Auto versterker

Ik heb lang liggen zoeken naar een schema voor een auto versterker van meer als 150 watt. Omdat ik deze niet kon vinden ben ik opzoek gegaan naar een goedekope versterker. Ik heb dus de Marquant MCA-4500 gevonden.
Ik heb veel gehoord over marquant. (niet veel goeds)
Maar wat zijn jullie meningen/ ervaringen over de versterker?

Specificatie:

Vermogen 4 x 300 Watt.
Frequentiebereik 20-20.000 Hz.
Brugbaar.
Subwoofer uitgang.
Crossover 1,2 KhZ.
foto: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS102092g.gif

Tsja.. Het zal het best wel doen.
Al is in versterkerland de ene Watt de andere niet. Die 4x300W zou ik dan ook maar met een pak zout nemen. Verder loopt de electronica in dit soort ontwerpen meestal behoorlijk op z'n tenen, en het gaat dus stuk. Zeker daar de koeling ook meestal vrij marginaal is.

Daar komt bij dat de meeste mensen die dit soort vermogens in de auto heeft geen idee heeft van electronica, en dus ook meestal veel ter dunne kabels met inferieuere aansluitingen gebruikt. Deze versterkers hebben meestal wel wat switching in huis om de spanning wat op te krikken, en een te lage voedingsspanning betekent dan een hogere stroom (met meer warmteontwikkeling).

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ben het met Marco69 eens. Je kunt hem best gebruiken, maar verwacht niet teveel van het vermogen.

Je kunt denk ik beter eerst je luidsprekers voor elkaar maken. Dit scheelt veeel meer dan een dikke versterker. Meer in geluidsterkte, maar vooral in geluidskwaliteit. De beste luidspreker zal veeeel meer vervormenen dan die goedkope versterker.

Ik vind alleen die crossover van 1,2kHz hoog. Voor trimode ofzo?

ik heb em ook is al een paar keer stuk geweest nu lijkt hij het aardig vol te houden. je MOET en dikke stroom kabel hebben min 10mm² en dus ook een goede massa nu ik dit heb gaat het goed. Als je de sub van marquant (red alert) er aan hangt weet je niet wat je meemaakt het gaat geweldig hard. zeker als je hem brugd

niet op rekenen dat ie 4*300 watt levert. Ik heb voor de gein ook een ouwe Marquant gekocht van 4*150 watt. Die blijkt maar 4*19 watt te leveren [ic'tjes ff nazoeken]. En storen en ruuisen dat ie doet, daar word je raar van.

Als je van plan bent hem nieuw te kopen zou ik het niet doen.

Op 23 maart 2004 09:10:53 schreef hakselpiloot:
Als je de sub van marquant (red alert) er aan hangt weet je niet wat je meemaakt het gaat geweldig hard. zeker als je hem brugd

Maar hij stoort en ruist wel vreselijk. Als je hem constant hard laat blazen hoor je dat noch. Zeker op gewoon normaal geluidsnivo is het niet om aan te horen.

Maar als je hard wil zonder geluidskwaliteit hou ik je niet tegen.

Marquant is echt rommel.

Jemig dan is het wel zeker heeel erge rommel ja. Als je hem tijdens het blazen nog hoort ruisen.

Dan kun je er nog beter 1 zelf bouwen :9.

Op 23 maart 2004 09:31:39 schreef Lampie:
Jemig dan is het wel zeker heeel erge rommel ja. Als je hem tijdens het blazen nog hoort ruisen.

Tis alleen zo jammer, want hij ziet er op zich wel stoer uit [volgens mij zelfs met ventilatortje daar int midden].

Op 23 maart 2004 09:31:39 schreef Lampie:
Dan kun je er nog beter 1 zelf bouwen :9.

Ben ik ook van plan, zoek alleen nog een schema voor een 600 watt caramp. Heeft iemand die toevallig? Wel mono, gaat om aansturen subwoofer.

[Bericht gewijzigd door Eibert Tigchelaar op dinsdag 23 maart 2004 09:37:52

keb geen last van ruis hij is goed zuiver. bij kijkshop is hij trouwens het goedkoopst. btw weet iemand waar marquant vandaan komt ik kan er nix over vinden. niet bij google niet in de gebruiksaanwijzing, toch vreemd dat de fabrikant niet wil laten weten waar ze vandaan komt.

[Bericht gewijzigd door hakselpiloot op dinsdag 23 maart 2004 10:43:11

High met Henk

Special Member

beter een 2e hands kopen van een goed merk

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Marquant is inderdaad niet veel soeps. Ik denk dat de versterker misschien 4*50W RMS is, echt niet veel meer...

