Beamer defect: ASK impression a9+

Op 23 oktober 2005 12:54:44 schreef Stynus:
[...]
hebben ze bij ons op school ook

En bij ons op school ook.. Maar dat was omdat ze zo stom geweest zijn die dingen in een kast aan het plafond te hangen. Hoewel die kast een professioneel ding is, met ventilatiegaten enzo, blijkt het toch niet voldoende warmte af te voeren. In plaats van dat ze dat nou eerst een tijdje testen, maar nee. Gewoon een stuk of 100 beamers ophangen op die manier... en niemand die een fatsoenlijke presentatie kan houden :)

[back on topic/]

If you want to succeed, double your failure rate.
KT88

Overleden

Op 20 oktober 2005 23:00:35 schreef Jochem_S:
Whaaa, ik word gek! Die printjes van ASTEC lijken dan wel verdacht veel op die van die beamer, maar ik heb voor de zekerheid even de maten opgenomen. Die van ASTEC zijn 3"x5", terwijl die uit de beamer 2.5"x4.3" is! In hoogte komen ze wel overeen...

Jammer dat je niet op de radiomarkt was in Apeldoorn gisteren.
Van Dijken te Groningen stond daar met een stand vol van die dingen voor 5 euro/stuk.....
Heb nog even aan je gedacht :-)

Kan iemand in de omgeving Arnhem mij helpen met het doormeten en repareren van de originele print??! Helllluupp! :)

Als je wilt mag je hem naar mij opsturen, ik heb die SMPS onderdelen nog wel liggen.
Mail staat in mijn profiel.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 23 oktober 2005 13:17:43 schreef Bertrix:
Laten we zeggen gekocht in het begin van het schooljaar(niet 2de hands)

Beamers die door infocus en submerken op eBay worden aangeboden zijn niet nieuw. Die worden weer als nieuw gemaakt en verkocht als nieuw met garantie.

Op 23 oktober 2005 13:25:49 schreef Jochem_S:
En bij ons op school ook.. Maar dat was omdat ze zo stom geweest zijn die dingen in een kast aan het plafond te hangen. Hoewel die kast een professioneel ding is, met ventilatiegaten enzo, blijkt het toch niet voldoende warmte af te voeren. In plaats van dat ze dat nou eerst een tijdje testen, maar nee. Gewoon een stuk of 100 beamers ophangen op die manier... en niemand die een fatsoenlijke presentatie kan houden :)

[back on topic/]

De wat oudere beamers hadden zowiezo al een koelings probleem. In ceillingmode worden ze te heet en na ongeveer 3 uur wordt het beeld slecht.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 23 oktober 2005 15:53:41 schreef KT88:
[...]
Jammer dat je niet op de radiomarkt was in Apeldoorn gisteren.
Van Dijken te Groningen stond daar met een stand vol van die dingen voor 5 euro/stuk.....
Heb nog even aan je gedacht :-)

Wat een geluk dat die printjes niet passen, anders was ik er goed ziek van geweest dat ik daar niet was ;)

Als je wilt mag je hem naar mij opsturen, ik heb die SMPS onderdelen nog wel liggen.
Mail staat in mijn profiel.

Wow, dat zou echt top zijn! Jij maakt een hoop mensen blij :) Ik ga je mailen!

Op 19 oktober 2005 13:54:46 schreef Jochem:
Beste mede-CO'ers,

(...)

Hai Jochem,

Ik heb een vergelijkbare beamer als jij (ASK impression A6+) met vrijwel exact hetzelfde probleem. Mijn beamer was kapot gegaan nadat ik hem een paar uur op stand-by had laten staan. Ik wilde hem weer aan zetten en toen maakte die kortsluiting waardoor de stoppen in mijn huis sprongen. Vervolgens maakte hij bij het opstarten een tikkend geluid (10 klikjes per seconde ofzo). Echter dat heeft maar een paar pogingen geduurd waarna er helemaal geen teken van leven meer uitkwam.

Ik heb de beamer zelf doorzocht en aan 2 hobbyisten gegeven die niks mis met de voeding konden vinden. Vandaag heb ik weer de beamer onderzocht en inderdaad geconcludeerd dat de mainboard voeding 5V/12V kapot is. Deze levert 0V op alle kanalen. Mijn voeding is ook 10.7 x 6.3 x 3.0 cm = 4.21 x 2.48 x 1.18" net als die van jou. Ik heb een foto toegevoegd en het gebied omcirceld waarna er nog maar 0V op alle contacten staat. Dus daar moet iets fout gaan.

Klik voor grotere afbeelding
http://website.leidenuniv.nl/~s0404527/ASK_impression_A6+/IMG_0064_SMALL.JPG
Klik voor grotere afbeelding
http://website.leidenuniv.nl/~s0404527/ASK_impression_A6+/IMG_0065_SMALL.JPG

Hoe heb jij je beamer gerepareerd?
Kan ik mijn beamer testen met een PC power supply? Uit de voeding komen de draden: blauw-zwart-zwart-rood-rood-geel. Zijn dat universele kleuren voor voltages?
Heb jij een vervangende voeding gekocht?

