Ik wil graag een draagbare versterker maken, deze. ik zou hem graag om een (lood)accu willen aansluiten van 6 volt en 4A. Of is dat net te weinig Volt.

Nee, te weinig spanning, minimaal 8V nodig, daaronder weinig kans op succes.

o oke, ik kan maar beter vragen, dan dat hij het niet doet.:)

Ik heb op conrad een versterker gevonden die wel op 6 Volt werkt. Ik kan de regelversterker op deze site zeker ook niet gebruiken, gebruikt zeker ook minimaal 8 Volt :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

je kan ook een setje PC boxjes kopen, heb ik ook gedaan (op koninginnedag) zat een 12 volt adaptertje bij, maar hij draait hier gewoon goed op een 6v/3ah accuutje, en ik heb de versterker+speakers eruit gehaald en die in een houten kistje gebouwd, met de accu, leuk draagbaar muziekkastje

Als je per se toch de regelversterker wilt bouwen kun je simpel een spanningsverdubbelaar bouwen, deze werkt ook op 6V.

volgens mij kan die ne555 net te weinig stroom leveren. volgens mij(als ik de datasheet goed aflees) verbruikt hij bij 12v ongeveer 35ma, de ne555 kan 30 leveren.

NE555 levert zo 200mA, daar gaat de helft vanaf en de spanning zal inzakken.

Eindversterker voeden gaat dus niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]

Op 18 mei 2009 19:53:12 schreef Henry S.:
Nee, te weinig spanning, minimaal 8V nodig, daaronder weinig kans op succes.

Misschien ben ik een geval apart, maar ik heb een TDA2003 versterker zelfs zo laag als 4 volt (Li-Ion telefoonaccu) aan de praat. Vervorming treedt vrij snel op maar hij werkt wel... Ik gebruik overigens een TDA2003 van ST, misschien dat dat verschil maakt... Of het was gewoon geluk...

Beetje mazzel hoort erbij.
Het kan werken, maar wordt niet gegarandeerd, verder wordt het geluid sterk vervormd zoals je gemerkt hebt. De transistors in de eindtrap in het IC hebben die spanning nodig voor een goede instelling en werking.

Ik zou het iig niet aanraden, het vermogen is onvervormt ook nog maar een fractie van wat je op 12V haalt.

De TS kan het proberen maar moet er niet te veel van verwachten. En het resultaat is bedroevend, dat is m'n ervaring tenminste met discrete versterkers.

NE555 levert zo 200mA, daar gaat de helft vanaf en de spanning zal inzakken.

ik zie toch echt het volgende staan:
De schakeling kan ongeveer 30 mA leveren zonder dat de uitgangsspanning teveel zakt.

Is maar net wat je teveel noemt, 5mA extra is misschien nog te doen met een redelijke uitgangsspanning. Het is zeker geen ideale schakeling, meer iets voor de experimenteerder, waarden en resultaten zijn allemaal 'ongeveer'.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Op 18 mei 2009 22:58:21 schreef Jeroen06:
[...]
De schakeling kan ongeveer 30 mA leveren zonder dat de uitgangsspanning teveel zakt.

Dus bij 35mA zakt de spanning misschien naar 10V.
Dus zat voor de LM.

hoezo op 6 volt?

een 12 volt accu kost toch helemaal niks
en 12 volt versterkers zijn genoeg te vinden op marktplaats voor een paar euro's

ik heb zelf ook een draagbare geluidsbron gemaakt.
en hier komt echt flink geluid uit

moet je hieronder maar eens naar de foto's kijken.

http://album.partyflock.nl/55153876.jpg
http://album.partyflock.nl/55153881.jpg

pff trekt die versterker dat accutje niet binnen no-time leeg? voor zover ik me kan herinneren zit daar 2 x ta8210ah in.

heb er ongeveer 3 uur vol vermogen mee geblazen..

nu was dit maar een scooter accu.

heeft een hoog piek vermogen maar gaat dus niet zo lang mee.

ga binnenkort een nieuwe versie bouwen van polyester i.v.m het gewicht, en dan wil ik ook een andere accu erin zetten die nog langer mee gaat.