ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

dan mis je iets, ik kende die truuk niet ;)

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Als ik de verhalen hier lees dan hoef ik me niet echt te schamen, althans...
Sinds het begin van mijn ontwerp met een comparator reageerde de schakeling af en toe wel erg fout... Via dit forum werd ik gewezen op een kortsluiting
Oorzaak: in de datasheet naar de "verkeerde chip gekeken"
2 opamps in een SO8 ipv 1 opamp in een SO8

Ik schaam me nog.. :@

De beste stuurlui staan aan wal
GJ_

Moderator

Op 17 mei 2009 20:24:17 schreef free_electron:
soms ? dat doet toch iedereen .. of mis ik iets ...

Nee, ik niet. Krijg ik ruzie met mn boekhoudster. Kassabonnen moeten zorgvuldig in de administratie worden bijgehouden!

ontwerptips.

Alles wat ik test wat een 230V voeding heeft dus ook met trafootjes erop, test ik met een energie meter. Als een trafootje van 5VA, 5 watt (of meer) aan het opvreten terwijl dat niet zo hoort te zijn dan merk je dat gelijk op.

Ik heb in het verleden wel eens de PA-300 van elektuur gemaakt met een trafo van 500VA. Als er dan wat mis gaat zul je het niet direct merken omdat de koelingen zo gedimensioneerd zijn dat ze niet direct op temperatuur zijn.

toch heeft het me misschien wel enkele torren bespraard.

hmm hier dan nog even een domme fout:

rgb lichtje aan het testen
labvoeding erop begrenst op 50mA
net daarvoor een controller opgeblazen omdat deze in sluiting lag en er 3 ampere door heen joeg.

nu verder met men verhaal:
begrenzing op 50mA normaal meer als genoeg.
controller reset zijn eigen steeds.
probleem:
labvoeding schiet in overcurrentprotect.
toch nog eens alles na kijken.
de rgb trekt dus 20mA per kleur
en dan zit je dus op 60mA alleen voor de led
ja dan reset de controller zich want die krijgt geen voeding meer. na het wat hoger zetten van de stroombregrenzing perfect werken.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
pa3gws

Golden Member

Domme fout.
Even een denkfoutje op gaatjes print met een 2x 115 volt trafootje.
Dus even testen zonder zekering natuurlijk. :-)
En uiteraard laat op de avond, gevolg stekker erin automaat eruit.
Lekker donker. :-(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb NOOIT last van dit soort problemen. Nee ECHT niet.

Op 17 mei 2009 21:03:53 schreef GJ_:
[.. kassabonnen... ]
Nee, ik niet. Krijg ik ruzie met mn boekhoudster. Kassabonnen moeten zorgvuldig in de administratie worden bijgehouden!

Oh? Soms dan is het snij-ding van van de bonnetjes bij de eerst-pinnen-dan-tanken automaat kapot. Dan heb je voor je het weet een hele hoop blanko thermisch-test-papier. Kan je maar beter gebruiken ipv weggooien, nietwaar?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
klein is fijn

Moderator

Even vergeten dat de shunt van de multimeter in 200µA stand 1kΩ (!) is. En ik me maar afvragen waarom die LED op m'n print op halve sterkte blijft branden..

Op 17 mei 2009 20:24:17 schreef free_electron:
[...]
soms ? dat doet toch iedereen .. of mis ik iets ...

Ik had het nog nooit van iemand anders gehoord. Damn, dacht ik dat ik eens iets nieuws bedacht had...
Maar als meer mensen (waaronder jij, blijkbaar) dat ook doen, was het dus wel een goed idee!

@GJ_: op die bonnetjes staat ook vaak een hoop onzin, en er zitten vaak onbedrukte stukken aan de boven- en onderkant. Die kun je er rustig afknippen en gebruiken zonder dat de boekhoudster gaat zeuren hoor.

Als alternatief kun je natuurlijk de boekhoudster gebruiken om de temperatuur van de torren in de gaten te houden...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
free_electron

Silicon Member

Op 18 mei 2009 00:04:21 schreef SparkyGSX:
[...]

Ik had het nog nooit van iemand anders gehoord. Damn, dacht ik dat ik eens iets nieuws bedacht had...

das nochthans een oude hoor. ik ken dia al zeker 10 jaar. in het lab slingert er altijd zo een kassarol rond speciaal daar voor. die rollen kosten niks.

het beste is nog als je dat oude thermische papier kan vinden ( met zo een metaallaagje erop ) . dat heeft een nog iets hoger kantelpunt van rond de 100 graden.
die witte rollen kieperen al om bij 80 graden of zo.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
benleentje

Golden Member

Op 18 mei 2009 00:04:21 schreef SparkyGSX:
Als alternatief kun je natuurlijk de boekhoudster gebruiken om de temperatuur van de torren in de gaten te houden...

Als je dat met onze boekhoudaster doe nu dan weet ik al wat er met mijn eigen temp gaat gebeuren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 mei 2009 01:00:34 schreef free_electron:
das nochthans een oude hoor

Hmz, ik kende hem nog niet, maar bestel per direct zo'n rol!

If you want to succeed, double your failure rate.

