Nieuw laser en dergelijke topic deel 13

Vauit jouw schema:

K2.1 (+X out) aan pin 1
K4.1 (+y out) aan pin 2
K3.1 (+B out) aan pin 7
K3.2 (+G out) aan pin 6
K3.3 (+R out) aan pin 5
K3.4 (+Bl out) aan pin 3

Massa van je schema aan pin 14,15,16,18,19,20.
Kortom, alle massa's aan elkaar maken.
Afhankelijk van de gebruikte software, kan het zijn dat je X en/of Y 'gespiegeld wordt afgebeeld.
Dit is dan te verhelpen door de betreffende +out en z'n massa om te wisselen. Ik zou dat ff niet doen nu, eers maar eens kijken of je beeld hebt. :-)
Zoals al eerder aangegeven, regel éérst je maximale spanning af op +5volt, zodat je laser geen overspanning krijgt op de ingangen!
Voor de zekerheid kun je in alle +out signalen even een 10K weerstandje opnemen, zodat eventuele kortsluitstromen beperkt worden tot maximaal 0,5mA.

Voor het hele pinoverzicht, zie: http://www.pangolin.com/LD2000/qm2000pinouts.htm

Succes!

Ik heb een weekje geleden in elektor een artikel gelezen over hoe je je eigen laser projector maakt.

Naar aanleiding van dit artikel heb ik mijn eigen laserpointer opengemaakt en de laser(diode vermoed ik) en stuur print er uit gehaald. Nu wou ik de laser verwerken in mijn projector maar nu zijn er nog een paar onduidelijkheden: 1, Wat is nu de max spanning dat je op zo'n groene laser van 50mW aansluit (zonder hem op de blazen natuurlijk:)). 2, welke contacten moet ik nu aansluiten om een zo sterk mogelijke straal te krijgen? Het gaat hier om zo'n laser met 3 aansluitingen waarvan nummer 2 op de behuizing is aangesloten.

mvg,

Ruben

Hoi Ruben,

Is dat toevallig uit een oude Elektuur/elektor??!
Ik ben al behoorlijk lang op zoek naar dat artikel,wil je mij dat door e-mailen?!

Om op je vraag te komen, je had in mijn ogen beter niet je pointer kunnen "slopen" , maar gewoon als één geheel op je projector kunnen laten schijnen!
Verder is een pointer niet geschikt om lang aan te staan, dus eigenlijk zou je op zoek moeten naar een echte DPSS unit...

Succes!

Ja, dat komt uit elektor.Ik zal thuis dat artikel wel eens zoeken. (Zit nu in de informatica les:))

Weet je toevallig hoe ik aan een goedkope DPSS unit kan komen?

Gaat het echt een brobleem geven als ik deze laser pakweg 1 uur aan een stuk laat branden?

mvg,
Ruben

Een uur aanstaan gaat hij niet overleven vrees ik, ik denk zelfs dat 10 minuten al moeilijk wordt...
Probleem zit in het feit dat pointers geen "electronische koeling" hebben die de stroom netjes terug regeld

Dat artikel is toch niet wat ik bedoelde, maar heb wel interesse in die pdf zelf om eens te lezen hoe zij nu zo'n projector opbouwen! (mail adres in m'n profiel)
Waar ik naar op zoek ben is een heeeeel oud artikel, denk zo rond 1989...91 "bouw uw eigen laser show" heete het toen.
Het gaat mij er om dat dat mijn eerste stapjes op het gebied van electronica waren, met zelf printen etsen, boren en solderen en dan de spanning van 'werkt het wel of niet' .... nou, niet dus één harde klap was het en een klein wolkje rook, vandaar dat ik dat dingetje nog een keer wil bouwen, ben dus nooit helemaal over die teleur stelling gekomen blijkbaar LOL hahahaha

Dus het probleem is gewoon dat deze geen koeling heeft?
Toch makkelijk te maken denk ik?

Wat is nu het verschil tussen een DPSS laser en een diodelaser? Heeft er iemand een site die mij nog een hele boel over lasers kan vertellen? (alsjeblieft in het nederlands, kan nog geen engels :()

TOOL man: Ik heb zelf geen abonnement op elektor maar ik heb het tijdschrift gewoon in de bib gehuurd. Ik heb dus ook niet meer online informatie over dat artikel.
Ik kan wel een paar foto's trekken maar heb je daar iets aan?

