Scootmobiel motor

Hoi ik heb de motor van een scootmobiel...

Hoeveel volt kan er op doen? (wat is gebruikelijk? :) )

Groeten,
Woopie

Lucky Luke

Golden Member

licht er aan wat voor scootmobiel het uit komt.

waarschijnlijk 12 of 24V

anders gewoon laag beginnen en kijken met welke spanning íe genoeg kracht levert voor je toepassing (waarbij íe weer niet te veel stroom trekt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming

Hallo,

Het is inderdaad 12 of 24V. Je mag wel een beste voeding hebben om die motor te laten draaien, trekken over het algemeen veel stroom. Wat ga je er mee doen? Misschien is het handig om de motor aan te sturen met een motordriver (H-brug)?

Lucky Luke

Golden Member

Op 22 augustus 2006 19:27:40 schreef 6foot6:
t!

dank!

Op 22 augustus 2006 19:31:34 schreef Prins:
Hallo,

Het is inderdaad 12 of 24V. Je mag wel een beste voeding hebben om die motor te laten draaien, trekken over het algemeen veel stroom. Wat ga je er mee doen? Misschien is het handig om de motor aan te sturen met een motordriver (H-brug)?

H-brug zal dan ook een zware worden. ik weet niet hoe je aan die motor komt, maar als je aan de hele scootmobiel weet te komen heb je gelijk de aansturing en alles mee :) (voorzover dat nog wil werken dan, neem aan dat je geen nieuwe scootmobiel koopt voor alleen de motor, en dat een afgedankt exemplaar niet voor niks afgedankt is)

wat betreft die hoge stroom:
accu's? eerst traag laden en dan wat sneller ontladen (met die motor natuurlijk :))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik heb redelijke ervaring met die dingen, en kan je vertellen dat ie hoogstwaarschijnlijk op 24v werkt en dat het sterk aan te bevelen is de bijbehorende sturing te gebruiken. Het kan wel zijn dat de bijbehorende sturingsunit is ontworpen voor twee motoren (links en rechts), zodat je geen stuur nodig hebt, maar dit is in de joystick gemakkelijk aan te passen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Kan je mij een H-brug sturing uitleggen?

Owjah wat betreft die scootmobiel, het is iemand die hem ooit eens heeft omgebouwd en nu wil ik hem aanpassen (dat hij sneller gaat), achteruit kan en lampen enz...

Er staat 24Volt of, is het verantwoordlijk om meer te proberen?

Meestal zitten ze op 24V en worden ze met een PWM signaal en een fet aangestuurd. Bij het opvoeren van die dingen moet je opletten dat de koolborstels niet te warm worden, anders smelten de houders (trust me i know. Die van ons rijd op dit moment 35 KM)

Succes

-

Op 22 augustus 2006 23:39:15 schreef aam:
Meestal zitten ze op 24V en worden ze met een PWM signaal en een fet aangestuurd. Bij het opvoeren van die dingen moet je opletten dat de koolborstels niet te warm worden, anders smelten de houders (trust me i know. Die van ons rijd op dit moment 35 KM)

Succes

Waawhhh

Op 22 augustus 2006 23:39:15 schreef aam:
Meestal zitten ze op 24V en worden ze met een PWM signaal en een fet aangestuurd. Bij het opvoeren van die dingen moet je opletten dat de koolborstels niet te warm worden, anders smelten de houders (trust me i know. Die van ons rijd op dit moment 35 KM)

Succes

OK dan, ikzelf heb een goede scootmobiel, en wil hem graag wat sneller laten lopen. momenteel, haaltie Max: 12 Km/u, en het zou beter zijn, waneer hij een 17-20 Km. zou kunnen,
zodat mijn hond ernaast kan rennen. nu kan hij net niet rennen, door de lage snelheid.
als je, of iemand, mij hiermee verder kan informeren, dan graag !! er zit een D-9 port RS323 op de controller.

vr, groet: reier.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 10 juni 2009 14:00:27 (2%)

maartenbakker

Golden Member

Je geeft vrij weinig informatie over je scootmobiel, zodat geinteresseerden er niks over kunnen opzoeken om te kijken wat de mogelijkheden van bijvoorbeeld jouw RS232-achtige poortje zijn...

Voor die mail kan je een vinkje aanzetten dat je bij reacties automatisch verwittigd wordt. Ik denk trouwens dat de moderators dit eerder beschouwen als een oproepje, voor vraag en aanbod.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

@reier: Andere vraag = nieuw topic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

SPAM

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op donderdag 23 juni 2011 12:15:37 (100%)