0-10V dimmer

Beste forumleden.

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een kleine dimmer op een stuurspanning van 0 tot 10 Volt voor een PLL-ballast. Nu lees ik hier net op het wereldwijde web dat je het zeer simpel kan oplossen met een potmeter en een weerstand. Is dit mogelijk? Ik zet dit bericht hier maar even op omdat ik weinig ken van elektriciteit en toch mijn ballast niet stuk wil krijgen.

Quote : 'Zou je alleen simpel handmatig willen dimmen zou een potmeter van 100K met in serie een weerstandje van ong. 680 Ohm op de 1-10 Volt (dim) stuuringang al voldoende wezen om de TL lamp te laten dimmen.'
Op deze website : http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/aquarium/karel/dimmer/wat_is_nodig.…

Vriendelijke groeten en dank bij voorbaat!

Jeroen

Even voor de duidelijkheid: je hebt zelf al een (E)VSA beschikbaar met een ingang voor 0-10V? Dan is dat in feite je 'dimmer', en heb je inderdaad alleen nog een voeding en een potmeter nodig om 0-10V te maken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb inderdaad al de vsa liggen, een dimbare (dus met 2 ingangen voor 220V en 2 voor de 0-10V). Maar nu hangt er een grote (denk : eentje voor in de muur te steken) dimmer aan, wat zeer onhandig groot is om in een kleine behuizing in te bouwen.

Naar wat ik las is het dus mogelijk gewoon de voeding in de stekker te stekenzodat hij 220V krijgt en een potmeter (+weerstand) aan de 0-10V ingangen.

Alvast bedankt!

Turbokeu

Golden Member

10V voeding is niet nodig, de 1-10V ingang van een dimbaar EVSA ligt reeds via een pullupweerstand intern aan +10V opdat de aangesloten lamp voluit zou branden zonder sturing.
Een 10K potmeter over de stuuringang is reeds genoeg om te dimmen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

OK, dat helpt mij enorm veel vooruit en gaat mij vooral veel geld besparen (een soortgelijke dimmer van niko kost ongeveer 30 euro (!))

Mijn VSA is trouwens het type QT-FQ 1x54 230-240 DIM van osram.

Bij deze dank ik het forum! ;-)

Turbokeu

Golden Member

Als je echt van plan bent om de 1-10V sturing te verwezenlijken via potmeters zou ik toch uitkijken om de regeling (voor het menselijke oog) wat meer lineair te maken. Dit zou redelijk kunnen met een logaritmische potmeter.

http://www.turbokeu.com/myprojects/tl-dimmer/dimcurve.gif
(source: Microchip/International Rectifier)

Zoals je kan opmerken heb je een logaritmische regeling van de dimcurve nodig opdat het menselijk deze als lineair zou ervaren.
(De Y-waarden zijn hier in feite de waarden voor PWM-register van een PIC microcontroller, zie 0 als 0 en 255 als 100% van de regeling)

Praktisch gezien: Met een lineaire potmeter ga je in het begin bij weinig verdraaien grote lichtintensiteitsvariaties zien, en naar het einde van de potmeterkoers toe steeds minder (dus allesbehalve lineair).

Op het gebied 0-1V reageert een EVSA niet, 1V is het minimumniveau (bij Osram overeenkomend met 1% helderheid).
Let op: 1% helderheid wordt door het menselijk oog ervaren als ca. 10% van de maximale helderheid!
Dit betekent dat je 1-100% regelen ziet als 10-100% helderheidsvariatie.

En, wil je de lamp volledig doven dan zit er maar één ding op: netspanning naar de lamp onderbreken.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

In orde, ik ga dadelijk een 10K log potmeter halen en een schakelaar, dat van die schakelaar wist ik al, maar toch bedankt om nog even te vermelden!

Ik zal laten weten (wel pas na het weekend) of het gelukt is of niet!