Spam

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 maart 2009 18:43:49 (96%)

heeft iemand toevallig nog een mamba black paket liggen (software + easylase

groetjes robbert

hallo,

jaren geleden dat ik hier geweest ben kom ik maar is een kijkje nemen.

ik zit met een probleem, ik heb een lexel88 argon ion laser gekocht met alles er op en der aan.
enige probleem dat ik nu heb is dat de voeding niet wil starten (oem voeding die er bij hoord) heeft iemand ervaring met de geschakelde voeding die bij de laser hoord ?

mvg hendrik

Electrogek,

Werkt de ontsteking van de voeding nog? Let op dat deze van een erg hoog voltage is.
Als de laser een tijd heeft gestaan kan het ook zijn dat de druk te hoog is waardoor hij niet goed wil starten.

hallo volk,

me lasertje werkt ondertussen.
ik had een koud soldeerpunt bij de kabels van me aansturing. dus wou de hele ontsteking niet.

ik zal later is fotos posten

iemand enig idee of het kwaad kan een lexel88 vertikaal te transporteren en aan te hebben staan ?

Kan dit wel?

1,000,000,000,000,000 watts (petawatt) laser!! daar snij je de maan mee door midden!

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.wired.com/images_blog…

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

...it only lasts for an instant, a 10th of a trillionth of a second (0.0000000000001 second)

Als je de coma verschuift van de tijd dan gaat het vermogen naar achter maar dan nog heb je een gevaarlijk wapen. daar ontsteek je de vlam van het vrijheidsbeeld nog aan als je op de eifeltoren staat. ( wel met een spiegel via de ruimte)

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Als je het vermenigvuldigt heb je 100 Watt, kan best!

Trouwens Bart-d, je moet jezelf niet coma-zuipen he!

En als je de maan doormidden wilt snijden kan je beter even met Dr. Evil gaan praten!

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

even tussendoor...
Ik heb een laser diode uit een oude penplotter (weet ook niet wat die daar in deed...), maar vind er geen info over.
Het was een HP plotter, en op de diode staat:
hp 1990-0749
SB8841E

op de diode zelf zijn acht aansluitingen, maar die worden herleid naar vier aansluitingen op de print
iemand info over deze diode ?

Alvast bedankt,
Ronny

hallo iedereen,

ik ben Frank Hoogeveen en heb zins kort een groene ilda laser.

nu las ik hier over een LPT-dac om een laser mee aan te sturen.

is hier inmiddels een pcb van?

Gr Frank

Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht doen lopen.

Op 11 maart 2009 22:50:41 schreef The TOOL man:

Dat artikel is toch niet wat ik bedoelde, maar heb wel interesse in die pdf zelf om eens te lezen hoe zij nu zo'n projector opbouwen! (mail adres in m'n profiel)
Waar ik naar op zoek ben is een heeeeel oud artikel, denk zo rond 1989...91 "bouw uw eigen laser show" heete het toen.

Was dat dat artikel waarin 2 luidsprekers gebruikt werden en 2 versterkers van iets van 20 Watt, aangestuurd door 2 sinusgeneratoren?

Zoja, dan kan ik eens zien dat ik dat inscan, want ergens moet het hier in huis rondslingeren...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@ toolman

als het goed is heb ik alle elektuurs va '79
dus kom eens zoeken . .
nog niet op CD helaas dus geen PDF
(mail adres in m'n profiel)

gr. Kees

Mod-edit: http://www.circuitsonline.net/aanbod/

Niet de eerste keer dat je iets in een topic probeert te slijten, je was al gewaarschuwd! http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/702843#702843 Nu dus dubbel, driemaal is scheepsrecht... maar niet verstandig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 augustus 2009 20:15:41 (77%)

hallo Heren

Ik zit met een probleem.
Op dit moment ben ik een RGB laser aan het bouwen. Tijdens het testen van de rode,blauwe groene laser merkte ik op dat alle 3 de laser ongeacht het ILDA signaal brande.
ik weet zeker dat ik de ilda goed gekoppeld heb. maar tijdens een aantal metingen ben ik er achter gekomen dat mijn groene laser (Rumzing 300MW 532nm) een potentiaalverschil heeft op de stuurspanning.
dus dit houdt in. plus en min (stuurspanning groene laser) staat -5 volt tenopzichte van ground op mijn ilda print.
Als ik dus de ground van de stuurspanning aansluit op mijn Ilda print waar de blauw en de rode laser ook op aangesloten zit. dan brande alle 3 de laser. (Ground wordt naar -5 volt getrokken waardoor er een 5 volt verschil onstaat tussen + en -).
Als ik alleen de + van de stuurspanning van de groene laser aansluit dan brand alleen de groene laser.

