Hallo,

Ik heb hier een kabel liggen van een jackplug naar cinch (tulp) stekkers (Van Sony). Nou viel het mij op dat het geluid enorm verzwakt werd door dat ding en ik het volume aardig moest opdraaien. Toen ben ik gaan meten en merkte ik dat er allemaal weerstanden tussen zaten. Na alles te hebben gemeten, heb ik geconcludeerd dat het ongeveer zo aangesloten moet zijn.

82K
                             ___
                  Tulp-L----|___|------+-----Jack-L
                                       |
                                      .-.
                                  150R| |
                                      | |
                             82K      '-'
                             ___       |
                  Tulp-R----|___|-+----|-----Jack-R
                                  |    |
                                 .-.   |
                             150R| |   |
                                 | |   |
                                 '-'   |
                                  |    |
                   Massa----------+----+-----Massa

Is dat bij al dit soort kabels zo? En zo ja, waarom? Zeker omdat het signaalniveau van cinch lager is. Als dat echter zo zou zijn, zouden die weerstanden toch zo berekend moeten zijn dat het geluid nu goed is en niet te zacht?

Nee, dit is niet bij alle kabels zo.
Je hebt hier een Hi-Lo kabel te pakken. Dit is een kabel om bijv. een koptelefoonuitgang naar een versterker (line) ingang te koppelen.

Waar ik het voor wil gaan gebruiken is een pc uitgang aan een versterker ingang te hangen. Moet ik dan een 'normale' hebben?

Deze kan je dus bijvoorbeeld gebruiken om je mp3-speler aan je versterker te hangen.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (26%)]

Als de PC een line uitgang heeft heb je een directe kabel (zonder weerstanden) nodig.
De kabel die jij heb kan je inderdaad voor een MP3 speler gebruiken.

Dan ga ik die even kopen, bedankt voor je snelle antwoorden.
Vreemd trouwens dat er nergens op staat dat dit zo'n Hi-Lo geval is.

Koptelefoon uitgang naar line in gaat in het algemeen ongeveer goed.

Dit lijkt mij eerder een kabel (- 54 dB (!!)) om een line out op een gevoelige stereo microfooningang aan te sluiten, op een oude consumenten-videocamera oid.

Dan vraag ik me af hoe we er aan komen, want geen van beide producten hebben we ooit gehad :+

Lijkt me inderdaad en line-naar-mic kabeltje om geluid te kunnen overdubben op een camera. Wel vreemd hoor, dat het (onzichtbaar) in een kabel verwerkt is.

de weerstanden kan je makkelijk in een stekker stoppen...misschien in smd (nog kleiner)

Jes, het werkt. Even zelf zo'n kabeltje gemaakt. Nu heb ik normaal volume. Bedankt!

Nog even een vervolg hierop. Het kabeltje wat ik gemaakt heb, is volgens mij een oud snoertje van een koptelefoon met twee cinchstekkers. Het geluid is ook nog steeds een stuk zachter dan als ik de tuner (in de versterker) aanzet.

Nou denk ik dat dat door het snoertje komt. Het wordt namelijk ook nog van cinch naar DIN omgezet (DIN-ingangen zitten op versterker) en ik las dat DIN juist een veel lager signaal nodig had dan er tegenwoordig uit een pc komt.

Twee vragen:
1) Kan dit door dat snoertje komen
2) Ik was aan het kijken voor een nieuw snoertje en zag het prijsverschil tussen deze en deze. Is dat nou alleen een prijsverschil voor de high-ender, of is die eerste daadwerkelijk slecht?
(Ik moet ook nog een koptelefoonverlengsnoer hebben voor de tv, daar geldt het zelfde met die kwaliteiten. Ze hebben ook daarvoor duur en goedkoop, hiervoor heb ik eigenlijk dezelfde vraag.)

Beide links gaan naar een pagina met knoopcellen.