@Turbokeu
Ik vind die curve er redelijk verkeerd uit zien, ik heb ze al vaker gezien maar kan er echt niet in komen. volgens mij moet die curve hol liggen en niet bol. Om naar 10% licht te gaan moet er volgens jouw curve een pwm van 105 aangeboden worden. Voor de eerste 10% moet het net een zeer lage pwm zijn en per 10% licht dat er bij komt, moet de delta pwm omhoog, hol dus.
Maar misschien zie ik de betekenis van jouw curve gewoon verkeerd :)

True story bro!
Turbokeu

Golden Member

Haha, ik ook! :)

De source is het irpldim2u.pdf document over de DALI-dimmer dimming ballast (dimbaar EVSA met DALI-protocol) ontwikkeld in samenwerking tussen Microchip en International Rectifier (met PIC16F628 en IR2159 ECG controller)
Ik heb de link niet meer, wel het document.

De bedoeling is dat je logaritmisch moet dimmen om het enigszins lineair voor het menselijk oog te houden.
Microchip deed dit met een lookup table (computed goto's naar een tabel) voor de PWM-value.

Met de volgende Excel formule kom ik tot een zeer accepabel resultaat:

Fx=ROUND((POWER(1.021985,Ax)),1)-1

Ax is de lineaire PWM-waarde van 0 tot 255.
CCP (rounded) is de berekende hele decimale waarde die ik naar het PIC CCP-register stuur.

http://www.turbokeu.com/myprojects/tl-dimmer/pwm_conversion.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Beste,

Na even testen heb ik gemerkt dat het zeker en vast niet optimaal werkt. De dimmer is blijkbaar meer dan een potmeter.

Ik heb dan ook even de moeite gedaan een multimeter te kopen en te checken hoeveel de potmeter veranderd bij de dimmer die ik al eerder aangekocht had...
Je moet ten eerste de potmeter van de dimmer die ik gekocht zo aansluiten dat de + plus is en de - min... Daarenboven meet ik als ik de potmeter dicht draai 1800 ohm, als ik hem open draai 70... geen 10K potmeter dus... Iemand een idee hoe ik dit zelf kan maken omdat de gekochte echt te veel plaats inneemt...

groeten

Jeroen

Wat is het ongewenste effect nu ?
Als uw potmeter duidelijk kapot is lijkt dat me het probleem ?

De echte 'potmeters' zijn een regelbare zenerdiode, een potmeter met een tor en een paar weerstanden.
Testen kan op een 12V voeding met een weerstand van 15k in serie, spanning meten.

Ik gebruik zelf de schakelingen die ik op mijn site beschrijf: http://aartsite.nl/licht/p_hftl.htm

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 22 mei 2009 11:19:15 (12%)

Met de 10K potmeter geraakt de PLL maar tot in de helft (ongeveer) van zijn maximale lichtweergave. (of hoe zeg je dat)... De waarden die ik in mijn vorige post vermelde waren die van een kant-en klare inbouwdoos die ik al eerder gekocht had.

Vermoedelijk zal het dus zoals je op je (duidelijke) website zegt een 100KOhm potmeter met 6k7 weerstand in parallel zijn die ik nodig heb, geen 10K...

Turbokeu

Golden Member

Bizar, mijn dimbare Osram Qti (Quicktronic intelligent) EVSA's (1x 21/28/39W T5 lamp) kan ik dimmen van 1 tot 100% met een 10K potmeter over de stuuringang...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Hallo allemaal,

Een bijkomend vraagje i.v.m. dimmen van T5-buizen :

Is het mogelijk meerdere EVSA's aan te sturen met slechts 1 dimmer-unit (vb 1 potmeter) ?
Mogen de 1-10 VDC ingangen van de verschillende T5-armaturen parallel gezet worden ?
Zoniet, hoe worden dan meerdere T5-armaturen gelijktijdig aangestuurd met slechts 1 regelunit ??

Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"