Vriendelijke groet en alvast bedankt.

Wow, koe, sloot, oud! :)

De mijne vertoonde niet helemaal jouw gedrag he: de stoppen vlogen er bij mij niet uit. Hoe is jouw voeding aan de primaire kant? Meet eens of daar wel nog de juiste spanningen staan.

Met een PC-voeding kan dat wel, ga niet uit van kleuren maar meet gewoon even. Pinout van een moederbord-connector van een PC kun je zo op internet vinden.

De mijne waren een aantal onderdelen van kaduuk, als ik me zo herinner 2 weerstanden en een elco, die elco wellicht preventief.

Sine

Moderator

Ik heb pas een ASK A4+ gestript .... en met een beetje geluk zit daar de zelfde voeding in.

Ik zal morgen eens voor je op zolder gaan graven.

Op 3 januari 2009 23:59:14 schreef Jochem:
Hoe is jouw voeding aan de primaire kant? Meet eens of daar wel nog de juiste spanningen staan.

Er staat 218V AC op.

Met een PC-voeding kan dat wel, ga niet uit van kleuren maar meet gewoon even. Pinout van een moederbord-connector van een PC kun je zo op internet vinden.

Ik kan wel de spanningen van een PC voeding meten, maar hoe moet ik dan weten welke draden in mijn beamer moeten? Ik kan maandag wel kijken of ik nog een oude PC voeding kan regelen op mijn universiteit.

Op 4 januari 2009 00:21:19 schreef Sine:
Ik heb pas een ASK A4+ gestript .... en met een beetje geluk zit daar de zelfde voeding in.

Ik zal morgen eens voor je op zolder gaan graven.

Dat zou mooi zijn!

Op 4 januari 2009 10:42:13 schreef isgoed:
Er staat 218V AC op.

ja, niet op je netsnoer meten he, maar na gelijkrichting en afvlakking. Ik zou daar zo'n 300 VDC verwachten.

Sine

Moderator

Op 4 januari 2009 10:42:13 schreef isgoed:
Dat zou mooi zijn!

Ik heb het ding gevonden, en het lijkt exact de zelfde.

Op de primare elco zit een sticker met een type nr, bij deze is dat NLP40-7608.

Op 4 januari 2009 12:33:55 schreef Jochem:
ja, niet op je netsnoer meten he, maar na gelijkrichting en afvlakking. Ik zou daar zo'n 300 VDC verwachten.

De nog werkende groene printplaat heeft inderdaad een uitgang waar 300 VDC op staat, maar die heeft volgens mij geen defect.

Op 4 januari 2009 15:50:32 schreef Sine:

Die sticker heb ik inderdaad ook: Artesyn NLP40-7608. Tevens heb ik ook een sticker PS/607569. Deze sticker is bij Jochem op de elco geplakt, dus het gaat over exact hetzelfde model voeding.

Heb je trouwens nog een lamp van die ASK A4? Ik heb gemerkt dat mijn lamp ook kaduuk is. Ik was van plan om een halogeen lamp in te bouwen. Deze heeft een gemeten weerstand (niet op stroom aangesloten) van 24.6 Ohm. Op de verpakking staat 150W bij 230V; dat zou dan een weerstand van 355 Ohm geven ingeschakeld bij 0.65 A. Weten jullie of ik dat kan gebruiken?

maartenbakker

Golden Member

Die weerstandswaarde van de halogeenlamp is volstrekt irrelevant, aangezien je hem natuurlijk niet gaat aansluiten op de voeding van de originele gasontladingslamp. Verder moet je je bedenken dat hij veel te warm zal worden en je dus risico loopt op beschadiging van je projector.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 januari 2009 21:10:07 schreef maartenbakker:
Die weerstandswaarde van de halogeenlamp is volstrekt irrelevant, aangezien je hem natuurlijk niet gaat aansluiten op de voeding van de originele gasontladingslamp. Verder moet je je bedenken dat hij veel te warm zal worden en je dus risico loopt op beschadiging van je projector.

Natuurlijk niet? Ik heb nooit eerder zelf een beamer gerepareerd, maar ik had ooit eens gehoord dat mensen een halogeen lamp in hun beamer doen. en 150W warmte is 150W warmte, dus dat lijkt me te kunnen. Wat kan er dan mis gaan als ik deze op de 300VDC lampvoeding hang? Moet ik de lamp in plaats daarvan aan een aparte 220V AC hangen?

maartenbakker

Golden Member

Wat denk je zelf? Een 230V halogeenlamp op 300V hangen gaat niet echt lang goed. Bovendien wordt de originele gasontladingslamp helemaal niet met een nette 300VDC gevoed.