de bedoeling is natuurlijk dat ik het verschil van 5 volt op een of andere manier kan verhelpen. alleen ik zou niet weten hoe....,

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen wat ik getypt heb.
nu maar hopen dat iemand een oplossing weet

groeten

Op 17 augustus 2009 09:17:13 schreef ledfreak:
Mod-edit: http://www.circuitsonline.net/aanbod/

Niet de eerste keer dat je iets in een topic probeert te slijten, je was al gewaarschuwd! http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/702843#702843 Nu dus dubbel, driemaal is scheepsrecht... maar niet verstandig.

ja maar ik vindt het gewoon leuk om het lot te tarten ;)

Op 3 september 2009 11:57:55 schreef djlaser23:
hallo Heren

Ik zit met een probleem.
Op dit moment ben ik een RGB laser aan het bouwen. Tijdens het testen van de rode,blauwe groene laser merkte ik op dat alle 3 de laser ongeacht het ILDA signaal brande.
ik weet zeker dat ik de ilda goed gekoppeld heb. maar tijdens een aantal metingen ben ik er achter gekomen dat mijn groene laser (Rumzing 300MW 532nm) een potentiaalverschil heeft op de stuurspanning.
dus dit houdt in. plus en min (stuurspanning groene laser) staat -5 volt tenopzichte van ground op mijn ilda print.
Als ik dus de ground van de stuurspanning aansluit op mijn Ilda print waar de blauw en de rode laser ook op aangesloten zit. dan brande alle 3 de laser. (Ground wordt naar -5 volt getrokken waardoor er een 5 volt verschil onstaat tussen + en -).
Als ik alleen de + van de stuurspanning van de groene laser aansluit dan brand alleen de groene laser.

de bedoeling is natuurlijk dat ik het verschil van 5 volt op een of andere manier kan verhelpen. alleen ik zou niet weten hoe....,

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen wat ik getypt heb.
nu maar hopen dat iemand een oplossing weet

groeten

optocoupler ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 november 2009 18:58:26 (11%)

Op 3 september 2009 15:46:19 schreef ledfreak:
[...]

optocoupler ?

Het stuursignaal is een analoog signaal, dus een optocoupler helpt daar niet erg hard in. Het houdt hooguit je blanking in stand, maar helpt je intensiteitsregeling om zeep.

Ik doe een wild gokje en vermoed dat je de behuizing van de lasermodules aan (ILDA-ground) geknoopt hebt, door ze met geleidende schroeven op de grondplaat te bevestigen. De modules zitten doorgaans aan +5V, dus dan wordt de ground van je stuurspanning 5V omlaag geschoven en die ligt nu dus op -5V.

Probeer eens een enkele module aan te sturen terwijl ie geisoleerd is van de behuizing, mogelijk dat het dan wel werkt!

Ik ben zelf nu ook bezig om een laser-unit te bouwen, oorspronkelijk was het idee om alleen een laserharp in elkaar te zetten, maar sinds ik nu al best veel onderdelen onderweg heb wordt het toch een complete ILDA showlaser.

De groene module heb ik hier al liggen, die is 50mW met TTL blanking (als ik het bijgeleverde driverboard gebruik). Rood ga ik proberen uit een DVD brander te slopen, en de blauwe module wordt een 150mW 405nm module (van een BluRay speler dus). Foto's die ik van die combinatie gezien heb spreken me behoorlijk aan, mooie kleuren en een strak wit. Galvo's worden voorlopig 20kpps op 8 graden openingshoek (tot max. 12 graden).

Voorlopig maar eens een groene laser met werkende scanset in elkaar zetten, zodanig dat ik straks ruimte heb om er kleuren bij te zetten. De boel komt in een oude switchbehuizing.

I don't think you're as stoned as I am