380V motor ster driehoek draairichting

Probleem ,380v motor (3 spoelen) uvw/xyz
draait linksom goed op ster en driehoek (maar dat is precies verkeer om voor de compressor die er op staat)

Nou dacht ik toch altijd dat het omdraaien van 2 van de 3 fase's genoeg was om een (380)motor de andere kant op te laten draaien.. dat werkt goed in ster ,maar als de motor naar driehoek schakelt klapt er een zekering uit.

Wat zie ik over het hoofd?

Shiptronic

Overleden

waar heb je de draaden om gedraaid ?

1) de voedings kabel
2) op de motor
4) ergens bij de ster/driehoek schakeling

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
onder voorbehoud van spel en typefouten

Eerst op de motor (X/Y) ster geen probleem ( driehoek plof...)

Daar na op de voedingskabel (R/S) zelfde resultaat.

Ster driehoekschakeling werkt wel goed met een andere motor die de spoelen op de zelfde manier (ohms gemeten) heeft zitten.

Het kan ook zijn dat de motor te veel vermogen gebruikt op driehoek op 380, en is de motor wel geschikt voor driehoek 380V ?

Transistors are Cool Tubes are Hot

Je hebt gedraait in de motor. Dat kan wel maar dan moet je zorgen dat de fase volgorde gelijk blijft. Dit doe je niet als je in de motor twee draden omdraait. Dan zou je vier moeten draaien. Normaal klopt het wel dat als je twee draait, de draairichting omkeert maar in dit geval van automatische ster/driehoek niet. Ik zou hem weer origineel maken en twee draden omdraaien in de aansluitstekker. Dan werkt dit wel. De kans bestaat ook dat je draaiveld niet rechtsom aangeboden wordt. Dan moet je draaien in het stopcontact.

Richard :"Het kan ook zijn dat de motor te veel vermogen gebruikt op driehoek op 380, en is de motor wel geschikt voor driehoek 380V ? "

Als de motor het linksom draaiend wel doet (op ster en driehoek) neem ik toch aan dat het met de werking op 380V en het vermogen wel goed zit, rechtsom draaien kost toch niet meer vermogen?

Haagfr "Ik zou hem weer origineel maken en twee draden omdraaien in de aansluitstekker. Dan werkt dit wel. De kans bestaat ook dat je draaiveld niet rechtsom aangeboden wordt. Dan moet je draaien in het stopcontact."

Ik had 'm na het draaien van X/Y (plof) natuurlijk weer terug gezet voor dat ik hem op de voedingskabel heb omgedraaid (wat volgens mij het zelfde is als omdraaien in de aansluitstekker of het stopcontact) Of zie ik dat verkeerd?

Op 7 februari 2009 22:43:46 schreef jojo7:
Ik had 'm na het draaien van X/Y (plof) natuurlijk weer terug gezet voor dat ik hem op de voedingskabel heb omgedraaid (wat volgens mij het zelfde is als omdraaien in de aansluitstekker of het stopcontact) Of zie ik dat verkeerd?

Ligt er wederom aan waar je dat heb gedaan.
Heb je dit op het relais gedaan, kontakt 1,3 of 5 dan gaat dat niet goed.
Maak anders eens een foto waar je de voeding heb omgedraaid.

Op 7 februari 2009 12:46:15 schreef jojo7:
Probleem ,380v motor (3 spoelen) uvw/xyz
draait linksom goed op ster en driehoek (maar dat is precies verkeer om voor de compressor die er op staat)

Nou dacht ik toch altijd dat het omdraaien van 2 van de 3 fase's genoeg was om een (380)motor de andere kant op te laten draaien.. dat werkt goed in ster ,maar als de motor naar driehoek schakelt klapt er een zekering uit.

Wat zie ik over het hoofd?

omdat de motor tijdens het omschakelen van ster naar driehoek heel even geen spanning heeft kan het voorkomen dat je tijdens het schakelen naar driehoek alsnog een piekstroom krijgt waardoor de zekeringen eruit klappen. om dit nou te voorkomen moet je zorgen dat tijdens het omschakelen naar driehoek het draaiveld van het kooianker voorloopt op het draaiveld van de spoelen. om je nou een hele hoop therorie te besparen. L1 op U1 L2 op V1 L3 op W1 dan de andere kant l1 op V2 l2 op W2 l3 op U2

@aceje: als de een sterdriehoek gaat aansluiten volgens jou tekening dan zal hij nooit werken. dit komt omdat L1 via KM2 naar U1 loopt en via KM3 naar U2 loopt. kortom over motorspoel U staat 0 volt inplaats van de 400 volt die het zou moeten zijn.

als je achter het relais gedraaid hebt, is het logisch dat je zekering knalt op driehoek.

Als je draait op de voedingszijde die het relais ingaat heb je nog de mogelijkheid dat het mis gaat. De mogelijkheid bestaat dat je alsnog sluiting maakt door de driehoek stand. Dus nogmaals ik zou alles weer origineel maken en echt gaan draaien in de stekker. Dat is de eenvoudigste manier. Anders zou je X/Y moeten draaien en U/V om de goede werking te behouden.

Misschien dat ik jou verhaal ook niet helemaal snap. Maar dan zou ik eens een fotootje plaatsen, zoals mijn voorganger ook al schreef.

@ gerben: Ja ik zie het nu ook, maar ik had maar even gegoogeld en het schema hier opgegooid.

@jojo: Een compressor heeft meer weerstand als hij in de goede richting draait, vooral als de ketel nog halfvol met lucht zit.
Meestal zit er ook nog een ontlastklep bij een grote compressor zodat hij als het ware in z'n vrij loopt bij het opstarten.

onder voorbehoud van spel en typefouten

een compressor die links of rechtsom draait heeft evenveel weerstand.
beide keren gaan de zuigers op en neer en beide keren zullen de terugslag kleppen in de cilinderkop hun werk doen..
draairichting is hoofdzaak om te voorkomen dat bepaalde onderdelen loslopen
bij schroefcompresoren ligt dit weer wat anders.

Maar het elektronisch ventiel voor onbelaste aanloop daar heb je mischien wel een goed punt.
juiste volgorde = aanlopen in ster overschakelen op driehoek en dan ontluchtingsventiel dichtsturen.

Dan rijst nog de vraag wat voor zekeringen gebruik je?
smeltpatronen of automaten en wat voor karakterestiek?

ps kun je mischien ook eens een foto posten van de besturingskast(inwendig) en van de hele machine

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Wij hebben ooit eens hetzelfde gehad. Deze motor had dezelfde symptonen haha, daar bleek achteraf dat het een dahlander motor betrof. Even op de juiste manier aansluiten en alles ging weer als vanouds.
Geef anders eens het type en merk van de motor.

Fighting for peace is like fucking for virginity...

Bij een dahlander moet je 6 spoelen kunnen meten ,ik kom echt maar tot 3..
Het zijn smeltveiligheden 25 amp traag die ploffen..
De compressor werkt op zich wel met de verkeerde draairichting ,alleen de smering van de compressor vraagt toch echt om de andere richting (olieschepjes op de krukas die de spatsmering verzorgen) .

De schakel kast is een ouderwetse(30 jaar oud of zo) met 3 relais.

De hoofdreden dat ik dit niet begrijp (we hebben 2 motoren(de een groter qua afmetingen ,maar vermogen (rond de 8PK is gelijk), aansluiting en plaatsing van spoelen zijn identiek.

Bij de ene motor (die dus eigenlijk qua formaat te groot is) werkt draairichting goed (ook als we bij de hoofdschakelaar de inkomende fase's om draaien (dus dan verkeerde draai richting)
Maar bij de kleinere motor (die er op moet ivm ruimte gebrek) werkt dus alleen de verkeerd om draairichting)

De ster/driehoek installatie hebben we dus niet veranderdt we hebben alleen de 6 draden op de motor (uvw/xyz)op de zelfde uwv/xyz om gezet. Dan draait de motor verkeerd om(zowel in ster als driehoek.) Wisselen we vervolgens 2 van de ínkomende voedings draden bij de hoofdschakelaar (een gewone 380v schakelaar (3X maak kontakt(aarde en "nul"lopen gewoon door)(zeg maar L1,L2,L3 zoals in de tekening die aceje gepost heeft, dan is't plof..

Een mogelijkheid die je dan nog hebt is doorslag naar aarde. Meet het geheel eens door met een megger. Uit je eerste verhaal maak ik op dat er maar 1 zekering uitknalt.
Dit zou niet echt logisch zijn als er een fasesluiting is.
Dan zouden er twee doorgaan.
Bij een aardfout dicht bij het sterpunt zal de zekering er waarschijnlijk niet uitvliegen. Maar als je dan ineens overschakelt op driehoek is het potentiaal op dat punt gelijk een stuk hoger.

Fighting for peace is like fucking for virginity...

wat van zekeringen gebruik je snel of traag? kan het zijn dat je verkeerde zekeringen hebt gehaald? ivm. als je 2 trage zekeringen hebt en 1 snelle, en als dan de motor aanslaan de snelle zekering er uit knapt en de 2 trage gewoon blijven zitten.

[Bericht gewijzigd door meije op maandag 9 februari 2009 23:29:52 (12%)

@meije altijd het schildpadje ;-) "Het zijn smeltveiligheden 25 amp traag die ploffen.."

@ erik66 daar heb ik ook aan zitten denken (heb natuurlijk geen megger ,alleen een universeel meter die daar eigenlijk niet geschikt voor is) .. maar als het doorslag naar aarde zou zijn zou ik dat ook verwachten als de motor de "verkeerde"kant op draait)