Een 15 voudige sub-d stekker werd na het bedraden op doorslag getest met 500V d.m.v een bedradingstester. De uitslag, er waren verschillende kortsluitingen.Na lang zoeken bleek elke pen HF ontstoord te worden middels een condensator die mee ingegoten was en 500V niet overleeft.
Je moet het maar weten!

Waren die C's ingegoten in het isolatiemateriaal van een normaal-ogende sub-d stekker? Da's kras!
Of betrof het een speciale, afwijkende uitvoering?

Foto's! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 18 mei 2009 01:00:34 schreef free_electron:
[...]

das nochthans een oude hoor. ik ken dia al zeker 10 jaar. in het lab slingert er altijd zo een kassarol rond speciaal daar voor. die rollen kosten niks.

het beste is nog als je dat oude thermische papier kan vinden ( met zo een metaallaagje erop ) . dat heeft een nog iets hoger kantelpunt van rond de 100 graden.
die witte rollen kieperen al om bij 80 graden of zo.

Wel, ik kwam onlangs in het lab een kartonnen pakje tegen met speciale stickertjes. Ik denk (het is ook weeeral een tijdje geleden) dat er een getal opstaat. Na wat denken vermoed ik sterk dat die op een koelplaat thuishoren, en verkleuren als de temperatuur die door dat getal (zoals bvb. 60) bereikt is. Dus geen verbrandde vingers meer, je hebt optische controle.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Duracell maakt --voor mensen die geen blijf weten met hun geld-- cellen en verpakkingen met een ingebouwde powercheck. Dat spul reageert ook op warmte, en is wellicht voor hetzelfde doel bruikbaar. Je zal het wel moeten calibreren, uiteraard.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 mei 2009 08:05:39 schreef Jochem:
[...]Hmz, ik kende hem nog niet, maar bestel per direct zo'n rol!

Neem anders een FAX-rol, daar zit nog veel meer op !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

kom dat tegen. ik was deze morgent aan het spelen met een circuitje. ik sta recht : signaal op de scope gaat naar beneden. ik zit neer. signaal gaat omhoog.
Er komt collega naast staan : signaal op de scoop beweegt weer.(DC offset)

discussie:
>sedert wanneer doet hij dat ?
>sedert deze morgen...
>hmm. wat heb je verandert?
>niks .. euh alleen een 1n4148 diode toegevoegd op die knoop als protectie voor de ingang.
>snok . diode eruit : probleem weg ...
>diode erin : probleem is terug.
>allee da kan nu toch niet. is die diode capacitief gevoelig of zo ?
> beweegt hand erover : scope signaal danst weer...

nu zit ik met mijn opstelling in de hoek langs de zon kant. Ik was vroeg in het lab en laat het licht uit ( ik heb licht genoeg in die hoek : de beide 'muren' van de hoek zijn immense glazen ruiten )

andere collega komt binnen en ontsteekt het licht (tl's). Waft : 60 hertz brom ... En dan viel mijn dollar.

De klotediodes zijn lichtgevoelig ! (de lek varieert met licht die erop valt, en ze staat op een zeer hoogimpedante knoop)

!@#$%^&*!! ik gebruik van me leven geen diodes in glas verpakking nemeer.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker

Golden Member

Philips wist dat al met de eerste reeks germaniumdiodes, die waren zwartgeverfd... Weten ze dat bij ST nou nog niet? ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Soms kan elektronica dus het daglicht niet verdragen.... >:)

Overigens, er zijn ook 1N4148's met een niet-glazen behuizing, althans een lichtdichte.
Alle halfgeleiders zijn in meerdere of mindere mate lichtgevoelig.....
Vroeger, krabde je een OC72 schoon om een fototransistor te maken! (een OCP71 was véééél duurder)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Je had zeker je koffie nog niet op?

Het nare van zulke dingen is altijd dat je het prima kunt verklaren als je het eenmaal gevonden hebt, maar je ziet het gewoon niet.

Kreeg je trouwens geen 120Hz brom, of hebben ze maar enkele TL's hangen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
free_electron

Silicon Member

van die ouwe diodes wist ik dat. maar een moderne 1n4148 is zo klein en zit zo ingekapseld dat je niet zou verwachten dat ook die nog gevoelig zijn ... je denkt daar gewoon niet aan..

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 juni 2009 23:49:24 schreef SparkyGSX:
Je had zeker je koffie nog niet op? [....]

Dat slappe Amerikaanse gootwater wordt je echt niet helder van hoor :r

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 5 juni 2009 23:49:24 schreef SparkyGSX:
Je had zeker je koffie nog niet op?

Ze hebben daar geen koffie, alleen een zwart aftreksel met de bodem van je mok nog zichtbaar. Bij m'n bezoek aan de VS heb ik ze daar binnen een paar minuten echte koffie leren zetten.

Op 5 juni 2009 23:56:20 schreef free_electron:
van die ouwe diodes wist ik dat. maar een moderne 1n4148 is zo klein en zit zo ingekapseld dat je niet zou verwachten dat ook die nog gevoelig zijn ... je denkt daar gewoon niet aan..

Als je ze van dichtbij bekijkt zie je de die ingeklemd tussen twee blokjes, idd frapant dat licht zelfs dan nog zoveel invloed heeft.

Oude diodes met 'snorharen' zijn iid heel gevoelig voor lichtinval.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten