ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Dat ken ik van de ATtiny861:

PA0 = ADC0
PA1 = ADC1
...
PA4 = ADC3
...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@pros, dat zijn van die $%^#@$%@# hoofdbrekers

IF you can't convince them, then confuse them!

gistere aan het kutten met usb communicatie

breadboard aansluiten
usb aansluiten
hid terminal openen
resultaat werkt.

wat dingen veranderen
alles aansluiten
computer slaat vast

breadboard aan de kant
computer herstarten
programma werkt.

even nieuwe firmware schrijven
flashen
opnieuw aansluiten
programma werkt.
kom met men hand in de buurt om iets te pakken
controller reset en zowel de pic als men pc hangen vast.

na veel zoeken bleek dus LVP aan te staan en die werdt getriggerd door mijn hand, daar kwamen dus alle vage dingen als vastlopers en hangende source vandaan.:s

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

de zekering van de ps3, is ook heel logisch geplaatst, je moet eerst de ps3 uit de schakelkast halen, dan moet je de zijkant losschroeven, en de andere kant ook, dan kun je de halve binnenkant demonteren, en dan zie je een glaszekeringetje zitten:S en dan nog in elkaar, en de reden dat de zekering sprong, dat de leraar zei dat ie een werkende print had, waar dus wel kortsluiting inzat, hij had hem dus getest op een regelbare voeding met stroombegrenzing, en dat ding trok toen niet zo veel stroom, omdat ie op 30 ma was begrenst ofzo:P en wij maar zoeken en zoeken naar de fout, totdat we op het idee kwamen om de print eens los te schroeven:+

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
klein is fijn

Moderator

Op 4 mei 2009 18:38:02 schreef pros:
Dat ken ik van de ATtiny861

Atmega8 is ook leuk, de SMD versie heeft 2 ADC kanalen meer dan de DIP versie. Leuk als je daar iets aan wilt hangen op je breadboard..

Tidak Ada

Golden Member

Heb me ooit eens wezenloos gezocht naar de oorzaak in een meetopstelling:
Een persluchtcylinder moest worden bediend via een monostab (gewoon losse torren!!) en de computer (een ouderwetse 'mini') Zodra ik met mijn vingers bij de knop kwam ging het ding af en werd de meting te vroeg getriggerd.

Fout bleek in de verrijdbare stoel te zitten.
Een sleepkettinkje er aan en het was over!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Oh, hou op schei uit over vonk-stoelen! Op het werk nieuwe stoelen, en hoewel we in de test- en productieruimte allemaal van die dure ESD-stoelen hebben, is dat aan het buro niet het geval. Maar daar zitten we weleens te knutselen aan nieuwe proto's. En als die soms ineens resetten?!

Tot we ooit ineens een keer een spike op de scoop vingen, en iemand zo alert was om te zeggen: hey, dat was net ook toen ik koffie ging pakken!

Let wel: gewoon 2 meter verder iemand die uit de stoel opstond!

Die stoelen hebben we op een hoop gegooid, de oude zaten ook nog wel okee :)

If you want to succeed, double your failure rate.
klein is fijn

Moderator

Hangt ook heel erg van de kleding af. Ik heb gisteren na flink wat optaters een T-shirt 'onbruikbaar' gemaakt omdat ik na het aantrekken van een andere opeens geen klappen meer kreeg.
Leuk voor de lappenbak.

Jup, dat kan ook schelen. Maar geloof me: deze stoelen deden het bij alles en iedereen.

If you want to succeed, double your failure rate.
klein is fijn

Moderator

Leuk voor in de vergaderruimte van de hoge heren.. :)

Op zich een goed plan, alleen hebben wij geen hoge heren op het werk (en gelukkig maar :))

If you want to succeed, double your failure rate.

Ook een leuke: even niet opletten, een snelle testmeting willen doen, en je functiegenerator direct aan de primaire kant van een outputtrafo hangen. Gaat prima. Tot je de frequentie verandert.

Gelukkig heb ik de schema's van die functiegenerator nog :o

chuckie

Honourable Member

Laatst bezig geweest de besturing van een kermisattractie te vernieuwen en gelijk wat preventief onderhoud.
Wat eindschakelaars vervangen, nieuwe plc met meer mogelijkheden alleen de 18,5kW Altivar FO bleef zitten maar moest ook weer opnieuw geprogd worden.

Daar ik daar de software en progkabel nog niet van heb, moest ik het met de hand doen via het mini lcd display.
En het is al niet bepaald een makkelijke frequentieregelaar en ik kreeg het koppelverloop maar niet goed.
Ongeveer een uur of 7 bezig geweest met alle mogelijke flux en vector instellingen en het wou maar niet lukken.
De boel met de service engineer van Telemecanique door genomen aan de telefoon, zegt ie opeens:"Is je potmeter nog wel goed?"
Ik zeg natuurlijk, is 1 van de eerste dingen die ik bij onderhoud vervang.
De eigenaar had al een paar nieuwe gehaald en had de oude daarvoor mee genomen.
Ik ging toch maar even meten en kwam er tot mijn grote schrik achter dat het een logaritmische potmeter was i.p.v. een lineaire...:o

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ik hoor het alweer, dat worden hele spannende kermisattracties :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Een blauwe 4x20 LCD display had ik op een pcb gezet. Testen maar...display doet niks. De spanning op de Background led gemeten: 4.5V. :o Led kapot? Verdorie hoe kan dat, display had ik toch al eens op een breadbord gebruikt?
Display losgenomen en een ander display erop gezet: werkt.