Voor hetzelfde geld koop je geen 4*50W RMS kwaliteits versterker, maar je zit er niet ver naast! Koop dus gewoon een goede 4*50W versterker en je heb veel beter geluid bij hetzelfde vermogen! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
High met Henk

Special Member

marquandt kwaliteit verhouding is idd niet echt geweldig, je kan ze prima gebruiken voor lichte subjes (alleen sub dan)

Low pass in voeding leggen en filter ervoor schakelen.

het vermogen is idd totaal uit de lucht gegrepen. 50 W RMS zal het ding niet halen, schat hem een watje of 35. vaak is het ergens in de specs wel te vinden. sinus vermogen of RMS vermogen.

Hoewel ik moet zeggen: Dit ding heeft volgens mij wel een echte voeding, misschien beginnen ze het te leren. Er zitten nl ook 2 zekeringen in van ik schat 30 ampere.

MAar kan ook alleen uiterlijk vertoon zijn.

Zelf hou ik het bij mijn blaupunkt van 2x 80 w piek en 50 w rms

Het is een geweldige versterker, hij heeft een max. uitgangsvermogen van 4*300W=1200W bij een max. ingangsvermogen van 300W.
Zie: http://www.kodinelektroniikka.com/ezfiles/Mca4500.pdf
Dat is een rendement van 400%, er komt meer energie uit dan dat er ingaat. Dat is revolutionair !

High met Henk

Special Member

geef mij dat schema eens!!!!

of de hele amp biedt er 1000 euro voor als dit klopt.

dit zou nl het eerste pepetium mobilee zijn

Is nog nooit iemand gelukt!!!! leg je de hele oliewereld lam en alle energiecentrales. dag zonne energie, wind energie kern energie, chemische energie, alles elektrisch, onze marqundt maakt zelf zijn energie

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 23 maart 2004 12:25:22

Misschien zit er stiekum een kleine kernreactor in... :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Niet te blij zijn High met henk, het kan catastrofale gevolgen hebben. Want wat gebeurd er als er steeds meer energie in ons universum komt ? Dit is een gevaar voor de mensheid !

ontopic: Als de specificaties al aantoonbaar onjuist zijn verwacht dan maar niet al te veel van zo'n versterker.

High met Henk

Special Member

hmm off topic, kunnen we eindelijk net zo snel als het licht en wellicht sneller, de energie bronnen zijn nl onuitputtelijk

hij is inderdaad afgezekerd met 2*30 amp in de specificaties staat powerconsumption (bridged RMS) 57A dat hij VEEL stroom verbruikt is ook wel te merken de lichten van de auto gaan uit bij iedere bastoon. ik wil niet zeggen dat het een hele goede versterker is maar als hij stuk gaat koop ik zo dezelfde terug.

High met Henk

Special Member

hehehe, zegt niet dat hij veel stroom trekt, maar kan ook duiden op een slecht gebruik van afvlak elco's. Een accu is nl. relatief traag. kun je ook merken als jij je startmotor inschakelt, de eerste slag draait hij nog niet voluit. duurt even voor de accu zijn volle stroomsterkte geeft.

Misschien kan hakselpiloot het uitgangsvermogen meten ? Dan weet Tommeke of deze versterker het vermogen haalt dat hij wenst.

zeg maar hoe dan loop ik vanmiddag even met de multimeter naar de parkeerplaats

High met Henk

Special Member

spanning op AC meten.

hopelij heb je een rms meter

Dan voluit sturen op het liefst 50 hz

Tsja, met een multimeter wil dat wel eens lastig zijn. Goedkopere modellen meten vaak wisselspanningen maar tot een 100 Hz o.i.d. Indien die van jou hogere freq. aankan kun je de uitgangsspanning meten en met b.h.v. P=U^2/R weet je het uitgangsvermogen. Om goed te kunnen meten moet je wel een zuivere toon met een constante amplitude gebruiken.

ik heb een goedkope hobbybob meter waar tussen of over moet ik meten. ik hoop niet tussen de stroomtoevoer want ik denk niet dat die dunne draadjes het leuk vinden als ik er 50 ampere door jaag. dat rms meten komt me ook niet bekend voor. die zuivere toon gaat denk ook lastig worden?

Je moet de spanning over de luidspreker meten. Die zuivere toon vind je op test cd's en als muziek bestandjes op het internet.