Bovendien is 150W warmte helemaal geen 150W warmte. Het gaat om het opgenomen vermogen. Bij een halogeenlamp wordt bijvoorbeeld 120W in warmte omgezet en bij een gasontladingslamp 80W (cijfers niet exact nagezocht). Die laatste geeft dus ook veel meer licht, want de energie moet ergens blijven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 4 januari 2009 23:15:02 (47%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beamer-lamp vervangen kan niet zomaar door een halogeen-pitje, dan had de fabrikant dat vast ook gedaan.

Er zijn wat succesjes met xenon, zie ook dit topic.

Ok mijn beamer doet het weer! Alleen de lamp is kapot. Waarschijnlijk is deze tijdens het repareren kapot gegaan. Is nogal balen. Heeft iemand een suggestie hoe ik zelf een lamp kan installeren. Hier zijn wat foto's van het model.
klik voor groter
http://website.leidenuniv.nl/~s0404527/ASK_impression_A6+/IMG_0074_SMALL.JPG
klik voor groter
http://website.leidenuniv.nl/~s0404527/ASK_impression_A6+/IMG_0083_SMALL.JPG
klik voor groter
http://website.leidenuniv.nl/~s0404527/ASK_impression_A6+/IMG_0084_SMALL.JPG
Ik heb een HEMA halogeen lamp (specificaties op de foto) en 2x100 Ohm weerstandjes.
http://website.leidenuniv.nl/~s0404527/ASK_impression_A6+/IMG_0087_SMALL.JPG

Als andere geïnteresseerd zijn in hoe ik mijn beamer heb gerepareerd, heb ik hier een filmpje.

http://website.leidenuniv.nl/~s0404527/ASK_impression_A6+/VidCapture.jpg

Wat denk je zelf? Een 230V halogeenlamp op 300V hangen gaat niet echt lang goed. Bovendien wordt de originele gasontladingslamp helemaal niet met een nette 300VDC gevoed.

Met wat wordt die lamp dan gevoed?

Klopt het dat de opgegeven waardes van AC stroom de RMS waarde zijn, dus dat de piek waarde wortel 2 hoger ligt? Verder zo ik wat getallen willen zien (temperatuur/vermogen/rendement) van mogelijke lampen die ik zou kunnen inbouwen. Misschien is het makkelijkste toch een nieuwe lamp kopen. Ik heb op Ebay in Amerika lampen gezien voor rond de $150. maar de vraag is of ik die ook in Europa kan krijgen.

maartenbakker

Golden Member

Het klopt dat wisselspanningen (sinusvormig) als RMS spanning worden gegeven. Dit is niet geheel toevallig de spanning waarbij in een lamp evenveel vermogen wordt verstookt als bij een even hoge gelijkspanning. Vandaar mijn waarschuwing dat een halogeenlamp op 300V heel kort gaat leven. Ik schat hooguit een uur voor een lamp die normaal 2000 uur meegaat.

300V die trouwens niet rechtstreeks op de originele lamp staat, omdat deze onder andere een verschillende ontsteek- en brandspanning heeft. De ontsteekspanning wil nog wel eens veel hoger zijn en de brandspanning is doorgaans stroomgelimiteerd. Dit is allemaal redelijke basistheorie, als je nog eens vaker zoiets wil doen dus wel de moeite waard om je even in te verdiepen.

Rendementen van lampen luiden vaak in lm/W en kan je vrij snel met Google vinden. Je weet dan natuurlijk nog niet precies hoeveel warmte de lamp afgeeft maar kan het verschil wel aardig inschatten. Ik gaf mijn zeer ruwe cijfers omdat ik geen zin had in een uitgebreide zoektocht, waar je zelf meer aan hebt dan ik.

Op 4 januari 2009 15:50:32 schreef Sine:
[...]

Hai Sine,

Je hebt een bericht van me.

(hopelijk ontvang je je notificaties op een anders adres)

Als de notificaties bij dit topic aan staan bij Sine, lijkt me sterk namelijk.

Heb je het @circuitsonline adres uit z'n profiel gebruikt?

ik heb inderdaad al een mail naar circuitsonline gestuurd ongeveer een maand geleden. Op een eerdere mail had hij al wel gereageerd, maar dat duurde ook 10 dagen voordat ik antwoord kreeg. Het lijkt erop alsof hij zijn mail niet zo vaak controleert. Heeft hij nog een ander adres? (adressen niet in forum plaatsen ivm spam)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 13 februari 2009 20:15:56 (27%)

Krijg je ze niet gebounced? Het spamfilter van CO is echt een kreng, ik krijg ze ALTIJD terug, tenzij ik echt via m'n hotmail ga ofzo :(
(Moet ook wel zo streng, aangezien die adressen plain-tekst onder 'Het Team' staan... Niet echt slim.)

Misschien dat een andere moderator hem even op een privé-adres kan wakkerschudden?
edit: ik heb even om aandacht gevraagd.

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 13 februari 2009 16:20:13 (15%)