[1] Dat snoertje is ws. wel goed, mits het goed in elkaar zit.
Dus geen sluitingen naar gnd of verwisselde aansluitingen.
[2] De links verwijzen naar knoopcellen..... ?
Anyhow, vergeet al die koppelkabeltjes en maak dan een jack naar din kabel, wel zo makkelijk.
[3] De kwaliteit van een kabel wordt bepaald door de connectoren en de montagewijze.
Ikzelf heb weinig vertrouwen in aangegoten stekers, dat gaat altijd kraken na verloop van tijd.
Zelf maken dus, dat is EN goedkoper EN beter.

Ja zit goed in elkaar. Geen sluitingen etc. Waarom is het dan veel zachter? Din is toch juist gevoeliger?

Ik bedoelde het verschil tussen deze en deze.

Maar zelf maken is niet goedkoper. Tenminste niet bij die winkel.

Jack naar DIN kan ik dus dat snoertje wat er nu ligt voor gebruiken, maar dan ipv cinch op het eind (en vervolgens cinch naar din) meteen een DIN stekker. Zou het dan wel normaal volume zijn?

Dat zijn leuke prijzen.......in de audiowereld waar ik normaal gesproken verkeer maken ze zich niet druk om een kabeltje van 1200 euro.........

De kwaliteit van beiden zal gelijk zijn, ze zijn allebei aangegoten.
Als je daar rustig mee omgaat kan het een hele tijd leven.

Dan dat DIN verhaal: in principe ligt DIN-in op een paar honderd mV, dus dat zou echt geen probleem mogen zijn.
Gebruik je wel de goede aansluitingen op die DIN plug?
Of is dat ook een prefab kabeltje?

1200?? Hoeveel kilometer heb je dan?;)

Dan zal ik de goedkope kopen.

Over die DIN:
Ik heb als cinch->DIN kabel een kabel waarbij de massa aan de middelste (als je de stekker naar je toe houdt, met het boogje omhoog) zit. Links en rechts signaal zitten aan de buitenste. Dan zit er ook nog een verbinding van de meest rechtse (Signaal van witte cinch) naar die tussen de massa en het andere signaalkanaal.

Als ik dat vergelijk met http://pinouts.ru/Home/DinAudio_pinout.shtml, lijkt het dus te kloppen. Ik snap alleen dat verbindinkje tussen pin 3 (zie die site) en pin 1 niet.

KT88? Enig idee waarom dat verbindingsstukje daar zit? (Vast wel.)

/e Ik merk net dat dat stukje koptelefoonsnoer wat ik gebruikte geen afgeschermd snoer is. De massa is gewoon een los draadje naast het signaal. Dat kan toch niet voor signaalverlies lijden? Hooguit tot storing, toch?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (63%)]

Veel storing, en ongeschikt voor een line signaal.

Zo'n vermoeden had ik al. Dan toch maar zo'n kabeltje aanschaffen. (Hoewel ik geen storing hoorde, maar het kost toch niets, en ik moest daar sowieso al iets bestellen(

De kabel van goedkope hoofdtelefoontjes wil ook verschrikkelijk slecht solderen, Misschien ook het probleem.

Op 5 juni 2009 16:17:23 schreef Pietdepiet:
KT88? Enig idee waarom dat verbindingsstukje daar zit? (Vast wel.)

Heel vroegah werd er wel links en rechts op beide uiterste pinnen gezet (of voor mono-gebruik).
Later werd dat stereo input aan de rechterzijde v/d groundpin en output (record) aan de linkerzijde.
Omdat daar volgens DIN meestal zeer grote weerstanden tussenzitten (record level is 5 mV ofzo) maakt die draadbrug weinig uit.

Oké. Het ligt vast aan de kabel. Ik heb net even een CD-speler via die cinch-DIN eraan gehangen. Die geeft wel normaal volume. Ik snap het alleen nog niet. Ik lees altijd verhalen dan DIN veel te gevoelig is voor de huidige electronica en volledig overstuurd wordt. Daar heb ik geen last van.

Is het normaal dat de mantel van de DINstekker niet aan de massa ligt?

/e vervangen voor een goed snoer. Het is iets harder, maar nog niet even hard als de tuner. Tuner staat op 0.5 van de 10. Pc op 2 van de 10.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (16%)]

Iemand een idee waarom het volume zachter is?

Omdat het verschillende bronnen zijn?