Dan maar eens kijken of de led te vervangen is.
Dus hele display gesloopt, er blijken 2 parallel aangesloten leds in te zitten. Nog eens meten voor de zekerheid rechtstreeks op de led pins: leds werken!

Wat blijkt: de leds zitten andersom aangesloten als normaal. :+ De anode op pin 16 en de kathode op pin 15.
Ik had nog exact zo'n zelfde display liggen, en ja hoor de leds zitten inderdaad anderom aangesloten.
Tja het is ook een made in china product...displays komen van Niels/samenkopen. :(

Edit: het verhaal heeft nog een staartje, heb zojuist ontdekt dat er op de pcb 2 soldeerdruppels zijn aangebracht.
Als je die weghaalt en een verbinding maakt met de pad ernaast komen de A en K andersom op de pinnen uit >:)

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op woensdag 6 mei 2009 18:37:01 (13%)

Op 6 mei 2009 18:00:05 schreef Zonnepaneeltje:

Edit: het verhaal heeft nog een staartje, heb zojuist ontdekt dat er op de pcb 2 soldeerdruppels zijn aangebracht.
Als je die weghaalt en een verbinding maakt met de pad ernaast komen de A en K andersom op de pinnen uit >:)

Had ik ook al gemerkt dat er iets niet klopte met die aansluiting. Bedankt voor de tip om het probleem op te lossen.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

mijn aanstaande zwager heeft een audi 80 cabriolet. hij moest het dak handmatig openmaken. toen heeft hij besloten om er een electrisch-hydroulische dak opmaken. bzz dak open. iedereen verklaarde hem voor gek en zei dat het niet ging lukken. ik heb hem geholpen. alles zat er in en testen maar. niks........na 10(!) zaterdagen hadden we de fout gevonden. hij trok 1 kabeltje los en hij deed het. hij had ergens de min aangehangen terwijl het niet hoefde...........

Op 6 mei 2009 19:20:20 schreef krijn1995:
terwijl het niet hoefde...........

Zelfs niet mocht, kennelijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik zie hier vooral domme fouten en weinig ontwerptips, dus ik zal er zelf maar even een bijdragen.

Eigenlijk is het geen ontwerptip, maar meer een praktische tip bij het testen:

Ik gebruik soms stukjes van kassabonnetjes en zo (thermisch papier) om de temperatuur van verdachte halfgeleiders in de gaten te houden. Natuurlijk is een IR camera veel handiger, maar die dingen zijn nog steeds erg duur voor de hobbyist.

Je klemt gewoon een klein stukje thermisch papier tegen de behuizing (metalen deel) van de halfgeleider. Bij zo'n 70 graden begint het papier duidelijk grijs/bruin te verkleuren, en die verkleuring blijft ook na het afkoelen. Naarmate de temperatuur stijgt wordt de verkleuring donkerder.

Of een bonnetje thermisch papier is, kun je eenvoudig testen door er snel met je nagel over de strijken op een harde ondergrond, daarmee zou je een zwarte streep moeten maken. Het effect is eenvoudig te testen met een 78xx regelaar waarvan de uitgang naar de ground kortgeloten is, de interne thermische beveiliging voorkomt dat het ding stuk gaat.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 17 mei 2009 15:08:55 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

dan heb ik nog een ontwerptip: alles wat je veranderd aan het plan (dus: pinouts van connectors, op welke poot van een pic je wat aansluit e.d.) altijd opschrijven!

en goed voorbeeld van wat er gebeurd als je dat niet doet: hiero.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

dan hier nog een tipje van flipje:

bij het testen van men programmeerbare logica/µControllers, buiten het feit dat ik opschrijf wat ik verander maak ik van alle werkende souce een copy alvorens er iets aan te veranderen.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
klein is fijn

Moderator

Op 17 mei 2009 19:49:32 schreef danielbakker:
dan heb ik nog een ontwerptip: alles wat je veranderd aan het plan altijd opschrijven!

Plan, welk plan? :+

laatst wouw ik in een print meten wat voor spanning er over een lampje stond, het was lekker stil in mijn kamer en k was geconcentreerd bezig de meetpennen van de MM op 2 'pinnetjes' die uit de print staken waar het lampje op zat er op te houden, maar de pinnetjes zaten nog al dicht bij elkaar en je raad het al, boem! een blauwe vonk recht voor mn snufferd, dat was tog even schrikken.

de 2e keer ging het beter door eerst spanningloos krokoclips erop te zetten en dan meten, het was gewoon 230~ onafgezekerd als alleen in de meterkast:P

Op 17 mei 2009 20:01:40 schreef klein is fijn:
Plan, welk plan? :+

Het plan van die schakeling die je 20 jaar geleden maakte, en waar je nu iets wil aan wijzigen!
(Ervaringsdeskundige)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
free_electron

Silicon Member

Op 17 mei 2009 15:05:55 schreef SparkyGSX:
Ik gebruik soms stukjes van kassabonnetjes en zo

soms ? dat doet toch iedereen .. of mis ik iets ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten