2009 22:19:48 schreef 240diesel:
Dankje wel Wouter,toch leerzaam (voor mij) dit verhaal.
Ik zal zeker wat van zulke stekkers meebestellen als ik weer eens ergens een bestelling plaats.

Die DIL-connectors zijn idd. goed te gebruiken op een breadbordje. Maar...
Verlies niet uit het oog, dat het mannetjes zijn! De pinnummering is links/rechts gespiegeld tov. hun vrouwelijke tegenpolen. Knoop het driewerf in je oren!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Die dwergjes zien er heel bruikbaar uit!
Geeft weer inspiratie voor uitbreiding van m'n experimenteer-omgeving.

Dat spiegelen zal ik daarbij dan zeker betrekken met een opschriftje op voorkomende connectoren.Het zou zo zonde zijn van al je werk als je een componentje vernield door zo'n geintje......

benleentje

Golden Member

@henry s
Welke pin headers gebruik je daarvoor. Neem aan niet de normale want die zijn net te dik.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Henry S.

Moderator

Te dik tov wat?

Dit zijn normale pin headers uit m'n grijpvoorraad.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
benleentje

Golden Member

Ik vind die headers net iets te dik voor in het breadboard ik gebruik ze ook wel eens maar het gaat er erg zwaar in. Ik dacht mischien dat er betere voor waren vandaar die vaag.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
klein is fijn

Moderator

Alle 0.6mm pinnen gaan hier met wat kracht zo het breadboard in. Die punt van de zilverkleurige is wat ronder, daardoor gaan die wel makkelijker dan de vergulde.

Ik heb laatst ook zo'n dwergje gemaakt voor RS232. Stukje rechtopstaande print met een paar SMD torren en weerstanden erop, en vier headerpinnen. Kabel met trekontlasting eraan, krimpkous erover en klaar. 'Ooit' zal ik nog wel eens een nette versie maken met een MAX232.

Die dingen zijn overgens ook commercieel te koop, zo staan er 'surfboards' in de Digikey catalogus. Superhandige dingetjes die je met wat fantasie ook heel snel zelf kan maken.

bprosman

Golden Member

@Henry

Zijn die pinnen van de rechtse 2 bordjes niet net iets dunner dan een pin header (en rond) ?.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Nee hoor, gewoon vierkant, alles is 0.6mm.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik krijg ze er wel in, alleen eruit niet :s
ik heb nog 4 pinnetjes erin staan die ik er niet uit krijg, met tang ook niet.
maar die dwergjes zijn wel handig ja;)

je hebt globaal 2 soorten pin-headers..

1) De goedkope vierkante.. Deze zijn TE DIK eigenlijk voor je breadboard, maar passen wel met wat duwen.

2) De duurdere ronde pinheaders, deze zijn dunner en passen wel goed in je breadboard.

Mijn ervaring tenminste..

PaWoN

bprosman

Golden Member

Ik dacht in eerste instantie dat de rechtse twee op Henry's foto die pin headertjes waren die je ook in een IC voet met gedraaide contacten kunt steken.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Henry: Misschien een domme vraag maar waarom heb je niet alle pennetjes doorverbonden van je dwergjes ?

Den Dries www.hulens.be

Op het gevaar af dat dit een show your .... topic gaat worden: dit:http://www.uploadarchief.net/files/download/db9%20verloop.jpg
is mijn DB9 naar brood plank convertor. Ook verkrijgbaar in 10-pins header, 5V en 3V3 power supply (beiden linear, moet nog eens een switching in elkaar klussen), RS232 met level shifter en ik geloof ook nog wel in DB25. Lijntje erg sterke epoxy hars over de overgang pootje-PCB (niet op foto) en je kunt er een spreekwoordelijke olifant aan ophangen. Ooit eens in elkaar geklust, nog steeds veel lol van!

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Henry S.

Moderator

Op 6 februari 2009 21:48:17 schreef AC/DrieC:
@Henry: Misschien een domme vraag maar waarom heb je niet alle pennetjes doorverbonden van je dwergjes ?

Omdat ik de rest van de pinnen niet nodig heb voor ICSP en een CLCD, en het overbodig veel ruimte inneemt als ik ongebruikte pinnen doorlus.

Geen domme vraag, het hadden ook standaard adapters kunnen zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Deze heb ik laatst in elkaar gezet:
http://www.kleinisfijn.nl/co/rs232_breadboard_extension.jpg

Werkt goed in het breadboard, maar ook op normale printen waar je niet altijd een rs232 verbinding op nodig hebt.